♡ Drømmen vår ♡

Gratulerer så mye Lykkeliten_86!!! :D Må kjennes fantastisk ut! Lurer på en ting, du sier du bruker Crinone. Hva må til for å få det? Er det noe du bare spør om å få etter en viss tid, eller må du "legge frem bevis" på at du blir gravid, men at det ikke fester seg? (dersom det er det som er greia) :) Ny her, mange ukjente ord ;)

Gratulerer så mye Lykkeliten_86!!! :D Må kjennes fantastisk ut! Lurer på en ting, du sier du bruker Crinone. Hva må til for å få det? Er det noe du bare spør om å få etter en viss tid, eller må du "legge frem bevis" på at du blir gravid, men at det ikke fester seg? (dersom det er det som er greia) :) Ny her, mange ukjente ord ;)

Tusen takk! :) Det er en veldig god følelse i dag, men jeg er fortsatt veldig nervøs. Jeg har aldri fått så sterk strek før, og aldri fått positiv digital, men jeg har mistet 13 og 14 dpo tre ganger, så jeg vil gjerne komme litt lenger ut i svangerskapet uten blødninger.

Crinone er progesteron, et hormon vi kvinner produserer etter EL. Progesteron skal gjøre livmoren næringsrik for egget og hindre at mensen kommer og forhindre ny eggløsning. Når progesteron-produksjonen går ned igjen så kommer mensen og da begynner kroppen å jobbe med ny EL etter hvert. Crinone skal derfor kun taes etter at man vet at man har hatt EL, siden det i verste fall kan forhindre EL. Så det tas mellom EL og IKM, og når man blir gravid skal man fortsette å ta det til man er 12 uker på vei. Da regner man med at fosterets/morkakens egen produksjon av progesteron er blitt så stor at det ikke lenger er noen fare ved å slutte med tilskudd.

Dersom man har lite progesteron så kan man få kort lutealfase (altså få dager mellom EL og tr), man kan miste tidlig (kjemisk graviditet, får positiv test, ofte svak positiv, og så kommer tr enten til vanlig tid eller noen dager for sent, dersom man mister før uke 5 kalles det kjemisk graviditet) eller man kan spotte (småblødninger) mye i perioden mellom EL og tr. Dersom man mister 3 ganger så kan man utredes for habituell abort, da kan en av løsningene være Crinone. Det er vanligvis gynekolog som vurderer dette. Dersom man kartlegger at man har kort lutealfase, f.eks. med temping og deretter med blodprøver og UL hos gynekolog kan man også få Crinone.

Man kan ikke be om Crinone selv, man får det på resept når det er grunn til å tro at det er progesteron man mangler. Jeg fikk det av fastlegen min fordi jeg har hatt tre kjemiske graviditeter. :) Det er mye annet man kan prøve ut hvis det er andre ting som ikke fungerer, så Crinone er ikke noen vidunderkur. Dersom man har nok progesteron fra før vil man jo ikke få noen effekt av Crinone.

Det er bare å spørre i vei! :)

Okey, tusen takk for svar :) Jeg har ikke loggført så mye før nå på slutten. eneste jeg har gjort er å legge inn på app når jeg får og er ferdig med mens slik at jeg vet noe lunde når jeg har eggløsning. Fikk sjekket sprogesteronnivået mitt for et par tre mnd siden og fikk bekreftet at der hadde vert en eggløsning, men thats it. Det er ikke før nå jeg begynner å stresse litt og prøver å lese meg opp på forskjellig. Mye jeg ikke kan om kvinnekroppen merker jeg, en har da aldri prøvd å bli gravid tidligere til tross for at jeg er 32 på fredag ;) Håper bare det er min tur snart :) Og hååper virkelig spiren din sitter denne gangen! skal følge med ;)

Okey, tusen takk for svar :) Jeg har ikke loggført så mye før nå på slutten. eneste jeg har gjort er å legge inn på app når jeg får og er ferdig med mens slik at jeg vet noe lunde når jeg har eggløsning. Fikk sjekket sprogesteronnivået mitt for et par tre mnd siden og fikk bekreftet at der hadde vert en eggløsning, men thats it. Det er ikke før nå jeg begynner å stresse litt og prøver å lese meg opp på forskjellig. Mye jeg ikke kan om kvinnekroppen merker jeg, en har da aldri prøvd å bli gravid tidligere til tross for at jeg er 32 på fredag ;) Håper bare det er min tur snart :) Og hååper virkelig spiren din sitter denne gangen! skal følge med ;)

