3 deling av permisjon,håpløst!

WerA

Blir kjent med forumet
Flere som syns denne 3 delingen av permisjonstida er drøy :hungover:?altså far skal ha 3 1/2 mnd permisjon.spiser av mor sin.maser om at vi må amme lengst mulig å stakkars baby som må tidelig i bhagen..åsså «tvinger de mor ut i arbeid når baby er 6-7 mndr?åsså anbefaler de jo heller ikke ulønna perm.for da mister du jo alle dine rettigheter . Hva er greia..kan ikke voksne folk få bestemme hva som passer for sin familie..er heller ikke lett for far å ha så lang perm.med tanke på arbeidsplass å få vikar for 3 1/2 mnd.sikkert veldig populært ..kjenner jeg blir irritert :mad:
 
Helt enig med deg, det er en skam! Vet ikke om mange mammaer som er klar for å dra fra babyen sin så tidlig. Ei heller babyer som er klar for å bytte hovedomsorgsperson så tidlig. Etter 6 mnd var jeg dessuten knapt restituert etter svangerskap og fødsel. Var overhodet ikke klar for jobb.
 
Her tenker vi kanskje at far jobber 3 dager i uka og at jeg tar ulønna perm/ferie 2 dager i uka gjennom store deler av pappapermen, da slipper de vikar for mannen, samtidig så vi får til å holde amming ved like (med ammefri de 3 dagene jeg jobber) samtidig som vi slipper å miste en hel lønn da jeg får 60% utbetalt. Og så får vi forlenga permisjonen slik at vi slipper barnehagestart før januar
 
Jeg er helt enig i at folk bør få bestemme selv. Men akkurat for oss gjør ikke den tredelingen så mye, for jeg tenker å være hjemme 100% max til jul. Så deler vi permisjonen etter det, med at jeg jobber 2 dager i uken og han 3 eller noe i den duren. Som selvstendig næringsdrivende er full perm i 9 mnd fullstendig drepen på økonomien, så jeg bør komme delvis tilbake nokså tidlig.
 
Jeg er helt enig i at denne permisjonsdelingen er håpløs!:angry4 Jeg kommer enten til å være hjemme et par mnd ekstra (permisjon u/lønn og ferie) eller så må vi dele det opp litt som flere skriver her.. Med forrige var jeg hjemme i 9mnd, begynte deretter å jobbe litt kveldsvakter når pappan var hjemme. Hadde aldri kunne tenkt meg å starte tidligere i jobb.. kroppen brukte jo nesten 1 år på å bli "seg selv" den også :wtf:
 
Helt enig med deg, det er en skam! Vet ikke om mange mammaer som er klar for å dra fra babyen sin så tidlig. Ei heller babyer som er klar for å bytte hovedomsorgsperson så tidlig. Etter 6 mnd var jeg dessuten knapt restituert etter svangerskap og fødsel. Var overhodet ikke klar for jobb.
Ja syns det er helt tragisk...at de dottene på stortinget 50+uten småbarn skal bestemme dette:mad:
 
Jeg er helt enig i at denne permisjonsdelingen er håpløs!:angry4 Jeg kommer enten til å være hjemme et par mnd ekstra (permisjon u/lønn og ferie) eller så må vi dele det opp litt som flere skriver her.. Med forrige var jeg hjemme i 9mnd, begynte deretter å jobbe litt kveldsvakter når pappan var hjemme. Hadde aldri kunne tenkt meg å starte tidligere i jobb.. kroppen brukte jo nesten 1 år på å bli "seg selv" den også :wtf:
Ja det er håpløst,men vi må jo ha penger for å overleve..så har jo ikke noe valg:mad:
 
