• Mattråden - juni 2019

Gravidemeg sier ja takk til det på skive hver for seg [emoji28] så rar jeg er for tida [emoji28][emoji85]

En skive med hvitost og en skive med bare bacon? [emoji28]

Kveldens godis [emoji7]
IMG_7366.jpg

Folkens ikke spis for mye av noe du ikke vet vil ha effekt på frøet eller ikke! Google om det er trygt først! Jeg fikk meg en overraskelse når jeg leste om sitrongress her om dagen! Jeg brukte litt for å lage Taisuppe fra bunnen av og det ble kjempe godt..,min favoritt for å si det slik! Men sitrongress er noe man må være forsiktig med!

Folkens ikke spis for mye av noe du ikke vet vil ha effekt på frøet eller ikke! Google om det er trygt først! Jeg fikk meg en overraskelse når jeg leste om sitrongress her om dagen! Jeg brukte litt for å lage Taisuppe fra bunnen av og det ble kjempe godt..,min favoritt for å si det slik! Men sitrongress er noe man må være forsiktig med!

Nå er ikke jeg fan av sitrongress, men hadde aldri i verden tenkt på å sjekke ut det! Godt med tips når noen får seg noen aha opplevelser og oppdager nye ting man skal være forsiktig med :-)

Er det trygt å spise pepperoni på ostesmørbrød? Det står jo at man skal holde seg unna alt salami under graviditeten, men dette er vel ikke helt salami og jeg varmebehandler det i mikroen!

Kutta ut spekemat, fårepølse, salami, oster...
og kaffien min, syns bare det ikkje var så godt meir... Hehe..
drikker mye farris og juice, drakk nesten aldri det før. Farris hjelper litt på kvalmen :)

Jeg har lest vi ikke skal spise skinke som har vært åpen lenge/nærmer seg best før dato. I dag glemte jeg å sette den nyåpnede pakken med skinke tilbake i kjøleskapet etter frokost. Trygt å spise videre? Den havnet i kjøleskap så snart jeg kom hjem fra jobb..

Jeg har lest vi ikke skal spise skinke som har vært åpen lenge/nærmer seg best før dato. I dag glemte jeg å sette den nyåpnede pakken med skinke tilbake i kjøleskapet etter frokost. Trygt å spise videre? Den havnet i kjøleskap så snart jeg kom hjem fra jobb..

Den ville jeg i det minste varmebehandlet før jeg spiste den. Ostesmørbrød f.eks. Evt bare kasta den nå som jeg er gravid.

Fått dilla på agurk dyppet i rømmedressing :rolleyes:
All feit mat er bra mat mot min kvalme for tiden.

Juice, og frukt som er skikkelig saftig :Heartpink
Eller går eg rundt og har skikkelig lyst på hamburger heile tiden...herlighet:confused1

Så godt med Agurk på skivene for tida, pleier aldri gidde til vanlig når jeg smører frokost i farta men nå MÅ jeg ha det [emoji28]

Kjøpt en del lunsj på jobb i det siste og de har noen gode baguetter med karrikylling. Kjøpte samme pålegg hjemme men smakte plutselig smakte det absolutt ikke godt lengre [emoji85]

Noen erfarne som har noe tips, eller kunnskap å dele om tedrikking for gravide?
Jeg drikker kun koffeinfri te nå, har bestilt yorkshire tea fra UK - det er den beste koffeinfrie teen jeg vet om, den smaker liksom helt normal breakfast tea :happy: fikk den fra ei britisk venninne forrige svangerskap, hun og drakk på den da hun var gravid ❤

Det står så mye rart om grønn te, urte te, svart te, beroligende te, osv at jeg definitivt føler meg tryggest med yorkshire vanlig-men-koffeinfri te:woot:

Thaimat og kinamat orker ikke jeg tanken på fortiden :hungover:

Dette er kanskje litt tabu å innrømme, men jeg forholder meg ikke noen noen av mat-begrensningene
Gjorde det en kort periode sist svangerskap men da jeg oppdaga at den bakterien man er redd for i oster, salami, spekemat o.l. er det (i følge Lommelegen) kun mellom 0 og 4 mennesker i Norge som får hvert år. Og da tenkte jeg at det blir neppe meg
Og Svenske og Danske helsemyndigheter opererer med begrensninger på helt andre matvarer enn Norge i flere tilfeller, så når ingen er enige er det helt umulig å gjette hvem som har rett Hadde vi bodd i Danmark hadde vi kunnet skuffe nedpå med spekemat for eksempel!
Så da spiser jeg heller alt i moderate mengder og koser meg med det jeg har lyst på ✌️

Men jeg er superimponert over dere som klarer å holde dere unna alt! Hadde jeg klart det hadde jeg kanskje gjort det

Her er det stort sett smakløs mat det går i for tiden, bare så jeg får i meg noe. Skive med hvitost og Cheerios med melk er noe av få ting jeg får ned. Prøver meg på det vi har til middag også, men ikke alltid det er en suksess

Back
Topp