5 mars 2024

Lil_sol

Forumet er livet
Mailykke <3
Utmarsj 2024
Det har seg sånn at jeg og @Nei helsike heller ligger helt likt i løypa, noe vi har det gøy med! Tenkte at vi lager en egen tråd på veddemålet vårt:

Hvem føder først?
Disclaimer: Dette er på ingen måte en konkurranse om å føde for tidlig! Vi ønsker å gå til fullgått så langt det lar seg gjøre selvsagt!

Vi har termin 5/3-24 og var i samme ikm gruppen og lå likt hele dpo-løpet også!

Hvis du og har termin 5 mars er det bare å slenge seg med, denne tråden er kun opprettet for å ikke spamme andre tråder med vårt tullprat. Og sleng deg gjerne med uansett om du vil :hilarious:

Haha, kongetråd! Sikkert lurt, ja. Burde nesten ha vært en poll, men vi kan jo vente og se om flere har 5. mars og vil bli med først.

Første kom faktisk akkurat på UL-termin! Andre kom ni dager før, men jeg fikk svangerskapsforgiftning og ble igangsatt, så aner ikke når han hadde kommet ellers.

Hmm. Det betyr at jeg er den eneste som hittil har truffet rett på termin, men så har jeg også en tidlig luring som gir et snitt på 4,5 dager før termin. Oddsen dine kan øke ved at du kniper igjen en dag, mens jeg må håpe på at forgiftningen ikke kommer en gang til. :hilarious:

Jeg er så spent jeg altså på alt som skal skje med kroppen, gleder meg som en liten unge til å ha STRUTTENDE flott mage, masse fine deilige komfortable klær og kooose meg :hilarious:
Også ønsker jeg meg jente, for jeg har gutt fra før, så jeg får sikkert gutt:hilarious:
Jeg gleder meg til å få den koselige magen, kjenne spark og dele nyheten med ungene. <3 Men gruer meg til den ekstreme halsbrannen (før jeg kryper til korset og ber om medisin) og det å ikke kunne ligge på magen. :hilarious:

Ønsker meg også jente, men kun fordi jeg vil bruke alle de søte kjolene én gang til. Har en av hver, så her er det 50/50-sjanse. Eller, det er det vel uansett, inntil et visst punkt. (Vedkommende er selvsagt velkommen uansett kjønn, men jeg skal ikke være så "fri" at jeg kler en eventuell gutt i kjoler bare på trass. :hilarious:)

Jeg gleder meg til å få den koselige magen, kjenne spark og dele nyheten med ungene. <3 Men gruer meg til den ekstreme halsbrannen (før jeg kryper til korset og ber om medisin) og det å ikke kunne ligge på magen. :hilarious:

Ønsker meg også jente, men kun fordi jeg vil bruke alle de søte kjolene én gang til. Har en av hver, så her er det 50/50-sjanse. Eller, det er det vel uansett, inntil et visst punkt. (Vedkommende er selvsagt velkommen uansett kjønn, men jeg skal ikke være så "fri" at jeg kler en eventuell gutt i kjoler bare på trass. :hilarious:)
Jeg hadde ikke halsbrann med første, men var kvalm fra uke 9-23, så håper jeg slipper unna det :hilarious: den gangen fikk jeg INGENTING for det heller. Så det så:dead:

Begge deler er velkommen her også selvsagt, men det hadde vært morro med ei litta tulle:angelic:

Jeg hadde ikke halsbrann med første, men var kvalm fra uke 9-23, så håper jeg slipper unna det :hilarious: den gangen fikk jeg INGENTING for det heller. Så det så:dead:

Begge deler er velkommen her også selvsagt, men det hadde vært morro med ei litta tulle:angelic:
Helt tullete at du ikke fikk kvalmestillende! Noen fastleger er alt for restriktive der og livredde for å gi medisiner til gravide. Denne gangen kan du ikke akseptere dette. Man kan forresten få kjøpt Postafen (som er første valg ved svangerskapskvalme) reseptfritt i liten pakke, men det blir dyrt i lengden.

Helt tullete at du ikke fikk kvalmestillende! Noen fastleger er alt for restriktive der og livredde for å gi medisiner til gravide. Denne gangen kan du ikke akseptere dette. Man kan forresten få kjøpt Postafen (som er første valg ved svangerskapskvalme) reseptfritt i liten pakke, men det blir dyrt i lengden.
Enig! Og det er ikke bare legene, men også vi gravide som er livredde for å ta noe som helst, i tilfelle det skader babyen. I mitt første svangerskap led jeg meg gjennom halsbrannen. Den var seriøst VERRE og mer invaderende enn rier og fødsel! Helt forferdelig. I det andre svangerskapet tryglet og ba jeg om å få noe reseptbelagt mot det, og det hjalp med én gang. Har tenkt å be om kvalmestillende denne gangen også. Jeg spyr ikke, men er heller ikke funksjonabel. Det må jo være bedre at folk klarer å ta vare på ungene sine og dra på jobb enn å unngå alt for enhver pris? Så lenge det ikke er påvist fosterskader ved bruk av medisinen, så klart.

Ringte og maste til meg en legetime nå denne uka. Hun i telefonen sa at "man ikke tar prøver før ved første kontroll i uke 9-12", men meg i ræva. Jeg har lavt stoffskifte og vil ikke vente med å få resepter og henvisning til TUL til etter ferien! Plutselig har man gått over tida, da? Jeg blir så sur. Vi må stå på krava, jenter!

Jeg tror ikke det ble foreslått meg heller at jeg kunne få det, men så var jeg og veldig ung da jeg fikk første og visste ikke alt. Vet bedre nå, men så er det som @Nei helsike heller sier at man er kanskje litt ekstra forsiktig selv når man er gravid også. Synes det er skummelt nok å ta allergimedisinene mine enda legen sier det går fint fordi det står i pakningsvedlegget at man ikke skal ta det når man er gravid..

Jeg tror ikke det ble foreslått meg heller at jeg kunne få det, men så var jeg og veldig ung da jeg fikk første og visste ikke alt. Vet bedre nå, men så er det som @Nei helsike heller sier at man er kanskje litt ekstra forsiktig selv når man er gravid også. Synes det er skummelt nok å ta allergimedisinene mine enda legen sier det går fint fordi det står i pakningsvedlegget at man ikke skal ta det når man er gravid..
Pakningsvedlegg og felleskatalogen er ubrukelig når det gjelder gravide og ammende. Står nesten alltid at det ikke skal brukes der, selv om det er helt trygt. Det er produsenten som vil sikre seg. Gode kilder er Tryggmammamedisin og Relis.
Og ja, mange gravide er nok også for redde. Bra å være forsiktig når man er gravid, men mye er velutprøvd og trygt. Bedre å få hjelp mot kvalme f.eks enn å ikke få i seg nok næring.

Oi, hva gjør vi om UL-termin blir ulik for oss? Tviholder på datoen? :hilarious:

Jeg baserer det på antall EL-tester jeg gadd å ta, når streken var sterkest og når den ble svakere. Var jo hos gynekolog to dager før, og da var egget 18 mm, så det MÅ jo stemme. Får se om vi spiser nok, da. :hilarious:

Back
Topp