<3 1+1 blir 4 <3

Lambi`83

Forumet er livet
Septemberlykke 2015
Sommerfuglene 2017
En dagbok, det må jeg jo ha! Jeg hadde en sist også, og det var utrolig koselig å lese igjennom den i forbindelse med dette her
t4524.gif

Litt om oss:

Vi er et par som har sett veldig mye til hverandre de siste 9 årene, utvekslet våre "ja" for 4 år siden og har de siste snart 3 årene blitt trillet rundt fingeren av en fantastisk liten skapning som forhåpentligvis skal få lov til å bli storebror i mai 2015:D

Jeg er en sykepleier i videreutdanning, mannen holder til i kommunen mens lillemann "jobber" i barnehage.
Lillemann er som sagt snart 3 år og den opprinnelige "planen" var å prøve góg få nr. 2 mellom 2 og 2,5 år etter. Men så begynte jeg på skole og ville fullføre den først... Vi skulle egentlig vente så lenge som til oktober for å begynne og prøve, men vi orket ikke vente lenger...speedet opp jobbingen for å få permisjon. Mandag 18.aug bestemte vi oss.

Ettersom at jeg har ventet på å begynne prøvingen så var jeg klar for å ta i bruk alle tilgjengelige midler!! Lista er lang :
-Pre seed
-Grapefruktjuice
-Sex hver dag (Riktig nok fordi lysten var på topp, hadde "planlagt" annenhver)
-Temping
-EL tester
-Clearblue fertilitesmonitor
-Varmepakning dpo

Trooor det var alt...så dette var ønsket!!:p

Mandag 25. aug hadde jeg EL og pga en "følelse" tok jeg en test allerede 6 dpo og der begynte morroa... Fikk jo allerede da antydninger som jeg ikke hadde fått på en test før. Antydningene fortsatte, testet to dager om dagen, på kvelden 8 dpo så var den tydelig! Shit!! *Lykke* Hadde vi truffet på aller, aller første pp??? Hva i all verden hadde vi gjort for å fortjene dette?? :oops:

I dag er IKM, 12 dpo, 4+0. Ingen tegn til blødning, økt utflod og sterkere tester
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif

JEG ER GRAVID!!!
Og jeg har en hel gjeng av tester som bevis!! Klar?? :p


8 dpo
t4524.gif

bilde.jpg

9 dpo
t4524.gif

bilde 2.jpg

9 dpo
t4524.gif

bilde 3.jpg

10 dpo
t4524.gif

bilde.jpg

11 dpo
t4524.gif

bilde.jpg

12 dpo
t4524.gif

bilde.jpg


Om du syntes dette var nok så kommer det garantert flere tester :p
Gleder meg til dette fantastiske eventyret!!!
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
 
Last edited:
t4524.gif
t4524.gif
HVA SKJER I MAGEHUSET?
t4524.gif
t4524.gif

t4524.gif
Unnfangelsen finner sted omkring: 25. august 2014
t4524.gif

t4524.gif
Hjertet begynner å slå: 17. september 2014
t4524.gif

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 18. oktober 2014
Alle indre organer er ferdig formet: 18. oktober 2014
Risikoen for spontanabort avtar: 1. november 2014
Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 15. november 2014
Tid for ultralyd: 13. desember 2014
Du kan kjenne fosterets bevegelser: 27. desember 2014
Svangerskapspermisjonen begynner: 28. april 2015
Antatt termindato: 19. mai 2015
 
Last edited:
t4524.gif
t4524.gif
~ Diverse ~
t4524.gif
t4524.gif

1 fullgått mnd = 4 uker + 3 dager
2 fullgåtte mnd = 8 uker + 6 dager
3 fullgåtte mnd = 13 uker + 2 dager
4 fullgåtte mnd = 17 uker + 5 dager
5 fullgåtte mnd = 22 uker + 2 dager
6 fullgåtte mnd = 26 uker + 5 dager
7 fullgåtte mnd = 31 uker + 2 dager
8 fullgåtte mnd = 35 uker + 5 dager
9 fullgåtte mnd = 40 uker + 2 dager


~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~


1-4 uker = 1 mnd
5-9 uker = 2 mnd
10-13 uker = 3 mnd
14-18 uker = 4 mnd
19-22 uker = 5 mnd
23-27 uker = 6 mnd
28-32 uker = 7 mnd
33-36 uker = 8 mnd
37-40 uker = 9 mnd
40 dager igjen til termin = høygravid...


