3 deling av permisjon,håpløst!

Hadde litt samme situasjon som deg sist. Så et lite tips er å melde deg opp som student i fag som ikke krever for mye oppmøte. Når papirene først er sendt og i orden hos nav, så bryr de seg ikke om du klarer eksamen eller i det hele tatt møter opp til den. Det spurte jeg direkte om sist ;) så jeg var student på papiret og hjemme, og da fikk far hele permisjonstiden, strøk på eksamen :) da får du både engangsstønad og pappapermisjon. Og om du er student nå i vår også, så kan du søke permisjonspenger fra Lånekassen også. Mange triks her om man har tid til å sette seg inn i det :)

Hvaaa? Hvordan fungerer det? Man må vel være 100% student ettersom hva jeg har lest? Og det innebærer vel både studieavgifter osv Fortell meg mer om hvordan du gjorde det?? Jeg tenkte på det, men fant liksom ingen studier med oppstart på våren
 
I fare for å kaste ut en brannfakkel her, så syns jeg tredelingen er en svært positiv utvikling på samfunnsnivå. Man har redusert fedrekvoten for å øke valgfriheten tidligere, og gått tilbake på det fordi effekten i de fleste tilfeller ble kortere pappapermisjon. Jeg forstår at dette er utfordrende og oppleves kjipt for enkelte familier. Min oppfatning er imidlertid likevel at dette er et godt likestillingstiltak.
Mor og far har lik verdi som mennesker og som arbeidstakere og vi bør kjempe for likelønn og like rettigheter i mange andre sammenhenger i arbeidslivet, men menn og kvinner er faktisk ikke like. Å bære fram et barn er ikke det samme som å ikke gjøre det, og å amme barnet og være barnets næring, trøst, trygghet og tilknytning, har faktisk mor mye større forutsetninger til å få til, som har livmoren og brystene og sånt. Biologisk og psykologisk og på alle vis i menneskekroppen er mor annerledes enn far.
 
Hvaaa? Hvordan fungerer det? Man må vel være 100% student ettersom hva jeg har lest? Og det innebærer vel både studieavgifter osv Fortell meg mer om hvordan du gjorde det?? Jeg tenkte på det, men fant liksom ingen studier med oppstart på våren
Hvis du hadde funnet et studie som var villig til å akseptere deg midt i semesteret, uansett hva. Så vil du kvalifisere til fult lån og stipend i permisjonstiden. Det vil si at du får alt som stipend, betaler det ikke tilbake og du får det i et helt år. Det er permisjonsordningen til Lånekassen. Dette kan du få selv om du stryker på eksamen i permisjonstiden.
Men om du ikke får til et studie i vår, så kan du uansett søke et studie til høsten, 100%. Da får du ikke nødvendigvis permisjonspenger fra Lånekassen, men du blir 100% «aktiv» som gjør nav fornøyd og dermed får mannen din hele 40/50 uker med permisjon, han får også det som er mors del om ikke mor kvalifiserer selv. Du må betale studieavgift, normalt rundt 1500. Men siden du ikke trenger å stå på eksamen, trenger du ikke kjøpe bøker eller få andre utgifter. Men let opp et studie uten obligatorisk oppmøte ;)
 
Hvis du hadde funnet et studie som var villig til å akseptere deg midt i semesteret, uansett hva. Så vil du kvalifisere til fult lån og stipend i permisjonstiden. Det vil si at du får alt som stipend, betaler det ikke tilbake og du får det i et helt år. Det er permisjonsordningen til Lånekassen. Dette kan du få selv om du stryker på eksamen i permisjonstiden.
Men om du ikke får til et studie i vår, så kan du uansett søke et studie til høsten, 100%. Da får du ikke nødvendigvis permisjonspenger fra Lånekassen, men du blir 100% «aktiv» som gjør nav fornøyd og dermed får mannen din hele 40/50 uker med permisjon, han får også det som er mors del om ikke mor kvalifiserer selv. Du må betale studieavgift, normalt rundt 1500. Men siden du ikke trenger å stå på eksamen, trenger du ikke kjøpe bøker eller få andre utgifter. Men let opp et studie uten obligatorisk oppmøte ;)

Såppas! det må jeg se på! Tusen takk for tips! :D
 
Synes også det burde vært opp til hver familie :) Her blir det at vi tar pappapermisjonen sammen også endel ulønnet permisjon :)
 
