-

• Trådstarter Trådstarter Byebye
  • Opprettet Opprettet

monaogmini skrev:
Synes det er rart å plassere en så liten gutt i "bås". For min del virker det som om at de ikke har så veldig forståelse for at alla barn utvikler seg forskjellig. Om de mener det er så bekymringsfult, så kan de vel få en vurdering fra PPT eller no? 

Sign! De må jo tilrettelegge i den bhg han går i. De må mene han er et meget spesielt tilfelle hvis de må overføre han til en annen bhg. Og uten en sakkyndig rapport, synes jeg dette er veldig spesielt. Kan ikke skjønne at de kan presse igjennom dette. Jeg hadde tatt dette videre, eller rett og slett byttet bhg, for virker som ganske ukompetente folk.

Har du spurt kva dei meinar med spesialbarnehage? Er det kanskje berre at det er ein vanlig barnehage som har meir ressursar enn der han går no, til for eksempel støttepedagog eller spesialpedagog?? Har PPT blitt kontakta?? I såfall så burde dei sjå på "saken" før noko blir bestemt.

Har du spurt de hva de mener med spesialbarnehage? Tenker litt slik at det kan være en helt vanlig kommunalbarnehage med mer ressurser og mer kompetanse. Tror mange familiebarnehager ikke har all den kompetansen innen språk. Og de bør koble inn PPT før de i det helle tatt vurderer å flytte ham. For den trygheten han har rundt seg nå kan ha mye å si i forhold til språkutviklingen.Og da kan de faktisk få ekstra støtte til barnehagen for at barne ditt ska få det de har rett på

Gutten her har spesifikkespråkvansker- Dette ble oppdaget da han var 2.5år på HS. PPT ble koblett inn siden han ikke gikk i barnehage mente PPT at vi skulle vente å se ann tiden. Da han startet i barnehage 3.5år gammel ble det satt igang tiltakk med en gang. Og kan si med hånden på hjertet hadde jeg vist den gangen gutten var 2.5år hvor mye han sleit i forhold til jevngamle så hadde vi satt ham i barnehagen alt da for språket.

Jeg tolker det litt slik at barnehagen ikke har det de vil at gutten din trenger i forhold til språket. Har han slitti med vann i ørene så er det vanlig at de blir litt hengende etter med språket og at det kan ta litt tid før dette jevner seg ut.

Jeg er enig i at det er merkelig at bhg ikke ser ut til å ta høyde for at nedsatt hørsel for kort tid siden kan ha påvirket språkutviklingen. For det kan det og har det sikkert gjort!

På den annen side så er det greit å ta bhg bekymring for både språk og den sosiale og adaptive utviklingen på alvor. Det finnes ikke noe bedre for ditt barn å komme i gang med tidlig og riktig tilrettelagt hjelp dersom han trenger det.

Du skriver at han ikke har søsken så da er det vanskelig å sammenligne for dere, men bhg bør ha et godt sammenlikningsgrunnlag.

Jeg holder det bittelitt åpent at dere er såpass menneskelige at dere kanskje ikke helt vil eller klarer å se eget barns utfordringer. Dere er i så fall langt i fra alene og det er ikke noe galt i det!

Det er bare viktig å være lydhør ovenfor andre med en annen kompetanse også og særlig når det gjelder noe så viktig som sitt eget barn.
Foreldrene kjenner barnet best og jeg er absolutt åpen for at dere i denne saken også vet best, men frem til han er observert av fagpersoner så er det vanskelig å vite.

Det kan være både sårt og vondt å få slikt slengt frem..at det liksom skal være noe "galt" med den mest perfekte personen i deres verden.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med ppt. Dette kan foreldre gjøre selv uten noen annen henvisning. Få gjerne med et skriv fra bhg på deres oppfatning av guttens vansker. Fortell ppt at det haster fordi bhg ønsker å ta han ut av en trygg situasjon uten å ha hold for det.

Dere har barnehageplass i denne bhg ut dette året. Ingen kan tvinge dere til å bytte nå. Gjør alt du kan for at gutten blir observert og testet av ppt før neste bhg år begynner og gi klar beskjed til barnehagen at han blir der han er frem til ppt sin rapport foreligger.

Har selv jobbet i en privat barnehage og de var helt klare på at de ikke ønsket å få inn personer "utenfra". Om din sønn har behov for assistent/trening/spesialpedagog e.l så må kommunen betale dette. Derfor kommer det også kommunalt ansatte inn på bhg territorie.
Det blir bare en antagelse fra min side, men kan høres ut som om de heller vil ha han til å skifte bhg enn å måtte forholde seg til dette.