~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~

Hvor ofte går det bra:
5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra
9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra*
13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå br
17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra
21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra **
25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

*dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.


~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~

Tabell for gjennomsnittlig vektøkning:
Uke 5 - 2,3 kg
Uke 7 - 2,6 kg (8+0, opp 1,6 kg)
Uke 10 - 3 kg
Uke 13 - 3,5 kg
Uke 15 - 4 kg
Uke 17 - 5,6 kg
Uke 20 - 6,2 kg
Uke 23 - 7,2 kg
Uke 25 - 8,2 kg
Uke 27 - 9,3 kg
Uke 30 - 10,3 kg
Uke 33 - 11,3 kg
Uke 35 - 12,2 kg
Uke 37 - 13 kg
Uke 40 - 14 kg



~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~
 
Last edited:
t4524.gif
t4524.gif
~Svangerskapskontroller~
t4524.gif
t4524.gif


~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~
 
Last edited:
t4524.gif
t4524.gif
~ Datoer jeg vil huske ~
t4524.gif
t4524.gif


~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~
 
Last edited:
t4524.gif
t4524.gif
~Ultralyd~
t4524.gif
t4524.gif


t4524.gif
Første tidlig ultralyd:
t4524.gif

Tirsdag 23. september kl. 16
Perfekt liten klump på 4 mm som tilsvarte 6+1, ergo 2 dager tilbake, helt riktig i forhold til EL! Hjertet slår!!! <3

~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~
 
Last edited:
t4524.gif
t4524.gif
~ Gutt eller jente? ~
t4524.gif
t4524.gif



Vektfordelingen:
Legger du på deg kun på magen, skal det tyde på at du venter en gutt. Samler de ekstra kiloene seg heller på hofter og rumpe, venter du en jente.

Hår på leggene:
Vokser håret på leggene fortere er en gutt i vente, er det derimot ingen endring, blir det en jente.

Mageformen:
Ligner magen en basketball og sitter lavt, blir det en gutt. Ligner den en vannmelon og sitter høyt, blir det jente. Dersom det ikke synes bakfra at du er gravid, venter du en gutt. Ses det tydelig, ventes en jente.

Søvn:
Sover du med puten vendt mot nord, blir det en gutt, mot sør en jente.


Føtter:
Er føttene kaldere nå som du er gravid, venter du en gutt, er det ikke noen endring, er det en jente.

Far:
Legger den vordende faren på seg sammen med deg som er gravid, venter dere en gutt. Hvis ikke, blir det en jente.

Mormorens hårfarge:
Har den vordende mormoren grått hår, er en gutt i vente. Har hun ikke grånet enda, eller farger håret, blir det en jente.


Morgenkvalme:

Slipper du unna timene over doskålen tidlig i svangerskapet, skal det tyde på at en gutt er i vente. Er du derimot veldig kvalm, venter du en jente.

Mors utseende:
Ser du spesielt godt ut under svangerskapet, skal det tyde på at du venter en gutt. Jenter stjeler morens skjønnhet.

Brystforandringer:
Vokser ikke brystene særlig, ventes en gutt. Er det dramatiske endringer, blir det en jente.

Tall:
Dersom mors alder ved unnfangelsen og måneden unnfangelsen fant sted til sammen utgjør et partall, ventes en gutt. Motsatt for jente. Gutter unnfanges helst på oddetallsdatoer, og jenter på partallsdatoer.


