<3 1+1=4 <3

Lambi`83

Forumet er livet
Septemberlykke 2015
Sommerfuglene 2017
Jeg må jo ha en dagbok :) Kunne sikkert ha overført dagboken min fra FS eller Mai 2015, men har behov for å begynne på nytt :)

Jeg er en ung dame på 31 år som er gift med en fantastisk mann! Vi har vært foreldre i litt over 3 år nå til verdens fineste lillemann <3
Vi har lenge ønsket å øke antallet i familien, men pga min videreutdanning var det ikke tid til en til. I august begynte vi prøvingen derimot, full klaff på første forsøk og alt så strålende ut på tidlig UL med et lite bankende hjerte. Verden falt dermed litt i grus da vi i uke 9+5 oppdaget MA. Ingen store blødninger, litt rosa på papiret, bare noen minutter med diffuse smerter. Men en mistanke fikk meg til å ta en sjekk, og mistanken ble bekreftet. Grusomt! Men det blir bedre og bedre for hver dag. Hadde jeg ikke trodd på de tyngste dagene... Det tok litt tid før mens fant veien tilbake, ikke mye, men nok til at vi ble frustrerte. Vi ønsket jo å begynne prøvingen igjen med en gang! 5 uker etter første blødningsdag kom mens. Gleden var stor da jeg fikk en svak strek allerede 8 dpo. Tenk at den satt igjen så fort!! Har tatt jevnlige g tester og mye tyder på at hcg stiger fort. Fikk "gravid 2-3" allerede 12 dpo og "pregnant 3+" 18 dpo. Symptomene er også noe annerledes. Et sikkert symptom på graviditet har vært å ikke få ømme pupper. Ved mens derimot. Denne gangen hadde jeg egentlig gitt opp da jeg fikk ømme pupper, men jammen ble testen positiv. Så med den stigningen og symptomene så er det enten jente, tvillinger eller BO. Tar mer enn gjerne 2 av 3!! Og selvfølgelig en gutt til hvis det skulle vise seg å bare være et helt annerledes svangerskap! Spente er vi i hvertfall på den første tidlige UL!!

Gleder meg til dette eventyret :D

Her er i hvertfall dagens tester, 5+0, 21 dpo, er kanskje ikke vits å teste mer, men kjenner jeg meg selv rett ;) :p
IMG_1163.jpg IMG_1166.jpg
 
t4524.gif
t4524.gif
HVA SKJER I MAGEHUSET?
t4524.gif
t4524.gif


t4524.gif
Unnfangelsen finner sted omkring: 11. desember 2014
t4524.gif

t4524.gif
Hjertet begynner å slå: 5. januar 2015
t4524.gif

t4524.gif
Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 5. februar 2015
t4524.gif

t4524.gif
Alle indre organer er ferdig formet: 5. februar 2015
t4524.gif

Risikoen for spontanabort avtar: 19. februar 2015
Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 5. mars 2015
Tid for ultralyd: 2.april 2015
Du kan kjenne fosterets bevegelser: 16. april 2015
Svangerskapspermisjonen begynner: 16. august 2015
Antatt termindato: 6. september 2015
 
Last edited:
t4524.gif
t4524.gif
~ Diverse ~
t4524.gif
t4524.gif

1 fullgått mnd = 4 uker + 3 dager
2 fullgåtte mnd = 8 uker + 6 dager
3 fullgåtte mnd = 13 uker + 2 dager
4 fullgåtte mnd = 17 uker + 5 dager
5 fullgåtte mnd = 22 uker + 2 dager
6 fullgåtte mnd = 26 uker + 5 dager
7 fullgåtte mnd = 31 uker + 2 dager
8 fullgåtte mnd = 35 uker + 5 dager
9 fullgåtte mnd = 40 uker + 2 dager


~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~


1-4 uker = 1 mnd
5-9 uker = 2 mnd
10-13 uker = 3 mnd
14-18 uker = 4 mnd
19-22 uker = 5 mnd
23-27 uker = 6 mnd
28-32 uker = 7 mnd
33-36 uker = 8 mnd
37-40 uker = 9 mnd
40 dager igjen til termin = høygravid...


~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~

Hvor ofte går det bra:
5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra
9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra*
13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå br
17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra
21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra **
25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

*dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.


