• Mattråden - juni 2019

Hva er spesielt med spekesild?

Gravide kan generelt spise sild. Men har ikke sett noe konkret om spekesild.

Hva tenker du på?
Den ligger i saltlake.

Er bedt på spekesild i morgen, og vet ikke om jeg kan spise det. Om det er det samme som sursild kan vi spise det, vet jeg.
 
Påleggssild (sursild/tomatsild/sennepssild) er trygt svarer matportalen:) d er nok det samme. Viss du er usikker på betegnelsen kan du spørre de du skal til om det er forskjell:)
 
Hva tenker du på?
Den ligger i saltlake.

Er bedt på spekesild i morgen, og vet ikke om jeg kan spise det. Om det er det samme som sursild kan vi spise det, vet jeg.

Lurte på om det var noe forskjell på hvordan spekesild og sånn sild som ligger i f eks rømmesaus, i hvordan det blir tilberedt. :) Lite befart i sildeverden.
 
Påleggssild (sursild/tomatsild/sennepssild) er trygt svarer matportalen:) d er nok det samme. Viss du er usikker på betegnelsen kan du spørre de du skal til om det er forskjell:)

Hm, så rart at min jordmor advarte mot all slags “julepålegg" med sild i. Vet ikke hvorfor og jeg spurte ikke siden jeg ikke spiser det
 
Påleggssild (sursild/tomatsild/sennepssild) er trygt svarer matportalen:) d er nok det samme. Viss du er usikker på betegnelsen kan du spørre de du skal til om det er forskjell:)

Ja, var det jeg lurte på. Om det er det samme. Elsker spekesild! Skal spørre pappa om det er det samme.

Jeg tror nok jeg satser på at det går bra. Spiser en halv filet til vanlig. Det er ikke så veldig mye.
 
Ja, var det jeg lurte på. Om det er det samme. Elsker spekesild! Skal spørre pappa om det er det samme.

Jeg tror nok jeg satser på at det går bra. Spiser en halv filet til vanlig. Det er ikke så veldig mye.
Jeg ble så fristet at jeg måtte ha sennepssild til kveldsmat. På mils sine sider står d at fisk som har vært marinert/lagt i enten salt eller eddiklake er trygt å spise:) spekesild er vel lagt i saltlake? Så da skal det vel være innafor om den er norsk. Er det hjemmelaget?
 
Jeg ble så fristet at jeg måtte ha sennepssild til kveldsmat. På mils sine sider står d at fisk som har vært marinert/lagt i enten salt eller eddiklake er trygt å spise:) spekesild er vel lagt i saltlake? Så da skal det vel være innafor om den er norsk. Er det hjemmelaget?
Saltlake, ja. Det er laget av min far. Spurte pappa, han sa den til og med hadde vært fryst i forkant.
 
Jeg tenkte å ha servelat til middag i dag. Pleier vanligvis ha potetmos eller makaroni til, men har lyst på mer grønnsaker til nå. Noen forslag til tilbehør?
 
Vet noen om kokosboller går bra? De har jo eggehvite i seg. Har spist endel allerede, og ikke tenkt over det.. og majones har jo eggeplomme i seg.. alt man skal tenke på.
 
Jeg haaaaar så lyst på rundstykker med salami!
Og spekeskinke! :dead:
 
Er så forvirret nå når det gjelder te. Har lest at man kan ta en kopp kaffe/te om dagen.
Da jeg fra før er litt plaget med ekstraslag på hjertet/hjertebank, så holder jeg meg stort sett unna vanlig svart kaffe og te, og drikker mye grønn te.

I mitt hode tenkte jeg at grønn te var fint å drikke også som gravid. Men så søkte jeg det opp, og fant informasjon om at gravide må holde seg unna grønn te, men frukt-te og nype-te kan man fint drikke. Så da har jeg gått over til nype-te med hibiscus fra Coop. Men så søkte jeg opp det i dag, og det var visst ikke bra det heller.

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, er så avhengig av en kopp med noe varmt å drikke om morgenen.

Noen erfarne som har noe tips, eller kunnskap å dele om tedrikking for gravide?
Hei!
Jeg liker også å drikke noe varmt på morgene slik at det blir enten varm sjokomelk, rooiboos te eller Camilla te .....
Men usikker hvor mye Camilla te man kan drikke. For jeg blir litt døsig av den!
 
Skal spise tapas torsdag; håper det er noe jeg kan spise der ☺️ Kan liksom ikke bare spise alle varme rettene som er der ☺️
 
Back
Topp