Jeg er enig i at det er merkelig at bhg ikke ser ut til å ta høyde for at nedsatt hørsel for kort tid siden kan ha påvirket språkutviklingen. For det kan det og har det sikkert gjort!
På den annen side så er det greit å ta bhg bekymring for både språk og den sosiale og adaptive utviklingen på alvor. Det finnes ikke noe bedre for ditt barn å komme i gang med tidlig og riktig tilrettelagt hjelp
dersom han trenger det.
Du skriver at han ikke har søsken så da er det vanskelig å sammenligne for dere, men bhg bør ha et godt sammenlikningsgrunnlag.
Jeg holder det bittelitt åpent at dere er såpass menneskelige at dere kanskje ikke helt vil eller klarer å se eget barns utfordringer. Dere er i så fall langt i fra alene og det er ikke noe galt i det!
Det er bare viktig å være lydhør ovenfor andre med en annen kompetanse også og særlig når det gjelder noe så viktig som sitt eget barn.
Foreldrene kjenner barnet best og jeg er absolutt åpen for at dere i denne saken også vet best, men frem til han er observert av fagpersoner så er det vanskelig å vite.
Det kan være både sårt og vondt å få slikt slengt frem..at det liksom skal være noe "galt" med den mest perfekte personen i deres verden.
Jeg anbefaler deg å ta kontakt med ppt. Dette kan foreldre gjøre selv uten noen annen henvisning. Få gjerne med et skriv fra bhg på deres oppfatning av guttens vansker. Fortell ppt at det haster fordi bhg ønsker å ta han ut av en trygg situasjon uten å ha hold for det.
Dere har barnehageplass i denne bhg ut dette året. Ingen kan tvinge dere til å bytte nå. Gjør alt du kan for at gutten blir observert og testet av ppt før neste bhg år begynner og gi klar beskjed til barnehagen at han blir der han er frem til ppt sin rapport foreligger.
Har selv jobbet i en privat barnehage og de var helt klare på at de ikke ønsket å få inn personer "utenfra". Om din sønn har behov for assistent/trening/spesialpedagog e.l så må kommunen betale dette. Derfor kommer det også kommunalt ansatte inn på bhg territorie.
Det blir bare en antagelse fra min side, men kan høres ut som om de heller vil ha han til å skifte bhg enn å måtte forholde seg til dette.
Ønsker dere masse lykke til