Det er veldig mye man ikke vet når man begynner å prøve (eller begynner å være på forum med andre prøvere :p), og mange vet det jo ikke etter at de har prøvd heller fordi de treffer på første eller andre forsøk og derfor aldri trenger å lære alt mulig rart. :)

Det er egentlig helt umulig å vite når du har eggløsning bare ved hjelp av når du har mensen, så alle sånne apper sier bare gjennomsnittlig EL. Du kan ha EL alt fra 8 til 16 dager før mensen kommer, og noen har jo EL bare 5 dager før mensen, mens andre har det nesten 3 uker før. Så her er kvinnekroppen veldig forskjellig altså (selv om mange treffer omtrent på gjennomsnittet da). Jeg vil anbefale deg å titte på tråden "Vi som temper" og se på innlegg nummer tre på første siden (der står det informasjon). Jeg synes temping har vært HELT genialt for å få ordentlig oversikt over hva kroppen min gjør. Da finner du ikke ut når du skal ha EL på forhånd, men du får veldig ofte vite når du har hatt EL. Så da kan du få god oversikt. Jeg printet ut alle tempe-kurvene mine da jeg skulle til gynekolog, og han sa at all denne kartleggingen gjorde det mye enklere å hjelpe meg om jeg skulle ende opp med å prøve lenge. Han sa: "Da er du jo ferdig med mye av kartleggingen allerede, så slipper du å gå hjem og kartlegge flere måneder før vi kan starte opp og hjelpe deg."

Jeg ble hvert fall mye mindre stresset med en gang jeg følte at jeg fikk kontroll. :)

Om du vil vite når EL kommer på forhånd (for å få lagt inn aksjer til riktig tid), så er det lurt med EL-tester, de kan du bestille billig fra f.eks. billig-teste.dk (det er den danske versjonen av billigtester.no, men det er billigere enn den norske siden. Du får stort sett testene i posten etter to dager, bare ikke bestill for mer enn 200 kr av gangen pga. toll). :)

Jeg har brukt EL-tester og temping, og er veldig fornøyd med de verktøyene for å ha oversikt.

Kan hende du allerede visste alt dette da, i så fall var det ikke meningen å komme med masse mas. :p

Last edited:
Hehe, jeg takker for alle tips jeg kan få ;) Jeg har prøvd el-tester de tre siste mndene. Første gangen slo den ut to dagen før EL (i følg appen), andre gangen slo den ut nesten ei uke etter appdato, og siste gang slo den ut dagen etter jeg skulle hatt den (ifølge app). Så er ikke blitt helt klok på det enda, nei ;) Har lest litt om de som temper, men ikke sikker på hvordan det fungerer? Man måler tempen HVER dag? Og så kommer et enda dummere spm (neida, ingenting er dumt her:p) På appen min viser det en grønn farge de dagene jeg kan bli gravid, og en av de er sterkere grønn enn de andre. Det er vel sånn at man kan bli gravid på flere dager, men at den ene dagen er sjansen størst? Herlighet dette burde jeg satt meg inn i i JANUAR! :rolleyes: Er helt på jordet merker jeg. Visste omtrent ikke hva en eggløsningstest var engang før i september ;)

Hehe, jeg takker for alle tips jeg kan få ;) Jeg har prøvd el-tester de tre siste mndene. Første gangen slo den ut to dagen før EL (i følg appen), andre gangen slo den ut nesten ei uke etter appdato, og siste gang slo den ut dagen etter jeg skulle hatt den (ifølge app). Så er ikke blitt helt klok på det enda, nei ;) Har lest litt om de som temper, men ikke sikker på hvordan det fungerer? Man måler tempen HVER dag? Og så kommer et enda dummere spm (neida, ingenting er dumt her:p) På appen min viser det en grønn farge de dagene jeg kan bli gravid, og en av de er sterkere grønn enn de andre. Det er vel sånn at man kan bli gravid på flere dager, men at den ene dagen er sjansen størst? Herlighet dette burde jeg satt meg inn i i JANUAR! :rolleyes: Er helt på jordet merker jeg. Visste omtrent ikke hva en eggløsningstest var engang før i september ;)

Altså, EL-testene vet mer om hva som skjer inne i kroppen din enn appen. Jeg har fått EL på dag 17, dag 16, dag 17, dag 17, dag 21 og dag 10 i mine 6 sykluser. Ingen app i verden hadde visst det på forhånd. EL-tester og temp har vist meg det, og siste gangen fikk jeg også bekreftet det hos gynekolog ved UL.

