✨Terminliste✨

Å være klein er jo brukt mer på Vestlandet enn Østlandet? Jeg måtte introdusere min østlendinghan for hva ordet betydde og det passer mye bedre i nynorskvokabular kontra bokmål :pompus:
Kanskje aldersbetinget? Alle under 30 sier "så jævlig kleint", ofte også i Trøndelag, og da mener de (dessverre) "flaut". :hilarious: Meeen en bjørnetjeneste har jo også blitt positivt de siste årene, såeh...

Kanskje aldersbetinget? Alle under 30 sier "så jævlig kleint", ofte også i Trøndelag, og da mener de (dessverre) "flaut". :hilarious: Meeen en bjørnetjeneste har jo også blitt positivt de siste årene, såeh...
For min del betyr det flaut og rart men det kan også bety at jeg føler meg uvel. Vi bruker også ordet ‘snålt’ for å beskrive noe som rart men også hvis noe er søtt som i et søtt barn så sier vi for et snålt barn. Vi kan også si ‘du er snål’ og da menes du er søt, så jeg passer på at jeg ikke sier det med mindre jeg er hjemme :)

For min del betyr det flaut og rart men det kan også bety at jeg føler meg uvel. Vi bruker også ordet ‘snålt’ for å beskrive noe som rart men også hvis noe er søtt som i et søtt barn så sier vi for et snålt barn. Vi kan også si ‘du er snål’ og da menes du er søt, så jeg passer på at jeg ikke sier det med mindre jeg er hjemme :)
Så gøy! På svensk er jo snål "gjerrig". Og rar betyr noe forskjellig på norsk, svensk og dansk. Digger dialekt- og språkforskjeller i nært beslektede talemål. Enormt spennende.

Bruker kleint likt som deg, men egentlig er det et ord jeg ikke bruker så mye selv.

AskEmbla - 26 - B2 - Elverum sykehus - 11.03.2024 :Heartred

Håper virkelig det går bra denne gangen. 3. graviditet etter at vi fikk datteren vår, så krysser fingrene for at det blir en liten søster eller bror denne gangen :smiley-angelic001

Back
Topp