♡ØnskeLille♡

Sendte følgende melding til Porsgrunn i Crypho idag, spent på hva de svarer.

Hei. I og med at de to siste forsøkene våre begge har blitt avbrutt, ønsker jeg å få en tilbakemelding på legens vurdering av om jeg kan ha endometriose. Legen har såvidt touchet temaet før, men heller fokusert på annen utredning. Har lest meg opp og skjønt at det kun kan påvises ved laproskopi, og at det ikke kan vises ved vanlig innvendig ultralyd, vannskanning, hysteroskopi osv.
Oppsummerer under mine tanker om mulige symptomer.
Vanlig ved mens;
- spotter (brunt/gammelt blod) 1 til 2 dager før friskt blod kommer til.
- kraftig stråling nedover lårene både før og under mens (har også opplevd stråling opptil en uke før mens).
- kraftig blødning de 2 første dagene, før det avtar på dag 3, opphold på dag 4 og med en blanding av brunt/friskt blod på dag 5 ca som en etterslenger).
- blir sofaliggende og "ute av meg" pga. smertene de 2 første dagene, spesielt om jeg ikke tar paracet.
- vondt nederst i korsryggen de 2 dagene med kraftigst blødning.
- opplevd få ganger slim/utflod før mensen.
- veldig oppblåst og utspent mage under mens, ser gravid ut.
- har opplevd (ikke hver gang) blødning ved avføring under mens.

Ved eggløsning så;
- stikking i side hvor egget vokser og slipper, generelt øm.
- noe oppblåst (men ikke like ille som ved mensen)
- opplevd en gang rosa/rødbrunt utflod/eggløsningsslim, vanligvis hvitt.
- vanligvis strekkbart slim.
- stråling nedover lårene.

Har ikke hatt de typiske symptomene med sterke smerter som ikke tas ved vanlig smertelindring, besvimt, oppkast, ekstremt kraftige blødninger osv., men ønsker allikevel legens vurdering da vi har forsøkt å få barn i 7 år, og fordi infertilitet kan være et av symptomene som gjør at endometriose bør utredes.
 
Har laget en tidslinje for å forstå forsøkene våre, og bedt Porsgrunn kvalitetssikre dataene.

Ferskforsøk 1, oktober - november 2016, lang protokoll, 12 egg ut, innsett dag 2, 4 embryo fryst ned dag 3 - negativt.
Frysforsøk 1, januar 2017, naturlig syklus - negativt.
Frysforsøk 2, februar 2017, 2 tint, 1 satt inn, styrt syklus - negativt.
Frysforsøk 3, mai 2017, styrt syklus - negativt.

Ferskforsøk 2, november 2017, lang protokoll, 8 egg ut, innsett dag 2, 5 embryo fryst ned på dag 2 - negativt.
Frysforsøk 4, januar 2018, naturlig syklus - avbrutt pga. helgestengt hos klinikken.
Frysforsøk 5, februar 2018, naturlig syklus - avbrutt pga. helgestengt hos klinikken.
Frysforsøk 6, mars 2018, naturlig syklus, 2 tint, 1 satt inn - negativt.
Frysforsøk 7, mai 2018, styrt syklus, 3 tint, 1 satt inn - negativt.

Ferskforsøk 3, oktober 2021, kort protokoll, 8 egg ut, 5 befruktet, ingen utvikling dag 2 - avbrutt.
Ferskforsøk 4, februar 2022, kort protokoll, 3 egg ut, 3 befruktet, ingen utvikling dag 2 - avbrutt.

Konklusjonen jeg trekker av dette (basert på svært lite data) er at jeg responderer best på lang protokoll. Vi skal ha lang protokoll ved neste forsøk, i samråd med klinikken. Oppsummering mest for mitt eget hode, slik at jeg ikke skal bli gal av denne prosessen. 2 avbrutte på rad har dessverre vært skikkelig hardt for psyken min :bag: dagens blæh
 
Last edited:
Da har jeg fått innvilget laparoskopi, med forventet timeinnkalling i uke 32 :blackeye: og senest i september:hungover: har satt meg på ringeliste, i tilfelle de får avbestillinger. Køen var lang nå pga. korona:hungover: så da skjer det vel ikke så mye her før til etter sommeren..
Er idag på cd 40 (!) med svake mensmurringer og litt stråling nedover lårene:bored:
 
Mensen kom lørdag 26 mars, noe som vil si at forrige syklus var 41 dager lang! Og ellers brukes dagene til venting. Håper hver dag at sykehuset ringer og sier de har ledig tid for laparoskopien:banghead: Er ikke så god på å vente:hilarious:
 
Ang. Laparoskopi så fikk jeg innkalling til forsamtale etter sommeren på lokalsykehuset. Så sendte likegodt henvisningen min tim Ullevål i stedet, med håp om at jeg får komme inn til samtale før sommeren.