~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~

Tabell for gjennomsnittlig vektøkning:
Uke 5 - 2,3 kg
Uke 7 - 2,6 kg
Uke 10 - 3 kg (Opp 2 kg)

Uke 13 - 3,5 kg
Uke 15 - 4 kg
Uke 17 - 5,6 kg
Uke 20 - 6,2 kg
Uke 23 - 7,2 kg
Uke 25 - 8,2 kg
Uke 27 - 9,3 kg
Uke 30 - 10,3 kg
Uke 33 - 11,3 kg
Uke 35 - 12,2 kg
Uke 37 - 13 kg
Uke 40 - 14 kg



~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~
 
Last edited:
t4524.gif
t4524.gif
~Svangerskapskontroller~
t4524.gif
t4524.gif


1. svangerskapskontroll, 4.feb, 9+6
Fylte ut helsekort, tok blodprøver, BT 135/85, høyt, men hadde det samme sist svangerskap og dette ble det høyeste BT. Sist fikk jeg beskjed om å kutte ut å jobbe netter. Har foreløpig ikke planer om å gjøre det, men vi får se.

Neste kontroll:
2. svangerskapskontroll, 4. mars, 13+6


~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~
 
Last edited:
t4524.gif
t4524.gif
~ Datoer jeg vil huske ~
t4524.gif
t4524.gif
~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~
 
Last edited:
t4524.gif
t4524.gif
~Ultralyd~
t4524.gif
t4524.gif


1. Ultralyd, 7 . januar 2015:
Den lille målt til å være 5+6, hvilket stemmer eksakt i forhold til EL. Gyn sa hvor stor h*n var, men det fikk jeg ikke med meg. Så bare på den nydelige skapningen av en liten bønne hvor hjertet slo så fint!! <3 <3 <3

2. Ultralyd. 20.januar 2015:
Den lille målt til å være 8+0, to dager foran skjema :) Hjertet slo så fint og man kunne tilogmed se bevegelser :D


~~
t4524.gif
t4524.gif
t4524.gif
~~
 
Last edited:
t4524.gif
t4524.gif
~ Gutt eller jente? ~
t4524.gif
t4524.gif

Vektfordelingen:

