Jeg er nok ikke god på det. Jeg hadde bare elsket å få gjøre det. Blanke ark og fargestifter til. Prøve og feile. Men få lagt grunnstrukturen slik jeg ville.Da tar jeg gjerne i mot tips fra deg!Skulle gjerne ha hatt hjelp til å bygge opp hagen. I fjor ble jo alt et prøveprosjekt. Flyttet med oss en del planter/blomster fra den gamle hagen vår, spent på om staudene klarte seg mht. jord og klima, om bærtrærne tålte vær og vind. Overrasket over hvor mye som kommer igjen, til min store glede, men ser også at det er ikke alt jeg liker å ha i krukker/bed som er holdbart her. Særlig frusterende med alt det spiselige. Gulrøttene f.eks. har ikke like godt vekstvilkår her som i det forrige huset vårt, mens rabarbraen kommer opp som et uvær! Måtte anlegge/rulle ut plen. Jordsmonnet under er drittdårlig, stein på stein og leirejord. Det ene treet måtte vi flytte i går av ulike årsaker, som bl.a. en sur nabo. Andre ting blir vi også å flytte, etterhvert som vi finner på nye ting i uteområdet. Er helt bekymret for alle vekstene mine, som må flyttes gang på gang.
Vurderer å få tak i oss en gartner/landskapsarkitekt, eller kanskje vi skal hyre deg?![]()
Rabarbraen vi fikk av mamma kom ikke skikkelig før i år. Det er tredje året! Min bror fikk samtidig og hans kom første år...
Jeg liker hage, liker blomster, prøver og feiler.
Men hater at plenen. Som er diger. Er 90% mose og løvetann. Ekkel å gå på. Når nyklippet er likevel deler av gresset langt pga dumper og humper. Og mosen er tykk. Og alt skrår, så et basseng kan ikke stå i hagen. Vannsklie er det ikke bratt nok til annet enn der de lander i sandkassa tilnød. Kanskje. (vi har den ved siden av. Med langt tilløp og lite fart...) krokket kan vi egentlig glemme. Skrå. Og dump. Ikke egnet.
Og å få gjort noe med det når grunnlaget er så dårlig. Og det skrår både fra grantrærene (som jeg er lovet at naboen skal ta ned, hurra!) som skyggelegger mye av hagen. I øst, til ripsen i vest. Og også skrå fra sør mot nord.
Hagen er trist og ekkelt. Og mosen stortrives.
Det eneste med farge er en stor og fin rhododendron, desverre samplantet med et spisst tre og to grønne busker så innmari tett at det ser stygt ut og de ødelegger hverandre.
I år har jeg laget et bed.
Strengt tatt ikke bare den busken, det kommer opp noen gule liljer hvert år. Og klatrer en sak på veggen som blomstrer.
Jeg skulle gjerne startet en hage fra bunn
Tenk å få det som jeg ville.!