3 svangerskapskontroll (uke 24)

2020baby

Flørter med forumet
Hei gravidas,
Jeg forsøkte å ringe den lokale helsestasjonen for å bestille 3dje svangerskapskontroll som vanligvis skal gjennomføres i uke 24.
Jeg er idag 19+0.
Jeg fikk beskjed om at de var så travle om dagen at jeg måtte ringe tilbake etter OUL som jeg skal ha 19+5 eller helst etter påsken.

Hun sa også at «nå prioriterer vi kun de som er i 3.trimester». Jeg har ikke kontaktet fastlegen min og hadde håpet jeg skulle slippe å belaste dem med kontroll der i disse tider...

Noen andre som har opplevd dette?
Vet jeg kan bestille en privat svangerskapskontroll til 600-700kr, men skal ikke helsevesenet dekke denne kostnaden? Helseforsikringen min dekker ikke dette.

Jeg har min 24 ukers kontroll hos fastlege siden jeg er rhesus negativ og mannen min positiv så er det viktig å få tatt blodprøve i det minste.
Vi kan desverre ikke forvente full oppfølgning nå om dagen. OUL må du ha og om alt ser normalt ut og du ikke har noe risikosvangerskap så må du nok belage det på å vente til uke 28 med neste kontroll.
Det er vanskelig tid å være gravid nå om dagen :(

Jeg tror vi alle må belage oss på få kontroller, dessverre. Jeg går privat nå fordi jeg kan. Ei kollega fikk beskjed om at uke 32 er neste for henne, hun er 23 uker nå.

Jeg fikk beskjed om at de prioriterer de vanlige kontrollene, altså uke 24, 28, 32 og 36.så jeg får kontroll i uke 24 som vanlig :rolleyes:

Her har de gitt beskjed om at vanlige kontroller for gravide prioriteres, så antar at det går som det skal. Vi satte opp dato for 24 ukers kontrollen sist jeg var hos jordmor, så med mindre jeg hører noe annet regner jeg med at det går som det skal. Men det er ikke før i slutten av april, så enda lenge til.

Hva gjør de i uke 24?

Jeg har time hos jordmor i uke 24, ser jeg nå. Satte den opp forrige uke.

Hva gjør de i uke 24?

Jeg har time hos jordmor i uke 24, ser jeg nå. Satte den opp forrige uke.

Blir vanlig kontroll. Urinprøve, blodtrykk, sf-mål, vekt, hjertelyd. Og så blir det vel satt opp tid til glukosebelastning som skal tas av veldig mange rundt uke 24 (usikker på hvor mye det blir prioritert nå, men jeg tenker det er veldig viktig).

Jeg er satt opp til time hos fastlegen min i uke 24 for å ta glukosebelastningstest. Har vært hos jordmor i mellomtiden. Hun sa at slik test tas på førstegangsgravide over 25 år og gravide over 40 (tror jeg det var). Jeg kunne i grunn bare avbestille den timen sa jordmor, ikke mye annet viktig som skjer da. Selv er jeg 37 år og venter barn nr. 2. Med første barnet tok jeg en slik test. Skal også nevnes at fastlegen min er vikar for den egentlige fastlegen, og ho virket ganske fersk i gamet. Jeg har ikke fått ringt henne enda bare for å dobbeltsjekke at dette stemmer.

Jeg er satt opp til time hos fastlegen min i uke 24 for å ta glukosebelastningstest. Har vært hos jordmor i mellomtiden. Hun sa at slik test tas på førstegangsgravide over 25 år og gravide over 40 (tror jeg det var). Jeg kunne i grunn bare avbestille den timen sa jordmor, ikke mye annet viktig som skjer da. Selv er jeg 37 år og venter barn nr. 2. Med første barnet tok jeg en slik test. Skal også nevnes at fastlegen min er vikar for den egentlige fastlegen, og ho virket ganske fersk i gamet. Jeg har ikke fått ringt henne enda bare for å dobbeltsjekke at dette stemmer.
Og av alle med bmi over 25

Det er egentlig mange som blir testet nå. Og jeg ville tatt det om det var anbefalt, det er for babyens beste. Nå er i tillegg verdien man kan ha satt lavere og, så flere får diagnosen. Jeg fikk diagnosen forrige gang pga for høyt på fastende blodsukker på glukosetesten. Hadde verdier vært like lav tidligere, ville jeg fått diagnosen med flere av mine.