Du har størst sjanse for å bli gravid om du har sex 2 dager før, dagen før eller selve EL-dagen. Når du bare bruker en app burde du ha sex annenhver dag hele syklusen for å være sikker på at du treffer EL. Når EL er over kan man ikke lenger bli gravid den syklusen.

Ja, du temper hver dag, på morgenen, til samme tid, før du står opp. Les innlegg nummer tre i tråden "Vi som temper", der har jeg skrevet forklaring på hva man gjør, hva man bruker det til og hvordan man skal tolke det. :)

Du kan bestille termometer med to desimaler til 69 kr om du gjør det nå, det er tilbud på billig-teste.dk. :)

OK, takker!! Da skal jeg bestille med en gang og starte tempingen! skal til videre utredning i mars dersom vi ikke har truffet blink til da, og da kan vel kartleggingen like gjerne starte nå DERSOM.. Så krysser vi fingre for at vi får det til i 2013 begge to!! :D

OK, takker!! Da skal jeg bestille med en gang og starte tempingen! skal til videre utredning i mars dersom vi ikke har truffet blink til da, og da kan vel kartleggingen like gjerne starte nå DERSOM.. Så krysser vi fingre for at vi får det til i 2013 begge to!! :D

Veldig lurt å tempe frem til mars da, så kan du printe ut og ta med nøyaktig hva kroppen din har gjort disse månedene, om du ikke får en overraskelsesspire i mellomtiden. :) Jeg anbefaler å tempe vaginalt for å få mest mulig stabil temp (når jeg temper 3 ganger på rad vaginalt så får jeg samme resultat hver gang, i motsetning til i starten da jeg tempet oralt - da fikk jeg gjerne forskjellig målinger om jeg tempet flere ganger på rad for å kontrollere.)

PP 6, 12 dpo, 3+5

Jeg tok en ny test på morgenen i dag. Den er sterkere enn den siste i går. :-) Fortsatt svak da, men det er fortsatt tidlig.

Tempen har gått litt ned, men er fortsatt høy. Jeg har lest at den kan svinge litt i graviditeten. Jeg slutter nok å tempe til helgen. Må bare passere IKM og fredag. Så tror jeg at videre temping bare vil gjøre meg bekymret.

Jeg hadde en ekkel metallsmak bakerst i munnen da jeg våknet. Det har jeg aldri opplevd før i hele mitt liv. Jeg håper det er et veldig godt tegn. Spireliten som prøver å roe ned mammaen sin: "Jeg er her!" <3

Jeg skal til legen og ta ny blodprøve i dag. :-) Jeg vet jo allerede at den vil være høyere enn på mandag. Og jeg har ikke fått resultatet av den fra mandag enda. Mandagens g-tester var veldig lik de sterkeste jeg har hatt ved kjemisk tidligere, så den blodprøven gir meg svaret på hvor høyt jeg har pleid å komme før.

Lille spire, klor deg fast! <3

*Taster på app på mobilen*

Måtte lage en ny, for den var ikke helt riktig den jeg la ut i går:

upload_2013-12-11_8-58-1.png

Problemet er at denne nettsiden (http://www.klikk.no/foreldre/bligravid/article553179.ece#) med terminkalkulator bare viser 40 uker og 2 dager, mens jeg forstår at ny standard er 40 uker og 3 dager. Dermed skal termin være en dag senere enn denne kalkulatoren viser som standard.

Så, først la jeg inn mensen 15. november for å få riktig befruktningsdato - og da blir også de viktigste datoene for hva som skjer med fosteret riktig tenker jeg - for det er jo avhengig av hvor gammel spiren er, dessuten blir det riktig antall fullgåtte uker og dager. Dette kopierte jeg og la over i paint for å lage denne figuren.

Så la jeg inn ny termin med mensen 16. november for å få riktig termindato. Da klippet jeg ut termindatoen øverst "Din antatte termin" og termindatoen nederst og limte disse oppå figuren fra mensen 15. november.

Deretter personligfiserte jeg denne siden jeg hadde super-rask EL denne syklusen og lagde en terminfigur til med mensen 20. november KUN for å klippe ut første dag i siste menstruasjon og lime den oppå figuren.