I fare for å kaste ut en brannfakkel her, så syns jeg tredelingen er en svært positiv utvikling på samfunnsnivå. Man har redusert fedrekvoten for å øke valgfriheten tidligere, og gått tilbake på det fordi effekten i de fleste tilfeller ble kortere pappapermisjon. Jeg forstår at dette er utfordrende og oppleves kjipt for enkelte familier. Min oppfatning er imidlertid likevel at dette er et godt likestillingstiltak.
Ikke når det er så 4 kantet uten mulighet for å søke overføring på annet grunnlag enn sykdom/ uskikkethet!
Mannen min er bonde, han har ikke mulighet til å stenge bruket - som eneste yrket i Norge havner han i fengsel dersom han ikke går på jobben sin hver morgen og kveld. Ikke er d mulighet til å leie inn avløser for å gjøre den jobben han gjør - hans normalarbeidsdag er 6.30-19.00 med frokost, lunsj og middagspause. Eneste muligheten vi har til å få d til å gå opp er at jeg har 2 dager ulønnet permisjon i uka + tar ut all ferie for 2019 og 2020.
For meg å ha ulønnet permisjon slår negativt ut på sykepengerettigheter, pensjonssparing og feriepengeopptjening. Nei dette er ikke bra for likestillingen!
 
Last edited:
Hvaaa? Hvordan fungerer det? Man må vel være 100% student ettersom hva jeg har lest? Og det innebærer vel både studieavgifter osv Fortell meg mer om hvordan du gjorde det?? Jeg tenkte på det, men fant liksom ingen studier med oppstart på våren
Studieavgiften er ca 800,- i praksis gratis å studere i Norge da du også kan låne alle bøker på biblioteket.
Du er nok for sen til å søke opptak på offentlige universitet/ høgskoler for våren nå. Men 1. Februar åpner Samordna opptak og da kan du søke opptak på studier fra høsten.
Hvor i landet bor du?

Hilsen
Studieveileder ved Nord universitet
 
Studieavgiften er ca 800,- i praksis gratis å studere i Norge da du også kan låne alle bøker på biblioteket.
Du er nok for sen til å søke opptak på offentlige universitet/ høgskoler for våren nå. Men 1. Februar åpner Samordna opptak og da kan du søke opptak på studier fra høsten.
Hvor i landet bor du?

Hilsen
Studieveileder ved Nord universitet

Trondheim :)
 
Finn deg ett lesestudie på NTNU uten obligatorisk oppmøte, eventuelt nettstudier som jeg vet UiT (Tromsø) har mye av. Søk deg inn med oppstart høsten - så tilfredsstiller du aktivitetskravet til NAV og mannen din får ta ut pappa perm. :)
 
Syns det er håpløst at man ikke har mer valgfrihet når det gjelder hvordan man ønsker å fordele disse ukene. Det ender jo bare opp med at flere kvinner går ut i ulønnet permisjon..
 
Ja, helt bak mål dette. I tillegg la NAV frem rapport nylig om det de mente var skremmende tall over antall kvinner som velger ulønnet permisjon. Ulønnet permisjon er mye verre for kvinner karieremessig og mtp pensjon enn en fornuftig lengde på foreldrepermisjon. Det er jo det som er argumentet til regjeringen. At mor skal tidligere tilbake i jobb for å ikke hindre henne i å utvikle sin karriere og fremme likestilling i jobbsammenheng til tross for barnefødsler. I tillegg ber Erna om flere barnefødsler. De kan altså bare ta seg en bolle!
Jeg skal ta ulønnet permisjon noen mnder. Jeg er heldig som kan, men jeg vet det vil slå negativt ut når jeg en dag vil pensjonere meg desverre. Den tid, den sorg:facepalm:
 
Ja, helt bak mål dette. I tillegg la NAV frem rapport nylig om det de mente var skremmende tall over antall kvinner som velger ulønnet permisjon. Ulønnet permisjon er mye verre for kvinner karieremessig og mtp pensjon enn en fornuftig lengde på foreldrepermisjon. Det er jo det som er argumentet til regjeringen. At mor skal tidligere tilbake i jobb for å ikke hindre henne i å utvikle sin karriere og fremme likestilling i jobbsammenheng til tross for barnefødsler. I tillegg ber Erna om flere barnefødsler. De kan altså bare ta seg en bolle!
Jeg skal ta ulønnet permisjon noen mnder. Jeg er heldig som kan, men jeg vet det vil slå negativt ut når jeg en dag vil pensjonere meg desverre. Den tid, den sorg:facepalm:
Blir defintivt ulønna perm her også. Syns dessuten ikke det er likestilling å tvinge mor tilbake i jobb, mtp karriere osv. Det er jo overformynderi hvor maktpersoner mener de vet det best for kvinnen. Men naturen og biologien gjør at de fleste kvinner uansett vil prioritere barnet sitt, og da velger man heller vekk karriere og pensjon, og fokuserer på her og nå.
 