Ønsker dere masse lykke til 

Jeg jobbet i en familiebarnehage med barn rundt den alderen, og noen av barna brydde seg om hva de andre gjorde, andre barn brydde seg ikke, alle disse barna er i dag helt normale barn.. dette er noen år siden så de er snart skolebarn. Ellers har jeg også hatt barn som ikke har hørt noe (og dermed ikke pratet) og fått dren, og etterhvert begynt å prate. Dette er snakk om barn på 2-3 år. 

Jeg synes dette virker veldig forhastet av barnehagen, og synes du bør ta kontakt med helsesøster og finne ut hva dere skal gjøre. Det kan jo hende barnet ditt plutselig begynner å snakke og plutselig finner glede i å leke med de andre. At barnet ikke gjør det nå betyr ikke at det trenger å ha en diagnose.. Barnehagen burde heller observere litt ekstra og oppmuntre til lek med andre og oppmuntre til prat. Og etter en stund om der ikke er NOE forandring, DA kan de begynne med tiltak.. (bare mine tanker) :) 

Lykke til.

eeehhh mener du seriøst at å herme etter "æææ" er god nok kommunikasjon for et barn på 1,5 år? Det klarer unger på 6 mnd! 

Det er veldig vanskelig å si noe om uten å ha sett gutten din selv. Men ut i fra hva du skriver er det ikke nok til å begynne i en bhg med barn med spesielle behov (hvis dette er i norge?). Enten så har ikke du forstått omfanget av vanskene hans eller så har ikke barnehagen klart å forklare det godt nok.

Men jeg synes det høres veldig rart ut, fordi barnehagepersonell har ikke nok kompetanse til å kunne vurdere ditt barn til å ha spesielle behov. Barnehagen henviser barnet, med samtykke fra foreldrene, til PPT. De kan skrive en sakkyndig vurdering av barnets vansker og behov. De kan videre henvise til BUPA. De kan sette en diagnose. Ut fra den sakkyndige vurderingen kan kommunen gi midler til barnehagen f.eks. i form av en støttepedagog for å ivareta spesielle behov utover det allmennpedagogiske. Har aldri hørt om barn som må begynne i barnehage for barn med spesielle behov med mindre det er noe alvorlig og da foreligger det en diagnose.

hva med å henvise han til ppt - og la de vurdere om han trenger ekstra oppfølging? Noe han faktisk kan få i den barnehagen han er i allerede...

Syns det er smålig uprofft å bare slenge det ut på en foreldresamtale på den måten.

Mrs Lutz skrev:
eeehhh mener du seriøst at å herme etter "æææ" er god nok kommunikasjon for et barn på 1,5 år? Det klarer unger på 6 mnd! 

Det er veldig vanskelig å si noe om uten å ha sett gutten din selv. Men ut i fra hva du skriver er det ikke nok til å begynne i en bhg med barn med spesielle behov (hvis dette er i norge?). Enten så har ikke du forstått omfanget av vanskene hans eller så har ikke barnehagen klart å forklare det godt nok.

Men jeg synes det høres veldig rart ut, fordi barnehagepersonell har ikke nok kompetanse til å kunne vurdere ditt barn til å ha spesielle behov. Barnehagen henviser barnet, med samtykke fra foreldrene, til PPT. De kan skrive en sakkyndig vurdering av barnets vansker og behov. De kan videre henvise til BUPA. De kan sette en diagnose. Ut fra den sakkyndige vurderingen kan kommunen gi midler til barnehagen f.eks. i form av en støttepedagog for å ivareta spesielle behov utover det allmennpedagogiske. Har aldri hørt om barn som må begynne i barnehage for barn med spesielle behov med mindre det er noe alvorlig og da foreligger det en diagnose.

Hva tror du a? Gutten min har hørt dårlig, fikk satt inn dren i januar og begynte kanskje å få igjen hørselen sin i februar en gang... jeg regner med at han har hørt dårlig siden han var 7-8mnd (siden han begynte å si mamamama, pappapa osv da han var 6mnd gammel, men sluttet 1-2mnd senere). 

