*

Senator Malin skrev:
Ja det hadde jeg kunne gjort, men jeg hadde ikke gjort det hos frisøren.

Er de eneste som gjør det her jeg bor...
Og alle jeg kjenner har gjort det hos frisøren, så akkurat det har jeg ikke tenkt på en gang...

Senator Malin skrev:

Minerva skrev:

Senator Malin skrev:

Minerva skrev:
Nei.
Hull i ørene kan de få når de er store nok til å forstå konsekvensene - at det må renses og behandles ordentlig, at det KAN gå infeksjoner i det og det kan føre til behov for behandling og i verste fall (usannsynlig men det KAN skje) ganske stygge komplikasjoner, for ikke å snakke om muligheten for å utvikle allergier.

Tidligst 12 år, tenker jeg.

12 år? Det var vel litt på kanten. Lykke til med den :P

Hvorfor det? Jeg fikk ikke ta før jeg begynte på ungdomsskolen, og i ettertid ser jeg at det egentlig var litt for tidlig, jeg var ikke flink nok til å rense, tok de ut litt for tidlig fordi jeg var så utålmodig etter å bruke de "kule" øredobbene etc.

Jeg har forresten bare en gutt, og regner med å sette enda høyere aldersgrense for ham, fordi det (i dag) ofte legges litt annen vekt på hull i ørene hos gutter enn hos jenter.
Andre piercinger, tatoveringer osv. får vente til de er myndige.

Derfor er det ikke så dumt å ta hull når de er små. 4 år +
Da renses det med mammaen og ungen bryr seg ikke om hvilket ræl de selger på Glitter. Lettere å snakke en 4åring til fornuft enn ei på 12-13 angående juggel i ørene.

Man trenger jo ikke å rense å sånn lenger...! Så det er ikke noe problem!
Veldig enig med senator malin!

Labambie skrev:
... NEI. 

Ikke jeg heller. :)

Så små barn er så søte som de er, trenger ikke et gram med pynt. 

smash skrev:

Minerva skrev:

smash skrev:

Labambie skrev:
... NEI. 

Hvorfor ikke?
Syns de er såpass store når de er 4 år... Noe helt annet når det gjelder babyer..
Dette er noe ho har spurt om selv. Jeg har ikke nevnt det en gang..

4-åringen min vil ha hund, ponni, jente-pupper (han er gutt), robot som er så stor at han kan sitte inne i den og ekte lyssabel.
Han får det ikke uansett.

Forøvrig er 4-åringer verre enn babyer til å klå på f.eks. øredobber med grisete fingre...

Hvem har sagt man skal si ja hver gang en 4 åring spør om noe?
Langt ifra det jeg gjør!
Men det er mange i bhg som har hull i ørene, så er nok derfor ho maser så...
Pluss at ho syns det er fint, og liker å pynte seg.

Jeg forstår hva du mener, men er det noe argument da? Mange barn i vår barnehage som sitter uten bilstol, selvom ungen min synes det ser kult ut så skjer det ikke her. 

Et kallenavn skrev:

Labambie skrev:
... NEI. 

Ikke jeg heller. :)

Så små barn er så søte som de er, trenger ikke et gram med pynt. 

Enig i den. Er ikke JEG som vil ho skal gjøre det..

Senator Malin skrev:

Minerva skrev:
Nei.
Hull i ørene kan de få når de er store nok til å forstå konsekvensene - at det må renses og behandles ordentlig, at det KAN gå infeksjoner i det og det kan føre til behov for behandling og i verste fall (usannsynlig men det KAN skje) ganske stygge komplikasjoner, for ikke å snakke om muligheten for å utvikle allergier.

Jeg var 13 da jeg fikk lov til å ta hull i ørene. I mitt tilfelle var grunnen at jeg måtte ta ansvar for rensing osv selv. Da hadde jeg mast av og på i mange år. Synes ikke det er så ille alder, egentlig. 

Men ja, selv har jeg ikke gjort meg opp en mening om i hvilken alder hun evt skal få det, men når det eventuelt skjer, skal det gjøres i et piercingstudio.

hvis dere som kjenner henne mener hun skjønner dere har snakket om med at det gjør vondt og at hun klarer å passe på å ikke pelle eller rive borti så ja. når dere først har tatt opp dette som tema. selv hadde jeg ikke vist videoen og snakket om det før jeg hadde bestemt meg for at det var greit. og jeg synes det er greit når barnet er 6 år.

Hadde gjort det for 4år siden. :)

Litt dumt å si nei når dere allerede har sagt ja ihvertfall :P

Mine unger får ikke hull i øra! De kan mase til de blir blå i trynet, aldri i verden at de får det :-S

Ja det hadde jeg:)
5 åringen min tok for litt over 1 måned siden, hun ville det veldig og er overlykkelig for å endelig ha fått hull i ørene.

Mrs Lutz skrev:
hvis dere som kjenner henne mener hun skjønner dere har snakket om med at det gjør vondt og at hun klarer å passe på å ikke pelle eller rive borti så ja. når dere først har tatt opp dette som tema. selv hadde jeg ikke vist videoen og snakket om det før jeg hadde bestemt meg for at det var greit. og jeg synes det er greit når barnet er 6 år.

Jeg viste henne ikke videon, den gikk på nrk super på morran...
Så vi så det mens vi spiste frokost. Helt tilfeldig:)

Senator Malin skrev:

Minerva skrev:
Nei.