Nål i tråd:
Holder du en nål i tråd over magen og den beveger seg i sirkler, blir det en gutt. Beveger den seg sidelengs, ventes en jente.

Urin:
Har mors urin en knall gul farge, ventes en gutt. Er fargen blassere, blir det en jente.

Fysen på:
Er mor fysen på salt eller sur mat, skal det tyde på gutt. Er det søt mat og gjerne godteri på topp, ventes en jente. Foretrekker du kjøtt og ost, skal også dette være tegn på gutt, mens frukt skal tyde på jente. Hvis foretrekker å spise skalken på brødet i stedet for en skive, venter du en gutt. Har du derimot ikke lyst på skalken i det hele tatt, blir det en jente. Har du ikke lyst på appelsinjuice, blir det en gutt, og hvis du må ha appelsinjuice hver dag, ventes en jente.
Nesen:
Nesen og ørene er de eneste organene som fortsetter å vokse etter puberteten. Og blir nesen større og bredere under svangerskapet, skal det tyde på at en gutt er i vente. Er det ikke noen endring, ventes en jente.

Hjertelyden:
Er hjertelyden under 140 slag i minuttet, skal det tyde på en gutt. Er den over 140, ventes en jente.

Hodeverk:
Har du vondt i hodet under svangerskapet, skal det tyde på en gutt, hvis ikke blir det en jente.Myter og kjerringråd

Hendene:

Hvis noen ber deg vise hendene dine og du viser dem med håndflaten ned, venter du en gutt. Viser du dem derimot med håndflatene opp, blir det en jente.


Kopp:
Løfter du en kopp med hanken, venter du en gutt. Tar du derimot rundt selve koppen når du løfter, blir det en jente.


Hoven:
Dersom ansiktet ikke hovner opp mot slutten av svangerskapet, blir det en gutt. Blir du derimot hoven de siste ukene før termin, venter du en jente.

Halsbrann:
Har den vordende mor lite eller ingen halsbrann i svangerskapet, er en gutt i vente. Er hun derimot plaget av dette, blir det en jente.

Spark:
Er barnet særdeles livlig under svangerskapet, blir det nok en gutt. Jenter er mer bedagelige.

Samleie:
Par som ofte har samleie, skal ha større sjanse for å få en gutt enn par som har samleie sjeldnere. Å elske oppreist eller i hundestillingen skal føre til unnfangelsen av en gutt, men da bør han få orgasme først, og hun bør ligge i ro en stund. Misjonærstillingen, gjerne med henne øverst skal øke sjansene for å bli gravide med en jente. Men da bør hun få orgasme først. Er månen halv eller mindre, og dere har samleie om natten, tyder det på en gutt. Ved samleie om ettermiddagen rundt fullmåne skal tyde på en jente.

Kosthold:
Hev mor i seg kjøtt, potetgull og brus før unnfangelsen, blir det en gutt. Var hun sunnere, spiste mye fisk og grønnsaker, men kanskje koste seg med godteri i blant, venter dere en jente.


Hvem foreslo barn?
Dersom det var vordende fars forslag å forsøke å bli gravide, skal det føre til unnfangelsen av en gutt. Var det vordende mors idé, er en jente på vei.


Bekymringer:
Er mor bekymret under svangerskapet, ventes en gutt. Er hun rolig og avslappet, blir det en jente.

Søsken:
Har dere barn fra før, kan dere se i barnets nakke om dere venter en gutt eller jente neste gang. Er det en rett linje, ventes en gutt. Formes håret i en spiss ned mot ryggen, blir det en jente.


Jente 7
vs Gutt 7
 
Last edited:
Den med hva som skjer i magehuset, hvor finnes den? :Heartpink
 
Den med hva som skjer i magehuset, hvor finnes den? :Heartpink

Det har jeg fra terminkalkulatoren her på BV :) Plott inn siste mens og scroll nedover ;) Men jeg har klippet og limet litt fra min forrige dagbok i 2011, husker ikke hva jeg tok fra fra hva...:rolleyes:
 
I dag er det søndag 7. september, og du er 4 uker og 1 dag ut i svangerskapet. Det er 36 uker og 2 dager igjen til din termin, tirsdag 19. mai.