Legger du på deg kun på magen, skal det tyde på at du venter en gutt. Samler de ekstra kiloene seg heller på hofter og rumpe, venter du en jente.
Hår på leggene:
Vokser håret på leggene fortere er en gutt i vente, er det derimot ingen endring, blir det en jente.
Mageformen:
Ligner magen en basketball og sitter lavt, blir det en gutt. Ligner den en vannmelon og sitter høyt, blir det jente. Dersom det ikke synes bakfra at du er gravid, venter du en gutt. Ses det tydelig, ventes en jente.
Søvn:
Sover du med puten vendt mot nord, blir det en gutt, mot sør en jente.
Føtter:
Er føttene kaldere nå som du er gravid, venter du en gutt, er det ikke noen endring, er det en jente.
Far:
Legger den vordende faren på seg sammen med deg som er gravid, venter dere en gutt. Hvis ikke, blir det en jente.
Mormorens hårfarge:
Har den vordende mormoren grått hår, er en gutt i vente. Har hun ikke grånet enda, eller farger håret, blir det en jente.
Morgenkvalme:
Slipper du unna timene over doskålen tidlig i svangerskapet, skal det tyde på at en gutt er i vente. Er du derimot veldig kvalm, venter du en jente.
Mors utseende:
Ser du spesielt godt ut under svangerskapet, skal det tyde på at du venter en gutt. Jenter stjeler morens skjønnhet.
Brystforandringer:
Vokser ikke brystene særlig, ventes en gutt. Er det dramatiske endringer, blir det en jente.
Tall:
Dersom mors alder ved unnfangelsen og måneden unnfangelsen fant sted til sammen utgjør et partall, ventes en gutt. Motsatt for jente. Gutter unnfanges helst på oddetallsdatoer, og jenter på partallsdatoer.
Nål i tråd:
Holder du en nål i tråd over magen og den beveger seg i sirkler, blir det en gutt. Beveger den seg sidelengs, ventes en jente.
Urin:
Har mors urin en knall gul farge, ventes en gutt. Er fargen blassere, blir det en jente.
Fysen på:
Er mor fysen på salt eller sur mat, skal det tyde på gutt. Er det søt mat og gjerne godteri på topp, ventes en jente. Foretrekker du kjøtt og ost, skal også dette være tegn på gutt, mens frukt skal tyde på jente. Hvis foretrekker å spise skalken på brødet i stedet for en skive, venter du en gutt. Har du derimot ikke lyst på skalken i det hele tatt, blir det en jente. Har du ikke lyst på appelsinjuice, blir det en gutt, og hvis du må ha appelsinjuice hver dag, ventes en jente.
Nesen:
Nesen og ørene er de eneste organene som fortsetter å vokse etter puberteten. Og blir nesen større og bredere under svangerskapet, skal det tyde på at en gutt er i vente. Er det ikke noen endring, ventes en jente.
Hjertelyden:
Er hjertelyden under 140 slag i minuttet, skal det tyde på en gutt. Er den over 140, ventes en jente.
Hodeverk:
Har du vondt i hodet under svangerskapet, skal det tyde på en gutt, hvis ikke blir det en jente.Myter og kjerringråd
Hendene:
Hvis noen ber deg vise hendene dine og du viser dem med håndflaten ned, venter du en gutt. Viser du dem derimot med håndflatene opp, blir det en jente.
Kopp:
Løfter du en kopp med hanken, venter du en gutt. Tar du derimot rundt selve koppen når du løfter, blir det en jente.
Hoven:
Dersom ansiktet ikke hovner opp mot slutten av svangerskapet, blir det en gutt. Blir du derimot hoven de siste ukene før termin, venter du en jente.
Halsbrann:
Har den vordende mor lite eller ingen halsbrann i svangerskapet, er en gutt i vente. Er hun derimot plaget av dette, blir det en jente.
Spark:
Er barnet særdeles livlig under svangerskapet, blir det nok en gutt. Jenter er mer bedagelige.
Samleie:
Par som ofte har samleie, skal ha større sjanse for å få en gutt enn par som har samleie sjeldnere. Å elske oppreist eller i hundestillingen skal føre til unnfangelsen av en gutt, men da bør han få orgasme først, og hun bør ligge i ro en stund. Misjonærstillingen, gjerne med henne øverst skal øke sjansene for å bli gravide med en jente. Men da bør hun få orgasme først. Er månen halv eller mindre, og dere har samleie om natten, tyder det på en gutt. Ved samleie om ettermiddagen rundt fullmåne skal tyde på en jente.
Kosthold:
Hev mor i seg kjøtt, potetgull og brus før unnfangelsen, blir det en gutt. Var hun sunnere, spiste mye fisk og grønnsaker, men kanskje koste seg med godteri i blant, venter dere en jente.
Hvem foreslo barn?
Dersom det var vordende fars forslag å forsøke å bli gravide, skal det føre til unnfangelsen av en gutt. Var det vordende mors idé, er en jente på vei.
Bekymringer:
Er mor bekymret under svangerskapet, ventes en gutt. Er hun rolig og avslappet, blir det en jente.
Søsken:
Har dere barn fra før, kan dere se i barnets nakke om dere venter en gutt eller jente neste gang. Er det en rett linje, ventes en gutt. Formes håret i en spiss ned mot ryggen, blir det en jente.
 
Last edited:
Hehe, ja! Jeg er så spent på hva som skjuler seg bak denne heftige stigningen, og den artiklen støtter jo noen teorier :p

Veldig! Jeg husker med datteren min at jeg hadde supersterke tester tidlig. Rakk ikke å tisse på de før streken kom nesten.. :p
 
Veldig! Jeg husker med datteren min at jeg hadde supersterke tester tidlig. Rakk ikke å tisse på de før streken kom nesten.. :p

Kanskje vi rett og slett har byttet kjønn begge to! Må innrømme at jeg heier mer på at forklaringen er jente enn tvillinger :p
 
Kanskje vi rett og slett har byttet kjønn begge to! Må innrømme at jeg heier mer på at forklaringen er jente enn tvillinger :p

Hehe.. Ja, det blir i hvert fall veldig spennende å se når du drar på tidlig ultralyd hva du bærer på, 1 eller 2.. ;)
 