Så nå stemmer termin med 40+3, befruktningsdatoen er EL-datoen, antall fullgåtte uker er riktig og første dag i siste menstruasjon. *Fnis*. Så dette er min helt personlige figur. :p

Testetøsas bekjennelser, testene i pp 6:

8 dpo, ettermiddag: ultrasvak strek, umulig å ta bilde av (hadde holdt meg i 4 timer)
9 dpo, ettermiddag: svaksvak strek, tok bilde av og la ut (hadde holdt meg i 4 timer)
9 dpo, kveld: ultrasvak strek, umulig å ta bilde av (hadde vel holdt meg i bare 2-3 timer og drukket hele tiden)
10 dpo, morgen: svak strek på 2 tester, men jeg ødela den første testen. Mannen klarer å se streken. La ut bilde av den ikke-ødelagte testen.
10 dpo: Blodprøve, måle hcg. Skal ta ny blodprøve etter 2 dager for å måle endring i hcg.
10 dpo, formiddag: svaksvak strek, tok bilde av den og la ut (hadde holdt meg i 4 timer)
10 dpo, kveldsurin, svaksvak strek, men sterkere enn den fra formiddagen! (Hadde holdt meg i 4 timer)
11 dpo, morgenurin, svaksvak strek, men sterkere enn den fra i går kveld. Nå vil jeg gjerne ha sterkere strek snart.
11 dpo, formiddagsurin, svak strek, men sterkere enn i dag morges og den kom til syne etter kun 1 minutt. Derfor bestemte testetøsa at jeg skulle dyppe CB digital i samme urin.
12 dpo, morgen, svak strek, men sterkere enn i går og den var synlig omtrent med en gang.
12 dpo: Blodprøve, måle hcg og sammenlikne endring med blodprøve fra 10 dpo.

pp-6-alle-testene-jpg.43195

Mellom testene fra 10 dpo morgen og 10 dpo formiddag tok jeg en blodprøve jeg ikke har fått svar på enda. I samme urin som testen "11 dpo - formiddag" tok jeg CB digital som viste "GRAVID 1-2". Etter testen 12 dpo morgen skal jeg nå ta ny blodprøve om en time, jeg får nok ikke svar på den før på mandag. Jeg skal oppdatere senere med hcg-tallene så dere kan få se på strekene mine sammenlignet med faktisk hcg.

Dagens test, 12 dpo, morgenurin. Streken kom til syne med en gang, men dette bilde er tatt etter at testen var tørr:

bilde-3-jpg.43197

Siden jeg er redd for at dette er en tregere kjemisk enn tidligere, pga. svake tester og lite hcg, så måtte jeg se på om det var forskjell på EL-testene. Dette er testene fra 9 dpo (øverst) til 12 dpo (dagens, nederst). Dagens tok jeg for bare 15 minutter siden, så den er fremdeles våt, men det er også den første positive.

ImageUploadedByBV Forum1386776534.173083.jpg

Jeg klarer nok ikke å slutte med g-testene før jeg har sterkere strek. Og jeg er veldig spent på hcg-nivået i dagens blodprøve og om fastlegen vil ha meg inn til enda en hcg-måling.

Tok også en ny g-test nå, den var bare lik som den til morgenen i dag, ikke noe sterkere. Sterkere enn gårsdagens fortsatt da.

Det er jo ingen tvil om at du er gravid! :D Hva bekymrer du deg for?

Jeg bekymrer meg ikke for at jeg er gravid (det er jeg jo akkurat nå), jeg bekymrer meg for å miste i løpet av den neste uken. Historien min er jo at spirene ikke klarer å gro fast i livmoren og derfor dør kort tid etter at jeg har fått positiv test. Det har jo skjedd tre ganger siden juni. :( Så når hcg bare var 6,1 på mandag og streken fremdeles ikke er sterk så bekymrer jeg meg for at det betyr at spiren ikke helt har klart å feste seg denne gangen heller.

Okey, sånn ja :/ Håper det går denne gangen! Spennende å følge med deg :) Sikker på du får deg en finfin julegave i år :D

Menssmerter. Skikkelig menssmerter. Dustekroppen min. :(

Går det virkelig galt nå igjen? :(

Er det ikke normalt å få den smerten når man er gravid da? :/
Håper virkelig det ikke er tanta som er på tur!!

Jeg vet jo ikke egentlig, men dette er sånn helt vanlige, kraftige menssmerter. Ikke litt murringer i magen. Så. Bekymret og lei meg akkurat nå.

Back
Topp