.
Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nei vet ikke hvordan historikken til de andre som jeg har hørt om er dessverre. Kan godt være at det ikke er nødvendig å sjekke for din del. For min del var det jo en historikk, i tillegg til at jeg tenkte at både tid/alder og økonomi tilsa at jeg måtte utelukke andre ting. Ett ekstra fryseforsøk koster jo i seg selv 16000 kr.Aha, takk for oppklaring. Hadde du noen symptomer?
Ut fra det jeg finner på nett så ser det ut som dette er noe som oftest skjer etter at det har vært skapt en sårflate i livmoren, som ved spiralinnsetting, utskrapning eller fødsel. Jeg kan ikke tikke av for noen av de, så da er det kanskje ikke så aktuelt for meg? Eller har du hørt om andre som har tilstanden selv om de er førstereis på graviditetsfronten?
Nei ingen symptomer så vet ikke hvor lenge jeg har hatt det …@BabyAlma hadde du noen symptomer for at du hadde endometritt, eller kan dette være helt symptomfritt også?
Ja det er sant. Har en venninne som også har fått barn gjennom dobbelt donasjon, og hun sier hun tenker veldig lite på det. Var i Danmark men i samarbeid med spansk eggbank.Oij, ja, jeg skjønner at du blir litt stressa av det, samtidig så må vi jo bare stole på at de er flinke i jobben sin. Du er jo heldig som har mannens gener med da, jeg vil få 2 ukjente, og det kjenner jeg er litt vanskelig. Samtidig så tror jeg egentlig at det blir mitt, og ditt , barn uansett. Vi vil jo bære det frem og være mammaene. Har hørt andre som har fått barn vha ED si at de egentlig glemmer det litt, for det er jo deres barn uansett.
Er her inne og sniker litt, og vil oppfordre alle som har hatt endometritt/infeksjon i endometriet til å klage det inn til sykehuset og statsforvalteren.Jeg tror @Maja82 har rett, er veldig sjelden blastoer ikke overlever frys. Alle de 10 som jeg hadde på frys var ikke blastoer, var noen 2-dagers egg som ikke overlevde. De ble dyrket videre til blastoer før de ble satt inn. Kan forresten hende jeg roter, dvs at de falt fra ved dyrking og ikke ved tining.
Skal sies at jeg fikk påvist både endometritt og høyt antall NK-celler i sommer etter første innsett av donoregg. Aner jo ikke hvor lenge jeg har gått rundt med dette.. men er jo sannsynlig at dette har hindret en del av eggene å feste seg. Jeg tenker jo at innsett av 8 embryoer statistisk sett burde resultert i et barn. Disse embryoene var fra egguttak i 2017, da var jeg 37 år, og innsett nr 3 fra samme uttak resulterte i min yngste datter.
Jeg har 3 barn fra tidligere forhold. Som jeg fikk når jeg var i 20årene. Ny samboer for 6 år siden som ikke hadde barn. Vi prøvde i flere år, en Sm i uke 12. Men klarte ikke å bli gravide igjen. Prøvde først med egne egg men fikk ikke ut noen ved uttak. Så vi bestemte oss for eggdonasjon i 2022. Fikk første 3 blasto til Norge desember 2022. 2 mislykket innsett i januar og februar 2023, nr 3 overlevde ikke tining. Fikk ny runde av medicus ettersom blastoene ikke var av den kvaliteten som var lovt. Ny donor og nye blasto kom i juli 2023. Innsett august 23, positiv test allerede etter 4 dager etter innsett. Blastoene ble sendt til Finland i slutten av 23.Gratulerer, så heldig du erPrøvde du med egne egg først, eller kjørte du bare rett på ED?
Antar du var på en klinikk i Finland da, siden du har et par på frys der, eller gjorde du innsett i Norge og har sendt blasto til Finland for senere forsøk?
Wow altså, 4 barn og går for 5. Imponerende! Er du alene, eller har du en å dele ansvaret med?
Når tenker du å gå igang med neste innsett?
