80 eller 100%

det går ann, men ikke før etter de 6 første ukene etter fødsel som er mødrekvote. spør på NAV. det som skjer da er at de stopper permisjonspengene i ferien og fortsetter de når ferien er over.
Tusen takk for svar! Da snakker jeg med nav når det begynner å nærme seg litt mer:)

Forrige gang valgte vi 80% dekning, men nå velger vi 100%, også heller noen uker ulønnet permisjon. Vi har regnet på det, og det er mye mer lønnsomt økonomisk :)

Vi tar nok 100% og i tillegg tar jeg 10 uker med ferie. Så ender opp med samme som 80%.

Kommer nok til å ta 100% har allerede sagt fra til barnehagen at vi stiller med en lillesøster eller lillebror i 2018 ;)

Tror det blir 80% denne gangen også for å få lengst mulig tid sammen med babyen :)

Vi tenkte først å ta 100% lønn og noen mnd ulønnet permisjon, men så gjorde svigermor meg obs på noe jeg ikke var klar over (hun jobber på nav). Hvis man blir syk i den perioden man har ulønnet permisjon, har man ikke krav på sykepenger. Dvs at skulle man være uheldig å bli alvorlig syk/syk over en lang periode (utover den ulønnet permisjonen), får man ikke sykepenger. Så vi ble usikre, ønsker jo selvfølgelig å være lengst mulig hjemme med babyen, men man har jo ingen garantier for at man er frisk og rask hele tiden.
Her sparer vi opp lønn til meg så jeg har inntekt under den ulønnede permisjonen. Avslutter perioden med ferieukene og ved ferie opparbeider man seg sykerettigheter igjen. Da klarer jeg meg økonomisk om jeg skulle bli syk mens jeg har ulønnet, og jeg har sykerettigheter når jeg starter å jobbe igjen. Så må jeg bare håpe og tro at jeg ikke blir langtidssyk mellom permisjon og arbeid.

Back
Topp