TRE CELLELAG: Streken langs deler av embryoet blir lenger og dypere og danner en fure. Gjennom denne vandrer det nå celler fra de to allerede eksisterende lagene i embryoet og danner et tredje. Disse tre lagene har bestemte oppgaver allerede.

~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~

Fasinerende, hvordan et menneske blir til!!


4+1 ja - herlighet så sakte tiden går :p Jeg begynte jo å teste så innmari tidlig og føler jeg har vært gravid en halv evighet!! Haha!! Det som er kjedelig nå er at man må jo bare vente da... Og da tenker jeg på at de neste 2 månedene skal gå og jeg skal klare og senke skuldrene. Det er vel heller ikke det at jeg er veldig bekymret, nei jeg vet ikke jeg :p Gleder meg til magen kommer jeg, til ultralyd, til sparkene, til fødselen, til mai, til å bli tobarnsmor, til å se hvordan h*n ser ut, finne ut av hva slags personlighet h*n har...vil h*n ligne på storebror?? Åh, alt man har å glede seg til!!! Men først så må man...vente...og vente...:rolleyes:

Dagen i dag har gått fort og det er ikke rart for det var mye på programmet! Huset er ryddet, støvsugd og vasket, innvendig og utvendig :p Vi skal i gang med å male det nemlig så da må det vaskes litt først. Og det er ikke like lett å være effektiv med en liten gutt "på slep". Vi vil så gjerne gi han all oppmerksomhet hele tiden, men det er ikke alltid så lett når hverdagen er som den er... Men han er fin da! Vi holder på med å pakke bort bleia etter en laaaang tid med en gutt som ikke var klar, men ting begynner å bli bra. Gjorde t.o.m nr. 2 helt uoppfordret - så vet dere det :p Utrolig hva man jubler for som småbarnsforeldre, men kunne ikke tenkt meg å ha det på noen annen måte. Eller jo, med flere barn ;)

Dette ble litt langt det... Burde finne senga nå...
Dagens tester:

bilde 1.jpg
 
I dag er det mandag 8. september, og du er 4 uker og 2 dager ut i svangerskapet. Det er 36 uker og 1 dag igjen til din termin, tirsdag 19. mai.
GRAVID! HYSJ?! Er det nesten umulig å la være å rope til alle du møter at du er gravid? Å gå rundt og late som om ingenting har hendt mens tusenvis av tanker flyr rundt i hodet på en gang? Det er ikke uvanlig at du har problemer med å konsentrere deg nå.

~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~

Med mindre det er graviditetsgreier så ja, det er vanskelig og konsentere seg :p Til nå har jeg sagt det til en stk søster, hun ene bestevenninna og
mamma. Søstra og bestevenninna bare lo, de visste jo at vi hadde begynt å prøve og syntes det gikk fort da :p Prøvde å pakke det litt inn til mamma, sa at mest sannsynlig kommer min niese til å måtte dele maimåneden da vi hadde planer om å føde rundt da vi og...først så bare lo hun det bort, tror ikke hun oppfattet hva jeg sa, men så gjentok jeg det og så ser hun rart på meg. "Mamma, jeg er gravid". "Åh!!! Nei, så koselig!!" Hehe!
Til helgen har vi planer om å si det til svigers da vi skal på hyttetur sammen og i bagen ligger en genser som lillemann skal få ha på seg :) Svigermor kommer til å begynne og grine, av glede ;) Hun er som en mamma nr. 2 :)