Jeg er helt enig i at folk bør få bestemme selv. Men akkurat for oss gjør ikke den tredelingen så mye, for jeg tenker å være hjemme 100% max til jul. Så deler vi permisjonen etter det, med at jeg jobber 2 dager i uken og han 3 eller noe i den duren. Som selvstendig næringsdrivende er full perm i 9 mnd fullstendig drepen på økonomien, så jeg bør komme delvis tilbake nokså tidlig.
Det høres tøft ut... ja hadde bare mor fått 9 mndr med perm så:banghead:
 
Det høres tøft ut... ja hadde bare mor fått 9 mndr med perm så:banghead:
Det må bare gå på et vis :rolleyes: Har heldigvis mye fleksibilitet, så vi tilpasser etter hva som funker. Nei, 9 mnd er vel ikke aktuelt for noen lenger :(
 
Her må vi se hva skjer ang meg. Men jeg synes sånt skulle vært opp til hver enkel familie. Kjenner mange der far har tatt mest og det passer dem, men da er fortsatt mor tvunget til den første tiden uansett. Så dette går begge veier. Rart man skal gjøre det så tvunget pga likestilling av menn og da de mammaene som vil ut i jobb må være hjemme en viss tid uansett. Det er jo tvang for begge parter. Ikke særlig koselig. Men vi må også huske at vi er det eneste landet i verden med så lang permisjon. Den delen som er tildelt hver forelder er lengre enn det feks flere i usa får.
 
Her må vi se hva skjer ang meg. Men jeg synes sånt skulle vært opp til hver enkel familie. Kjenner mange der far har tatt mest og det passer dem, men da er fortsatt mor tvunget til den første tiden uansett. Så dette går begge veier. Rart man skal gjøre det så tvunget pga likestilling av menn og da de mammaene som vil ut i jobb må være hjemme en viss tid uansett. Det er jo tvang for begge parter. Ikke særlig koselig. Men vi må også huske at vi er det eneste landet i verden med så lang permisjon. Den delen som er tildelt hver forelder er lengre enn det feks flere i usa får.
Ja det er klart men blir helt feil og likestille mor og far her...mor går gravid i 9 mndr og føder det er e påkjenning for kroppen..pluss amming og lite søvn osv...så mor trenger mye lenger tid på å hente seg inn her...så det er alt aent en likt for mor som far..og ja så lang samla perm er flott..men igjenn ingen andre en de voksne involverte bør bestemme hvem som tar perm hvor lenge.
 
Her må vi se hva skjer ang meg. Men jeg synes sånt skulle vært opp til hver enkel familie. Kjenner mange der far har tatt mest og det passer dem, men da er fortsatt mor tvunget til den første tiden uansett. Så dette går begge veier. Rart man skal gjøre det så tvunget pga likestilling av menn og da de mammaene som vil ut i jobb må være hjemme en viss tid uansett. Det er jo tvang for begge parter. Ikke særlig koselig. Men vi må også huske at vi er det eneste landet i verden med så lang permisjon. Den delen som er tildelt hver forelder er lengre enn det feks flere i usa får.

Jeg tror faktisk Svergie er bedre enn oss. De får mye lenger permisjon
 
I mitt tilfelle blir det engangsstønad, og jeg finner det latterlig at fordi jeg tar ut det så får ikke far permisjon med mindre jeg finner meg minst en 75% stilling før hans permisjonsmulighet et over. Urettferdig for far, synes jeg. Er heldigvis av den oppfatning at barnehage når barnet er 11-12 mnd er bra, og perfekt timing at sommerferien akkurat er ferdig når de fyller 1, haha!

tredelinga høres også ille ut!! Jeg skjønner dere som ønsker å være hjemme lenge! Selv om vi er heldige i Norge så er det ekstra vanskelig når mor ikke får være lengre hjemme. Far trenger virkelig ikke så ekstremt mange uker hjemme
 
Jeg tror faktisk Svergie er bedre enn oss. De får mye lenger permisjon
Der er det en del regler rundt det jeg ikke skjønner. Men har blitt fortalt det en gang av svigerfar som jobber i Norge, Sverige og Danmark. Men det var når vi skulle ha permisjon i 2013, så får se om jeg husker å spørre igjen.
 