Enig med deg, ikke greit! Og særlig når det er relativt enkelt å teste og behandle også. De har ingen terskel for å anbefale å gå rett på IVF-forsøk - selv om et uttak m innsett koster 50 000-60 000 kr hvis man går privat. Men en endometrietest til 5-6000 for å sikre at det ikke er noe annet enn eggene, nei det vil være å «overutrede» eller «overbehandle».Er her inne og sniker litt, og vil oppfordre alle som har hatt endometritt/infeksjon i endometriet til å klage det inn til sykehuset og statsforvalteren.
Selv hadde jeg seks spontanaborter som følge av endometritt og jeg synes det er helt hårreisende at man ikke tester for dette som standard på norske sykehus (fertilitetsklinikkene i sær.)
Jeg har snakket med pasient og brukerombudet, og de sier at å klage på det er det beste man kan gjøre for at legene skal bli oppmerksomme på det og kanskje endre veilederen sin. Jeg har også søkt om pasientskadeerstatning, venter på svar derfra.
(Jeg hadde ingen andre symptomer enn spontanaborter. Fikk beskjed om at det var min alder som var årsaken, men jeg ble nettopp mamma i en alder av 41, og vi trengte ikke hverken IVF eller noe som helst når vi tilslutt ble kvitt endometritten.)
Det er ikke greit at sykehusene holder på sånn, og praksisen/veilederne deres må endres.

Enig med deg, ikke greit! Og særlig når det er relativt enkelt å teste og behandle også. De har ingen terskel for å anbefale å gå rett på IVF-forsøk - selv om et uttak m innsett koster 50 000-60 000 kr hvis man går privat. Men en endometrietest til 5-6000 for å sikre at det ikke er noe annet enn eggene, nei det vil være å «overutrede» eller «overbehandle».
Trist at dere måtte miste 6![]()
Ja, det er det som er så utrolig irriterende - i utgangspunktet SÅ lett å teste for og behandle, og kan spare samfunnet for mye penger i form av potensielt færre IVF-behandlinger, men ikke minst færre sykemeldinger ifbm spontanaborter/graviditeter. (Jeg hadde jo helt noia i den vellykkede graviditeten også, trodde jeg kom til å miste HELE tiden.)Enig med dere begge, dette er ikke greit. Jeg må jo si at jeg er litt overrasket over at heller ikke de store klinikkene i utlandet holder fokus på dette. Jeg har ikke fått beskjed om at jeg bør teste for det, hverken ifbm egne egg eller donor. Og spesielt da mhp bruk av donoregg, for jeg har gitt beksjed om at jeg i tilfelle vil gå inn på en garantiordning, men dette er ikke oppgitt som en av testene man må ta i forkant av garantiordningen. Litt rart, for de vil jo selv tjene masse på penger på at klienten lykkes på første forsøk.
@Furua; kan jeg spørre om du hadde barn før du opplevde alle de spontantabortene, evt har hatt spiral eller noe som kan ha skapt en sår flate i livmoren? Det er det artikkelen jeg fant viser til, men ut fra hva dere forteller så kan det jo definitivt være manglende kunnskap og ett stort mørketall på udiagnostiserte der ute.

Var 22 år når eldstemann ble født og 46 når minstemor ble født. Null stress å bli mor igjen. Vi har ikke hatt våknenetter i det hele tatt. Hun sover stort sett hele natten. Gjort siden sykehuset. Våknet for pupp å sovna med engang. Ksn telle på en hånd der vi har vært våken I timesvis på natta på snart 10 mnd.Fantastisk. Og så gøy at dere fikk ett barn til slutt.
Hvor slitsomt syns du det er med smårollinger i huset nå vs første runde hvor du i 20årene? Jeg hører stadig at andre (selvfølgelig de som ikke kan tenke seg barn når de nærmer seg 50) at man har myyye mindre energi til å takle våkenetter og alt det andre som følger av barn når man nærmer seg 50. For min del er jeg litt bekymret for nattesøvnen, for jeg er veldig avhengig av å få nok søvn, men jeg tenker at det er snakk om en periode og at kropp og sinn har en fantastisk evne til å tilpasse seg til det man står i.