At han bare sier ææææh, dædæ, dada osv er kanskje ikke bra nok språk for en 1,5åring, men det er NOE og det viser at han er på god vei. Han tar i det minste kontakt, det var derfor jeg skreiv det, ikke fordi jeg mente det var verdens beste måte en 1,5åring kunne kommunisere på

Tar PPT inn så små barn? sånn jeg har forstått er han for liten til å bli "utredet" av PPT 

Og med aktiv så mener jeg at han ikke sitter så mye stille... han sitter stille når han finner noe han syns er interessant å leke med, men ellers er han høyt og lavt hele tiden. Men jeg har forstått det sånn at han er roligere i bhg enn han er hjemme

Legokloss skrev:

Mrs Lutz skrev:

Hva tror du a? Gutten min har hørt dårlig, fikk satt inn dren i januar og begynte kanskje å få igjen hørselen sin i februar en gang... jeg regner med at han har hørt dårlig siden han var 7-8mnd (siden han begynte å si mamamama, pappapa osv da han var 6mnd gammel, men sluttet 1-2mnd senere). 

At han bare sier ææææh, dædæ, dada osv er kanskje ikke bra nok språk for en 1,5åring, men det er NOE og det viser at han er på god vei. Han tar i det minste kontakt, det var derfor jeg skreiv det, ikke fordi jeg mente det var verdens beste måte en 1,5åring kunne kommunisere på

da bør han iallefall følges opp i barnehagen - og den beste måten å gjøre det på, er ved at ppt observerer og kartlegger og så må barnehagen følge opp evt tiltak som ppt vurderer barnet ditt har behov for...

her har vi feks 5 timer med spes.ped og 10 timer med assistent (en til en) i uka.. og det er ppt som har bestemt at sånn skal det være - for det har han behov for... og da må barnehagen skaffe dette til veie...
samme når han begynner på skolen - han trenger ikke så tett oppfølging, men litt ekstra ressurser bare, og det må skolen fikse.. det har jeg vedtak på, og krangler de på det skal de få møte hissig mamma... :D

Ja det er kjempe fint om han kan få oppfølging, men jeg ser ikke behovet med å flytte han til en annen barnehage for å få det... jeg vil selvfølgelig det beste for gutten min, men det er ikke som om han trenger haugevis med spesial utdanna folk rundt seg for å bli ledet i riktig retning, han trenger bare litt ekstra... Det er derfor jeg reagerer sånn på at bhg sier han må bytte barnehage, ikke til hvilken som helst bhg, men til en for barn med spesielle behov. Kommunen sa det samme og de sa det var 2 sånne bhg her... altså jeg må ikke bare bytte barnehage, men jeg må også bytte til en bestemt barnehage som ligger lengre vekk som vil gjøre at vi får voldsomme problemer med henting osv når jeg begynner i jobb... hva med når vi får barn nummer2? skal jeg ha barna i forskjellig barnehage eller skal det barnet også begynne der mini går?

Det bare irriterer meg sånn at de blåser dette så forferdelig opp... niesa mi er 3år gammel og har vært sent ute, hu har fått hjelp I DEN BARNEHAGEN HU ALLTID HAR GÅTT I... hvorfor må mitt barn bytte barnehage, men andres barn får hjelp der de er?

da lar du det bare ligge.. og om de tar det opp igjen, så ber du de først henvise barnet til ppt - for det er iktig vei å gå.. som mrslutz(?) sa det - de har ikke den nødvendige kompetanse til å vurdere om barnet ditt må gå i en barnehage for barn med spesielle behov eller ikke..
ærlig talt.. i t sin bhg går det minst tre barn med downs... to av de begynner i første klasse til høsten - i samme klasse som min sønn.. ingen som går på hverken spesialbarnehage eller spesialskole... 

Jeg ville i allefall ringt de og tatt en samtale. Om de ikke tar han inn, så har de fagkunskapen om hvilke barn som trenger/kan få/har krav på spesiell tilrettelegging, og hvordan denne tilretteleggingen skal/kan skje.

Her har de også noe som heter lavterskeltilbud, hvor foreldrene eller barnehagen kan få en samtale/veiledning veldig fort. Vi hadde ett besøk av ei fra lavterskeltilbudet før jentungen begynte i barnehage (hun begynte da hun var 1,5), for og få råd om når hun burde starte, hva slags barnehage hun burde gå i osv. (Pga hennes utfordringer)

Legokloss skrev:

Mrs Lutz skrev:

det er ikke språket jeg tenker på. han må da klare å kommunisere nonverbalt annet enn å herme??? klarer han å gi utrykk for at han vil ha noe, er tørst, vil ned/opp/dit, vil vise dere noe el?

