Dette er sånt jeg sitter og prater med ChatGPT om hver pp
Det gir litt perspektiv på hvor lang tid og hvor mye implantasjon kan variere. Kanskje det gir litt håp til dere som tester tidlig og får negativt resultat
Eksempel på typisk forløp:
0 DPOEggløsning og befruktning
6–8 DPOImplantasjon begynner (evt. smerter, spotting)
8–10 DPOhCG starter å produseres
10 DPOFørste mulige positive test med veldig sensitiv test
12–14 DPOMer pålitelige tester, inkl. vanlige
14–15 DPOMange får positiv digital test
16 DPO+Uteblitt menstruasjon – høy sannsynlighet for positiv test
Faser av implantasjon og varighet:
1. Apposisjon6–7 DPO: Timer til 1 døgn: Blastocysten nærmer seg livmorslimhinnen og legger seg mot epitelet. Dette er en løs, ikke-fast kontakt.
2. Adhesjon7–8 DPO: Ca. 1 døgn: Blastocysten fester seg mer permanent til endometriet via molekylære bindinger. Dette gir starten på en immunologisk og cellulær kommunikasjon.
3. Invasjon (penetrasjon)7–10 DPO (kan gå til 12): 1–3 døgn: Trofoblastcellene (ytre cellelag på blastocysten) graver seg inn i livmorslimhinnen. Dette muliggjør blodtilførsel og starter hCG-produksjonen.
Det gir litt perspektiv på hvor lang tid og hvor mye implantasjon kan variere. Kanskje det gir litt håp til dere som tester tidlig og får negativt resultat
Eksempel på typisk forløp:
0 DPOEggløsning og befruktning
6–8 DPOImplantasjon begynner (evt. smerter, spotting)
8–10 DPOhCG starter å produseres
10 DPOFørste mulige positive test med veldig sensitiv test
12–14 DPOMer pålitelige tester, inkl. vanlige
14–15 DPOMange får positiv digital test
16 DPO+Uteblitt menstruasjon – høy sannsynlighet for positiv test
Faser av implantasjon og varighet:
1. Apposisjon6–7 DPO: Timer til 1 døgn: Blastocysten nærmer seg livmorslimhinnen og legger seg mot epitelet. Dette er en løs, ikke-fast kontakt.
2. Adhesjon7–8 DPO: Ca. 1 døgn: Blastocysten fester seg mer permanent til endometriet via molekylære bindinger. Dette gir starten på en immunologisk og cellulær kommunikasjon.
3. Invasjon (penetrasjon)7–10 DPO (kan gå til 12): 1–3 døgn: Trofoblastcellene (ytre cellelag på blastocysten) graver seg inn i livmorslimhinnen. Dette muliggjør blodtilførsel og starter hCG-produksjonen.
Det knuste meg bare.. Men både i går og i dag har jeg kjent mer og mer på kroppen og energien at hormonene og alt faller. Så med kramper i dag gidder jeg ikke teste mer heller
Jeg havner nok i uke 34, muligens at det tipper over i 35
Bare hyggelig å havne sammen igjen, dette har vært en veldig flott gruppe!
Ja blir nok ikm 34 her, har alltid ønsker meg Mai-barn av en eller annen grunn, så hadde vært gøy med det da
Håper virkelig det er din tur nå også! Håper sånn for alle her at de skal få oppfylt ønskene sine om en liten skatt, eller to, eller tre
Nå teller jeg dager og timer til neste el, og en ny nervepirrende periode i dpo-land

var hos lege i dag og tok de første blodprøvene og fylte ut helsekort for gravide. Det begynner å gå opp for meg! Jeg er så lykkelig