Min eldste er 14 år gammel, og grøsset litt da jeg spurte henne for noen dager siden om hun ville ta hull i ørene... 

*josefine* skrev:
Ja det hadde jeg:)
5 åringen min tok for litt over 1 måned siden, hun ville det veldig og er overlykkelig for å endelig ha fått hull i ørene.

Så koselig! Kan tenke meg ho er stolt ja:)

NEI.

Mine barn får ikke hull i ørene før de er gamle nok til å ta det hos piercingstudio. (Og selvfølgelig vil ha det selv og vet hva det innebærer osv.)

smash skrev:

Senator Malin skrev:

Minerva skrev:

Senator Malin skrev:

Minerva skrev:
Nei.

Hvorfor det? Jeg fikk ikke ta før jeg begynte på ungdomsskolen, og i ettertid ser jeg at det egentlig var litt for tidlig, jeg var ikke flink nok til å rense, tok de ut litt for tidlig fordi jeg var så utålmodig etter å bruke de "kule" øredobbene etc.

Jeg har forresten bare en gutt, og regner med å sette enda høyere aldersgrense for ham, fordi det (i dag) ofte legges litt annen vekt på hull i ørene hos gutter enn hos jenter.
Andre piercinger, tatoveringer osv. får vente til de er myndige.

Da renses det med mammaen og ungen bryr seg ikke om hvilket ræl de selger på Glitter. Lettere å snakke en 4åring til fornuft enn ei på 12-13 angående juggel i ørene.

Man trenger jo ikke å rense å sånn lenger...! Så det er ikke noe problem!
Veldig enig med senator malin!

Jeg må innrømme at jeg ikke kan fatte og begripe at det ikke skal renses. Googlet litt rundt nå, og ser at man nå kan velge plastikk eller titan, dersom man får det gjort et sted hvor de fører den slags, noe som minsker risikoen for allergier.
At det bare må vris rundt annenhver dag - det kan jeg også kjøpe.
Men at det ikke må renses? Det må da avhenge av hva barnet driver med - barnehagebarn som står på hodet i sandkassen hver dag, unger som ligger i sofaen og deler teppe med husets utekatt, og alle som bare "må sjekke" øredobben med fingrene en gang i blant MÅ da få masse uhumskheter i såret?

Jeg kjenner haugevis med "store" (tenåringer og voksne) jenter som har tatt piercinger i øre, nese, øyebryn, bryst osv. og har fått stygge infeksjoner med verk, feber, antibiotikakurer osv, til tross for at de tok piercingen i et skikkelig piercingstudio og rengjorde etter alle kunstens regler.

Jeg bryr meg ikke så mye at jeg gidder å starte en kampanje eller legge meg opp i hva dere gjør med barna deres så lenge det er såpass "uskyldig" som å ta hull i ørene (i motsetning til f.eks. omskjæring av jentebarn), men hadde det vært opp til meg hadde det ikke vært lov å ta hull i ørene på så små barn, og vi hadde hatt en aldersgrense på 10-12 år, minst.

For diskusjonens skyld: Så dersom jeg bestemmer meg for å ta hull i brystknoppene på Jr. slik at han matcher pappan sin - da er det greit? :p

ja jeg hadde jeg hatt en jente på 4-5 år hadde hun nok fått lov om hun ville det selv:)

Senator Malin skrev:

Jeg fikk når jeg var 14 og et av kriteriene var at jeg ikke fikk lov å bruke annet enn gull og sølv. Jeg fikk bruke det jeg hadde som jeg hadde fått i gaver osv, eller låne mammas, ikke kjøpe juggel og skadelig drit.

Minerva skrev:

smash skrev:

Labambie skrev:
... NEI. 

Hvorfor ikke?
Syns de er såpass store når de er 4 år... Noe helt annet når det gjelder babyer..
Dette er noe ho har spurt om selv. Jeg har ikke nevnt det en gang..

4-åringen min vil ha hund, ponni, jente-pupper (han er gutt), robot som er så stor at han kan sitte inne i den og ekte lyssabel.
Han får det ikke uansett.

Forøvrig er 4-åringer verre enn babyer til å klå på f.eks. øredobber med grisete fingre...

det skjedde her. jeg lot min 5 åring få hull i ørene etter mye masing og angrer på det. selv om jeg renset det flere ganger om dagen så ble det rødt og hovent så måtte ta det ut igjen. ho tok på dem hele tiden og sand ifra sandkassa i barnehagen osv egner seg ikke på sånt.

eldste som da var 8 fikk samtidig og det har gått helt fint. men ho tok ikke på dem hele tiden eller. så ville ha ventet til ungen var eldere enn 4 år.

IsThaBeth skrev:
Du nevner hele tiden at hun ønsker det, men hva ønsker du, og hvorfor?

Jeg vet ikke helt.. Derfor jeg tenkte å høre her...
Blei litt tatt på senga da pappa sa til ho at de kunne gjøre det i morgen.
Jeg hadde ikke sagt at det var greit, jeg sa bare til pappa hva jenta mi hadde sagt.
Men siden det er så mye bedre alternativer nå, enn det var før, så syns jeg kanskje ikke det er så ille alikevel.
Men det hadde ikke gjort noe om ho hadde venta heller...

Back
Topp