De som er anbefalt testen nå:
-førstegangsfødende over 25 år
-over 40 år og har født barn før
-har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
-har BMI på over 25
-har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa (tror Asia er mer utsatt)
-har foreldre(andre i familien) med diabetes

Og av alle med bmi over 25

Æsj, jeg hadde glemt at BMI spiller inn her. Hadde håpet jeg skulle slippe glukosetest denne gangen, det er så kjedelig og jeg hater å faste. Fikk sist svangerskap fordi jeg var førstegangs over 25 år.

Jeg har en BMI på 26, og det irriterer meg at jeg da klassifiseres som overvektig. Men jeg er sterk og har mye muskler i lår og armer, har alltid hatt det. Pluss jeg har former. Så jeg føler liksom ikke at jeg er overvektig egentlig.

Det er egentlig mange som blir testet nå. Og jeg ville tatt det om det var anbefalt, det er for babyens beste. Nå er i tillegg verdien man kan ha satt lavere og, så flere får diagnosen. Jeg fikk diagnosen forrige gang pga for høyt på fastende blodsukker på glukosetesten. Hadde verdier vært like lav tidligere, ville jeg fått diagnosen med flere av mine.

De som er anbefalt testen nå:
-førstegangsfødende over 25 år
-over 40 år og har født barn før
-har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
-har BMI på over 25
-har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa (tror Asia er mer utsatt)
-har foreldre(andre i familien) med diabetes
Og de som har født store barn (over 4,5 kg) evt med vanskelig skulderforløsning :) Jeg havner i nevnte kategori, da jeg veldig overraskende fødte en ganske stor gutt sist gang, uten å ha mistanke om stort barn på forhånd. Førstefødte var normalvektig (3,7 kg). Så jeg må ta glukosebelastning denne gangen, Selv om jeg ikke havner under noen av de andre kriteriene:)

Blir vanlig kontroll. Urinprøve, blodtrykk, sf-mål, vekt, hjertelyd. Og så blir det vel satt opp tid til glukosebelastning som skal tas av veldig mange rundt uke 24 (usikker på hvor mye det blir prioritert nå, men jeg tenker det er veldig viktig).
OK, takk!
Ja, er det da man begynner med sf-mål kanskje? Det er jo litt viktig.
Jeg har fått beskjed om å ta glukosebelastingstest mellom uke 24-26. Fortsatt litt tid til, så jeg ser an.
Synes det virker som om de tar oss gravide seriøse, iallefall her jeg bor. Jordmor-timer går som normalt. OUL også. Men jeg vet fastlegen min har sykt mye å gjøre, så jeg kommer ikke til å mase på henne enda.

Æsj, jeg hadde glemt at BMI spiller inn her. Hadde håpet jeg skulle slippe glukosetest denne gangen, det er så kjedelig og jeg hater å faste. Fikk sist svangerskap fordi jeg var førstegangs over 25 år.

Jeg har en BMI på 26, og det irriterer meg at jeg da klassifiseres som overvektig. Men jeg er sterk og har mye muskler i lår og armer, har alltid hatt det. Pluss jeg har former. Så jeg føler liksom ikke at jeg er overvektig egentlig.
Samme her! Jeg har BMI på 26. Jeg føler meg overvektig da.
Uansett så gjør det ingenting for meg å ta den testen. Helt forferdelig å fast ja, jeg er sååå avhengig av frokost på morran.

Jeg hadde time for 24 ukers kontroll hos jm, men ringte i dag og de sa at de ikke tar kvinner på kontroll før uke 36. At alle andre kontrollene tas hos fastlegen.

Jeg ville tatt en tlf til jordmor å hørt om du trenger glukosebelastnings testen. Jeg skulle egentlig tatt denne. Men fikk beskjed om å ikke ta den allikevel pga at de ikke ville ha unødvendig mange gravide som skulle sitte på legekontorene og utsette seg for smitte i 2 timer.

Skal ta glukosebelastning, men legekontoret har kun 1 ventende på venterommet om gangen, dessuten har de annet rom som gravide kan sitte på når de tar glukosebelastning hvis man ønsker det, slippe å sitte på venterommet.

Går ann å høre om muligheten for det? Var ikke problem sist jeg tok det for 2,5 år siden, fikk jeg legge meg på et anna rom og hvile. Er samma greia nå.

Jeg ville tatt en tlf til jordmor å hørt om du trenger glukosebelastnings testen. Jeg skulle egentlig tatt denne. Men fikk beskjed om å ikke ta den allikevel pga at de ikke ville ha unødvendig mange gravide som skulle sitte på legekontorene og utsette seg for smitte i 2 timer.

Jordmor sa at jeg ikke trengte testen. Tenkte jeg skulle dobbeltsjekke med legen ja, men tror jeg slipper å ta den

Back
Topp