.
Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Er forferdelig å miste så sent ja, men de fleste som mister gjør det jo førAldersgrensen i Spania er 50 år. Ja, planen er omtrent som du skisserer. Har vel allerede begynt å innstille meg på at det forsøket på egne egg er bare for å bekrefte at det ikke er mulig, og at det blir ED.
Min største frykt er som Angelica45 beskriver, at alt går bra helt til etter uke 12, og at jeg får en abort etter det. Det må være skikkelig vanskelig, jeg ville jo ha trodd at jeg var "trygg" etter uke 12. Pluss at det går med veldig mye dyrbar tid til forsøk som ikke blir noe av.
Var ikke du 25 uker på vei nå? Det skal vel mye til for at det ikke går hele veien hjem da?
Haha, og ja, du vet aldri om dere plutselig blir klar for nr 4Ting skjer, og livet skjer, så lurt å holde dørene åpne.
.. selv om alt dette det er mindre sannsynlig.Ja det vil si, vi hadde 10 egg på frys etter et uttak i 2017. Satte i inn dem (totalt 8 stk, to overlevde ikke tining) i perioden jan 2021-oktober 2023. Noen pauser var det innimellom der, jeg begynte i ny jobb og vi var et tidspunkt litt usikre på om det var verdt det. Da det siste egget var brukt opp hadde jeg akkurat fylt 44, og da gikk vi rett på utredning hos Medicus. Der landet vi på ED som du vet. Vi var ganske heldige og hadde flørste innsett 3-4 mnd etter vi sendte papirene om ED til Finland (hvor eggbanken er), altså i juni 2024. Ble gravid andre innsett, i starten av september.Haha, det der er som å høre meg selv
Jeg er også alltid redd for å jinxe ting, så jeg kommer sikkert til å holde på akkurat på samme måte.
Har du prøvd i 4år med IVF? Det må være litt av en mental berg-og-dal-bane. Det tar jo også enormt mye fokus og krefter.
Min neste syklus begynner til uka, så de sa det var for fort, så jeg håper på at jeg kan starte opp på neste syklus, altså i mars.
Vet du hvor mye disse medisinene koster , for kort protokoll? (For det høres ut som det er det de vil sette meg på). Og hva skjer med kroppen og med humøret i disse 10-12 dagene? Jeg vet rent teknisk hva som skal skje, men hva kan være bivirkingene; eser man litt ut, noen vondter, humørsvingninger etc? Vet du?
Jeg kom under grensa for å få tilbake noen penger så da var jeg vel under 20 000? Husker ikke hva ene grensa varJa det vil si, vi hadde 10 egg på frys etter et uttak i 2017. Satte i inn dem (totalt 8 stk, to overlevde ikke tining) i perioden jan 2021-oktober 2023. Noen pauser var det innimellom der, jeg begynte i ny jobb og vi var et tidspunkt litt usikre på om det var verdt det. Da det siste egget var brukt opp hadde jeg akkurat fylt 44, og da gikk vi rett på utredning hos Medicus. Der landet vi på ED som du vet. Vi var ganske heldige og hadde flørste innsett 3-4 mnd etter vi sendte papirene om ED til Finland (hvor eggbanken er), altså i juni 2024. Ble gravid andre innsett, i starten av september.
Så vi har ikke hatt intensive forsøk med masse egguttak ila fire år, men den psykiske påkjenningen er jo der likevel. Og man mister litt motet når innsett etter innsett ender i negative tester og SAer.
Da kan du sikkert starte i mars! Jeg vet dessverre ikke hva de medisinene koster, er så lenge siden jeg stimulerte til uttak selv og prisene har sikkert gått opp. Men tipper det minst ligger på 30 000 kr? @Maja82 vet du?