Blir defintivt ulønna perm her også. Syns dessuten ikke det er likestilling å tvinge mor tilbake i jobb, mtp karriere osv. Det er jo overformynderi hvor maktpersoner mener de vet det best for kvinnen. Men naturen og biologien gjør at de fleste kvinner uansett vil prioritere barnet sitt, og da velger man heller vekk karriere og pensjon, og fokuserer på her og nå.
Nei, det syns ikke jeg heller. Vi beveger oss bak i tid politisk syns jeg. Ikke bare skal regjeringen legge seg opp i hvordan familier fordeler foreldrepermisjon, de skal jaggu også bestemme over hva kvinnekroppen skal kunne klare med og retten til abort. Provosert! Likestilling my ass:shifty:
 
Jeg ville følt meg mer likestillt dersom jeg kunne fått litt anerkjennelse og kanskje litt pensjonspoeng for den ulønna jobben jeg har gjort i hjemmet, med barnet mitt. Sånn som det er nå, er det kun det manneskapte og mannestyrte arbeidslivet som anerkjennes som bra nok arbeid.
 
Er det noen som vet om det er mulig å få overført pappaperm til mor på medisinsk grunnlag...?
For å utlevere oss litt... Jeg har en psykisk syk mann som ikke evner å være hjemme med baby mens jeg er på jobb. Dersom jeg får medhold fra både hans lege og psykolog mener jeg selv at det burde kunne gå ann å få overført hans del til meg, men...? Noen som vet...?
 
Er det noen som vet om det er mulig å få overført pappaperm til mor på medisinsk grunnlag...?
For å utlevere oss litt... Jeg har en psykisk syk mann som ikke evner å være hjemme med baby mens jeg er på jobb. Dersom jeg får medhold fra både hans lege og psykolog mener jeg selv at det burde kunne gå ann å få overført hans del til meg, men...? Noen som vet...?
Vet ikke 100%, men mener jeg har hørt at far kan overta mors permisjon dersom hun blir sykmeldt eller liknende. Det burde jo i så fall gjelde begge veier?
 
Er det noen som vet om det er mulig å få overført pappaperm til mor på medisinsk grunnlag...?
For å utlevere oss litt... Jeg har en psykisk syk mann som ikke evner å være hjemme med baby mens jeg er på jobb. Dersom jeg får medhold fra både hans lege og psykolog mener jeg selv at det burde kunne gå ann å få overført hans del til meg, men...? Noen som vet...?
Ja, det tror jeg går an. Mener at ei i det forrige terminforumet fikk overført mannens permisjon pga hans kroniske sykdom. Det var ryggen ellernoe som var problemet der, men jeg tror absolutt at det vil være aktuelt at du overtar den når han ikke er i stand til det. Nav foreldrepenger har egen facebookside hvor man kan stille spørsmål.
 
Ja, det tror jeg går an. Mener at ei i det forrige terminforumet fikk overført mannens permisjon pga hans kroniske sykdom. Det var ryggen ellernoe som var problemet der, men jeg tror absolutt at det vil være aktuelt at du overtar den når han ikke er i stand til det. Nav foreldrepenger har egen facebookside hvor man kan stille spørsmål.
Takk for tips, da skal jeg sjekke Facebook ;)
 
Her er vi heldig ved at jeg har hjemmekontor hver dag. På den måten er jeg hjemme mår far er i permisjon og det vil ikke gå ut over amming eller tilknyttning. Har også en fantatsisk arbeidstiver som tilrettelegger så godt som mulig på alle mulige måter.

Men vi er heldig, og hadde vi ikke hatt en slik situasjon tror jeg ikke at vi hadde fått en til enda. Uten den jobben hadde jeg bare vært student, og det hadde ikke gått opp.
 
Back
Topp