Men jo - måtte jo selvfølgelig teste i dag og! :p Og siden det var 2 uker siden EL, tenkte jeg å svi av en digital. "Pregnant" kommer opp ganske fort - bare det var jo gøy!! :D - men så begynner den å blinke på 3+!!! Og da tenkte jeg faktisk, oh, no!! Det er IKKE 3 uker siden EL, det må være tvillinger!! Bestemor fikk tvillinger, vi er tre søstre hvor dette er det sjette svangerskapet, ingen tvillinger - dagen har kommet!! Jeg ble het i toppen for å si det sånn!! Shit!
Vi tar to, det er ikke det, men det er veldig praktisk med en :p Bare synd at babymaking ikke alltid er praktisk...hehe :)
Men den digitale endte opp på "Pregnant 2-3" altså :p Puh!! Hehe :D
I dag er det mandag! Elsker mandager!! Ny uke, ny dag, nye muligheter!! :D
Må ramse opp litt symptomer her ettersom at denne morgenen har vært litt "aktiv":
-Lett kvalme, svimmel, vond korsrygg, oppblåst (!!!), løs mage​
Også kirsebæret på toppen, dagens tester :D
Har du sett noe så fint?! *langt inni min egen verden* Hehe!! :D

bilde.jpg bilde 2.jpg


WEEEEEEE!!!!!

:dance011:dance008:cool05:excited001:happy093
 
Last edited:
I dag er det tirsdag 9. september, og du er 4 uker og 3 dager ut i svangerskapet. Det er 36 uker igjen til din termin, tirsdag 19. mai.

HODET BEGYNNER Å FORMES: Furen som fremdeles dekker store deler av embryoet markerer barnets akse og det begynner å få en tydelig hode-ende og hale-ende. Denne furen skal bli til barnets nevralrør og beskytte hele nervesystemet og hjernen.


~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~


Det er vel sånn ca her folat kommer inn i bildet.... Jeg skulle likt å ha vært en flue på veggen inne i livmor altså :p

Jeg klarer ikke helt å riste av meg tvillingtankene. Testene i dag har allerede blitt mye sterkere enn de tatt i går. Det kan ha noe å si at det var veldig konsentrer urin på morgenen i dag og altså... Men jeg er så spent!! Snakket med mannen i går, han syntes det hadde vært hyggelig :p Sier han nok fordi han ikke helt har reflektert over hva han sier hyggelig til :p Neida! Fysj!! Jeg skal bare være glad for at jeg i det hele tatt blir gravid - jeg tar det jeg får og blir garantert lykkelig!!

En litt rar dag... Jeg har jo ikke gått helt inn i gravidmodus i forhold til måltider og det fikk jeg erfare i dag - det er dumt altså!! Så herifra og ut så blir det flere måltider.

Svigermor kom plutselig på middag i dag. Koselig det, de bor jo 4 min unna. Men det var veldig rart og ikke si noenting om graviditeten. Vi snakker om alt mellom himmel og jord, godt og vondt, og ikke kunne jeg si noe som ville ha satt det største smilet på henne. Men svigerfar var ikke med og derfor føltes det unaturlig. Planen er jo klar og til helgen skal det skje - vi gleder oss skikkelig til å fortelle det!!

Men nå må jeg legge meg! Slenger med dagens tvillingtester :p

bilde 1.jpg bilde 2.jpg
 
Men det var veldig rart og ikke si noenting om graviditeten. Vi snakker om alt mellom himmel og jord, godt og vondt, og ikke kunne jeg si noe som ville ha satt det største smilet på henne. Men svigerfar var ikke med og derfor føltes det unaturlig.

Vis vedlegget 76914 Vis vedlegget 76915
[/B][/I]

Kjenner meg igjen i det. Pratet med mamma i stad, og føltes helt merkelig å prate med henne uten å fortelle om den ene tingen som betyr alt om dagen.
 
Kjenner meg igjen i det. Pratet med mamma i stad, og føltes helt merkelig å prate med henne uten å fortelle om den ene tingen som betyr alt om dagen.

Ja, ikke sant! :) Men når kommer dere til å fortelle det tror dere?
 
Back
Topp