3. dose coronavaksine

Bkno1822230

Andre møte med forumet
Hei dere!
Jeg er helsepersonell (jobber på sykehus) og har fått beskjed om gi tilbakemelding om jeg vil ha tredje dose eller ikke denne uken. Jeg er absolutt for vaksinen, men usikker nå som jeg er gravid og fortsatt i første trimester (10+3).
Noen andre som har tenkt på dette eller evt valgt og ta den/ikke ta den? Skal ha første svangerskapskontroll om én uke så tenker selvsagt også å ta opp dette med legen da :-)

Hei dere!
Jeg er helsepersonell (jobber på sykehus) og har fått beskjed om gi tilbakemelding om jeg vil ha tredje dose eller ikke denne uken. Jeg er absolutt for vaksinen, men usikker nå som jeg er gravid og fortsatt i første trimester (10+3).
Noen andre som har tenkt på dette eller evt valgt og ta den/ikke ta den? Skal ha første svangerskapskontroll om én uke så tenker selvsagt også å ta opp dette med legen da :)

jeg har å fått tilbud om noen dager, men forstår det sånn i følge fhi sine sider at det ikke er hensiktsmessig å vaksinere seg med 3 dose. Spesielt når vi har to doser allerede, da har vi god nok individuell beskyttelse.

Vedlegg

• 303BF463-971C-4032-9267-27B42349111D.png
    303BF463-971C-4032-9267-27B42349111D.png
    851,6 KB · Visninger: 26
  • E958EF90-371D-47B4-A848-A1D704584102.png
    E958EF90-371D-47B4-A848-A1D704584102.png
    435,3 KB · Visninger: 24
Ser vi er ca like langt i svangerskapet, men om jeg får tilbud velger jeg å takke nei. Jeg synes det er for lite forsket på vaksinen med tanke på svangerskap og kvinnehelse..
Vet ikke om det har noe å si, men samme syklus jeg tok vaksinedose 2 opplevde jeg også kjemisk graviditet/tidlig SA, så jeg tar ikke sjansen :)
Vi har jobbet veldig for å få til denne spiren, så vil ikke risikere noe :Heartred

Det her er jeg også så usikker på, er i samme båt! Synes ikke retningslinjene fra FHI er tydelige nok heller. https://www.fhi.no/nyheter/2021/gravide-bor-ta-to-doser-koronavaksine/

J
eg er også gravid etter IVF og nesten tre år med prøving og klarer bare ikke å skulle abortere kort tid etter vaksinen, og så lure på om det er pga den eller ikke. Hva kommer dere til å velge? Skal sies at jeg ikke jobber med så kritisk syke, har sårbare pasienter, men jobber ikke på typ intensivavdeling.

Tolker det som at FHI overlater valget om å ta en 3.dose til den enkelte gravide. Det er "bare" en boosterdose, og man skal vel egentlig være godt beskyttet av 2 doser.

Jeg pleier å takke ja til alle vaksiner jeg kan få, men har valgt å takke nei nå i første trimester. Er litt lettere for meg å si nei nå, siden jeg er gradert sykemeldt ut oppsigelsestid, og kan ha munnbind og hansker i kontakt med pasienter de dagene jeg er på jobb. Så får jeg heller snakke litt med jordmor/lege fremover og vurdere det på nytt i ny jobb på nyåret.

Jeg mener at det ikke var anbefalt i første trimester etter at den ble godkjent til gravide? Nå er vel vi alle over den grensen, til tilbudet kommer kanskje (til folk flest). Jeg er glad jeg ikke jobber nå (jobbet også i helse), for hadde har vanskelig med å si nei (dårlig samvittighet), men for meg hadde det vært eneste rette :bag: men jeg tok siste rundt 1. August, så sjau være dekket en god stund til. Hadde jeg fått siste i mars hadde det jo vært lenge til juni..

Last edited:
Syns dette er vanskelig.. fikk dose to i mai. Så tenker jo at det er litt vel lenge til juni. Jobber i helse, men ikke med brukere som er spesielt utsatte. Dog har brukerne mange arenaer de omgås mye folk som utgjør en større risiko for smitte for oss ansatte. Bruker munnbind i alle situasjoner hvor vi er nærmere enn 1m, men likevel. Kjenner på at jeg først og fremst vil beskytte meg selv. Tror jeg må høre med fastlegen hva han tenker. Vil jo helst ikke ta den, meen

Jeg ville kanskje vurdert tredje dose hvis jeg jobbet innen helse, men ikke før andre trimester. Nå har jeg heldigvis 2 doser, og føler meg nokså trygg frem til sommeren. Tar alle forhåndsregler jeg kan med tanke på avstand, håndvask osv.

Last edited:
Jobber også innen helse. Jeg er for vaksiner til vanlig, men akkurat denne kommer jeg ikke til å takke ja til i svangerskapet. Har tatt to doser tidligere.
Synes det er for lite forskningsbasert. Når FHI først sier at den ikke er trygg, for så å si at den er trygg for gravide. Da blir jeg skeptisk da kjenner jeg.