Ellers venter jeg mensen i disse dager, cd 31 idag. Spottet på lørdag 23. Og trodde mensen kom da, men det ble stille gitt...
 
Mensen kom på mandag 25. April, cd 31 for fullt på kvelden.
 
Ringte og purret på svar hos Ullevål vedr henvisning for endometriose. Det lønte seg, fikk svar noen timer senere med time for utredning i juni:smiley-bounce022 fornøyd med at jeg ikke må vente til over sommeren før det skjer noe. Fikk også beskjed om at de ikke opererer med ringeliste for å komme inn hurtig ved avbestilte timer osv, så måtte bare ringe de og spørre ofte. Så det skal jeg også gjøre. Så da er det bare å vente (igjen) :smiley-ashamed008
 
Lenge siden sist og skal si jeg har nytt å fortelle!!!

Sendte som tidligere fortalt en melding til legen i Porsgrunn hvor jeg ba om en vurdering av om jeg kan ha endometriose, og la ved mine symptomer ved menstruasjon og eggløsning. Svaret der var at de ikke hadde sett noe på ultralyd, men i og med at det er gått så lang tid, så kan de godt sende henvisning for å undersøke dette. Henvisningen ble sendt til Sykehuset i Vestfold, med antydet forundersøkelse i august 2022. Altfor lenge å vente syns jeg, så byttet sykehus (fritt sykehusvalg) til Ullevål, som hadde kortere tid før forundersøkelse enn SIV. Maste og purret ukentlig etter at henvisningen ble sendt, og var heldig og fikk forundersøkelse på Ullevål dagen før de hadde sommerredusert åpningstider. Var på forundersøkelse/forsamtale på Ullevål forrige uke. Regnet egentlig med at det kun var samtale, men det var lagt opp til innvendig ultralyd.

Hadde med mannen min på timen, for jeg syns det kan være greit å være 2 og dele denne prosessen sammen. Føler det gjør oss sterkere som par og han får et litt nærmere innblikk i hele prosessen. I tillegg til at jeg ikke ønsker å være alene, for deretter å skulle fortelle om timen til han. Bedre at vi er 4 ører som hører informasjonen, i stedet for at jeg har hørt feil eller ikke fått med meg viktig informasjon og må gjenfortelle til han.
Timen startet med at overlegen spurte meg litt ut om symptomene mine under hovedsakelig menstruasjon, men også eggløsning. Hun var veldig opptatt av at jeg får strålinger nedover lårene før og under mens. Deretter bar det opp i gynekologstolen. Ikke lenge etter at hun hadde startet å undersøke livmoren med innvendig ultralyd, kunne hun konstantere at hun så endometrievev i nærheten av tarmen og i et lite hakk/søkk over/utenpå livmoren. Overlegen undersøkte også livmorhalsen og kunne fortelle at jeg har begynnende adenomyose.
Så da jeg gikk ut derfra var jeg 1000 kg lettere og 2 diagnoser rikere; dypt infiltrerende endometriose grad 4 og påbegynnende adenomyose.

Jeg ble oppriktig GLAD for en mulig løsning på våre fertilitetsproblemer, LEI MEG for å måtte håndtere 2 diagnoser livet ut, FRUSTRERT for at dette ikke har blitt oppdaget ila. de 7 årene siden vi har begynt prosessen med å få barn og de siste 5 årene i fertilitetsbehandling, LETTET fordi jeg har siden starten i fertilitetsbehandling ment at det også må være noe "galt" med meg som de ikke har funnet ut og som det viser seg at jeg kjenner kroppen min best. Mange følelser i spill om dagen, og jeg har rett og slett tatt meg noen sykedager for å komme ovenpå etter at forundersøkelsen var overstått.

