-

• Trådstarter Trådstarter Byebye
  • Opprettet Opprettet
Har ikke tid til å skrive så mye nå, men det syns jeg jammen hørte rart ut =S

Hva med å ta en tlf til helsestasjonen, få litt råd, veiledning og oppfølging der?

Jeg har snakket med helsestasjon. HS har tilbydt meg et kommunikasjonskurs, dette er noe jeg har fått tilbud om før og, men har ikke fått deltatt på det fordi det kurset som går nå er fullt. Jeg har vært på ekstra timer på helsestasjon og oppfølging på familiehuset fordi gutten min er en håndfull (veldig aktiv).

Det fantes et annet tiltak og som helsestasjon kunne henvise til, men det er bare for barn fra 3år for de utreder ikke barn under 3 år...

Oi, vet ikke helt jeg...

Syns flere enn  de barnehageansatte burde ta en vurdering av ditt barn før flytting til en eventuell annen barnehage. Han burde i så fall få en skikkelig utredning av fagfolk.

Hørselsnedsettelse kan jo også være med på å gjøre at han ikke helt klarer å holde trill med barn i tilsvarende alder, men om det er grunn nok til å flytte ham over?

Håper virkelig noen andre her inne kan hjelpe deg litt mer.

Klem

Huff, det var ein kjedelig situasjon.
Eg er alltid på vakt om sønnen min, som er på alder med din, utviklar seg "normalt", og hadde ikkje turt anna enn å høyre på faglærte i barnehagen.
Eg tenker at viss dei er pedagogar med lang erfaring, så har dei sett så mange barn at dei veit når dei skal vera bekymra eller ikkje.
Det er vel uansett det beste for sønnen din å få den oppfølgingen han treng, og skulle det visa seg at han berre er litt seint ute, ja, så har han i allefall fått all hjelp han fortjenar.

Det er vel mange barn som ikke prater så mye når de er1,5?
Syntes det var veldig tidlig å være bekymret for at han ikke prater eller at han leker alene. Barn utvikler seg jo i veldig forskjellig tempo.
Nå er ikke jeg pedagog da. Så jeg sier det jo utifra mitt "uproffe" synspunkt.

Jeg synes det hørtes drastisk ut...
Om han har fått dren for en liten stund siden kan det jo ta en stund før han får tatt igjen det han eventuelt har gått slipp av pga dårlig hørsel.. 
Og veldig mange små barn leker ikke "med" andre barn, men ved siden av, til de er ganske store, og om han i tillegg har hørt dårlig er det kanskje ikke så rart at han sitter endel for seg selv og  konsentrerer seg om det. 
Nei, jeg synes det høres helt feil ut at han skal flyttes...

Dette høres spesielt ut. Gutten sin høres ikke "syk" ut. Han er jo bare 1,5 år. Alle barn er forskjellige og utvikler sef ulikt. Jeg har jobba i Bhg i mange år og har vært borti sent utviklete barn. Noen tar ting lettere enn andre og andre trenger litt tid på seg. Ser ikke at gutten din har et problem utifra det du sier. Språket kommer ettervert. Men det er viktig at dere ikke hermer etter gutten, dere skal snakke normalt til han. Og det at han ikke spiser selv er en øvingssak. Har dere mata han lenge, og ikke latt hn prøve selv? Ivertfall, jeg ser ikke problemet utifra det du sier. Så jeg ville bare bytta Bhg og hevet meg over det.

Dette er jo nesten diskrimenering.. Jeg hadde ringt barnevernet jeg (jeg mener ikke som en bekymring altså, men de kan kanskje hjelpe deg å kommunisere med barnehagen og skjønne hva de mener for noe), så får de se hvilken fagkunnskap de har i barnehagen. Min sønn gikk ikke før han var seksten mndr og han snakket ikke heller. Jeg måtte le litt når du sa hvordan din samboer og gutten kommuniserte hehehe. Gud, så herlig <3 Synes det høres veldig normalt ut jeg. Men jeg hadde nok byttet til en kommunal altså. De her høres forferdelig uvitende ut. Guttungen snakket jo ikke før han var to og et halvt. Kunne si der og bil og sånne ting.

Legokloss skrev:
Jeg har snakket med helsestasjon. HS har tilbydt meg et kommunikasjonskurs, dette er noe jeg har fått tilbud om før og, men har ikke fått deltatt på det fordi det kurset som går nå er fullt. Jeg har vært på ekstra timer på helsestasjon og oppfølging på familiehuset fordi gutten min er en håndfull (veldig aktiv).

Det fantes et annet tiltak og som helsestasjon kunne henvise til, men det er bare for barn fra 3år for de utreder ikke barn under 3 år...

Etter det du beskriver her så høres det jo ut som han krever litt ekstra oppfølging, og det er jo det de tilbyr.
Eller har jeg misforstått?

Jeg synes det er rart at de legger det fram så "brått" at han bør bytte barnehage. Det burde ha vært en dialog dere mellom ang. bhgs bekymringer lenge før de kommer med anbefaling om spesialbarnehage.

Jobber i barnehage selv og dette virker så fjernt fra hvordan vi samarbeider med foreldre. Ville aldri anbefalt noen å bytte barnehage uten å ha hatt en dialog og samarbeid om forbedringer i forkant...

Skjønner godt du er bekymra og forvirra. Men hvis han har hatt problemer med hørselen kan det jo hende at det er derfor han ikke har lært seg og prate, og ikke har syntes det har vært så greit å leke med de andre i bhg? Og er jo bare mars, så er jo ikke lenge siden han fikk dren...

Kan kanskje være greit å ta en prat med helsesøster eller pp tjenesten eller noe før han blir flytta til en bhg for barn med spessielle behov? 