Mistet også etter første dose, så jeg har bare en. Tok denne i august. Føler jeg må ta andre dose snart, men vil vente til etter jul så jeg er godt inn i andre trimester. Forhåpentligvis var det tilfeldig, men klarer ikke helt å legge det fra meg. Ønsker å ta influensavaksine også, men tenker også å vente til etter jul med den.

Er lærer så er noe utsatt for smitte, men klarer å begrense kontakten til å stortsett bare gjelde mine to klasser. Holder meg unna felles samlinger og lignende og bruker munnbind på butikker når det er mye kunder. Men liker ikke smitten som er nå… ser det er mange alvorlige syke som er gravid, men de har alle ingen doser virker det som.

Hei dere!
Noen andre som har tenkt på dette eller evt valgt og ta den/ikke ta den? Skal ha første svangerskapskontroll om én uke så tenker selvsagt også å ta opp dette med legen da :)
Jeg er også helsepersonell (legevakt), og er nå 12+6. jeg har planer om å ta dose 3 av litt ulike årsaker. Her er noen av de:

- Er helsepersonell og dermed i kontakt med mange personer i sårbare grupper
- Overvekt (økt risiko for alvorlig sykdom)
- Svangerskap (økt risiko for alvorlig sykdom)
- Fikk dose 2 i februar, og derfor usikker på hvor god beskyttelse jeg egentlig har nå, nesten 10mnd senere

Har spurt fagansvarlig lege på jobb om en vurdering, og kommer til å ta vaksina når han har gitt klarsignal :)

Jeg er også helsepersonell (legevakt), og er nå 12+6. jeg har planer om å ta dose 3 av litt ulike årsaker. Her er noen av de:

- Er helsepersonell og dermed i kontakt med mange personer i sårbare grupper
- Overvekt (økt risiko for alvorlig sykdom)
- Svangerskap (økt risiko for alvorlig sykdom)
- Fikk dose 2 i februar, og derfor usikker på hvor god beskyttelse jeg egentlig har nå, nesten 10mnd senere

Har spurt fagansvarlig lege på jobb om en vurdering, og kommer til å ta vaksina når han har gitt klarsignal :)
Ååå, kan ikke du oppdatere oss litt om hva fagansvarlig på din jobb sier?

Kan godt være at jeg tar vaksinedose 3 om det viser seg at den nye koronavarianten er "farligere" enn sine forgjengere. Skremmende å se på nyhetene der gravide ligger på intensiven pga at de ikke har tatt vaksine.
Nå vet jeg ikke hvor lenge effekten varer men tok begge i juli/august.

Last edited:
Jeg tar gjerne 3. dose hvis jeg blir tilbudt det. Nå tok jeg 2. dose i august, så foreløpig er jeg vel greit beskyttet en stund til. Nå synes jeg at selve viruset virker mer skummelt enn vaksinen, derfor velger jeg slik. Men det er jo opp til hver enkelt. :)

Hørte forresten denne episoden av foreldrerådet en dag, ang vaksinasjon under graviditet. Ikke nødvendigvis om 3. dose, men anbefaling om å vaksinere seg. :)
https://podtail.com/no/podcast/foreldreradet/spesial-viktig-melding-til-deg-som-er-gravid/

Er ikke anbefalt å vaksinere seg før 2. trimester uansett! Jeg også jobber i helse, legene hos meg og Jordmor ber meg vente til det tydelig kommer ut vi må ta 3. dose! Fått anbefalt influensa fra 2 trimester! Med det nye viruset er de ikke sikker på om 3.dose virker tilstrekkelig enda! Veldig usikker

Jeg kommer til å ta 3. dose når jeg får tilbud om det. Det er en stund til for meg!

Kan godt være at jeg tar vaksinedose 3 om det viser seg at den nye koronavarianten er "farligere" enn sine forgjengere. Skremmende å se på nyhetene der gravide ligger på intensiven pga at de ikke har tatt vaksine.
Nå vet jeg ikke hvor lenge effekten varer men tok begge i juli/august.
Støttes!!!

Ååå, kan ikke du oppdatere oss litt om hva fagansvarlig på din jobb sier?
Fagansvarlig (og fastlege) gir grønt lys for koronavaksine i andre og tredje trimester og begrunner det med at svangerskap og (for min del) overvekt er risikofaktorer for alvorlig forløp. Han presiserte også at for helsepersonell i pasientnært arbeid er det viktig å ta vaksina både for å redusere egen risiko for alvorlig forløp, men også for å redusere risikoen for å smitte sårbare pasienter.

Fastlegen sa også at ettersom det er såpass lenge siden jeg fikk dose 2 (Februar), vil han anbefale at jeg får tatt dose 3 fordi man vet at antistoffene synker med tida. Man har jo likevel B-cellene som husker viruset og er i beredskap, klare til å produsere nye antistoffer om man blir smitta, men han ville uansett anbefale dose 3 for best beskyttelse. Venter på forsyning og tar vaksina så snart den er på huset. :)

Back
Topp