Overlegen ville prioritere meg i køen, fordi hun syns endometriosen var av en så alvorlig grad at jeg skulle opereres raskt. Det sier jeg ikke nei til. Så ja, det blir operasjon på meg, antakelig til høsten (hun antydet august/september, men selvfølgelig vanskelig å være bastant, da det ikke er hun som velger operasjonsdato). Ullevål har ca. 5 måneders ventetid ifl. dem selv, og det var ikke snakk om at jeg får ha menstruasjon som vanlig i ventetiden. Så her var det å starte opp på gestagent p-pille med det samme. I tillegg så skal neste innsett planlegges ifht. planlagt operasjon, og operasjonen ville hun sterkt anbefale at jeg utførte på Ullevål pga. fagmiljøet der, hun ville ikke at jeg gikk privat.

Tidligere så har vi vært gjennom 4 protokoller med påfølgende egguttak:
2 lange protokoller med henholdsvis 12 og 8 egg ut, 2 korte protokoller med henholdsvis 8 og 3 egg ut. På endometrioseforeningen sine sider så står det beskrevet at dersom det oppdages endometriose så skal det velges lang protokoll, fordi nedreguleringen vil ha en positiv effekt. Dette gir mening for at endometriosen ikke skal vokse ved mens, og at jeg skal gå på p-piller før operasjon. Så skal kjempe for og gi beskjed om at jeg ønsker lang protokoll med nedregulering ved neste forsøk.


Krysser alt jeg har får at jeg får operasjon så raskt som mulig etter sommerferien. Har også sagt at de skal ringe meg ved avbestilte operasjoner, så stiller jeg opp på flekken.
Pjuh, dette ble langt, men er så mange følelser i denne kroppen nå. Endelig kan jeg kanskje tørre å tro på at vi faktisk kan bli gravide. Som overlegen sa: "etter at du har født skal du tilbake hit og sette inn hormonspiral". Det var altså ingen tvil hos hun hvor dette bar veien.
 
Mest sannsynlig operasjon senhøst eller tidligvinter pga. Oppsamling etter korona. Så da blir det stille herfra, men kommet tilbake når det skjer noe nytt!
 
Ryggsmerter fra helvete idag.... Tror p-pillene har fucka opp syklusen min. Egentlig skulle jeg hatt eggløsning nå, men siden jeg har litt friskt blod og så vondt, tror jeg heller det er mensen. Det som skulle vært mensen sist resulterte kun i litt spotting av brunt noen dager...Så ja, forvirra hu her altså. Har fått dato for operasjon, og det blir i oktober! Sykt lykkelig for at det ikke ble venting helt til november eller desember, og litt lei meg for at det ikke ble september..
Da er det lov å håpe at vi får ha forsøk på denne siden av jul!
 
Da er laparoskopi endelig overstått!! Kirurgen fikk fjernet all endometriose rundt tarm, blære og rundt livmor (løsnet livmoren som han sa). Eggledere og livmor så fine og helt normale ut som han sa.
Operasjonen og tiden i ettertid har gått greit, noe smerter i sårene/navlen. Det er mye tanker om veien videre og våre sjanser nå til å bli gravide. Føler vi faktisk har en sjanse, selv om det er kjempeskummelt å tenke i de baner...
Har sendt epikrisen til Porsgrunn og venter på å høre fra lege med forsøksoppstart. Kirurgen ville ikke at jeg skulle fortsette med ppiller, da det er høyere sannsynlighet for spontangraviditet etter fjerning av endometriose. Så han vil at vi skal prøve selv i månedene frem til forsøk, og det rådet følger vi selvfølgelig!

Smertene har ikke avtatt. Har nå enten eggløsning eller mensen med brunt/svart utflod og veldig vondt i magen. Ikke noe friskt blod. Tror det er kroppen som vender seg av med ppillene. Så får jeg bare vente og se hvordan syklusen blir.
 
Så godt du har fått operert og kanskje fått et svar! Beste ønsker for den kommende tiden, tenk om det kunne blitt noe hjemmelaget :)
 
Så godt du har fått operert og kanskje fått et svar! Beste ønsker for den kommende tiden, tenk om det kunne blitt noe hjemmelaget :)
Ja, tenk om! Takk :Heartbigred
 
Mensen kom 10 oktober, og i går hadde jeg strekkbart eggløsningsslim. Tok en test på morgenen idag som ikke var positiv. Skal ta en test til i morgen for å se videre. Sex på morgenen idag.
 
Back
Topp