Veldig sjelden at blastocyster ikke overlever opptining. Til meg sa de det var 99% at de overlevdeOij! 10stk på frys, og ingen som ble ett barn? Det hadde jeg ikke trodd. Det må ha vært kjempenedtur for deg? Og jeg må si det gir meg en ganske kraftig realitets-sjekk over mine sjanser...eller mangelen på sjanse er vel riktigere å si
Vet du om det også er større risk for at gode egg kan gå tapt ved frysing? Jeg tenker at om det er fare for det, så bør jeg kanskje heller vurdere å heller ta PGT-A testen etter innsett, selv om det er mer belastede for meg. Jeg har jo ikke "råd" til å miste ett godt egg. Jeg har også sendt spørsmål til klinikken om dette, men ikke fått svar enda.
I følge doktoren på klinikk så er jeg heldig om jeg får ut 6 stk.
Skjønner godt at du gikk på ED etter det løpet der. 3-4 mnd for en donor er veldig bra har jeg skjønt. Fikk dere vite noe om donor i Finland? I Spania er alt super-hemmelig virker det som, noe som på en måte kanskje er like bra, men også bittelitt frustrerende![]()
Jeg tror @Maja82 har rett, er veldig sjelden blastoer ikke overlever frys. Alle de 10 som jeg hadde på frys var ikke blastoer, var noen 2-dagers egg som ikke overlevde. De ble dyrket videre til blastoer før de ble satt inn. Kan forresten hende jeg roter, dvs at de falt fra ved dyrking og ikke ved tining.Høres ut som det kan være store individuelle forskjeller, når BabyAlma mistet 20% av sine. Kan dette variere fra klinkk til klinikk tror dere, eller var BabyAlma bare særs uheldig?
Mener jeg har hørt og lest at hvis de fryses ned før blasto så er det dårligere overlevelse ved tining, så det er nok derfor jaJeg tror @Maja82 har rett, er veldig sjelden blastoer ikke overlever frys. Alle de 10 som jeg hadde på frys var ikke blastoer, var noen 2-dagers egg som ikke overlevde. De ble dyrket videre til blastoer før de ble satt inn. Kan forresten hende jeg roter, dvs at de falt fra ved dyrking og ikke ved tining.
Skal sies at jeg fikk påvist både endometritt og høyt antall NK-celler i sommer etter første innsett av donoregg. Aner jo ikke hvor lenge jeg har gått rundt med dette.. men er jo sannsynlig at dette har hindret en del av eggene å feste seg. Jeg tenker jo at innsett av 8 embryoer statistisk sett burde resultert i et barn. Disse embryoene var fra egguttak i 2017, da var jeg 37 år, og innsett nr 3 fra samme uttak resulterte i min yngste datter.
Litt usikker på hvordan PGT-A test skal gjøres etter innsett? Er ikke poenget å unngå innsett av embryoer som ikke er gode nok? Men siden du er den alderen så kan de vel i det minste sette inn to egg av gangen.. ville ikke vært bekymret for frys, som nevnt.Oij! 10stk på frys, og ingen som ble ett barn? Det hadde jeg ikke trodd. Det må ha vært kjempenedtur for deg? Og jeg må si det gir meg en ganske kraftig realitets-sjekk over mine sjanser...eller mangelen på sjanse er vel riktigere å si
Vet du om det også er større risk for at gode egg kan gå tapt ved frysing? Jeg tenker at om det er fare for det, så bør jeg kanskje heller vurdere å heller ta PGT-A testen etter innsett, selv om det er mer belastede for meg. Jeg har jo ikke "råd" til å miste ett godt egg. Jeg har også sendt spørsmål til klinikken om dette, men ikke fått svar enda.
I følge doktoren på klinikk så er jeg heldig om jeg får ut 6 stk.
