3. dose coronavaksine

Min lege anbefalte ikke å ta i første trimester, men at etter dette måtte æ bare se sjøl ka æ ville å va komfortabel med
 
Jeg fikk anbefaling om å avvente med å ta 3. vaksinedose, er også helsepersonell. Har egentlig time til 3 dose om to dager.
 
Fastlegen min var usikker om jeg fikk ta 3 dose når jeg var gravid. Han tror jeg må vente
 
Jeg er også helsepersonell, og kommer til å avvente 3. dose til etter graviditeten. Jobber «frontline» med mye smitte hver dag gjennom mottak og flyr på smittestue/covid-intensiv til vanlig. Men nå som er jeg er gravid får jeg tilrettelagt sånn at jeg ikke skal utsettes for denne smitten. Føler meg såpass trygg på jobb at jeg ser ikke grunn for en dose 3 når jeg fortsatt er beskyttet etter dose 1 og 2:)
 
Veldig forvirrende med så mange ulike beskjeder, da!? :eek:

Jeg tenker i hvert fall i utgangspunktet det er langt verre å få covid som gravid enn å ta en ekstra dose (etter 1. trimester, altså). Så nå som smitten er høy, og jeg har en uvaksinert jente i bhg, skulle jeg veldig gjerne hatt en tredje dose, kjenner jeg.
 
Last edited:
Veldig forvirrende med så mange ulike beskjeder, da!? :eek:

Jeg tenker i hvert fall i utgangspunktet det er langt verre å få covid som gravid enn å ta en ekstra dose (etter 1. trimester, altså). Så nå som smitten er høy, og jeg har en uvaksinert jente i bhg, skulle jeg veldig gjerne hatt en dose, kjenner jeg.

hvis du ikke er vaksinert i det hele tatt så anbefales det med to doser i graviditet. Det står på fhi, men ikke dose 3.
 
hvis du ikke er vaksinert i det hele tatt så anbefales det med to doser i graviditet. Det står på fhi, men ikke dose 3.

Tipper det kanskje kan komme nye føringer her, spesielt hvis effekten av vaksinen svekkes etter 6 måneder.
 
hvis du ikke er vaksinert i det hele tatt så anbefales det med to doser i graviditet. Det står på fhi, men ikke dose 3.

Ja, ulike beskjeder ifm. dose 3, mente jeg :happy:
 
Kommunen sendte ut info til alle innbyggere over 18. i dag med tilbud om vaksine. Men eg vil ikkje ta den før eg har snakka med lege/jordmor i alle fall. Tok dose 2 rett før eg blei gravid så er vel beskytta av den ei stund til.
 
Kommunen sendte ut info til alle innbyggere over 18. i dag med tilbud om vaksine. Men eg vil ikkje ta den før eg har snakka med lege/jordmor i alle fall. Tok dose 2 rett før eg blei gravid så er vel beskytta av den ei stund til.
Såg nå at det må ha gått minst 5 mnd etter dose 2 før ein får dose 3, så det blir først i slutten av januar det evt blir aktuelt for min del. Håper det har komme tydeligere anbefalinger frå fhi før den tid.
 
Jeg har også fått tilbud for noen uker siden, var da cirka 13 uker. Jeg takket nei. Fikk 2. vaksinedose i midten av mai. Jeg tenker å vente å se litt mer om det blir tydeligere retningslinjer og anbefalinger rundt svangerskap og 3.dose. Vanskelig syntes jeg:/ er også forøvrig helsepersonell og jobber på sykehus.
 
Dette leste jeg på appen «Helseoversikt» - kort oppsummert tolker jeg det som at selv om man er helsepersonell med pasientkontakt så skal to doser være godt nok. Men st de som selv ønsker kan få en tredje dose.
 

Vedlegg

  • D34722A0-F2EC-471C-ADAD-66F9F9AF8D7C.png
    D34722A0-F2EC-471C-ADAD-66F9F9AF8D7C.png
    578,7 KB · Visninger: 6
Jeg har også vært skeptisk fordi jeg føler det er så mye de ikke vet enda om vaksinen, men snakket med ei jeg kjenner som er barnelege og hun trygget meg på at så lenge jeg hadde tatt to fra før uten å merke noe spesielt så var det nok ikke noe fare å ta tredje heller (pfizer). Og at å få korona mens man er gravid er en risiko i seg selv for komplikasjoner, så hun ville heller tatt vaksina enn å få korona som gravid iallefall, og såpass mye smitte det er rundt i samfunnet nå, her rundt, og siden jeg jobber i barnehage og har en alvorlig syk far jeg også vil besøke, men beskytte, så begynner jeg å bli trygg på at å ta tredje dosen er riktig for min del. (Har også tatt influensavaksine).
 
Uuuff, nå melder de på Dagsrevyen at det er 10 uvaksinerte gravide som ligger på intensivavdeling nå, og det er bare på Rikshospitalet! Så skremmende. Er så glad jeg har dobbel dose, og kommer til å ta booster når den tilbys. Mer redd for hva virus og infeksjon kan gjøre med meg, både akutt og som langtidsvirkninger, og også hvordan det påvirker foster i svangerskapet. Grøss! For en tid vi lever i :wideyed:
 
Jeg ble anbefalt av min jordmor å ta den tredje dosen. Hadde tenkt til det uansett men godt å få det bekreftet. Det blir jo veldig vanskelig å være gravid og få pustehjelp, ikke bare bare å ligge på magen når den er så stor..
 
Eg tar dose 3 i januar, når det har gått 4,5 mnd etter dose 2 :)
 
Back
Topp