syns dei gjorde en slett jobb på å få deg til å forstå det dei meinte. uten at eg veit ka som var tanken, veit bare problemet til jenta her. ho var sein motorisk og er sein med snakkinga. det er no snart 2 år siden det blei tatt kontakt med ppt og ho har no 6t i uka med spes.ped.  her går det på språkforståelsen hennes, jenta er snart 5år(om2mnd) og snakker desverre ikkje så bra at fremmede forstår ho uten at eg forklarer.  det er en forbedring for kvar dag,men ting tar tid når det er kommet så skjevt ut. får legge til at ho går i privat bhg.

ta kontakt med ppt og snakk med dei, me hadde ei veldig kjekk dame som me hadde gode samtaler med og fekk ei like kjekk dame som spes.ped. 
det er nok ingenting i veien med gutten din,men det er godt å fikse eventuellt små ting før dei blir større over tid.  her blei jenta veldig klar over forskjellen og sjenert, da dei andre barna ikkje leka med ho så masse, fordi dei hadde problemer med å forstå ho. det er sårt for ett mammahjerte å sjå det på jenta. spesielt når du veit at ho er smart og løsningsorientert. 

huff dette blei langt!!  viss du lurer,så ta kontakt. masse lykke til!!

Legokloss skrev:
Tar PPT inn så små barn? sånn jeg har forstått er han for liten til å bli "utredet" av PPT 

nei det er ingen nedre aldersgrense, dersom det kan tyde på alvorlige avvik. men det vet vi jo ikke...

Jeg jobber selv i barnehage, og blir litt sjokka over hvordan de håndterer dette. De selv har ikke lov å "stille diagnose", dette skal skje i en viss rekkefølge, som dere selfølgelig har innsikt i. Er PPT koblet inn? Evt andre instatser?

Dollface skrev:

Legokloss skrev:

Mrs Lutz skrev:

da bør han iallefall følges opp i barnehagen - og den beste måten å gjøre det på, er ved at ppt observerer og kartlegger og så må barnehagen følge opp evt tiltak som ppt vurderer barnet ditt har behov for...

her har vi feks 5 timer med spes.ped og 10 timer med assistent (en til en) i uka.. og det er ppt som har bestemt at sånn skal det være - for det har han behov for... og da må barnehagen skaffe dette til veie...
samme når han begynner på skolen - han trenger ikke så tett oppfølging, men litt ekstra ressurser bare, og det må skolen fikse.. det har jeg vedtak på, og krangler de på det skal de få møte hissig mamma... :D

må bare korrigere deg litt. ppt bestemmer ikke at et barn skal få ekstra timer, de skriver en sakkyndig vurdering basert på observasjoner, barnehagens kartlegging og samtale med foreldrene, der de beskriver barnets vansker og særskilte behov. På grunnlag av denne vurderingen tildeler kommunen midler til barnet, i form av et vedtak. Kommunen kan tildele kun 5 timer selv om ppt sier at det er behov for 10 timer (dette handler som regel om økonomi). Det er kommunens ansvar å sette inn pedagoger eller assistenter, ikke barnehagen. men dersom kommunen mangler folk så kan bhg skaffe folk som kan jobbe på disse midlene og får penger fra kommunen til dette. Midlene er øremerket barnet og følger barnet dersom det bytter barnehage eller begynner på skole. Det søkes gjerne for et bhg/skoleår om gangen. Det er foreldrene som må påklage vedtaket, så det er bare å være en hissig mamma;) Det er desverre ofte slik at man må klage og mase for å bli hørt...

Mrs Lutz skrev:

Legokloss skrev:

Mrs Lutz skrev:

det er ikke språket jeg tenker på. han må da klare å kommunisere nonverbalt annet enn å herme??? klarer han å gi utrykk for at han vil ha noe, er tørst, vil ned/opp/dit, vil vise dere noe el?

Det er han som roper først så det æææh greiene er ikke herming. Men kanskje herming når sambo svarer med samme lyd og mini gjentar det igjen. Nei han gir ikke uttrykk for at han er tørst eller sulten utenom skriking. Men han skjønner når jeg lager melk til han og han står ved sidenav meg og tripper og gleder seg (elsker melk). Men om jeg sier "kan **** si bade?" så svarer han "dade" og om jeg sier "kan **** si baby" svarer han "dædæ" så han forstår meg. Om jeg sier "skal vi bade?" så løper han inn på badet og kryper inn i dusjen. Bhg vet dette og jeg ser fremgang, det går som sagt bare litt sakte

Back
Topp