Skjønner godt at du gikk på ED etter det løpet der. 3-4 mnd for en donor er veldig bra har jeg skjønt. Fikk dere vite noe om donor i Finland? I Spania er alt super-hemmelig virker det som, noe som på en måte kanskje er like bra, men også bittelitt frustrerende![]()
Det hevdes at det «ikke er nødvendig» og at de derfor ikke informerer om muligheten for å teste - statistisk er det også sånn at 95-96 prosent av negative forsøk skyldes eggkvalitet. Jeg fant det ut pga jeg selv syntes det var rart at ingen av eggene jeg satte inn ble til noe, og da heller ikke første innsett av donoregg som hadde topp rating (5AA). Gjorde egne undersøkelser og fant ut om endometrietest på dette forumet, og kontaktet selv Aleris for å få tatt det. Ble, som du sikkert skjønner, rimelig forbanna da jeg skjønte at dette kunne de godt å ha informert meg om før, gitt min historikk med mange innsett. Har for øvrig lest veldig mange lignende historier her på forumet.Huff da. Det må jo ha vært veldig skuffende for deg når det ikke gikk, hvis du skulle hatt gode sjanser
Jeg tror jeg likevel vil høre med dem om hva de tenker på klinikken, om det har noe å si at de fryses.
Hvordan fant du ut at du hadde endometritt og høyt antall NK-celler? Jeg mener jeg har lest flere steder at damer får påvist endometritt langt ute i IVF prosessen, er det helt vanlig at vi går rundt med uten å vite?
Hvordan er formen din nå da, så langt uti svangerskapet? Og vet du om det blir gutt eller jente?
Tror jeg ville gått for PGT-A testing før innsett i stedet. Ikke pga belastning for deg, men for å unngå å bruke tid på innsett av egg som uansett ikke vil kunne bli et barn, enten ved at de ikke fester seg eller fordi de vil utvikle seg feil og ende i SA etter noen uker. I din (vår) alder må du regne med at det er flere av embryoene som kan se tilsynelatende bra ut, men som har genfeil og derfor uansett ikke har sjans til å bli et barn. Kjipt å «kaste bort» verdifulle sykluser på innsett av sånne…Man kan gjøre kromosom test av fostervannet, men tror da at man må vente til u8 eller u9. Norge tillot ikke det før, så har flere venninner som reiste til DK for å ta den. Mulig reglene har blitt endret og at det nå er tillatt i N også over en viss alder.
Det ville naturligvis være mer belastede for meg, men jeg ville gjort det om det øker sjansene for at friske embryo ikke skal gå tapt.
Vdr flere egg, så har jeg tenkt det samme. Med de sjansene de gir meg, så bør det være helt trygt å sette inn 2-3 stk. I følge dem er det et mirakel om jeg får 1.
Det virker som at de bestemmer alt for meg. Jeg har fått beskjed om at jeg må fylle ut et skjema om øyefarge, hår etc og ta bilder av meg selv fra ulike vinkler som de vil instruere meg om. Så vil de velge beste match for meg.
Virker ikke som jeg kommer til å få vite noen ting i det hele tatt om donor. Har lest et sted at de til og med har egen inngang for donor, så de skal få være totalt anonyme.
Jeg tenker det er litt overdrevent kanskje, selv om jeg er super takknemlig for at noen vil dele eggene sine med meg![]()
Hadde ikke endometriose, men endometritt, som er en bakteriell infeksjon i livmoren. Den behandles med en 14 dagers antibiotikakur. Jeg bestilte selve undersøkelsen - som heter Endometrietest - med en gang. Det er viktig at du opplyser at det er det du skal ha, for det må times ifht syklusen din (kan bare gjøres dag 5-8 etter eggløsning).Oij, høres jo ut som det absoultt er noe å vurdere. Bestillte du bare vanlig GU undersøkelse hos Aleris og gav beskjed da du kom hva du ville, eller er det noe annet man må bestille? Hvor lang tid tar det å få svar på testen, og hva er behandlingsforløpet hvis jeg skulle få påvist endometriose?
Ser på nett at dette er arvelig. Jeg kan bare si at i min familie har damene vært veldig fruktbare, men det betyr jo ikke alt alt er i orden hos meg som har kommet så langt oppi åra.