I mitt tilfelle blir det engangsstønad, og jeg finner det latterlig at fordi jeg tar ut det så får ikke far permisjon med mindre jeg finner meg minst en 75% stilling før hans permisjonsmulighet et over. Urettferdig for far, synes jeg. Er heldigvis av den oppfatning at barnehage når barnet er 11-12 mnd er bra, og perfekt timing at sommerferien akkurat er ferdig når de fyller 1, haha!

tredelinga høres også ille ut!! Jeg skjønner dere som ønsker å være hjemme lenge! Selv om vi er heldige i Norge så er det ekstra vanskelig når mor ikke får være lengre hjemme. Far trenger virkelig ikke så ekstremt mange uker hjemme
Nei det og er på tryne, far får bare permisjon hvis mor har rett på det.da er det ikke så viktig lenger at far er med barnet.:bored:ja må si jeg også er fornøyd med termin til rett over bhagestart.har ferie rett før og..så klarer og strekke det så langt som mulig...
 
I fare for å kaste ut en brannfakkel her, så syns jeg tredelingen er en svært positiv utvikling på samfunnsnivå. Man har redusert fedrekvoten for å øke valgfriheten tidligere, og gått tilbake på det fordi effekten i de fleste tilfeller ble kortere pappapermisjon. Jeg forstår at dette er utfordrende og oppleves kjipt for enkelte familier. Min oppfatning er imidlertid likevel at dette er et godt likestillingstiltak.
 
I fare for å kaste ut en brannfakkel her, så syns jeg tredelingen er en svært positiv utvikling på samfunnsnivå. Man har redusert fedrekvoten for å øke valgfriheten tidligere, og gått tilbake på det fordi effekten i de fleste tilfeller ble kortere pappapermisjon. Jeg forstår at dette er utfordrende og oppleves kjipt for enkelte familier. Min oppfatning er imidlertid likevel at dette er et godt likestillingstiltak.
Men far og mor er ikke likestilt i denne samme heng,samme hvordan man vrir og vrenger på det.er liksom det som er poenget.far er ikke i nærheten av å ha kjørt kropp og sinn igjennom det samme som mor.mor bærer også i de fleste tilfeller på maten...
 
I mitt tilfelle blir det engangsstønad, og jeg finner det latterlig at fordi jeg tar ut det så får ikke far permisjon med mindre jeg finner meg minst en 75% stilling før hans permisjonsmulighet et over. Urettferdig for far, synes jeg. Er heldigvis av den oppfatning at barnehage når barnet er 11-12 mnd er bra, og perfekt timing at sommerferien akkurat er ferdig når de fyller 1, haha!

tredelinga høres også ille ut!! Jeg skjønner dere som ønsker å være hjemme lenge! Selv om vi er heldige i Norge så er det ekstra vanskelig når mor ikke får være lengre hjemme. Far trenger virkelig ikke så ekstremt mange uker hjemme
Hadde litt samme situasjon som deg sist. Så et lite tips er å melde deg opp som student i fag som ikke krever for mye oppmøte. Når papirene først er sendt og i orden hos nav, så bryr de seg ikke om du klarer eksamen eller i det hele tatt møter opp til den. Det spurte jeg direkte om sist ;) så jeg var student på papiret og hjemme, og da fikk far hele permisjonstiden, strøk på eksamen :) da får du både engangsstønad og pappapermisjon. Og om du er student nå i vår også, så kan du søke permisjonspenger fra Lånekassen også. Mange triks her om man har tid til å sette seg inn i det :)
 
Enig! Mannen min tjener mer enn meg og vi MÅ ha 80% lønn for å få mest mulig tid med babyen og både han og jeg kunne tenkt oss at han hadde mindre permisjon enn han MÅ ha...
 
Back
Topp