• Mattråden - juni 2019

Dette er kanskje litt tabu å innrømme, men jeg forholder meg ikke noen noen av mat-begrensningene
Gjorde det en kort periode sist svangerskap men da jeg oppdaga at den bakterien man er redd for i oster, salami, spekemat o.l. er det (i følge Lommelegen) kun mellom 0 og 4 mennesker i Norge som får hvert år. Og da tenkte jeg at det blir neppe meg
Og Svenske og Danske helsemyndigheter opererer med begrensninger på helt andre matvarer enn Norge i flere tilfeller, så når ingen er enige er det helt umulig å gjette hvem som har rett Hadde vi bodd i Danmark hadde vi kunnet skuffe nedpå med spekemat for eksempel!
Så da spiser jeg heller alt i moderate mengder og koser meg med det jeg har lyst på ✌️

Men jeg er superimponert over dere som klarer å holde dere unna alt! Hadde jeg klart det hadde jeg kanskje gjort det
Hm, interresant! Jeg har så sinnsykt lyst på spekemat..
 
Hm, interresant! Jeg har så sinnsykt lyst på spekemat..

Det blir nok litt av en prøvelse; Folk kommer til å proppe i seg masse god nei-mat forran øynene våre :eek::shifty:
Blir nok myyye spekemat man liksom skal si nei i halvannen måned fremover :santa
Så da bare gir jeg opp på forhånd, så slipper jeg å gi opp underveis:cat:
 
Det blir nok litt av en prøvelse; Folk kommer til å proppe i seg masse god nei-mat forran øynene våre :eek::shifty:
Blir nok myyye spekemat man liksom skal si nei i halvannen måned fremover :santa
Så da bare gir jeg opp på forhånd, så slipper jeg å gi opp underveis:cat:
Ja verre er det når samboer skal selge spekepølser i julen , og de selger en sånn sinnsykt god italiensk pølse ...
men så langt har han vært veldig flink til og ta hensyn til det, og han vet jeg kunne spist det vær dag :hilarious:
 
Dette er kanskje litt tabu å innrømme, men jeg forholder meg ikke noen noen av mat-begrensningene
Gjorde det en kort periode sist svangerskap men da jeg oppdaga at den bakterien man er redd for i oster, salami, spekemat o.l. er det (i følge Lommelegen) kun mellom 0 og 4 mennesker i Norge som får hvert år. Og da tenkte jeg at det blir neppe meg
Og Svenske og Danske helsemyndigheter opererer med begrensninger på helt andre matvarer enn Norge i flere tilfeller, så når ingen er enige er det helt umulig å gjette hvem som har rett Hadde vi bodd i Danmark hadde vi kunnet skuffe nedpå med spekemat for eksempel!
Så da spiser jeg heller alt i moderate mengder og koser meg med det jeg har lyst på ✌️

Men jeg er superimponert over dere som klarer å holde dere unna alt! Hadde jeg klart det hadde jeg kanskje gjort det

Jeg gjør som deg. Holder meg unna det meste, men om jeg får lyst på spekeskinke f eks så tar jeg ei skive av en nyåpnet pakke.

Når det gjelder forskjellige matbegrensninger i forskjellige land så er det ikke alle matvarer som produseres likt. Kostholdsrådene i Sverige er strengere enn de vi har her til lands. I Danmark var det for ikke lenge siden "lov" til å ta seg et glass vin i uka. Der er vel alt litt mer liberalt enn andre steder. :p
 
Sitrongress skal man være forsiktig med, men hva med farris bris med sitron og sitrongress? Sitrongress står ikke på innholdet
 
Mannen hadde stått i butikken og sett på fenalår igår.. Så gikk det opp for han at det får jeg jo ikke spise, så da skal ikke han ha heller :hilarious:
Så nå leter vi etter andre godsaker til jul i år.
Jeg har lyst på baconsurrede dadler :hungry:
 
Mannen hadde stått i butikken og sett på fenalår igår.. Så gikk det opp for han at det får jeg jo ikke spise, så da skal ikke han ha heller :hilarious:
Så nå leter vi etter andre godsaker til jul i år.
Jeg har lyst på baconsurrede dadler :hungry:

Baconsurra dadler er jo så godt det kan erstatte mye [emoji6] men kanskje ikke det en lager til frokost? [emoji28]
 
Vi skal på besøk til foreldrene mine om et par uker, og pappa har gått til innkjøp av et fenalår. De vet fortsatt ikke at jeg er gravid, men vi blir nok nødt til å dele nyhetene da. Jeg elsker fenalår, men hvis jeg har forstått riktig burde jeg holde meg unna det i år. Vet dere forresten om det er greit å spise pinnekjøtt?
 
Vi skal på besøk til foreldrene mine om et par uker, og pappa har gått til innkjøp av et fenalår. De vet fortsatt ikke at jeg er gravid, men vi blir nok nødt til å dele nyhetene da. Jeg elsker fenalår, men hvis jeg har forstått riktig burde jeg holde meg unna det i år. Vet dere forresten om det er greit å spise pinnekjøtt?
Pinnekjøtt er helt trygt. Det husker jeg godt fra da jeg gikk med toåringen. Jeg gleeeeder meg på pinnekjøtt!
 
I dag hadde pappa bursdag, så jeg disket opp med bursdagsmiddag til han. Det ble sprøstekt andebryst med appelsinsaus, ovnsstekte rotgrønnsaker og eplekompott med rødløk. Anbefales virkelig! Så godt å spise noe som er saftig når man må holde seg unna så mye annet godt. Stekte kjøttet på litt høyere temperatur og litt lengre enn i oppskrifta. Er ikke akkurat hverdagskost, men viss man vil lage noe til en spesiell anledning. Oppskrift på trines matblogg for den som vil prøve seg:happy:
 
Ser at mange her inne styrer unna kaffi. Jordmor sa til meg at en eller to kopper kaffi om dagen er greit. Salami på pizza osv går også greit da det blir varmebehandlet! Blir vanskelig å ikke få spise fenalår iår:wtf:
 
To kopper kaffi går nok fint, har også lest det. Men eg har mista heilt lysten på kaffien :p var den stordtilleren av kaffi før :p

Ser at mange her inne styrer unna kaffi. Jordmor sa til meg at en eller to kopper kaffi om dagen er greit. Salami på pizza osv går også greit da det blir varmebehandlet! Blir vanskelig å ikke få spise fenalår iår:wtf:
 
Er det ikke slik at hvis jeg fryser fenalåret i et par dager, så kan jeg spise det? *håååper*
 
Kan jeg trygt kose meg med brie? :smiley-ashamed005 Jeg har såååå lyst på kjeks med brie og drue :hungry:
 
Kan jeg trygt kose meg med brie? :smiley-ashamed005 Jeg har såååå lyst på kjeks med brie og drue :hungry:
Brie er nok desverre ikke pasteurisert og regnes desverre ikke for trygt å spise...:shifty: dersom den er laget med pasteurisert melk kan den desverre også forurenses med listeriabakterien etter pasturiserings prosessen..
 
Brie er nok desverre ikke pasteurisert og regnes desverre ikke for trygt å spise...:shifty: dersom den er laget med pasteurisert melk kan den desverre også forurenses med listeriabakterien etter pasturiserings prosessen..

:smiley-angry017 søren heller!! Har så sykt lyst :(
 
Finner ingenting om spekesild.. Noen som vet?
 
Back
Topp