Er bra at de tar det på alvor i bhg når de mener noe er "galt", men må jo også undersøke nærmere hvorfor det er som det er, så han får riktig hjelp om han trenger det.

At han må i barnehage for barn med spesielle behov høres litt merkelig ut synes jeg, men det kan være at de mener en kommunal barnehage som er forsterket? Kan også være at de i barnehagen ikke føler de har nok kompetanse til å dølge opp gutten din? Når det er sagt er nok gutten din litt for liten enda til å ta stilling til om han har spesielle behov, alle barn utvikler seg i ulikt tempo. Jeg har en sønn som er forsinket både motorisk og språklig, og han skal begynne i en helt vanlig privat barnehage. Er selv pedagog og synes kanskje det er litt drastisk å komme med slike uttalelser uten å ha diskutert det med foreldre og fagfolk i forkant, men, men.

Fru H skrev:
Jeg synes det hørtes drastisk ut...
Om han har fått dren for en liten stund siden kan det jo ta en stund før han får tatt igjen det han eventuelt har gått slipp av pga dårlig hørsel.. 
Og veldig mange små barn leker ikke "med" andre barn, men ved siden av, til de er ganske store, og om han i tillegg har hørt dårlig er det kanskje ikke så rart at han sitter endel for seg selv og  konsentrerer seg om det. 
Nei, jeg synes det høres helt feil ut at han skal flyttes...

Sign!

Ja jeg tror at det er pga hørselen han er litt sen... Når det gjelder det motoriske var han tidlig ute...

Hjemme har ikke vi øvd så veldig mye på å spise selv fordi han bare tuller med maten, men la merke til nå i helgen at han kanskje ikke har vært sulten nok og at det er derfor han tuller med maten. Vi har vært mer opptatt av å få i han maten for vi har sliti med det og han gikk ned i vekt i en periode. Han har ikke noe å ta av så derfor er det viktig at han spiser.
Har forstått det sånn at i bhg så øver de på å spise selv hver dag, men tror det kun er brødmåltidet for jeg tviler på at de lar han spise middagsglass og grøt selv.

Ekstra oppfølging er HELT GREIT for meg og det kan godt hende han har godt av det, men jeg syns ikke noe om at de presser meg til å flytte han til en barnehage for barn med spesielle behov. Han er ennå så liten at jeg ikke kan forstå hvorfor de forventer så mye av han, og de vet godt at han har slitt med hørselen.

Vi prater med han på en helt vanlig måte, prater mye med han og jeg regner med at språket kommer etterhvert. Han kan hittil si bade (dade sier han) og det er jo en start. når det gjelder den ropinga så er det en liten ting som vi syns er morsomt og koselig.  Og jeg kan ikke se at det er noe skadelig at sambo en gang iblandt roper "æææh" tilbake til han når han står ved trappegrinda og gleder seg til pappa kommer ned i 1etg igjen (de er så knyttet).

Mamadoc skrev:
At han må i barnehage for barn med spesielle behov høres litt merkelig ut synes jeg, men det kan være at de mener en kommunal barnehage som er forsterket? Kan også være at de i barnehagen ikke føler de har nok kompetanse til å dølge opp gutten din? Når det er sagt er nok gutten din litt for liten enda til å ta stilling til om han har spesielle behov, alle barn utvikler seg i ulikt tempo. Jeg har en sønn som er forsinket både motorisk og språklig, og han skal begynne i en helt vanlig privat barnehage. Er selv pedagog og synes kanskje det er litt drastisk å komme med slike uttalelser uten å ha diskutert det med foreldre og fagfolk i forkant, men, men.

Jeg hadde visst valget mellom 2 barnehager (for det var bare 2 barnehager i kommunen for barn med spesielle behov). Det vil da resultere i at vi får lengre vei til barnehagen og når jeg begynner å jobbe (går på skole) så må vi kjøpe en ekstra bil pga henting i barnehagen. Syns det er veldig upraktisk når det er en barnehage 2 min unna oss. Jeg kjenner andre barn med spesielle behov og de har fått tilrettelegging i den barnehagen de har vært i uten å ha noe diagnose. Skjønner ikke hvorfor min lille gutt da må flytte til en spesialbarnehage

Vann i ørene har jo mye å si for om barnet lærer å prate eller ikke. De kan jo ikke ta etter oss når de ikke hører skikkelig. Tror nok pratingen kommer til å bedre seg mye nå når han har fått dren og kan høre skikkelig.

Ang, det å leke alene og sånt vet jeg dessverre lite om, men jeg synes det høres litt dratisk ut dette her..

De kan ikke tvinge dere til å ha gutten i spesialbarnehage, alle barn har krav på tilrettelegging der de er. Vår sønn vil mest sannsynlig ha behov for ekstra ressurs i barnehagen, men da vil han få spesialpedagog, eller støtteassistent i barnehagen vi har valgt. Hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt med helsesøster og PPT/SPT ( Spesialpedagogisk tjeneste) i kommunen og bedt om hjelp der. Som nevnt tidligere er han veldig liten enda, så det er litt tidlig å stille krav til språk og forståelse også med tanke på at han nylig har fått satt inn dren. Er det noe du lurer på så bare spør, er snart ferdig spesialpedagog også;) Lykke til!

Synes det er rart å plassere en så liten gutt i "bås". For min del virker det som om at de ikke har så veldig forståelse for at alla barn utvikler seg forskjellig. Om de mener det er så bekymringsfult, så kan de vel få en vurdering fra PPT eller no? 

Men får man plass i en spesialbarnehage uten å ha en diagnose da? Du skriver at han er veldig aktiv, hvordan veldig aktiv da?

Back
Topp