I feel you!! Det var det jeg fikk som «svar» også, at det er angivelig uenighet om hvor mye bakterier som er «normalt» og om endometritt egentlig har noe å si. Som om det ikke egentlig var noen feil. Men når da neste forsøk satt som et skudd virker det jo veldig åpenbart på meg.Ja, det er det som er så utrolig irriterende - i utgangspunktet SÅ lett å teste for og behandle, og kan spare samfunnet for mye penger i form av potensielt færre IVF-behandlinger, men ikke minst færre sykemeldinger ifbm spontanaborter/graviditeter. (Jeg hadde jo helt noia i den vellykkede graviditeten også, trodde jeg kom til å miste HELE tiden.)
Jeg hadde ingen barn fra før, men jeg hadde spiral et par-tre år mot slutten av 20-åra. Aner ikke hvor det kom fra, men jeg fant til slutt ut at det skyldtes en bakterie som også kan forårsake urinveisinfeksjon. Hadde over 90% av denne bakterien i livmoren. (Måtte til utlandet for å ta testen som viste hvilken bakterie det var.)
Jeg skjønner virkelig ikke hvordan legestanden i Norge mener det er usikkert om «infeksiøse årsaker» har betydning, for man trenger vel ikke å være lege for å skjønne at et embryo ikke utvikler seg så veldig bra i en livmor full av enterokokker…?
Men, ja, jeg kunne snakket MYE om dette!
Oppfordrer altså alle som har opplevd noe lignende til å klage!![]()
Jeg tok hysteroskopi på Aleris. Vil karakterisere det som vondt, men var raskt ferdig og da heller ikke uutholdelig. Og hvis man sammenligner med endometrietesten så var den (endometrietesten) vondere (mener at jeg har lest tidligere at du har tatt det)? Fikk ingen narkose, og tok heller ingen smertestillende i forkant (ei heller Paracet). Hvis du får legen til å skrive ut noe voltaren eller noe så tenker jeg det vil dempe mye av det.Jeg har et siste uttak igjen i «pakken» min her i Norge. Jeg har lyst til å ta en hysteroskopi før innsett da jeg nå vil sjekke for alt. Jeg har kun fått en kjemisk graviditet på mitt første innsett for halvannet år siden ellers ingen verdens ting. Jeg har hatt fem innsett. Etter det første innsettet og påfølgende behandling fikk jeg en bitteliten polypp på livmorslimhinnen. Jeg har lest at stimulering kan øke sannsynligheten for polypper og at polypper ofte kommer flere. Når jeg har snakket med legene på klinikken virker ikke de å være så opptatt av dette. De mener også at polypper på livmor-slimhinnen er så liten at de ikke trenger å gjøre noe med det. Men jeg har aldri hatt polypper før og har nå klart å overbevise meg selv om at dette kanskje er grunnen til at ingenting fester seg…
Er det noen andre som har erfaring med hysteroskopi? Fikk du narkose/ikke narkose? Var det vondt? Og hvor lang tid etter måtte du vente med å prøve? Jeg har i så fall lyst til å sjekke nå de neste ukene (så jeg må jo gå privat), men jeg håper jeg kan sette i gang med nytt forsøk i mars.
beklager å spørre rett ut, men er de andre barna også eggdonasjon?Jeg fikk mitt 4.barn i mai 24. Var da 46.5 år. Eggdonasjon. Vi har 2 blasto på frys I Finland. Der er grensen 49 år. Holder på å sparer opp litt penger til innsett, reise,overnatting og ett digitalt formøte. Samt at de ønsker jeg tar GU før møtet for å sjekke at alt er som det skal
Ja, jeg har tatt endometrietest og det var vondt, ja- men over på noen minutter. Så jeg tålte det fint. Vet ikke om jeg tåler den smerten like godt hvis den varer i 20-30 minutterJeg tok hysteroskopi på Aleris. Vil karakterisere det som vondt, men var raskt ferdig og da heller ikke uutholdelig. Og hvis man sammenligner med endometrietesten så var den (endometrietesten) vondere (mener at jeg har lest tidligere at du har tatt det)? Fikk ingen narkose, og tok heller ingen smertestillende i forkant (ei heller Paracet). Hvis du får legen til å skrive ut noe voltaren eller noe så tenker jeg det vil dempe mye av det.
Var ikke nødvendig å vente noen sykluser med prøving.
Hvis det tar så lang tid? Men ingen bedøvelse? Jeg leste om flere i det offentlige som får narkose? Hvordan kan det være så forskjellig?