Med det uoffisielle listen med gutt-jente-symptomer så venter jeg tvillinger - en av hver..hehe..
Fikk med en gang jentefølelse da testen lyste opp, så blir spennende å se. En liten kopi av barnefar er ikke å forakte altså :D

Og - gratulerer med positiv test! :D
 
Med det uoffisielle listen med gutt-jente-symptomer så venter jeg tvillinger - en av hver..hehe..
Fikk med en gang jentefølelse da testen lyste opp, så blir spennende å se. En liten kopi av barnefar er ikke å forakte altså :D

Og - gratulerer med positiv test! :D

Haha!! Det blir litt verre å skulle bestemme seg for et dersom det er to der inne ja :p Blir spennende å se ;)
Tusen takk!! :D
 
5+3

I går ble kvalmen kastet på meg. Brakk meg flere ganger og måtte bare legge meg. Fant frem Seabandsene. Også roet det seg. Det har til nå hjulpet å spise, men det gjorde det ikke i går. Dagen var litt hektisk så det kan godt bare være derfor. Tok det derfor rolig i dag og det var ikke like ille. Men brukte litt tid på å rydde bort julepynten og etter jeg var ferdig måtte jeg legge meg litt igjen. Spent på en full jobbuke ja! Men stortsett pleier det å være greit på jobb, verre når jeg kommer hjem igjen. Mannen skal derimot være bort fra tirsdag til onsdag, bare jeg og lillemann igjen... Det kan bli intressant :p Men han er så søt og stryker på mamma`n sin og spør om jeg er syk. Blåser på magen og sier at "Nå bedre, mamma. Værsågod". <3 <3

Eller av symptomer så er jeg skrekkelig oppblåst, ubehagelig. Ømme pupper!! Ligamenter som strekker seg i tide og utide. Mannen skvetter hver gang jeg reiser meg opp for fort og må ta meg til lysken pga det stikker. Stakkars, han er nervøs om dagen...
Jeg er overraskende lite nervøs. Ser ikke etter blod ved toalettbesøk engang. Men det har mulig noe med at jeg har fått det for meg at jeg ikke er i stand til å støte fra selv, at det i så fall blir en MA og ikke SA. Derfor blir nok dagene før tidlig UL nervespirrende. Skal til legen på onsdag og høre om jeg får en henvisning til tidlig UL. Gidder ikke å grine meg til det, men hvis hun tenker at det er lurt så fint. Hvis ikke betaler vi selv. Men vi skal til september altså, bare 35 uker igjen :p
 
Last edited:
5+4

I går kveld fant når jeg var på toalettet før jeg la meg fant jeg litt rosa utflod.... Og noe som kan ligne på smerter som jeg hadde sist jeg mistet var tilstede. Ingenting i dag tidlig. Men etter jobb var det litt mer rosa, men mindre enn i går. Derimot sterkere smerter. Ikke rielignende, men konstant. Har egentlig konkludert med at dette trolig ikke går veien. For tidlig med UL. Tror ikke jeg gidder å måle hcg. Testene er jo sterke uansett, det var de sist også... Symptomene er der, men det var de sist også. Med mindre blødningene og smertene tar seg opp og rydder opp selv så blir det vel å vente til neste uke til UL. Det er lenge. Dette er fantastisk kjipt.
 
5+4
I går kveld fant når jeg var på toalettet før jeg la meg fant jeg litt rosa utflod.... Og noe som kan ligne på smerter som jeg hadde sist jeg mistet var tilstede. Ingenting i dag tidlig. Men etter jobb var det litt mer rosa, men mindre enn i går. Derimot sterkere smerter. Ikke rielignende, men konstant. Har egentlig konkludert med at dette trolig ikke går veien. For tidlig med UL. Tror ikke jeg gidder å måle hcg. Testene er jo sterke uansett, det var de sist også... Symptomene er der, men det var de sist også. Med mindre blødningene og smertene tar seg opp og rydder opp selv så blir det vel å vente til neste uke til UL. Det er lenge. Dette er fantastisk kjipt.​

Nei, nei, nei.. Dette er ikke en SA. Det får det ikke lov til å være. Vi skal gå sammen til september, vi! Faktisk!
 
Back
Topp