Øyenfarge

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Jeg lurer sånn på hvilken øyenfarge lillemor får. Jeg har blå øyne (mest sannsynlig for det meste blå bakover i slekten) , pappaen har brune øyne (mest sannsynlig bare brune bakover i slekten)

Foreløpig har lillemor blå øyne men de sier jo at alle babyer har det og øyenfargen blir slik den skal bli i løpet av det første året. Hun er tre måneder om en uke.

Fetteren hennes har mer eller mindre samme utgangspunkt, han har brune øyne nå. (er straks 4 år) Jeg husker at han også hadde blålige øyne når han var seks uker og han var her på besøk, men de var ganske mørke med skjær av blått så det var ikke slik at vi kunne egentlig se det.

Lillemor har fått nærmest alt fra pappaen sin så det hadde vært utrolig gøy om hun fikk noe fra meg også. Er det lov å håpe hun får blå øyne:smiley-ashamed005 hihi

_20190310_011220.JPG

_20190217_093144.JPG

Noen med erfaringer med mor og far med forskjellig øyenfarge der barnet etterhvert fikk brune øyne og eventuelt når, eller de forble blå?:D
 
Last edited:
Hvis bildet er barnet ditt tror jeg nok hun får blå øyne. Ser ut som min på samme alder og han har fått gråblå øyne. Jeg har blå og faren brune :) blå er ressisivt så hvis du har helt blå, spiller det ingen rolle hva resten av slekta har. I de brune øynene kan genmaterialet til andre farger også ligge. Et par hvor begge har helt blå øyne vil de kun få blåøyde barn, men hvis en har hint av andre farger enn blå, eller en annen farge kan barnet få andre farger. Så det er jo mer sannsynlig med brun eller annen farge i ditt tilfelle, men blåfargen kan også komme fram og det ser det ut til at den gjør her da :)
 
Om bildet er av jenta di så vil jeg si at hun har blå/grønne øyne, at dem skal bli brun tviler jeg på.
 
Om bildet er av jenta di så vil jeg si at hun har blå/grønne øyne, at dem skal bli brun tviler jeg på.

Hvis bildet er barnet ditt tror jeg nok hun får blå øyne. Ser ut som min på samme alder og han har fått gråblå øyne. Jeg har blå og faren brune :) blå er ressisivt så hvis du har helt blå, spiller det ingen rolle hva resten av slekta har. I de brune øynene kan genmaterialet til andre farger også ligge. Et par hvor begge har helt blå øyne vil de kun få blåøyde barn, men hvis en har hint av andre farger enn blå, eller en annen farge kan barnet få andre farger. Så det er jo mer sannsynlig med brun eller annen farge i ditt tilfelle, men blåfargen kan også komme fram og det ser det ut til at den gjør her da :)

Ja, det er akkurat det. Pappaen har som skrevet overkjørt meg med alle sine gener for å si det sånn, men de øynene har han ikke tatt, ennå;)

Vi trodde jo at hun skulle ha ganske brunlige om ikke helt brune øyne men alle som ser henne, blandt annet på helsestasjonen blir litt overrasket over at hun har ganske blå øyne og har lurt på om postmannen har vært inni bildet :laughing002

Bildene er av lillemor ja:D
 
Jeg har tre barn med brune øyne, ingen av dem har hatt noe annen farge enn brun, så har jeg to med blå å dem har vært blå hele veien :)
 
De ser blå ut for meg:)

Min jente har blitt ett år og har et brunt skinn utenpå det blå, og litt spraglete. Samboer er så sikker på at hun får blå slik som ham, men vi får nå se. Enda et agument for barn nr. 3 hvis hun ikke får det:hilarious:
 
Jeg har grønne og faren har lyseblå. Jenta vår på 10 har mørk blå ring ytterst, lyseblå i midten, også har hun en grønn ring rundt pupillen.

De var mørkblå til å begynne med. Mye mørkere enn din jente sine.

Er umulig å få ordentlig bilde av fargen, men ser det vel litt om man zoomer inn på venstre øye her.

Screenshot_20190217_214048.jpg

De ble mer grønne i midten sånn rundt toårsalder.

Hun er også klin lik sin far på alle områder, så glad for at hun nesten har mine øyne. :love7 Selv om hans gener måtte blande seg inn litt der også. :p
 
Last edited:
Svarer ikke på spørsmålet ditt egentlig, men vi har samme kombo, jeg blå (ganske lyse) og far (lyse) brune. Hand bestemor har blå men resten av familien brune og alt er blått i min familie. Sannsynligheten er jo at det bli brunt, men blir spennende å se. :)

Hun hadde veldig mørke blå øyne ved fødselen som lysnet en del, så for rundt en måned siden begynte de å bli mørkere og den siste uken synes jeg det har kommet noe brunt innerst! Så nå tror jeg det er på vei til å bli brunt :D hun blir 4mnd til uken. Min har mye mørkere øyne (og har alltid hatt det) enn dine bilder, så tror du har større sannsynlighet for at hun beholder det blå i så fall :)
 
Ja, det er akkurat det. Pappaen har som skrevet overkjørt meg med alle sine gener for å si det sånn, men de øynene har han ikke tatt, ennå;)

Vi trodde jo at hun skulle ha ganske brunlige om ikke helt brune øyne men alle som ser henne, blandt annet på helsestasjonen blir litt overrasket over at hun har ganske blå øyne og har lurt på om postmannen har vært inni bildet :laughing002

Bildene er av lillemor ja:D

Er far utenlandsk siden mange er overrasket over at de e blå?
veldig mange nordiske med brune øyne som får blåøyde barn, og er liksom ikke så "wow":p

Her har far brune og jeg lyseblå. Jenta vår hadde lyse øyne (lyseblå/grå) lenge. Men ved 8 mnd begynte det å komme brun ring rundt pupilen, og nå er de hazel-farge 1,5 år
 
Last edited:
Er far utenlandsk siden mange er overrasket over at de e blå?
veldig mange nordiske med brune øyne som får blåøyde barn, og er liksom ikke så "wow":p

Her har far brune og jeg lyseblå. Jenta vår hadde lyse øyne (lyseblå/grå) lenge. Men ved 8 mnd begynte det å komme brun ring rundt pupilen, og nå er de hazel-farge 1,5 år :)

Her er hun akkurat 6 mnd

Vis vedlegget 289263

Ja, han er adoptert fra sør amerika. Lillemor har arvet mye pene gener derifra;)

Det blir veldig spennende å se hvordan det enten forandrer seg eller ikke:D
 
Jenta vår hadde blå litt mørke øyne når hun ble født, synes de er litt lysere nå, men virker som hun kommer til å beholde den fargen :) Jeg har blå/grønne/grå øyne (altså jeg klarer ikke å se helt hvilken farge de egentlig er) mens pappen har brune :) Jenta våres er 9 måneder nå :)
 
Ser ut som de kommer til å bli blå. Tror ikke fargen kan endre seg så drastisk at de plutselig blir brune, de der?

Jeg har en sønn på 6 mnd, der far er asiatisk med veldig mørke øyne. Han hadde mørkeblå øyne i starten, (sånn standard nyfødtfarge) mens nå er de brun i midten. Ganske lys brun foreløpig, men det er ganske tydelig at de ikke kommer til å bli blå, ihvertfall.
 
Jeg har blå øyne med brunt innerst. Far er asiatisk og har veldig mørke, brune øyner. Mini sine er blå og han er nå over året. Var jo helt sikker på at de kom til å bli brune:)
 
Jeg har brungrønne, samboer har brune. Lillegutt har hatt knæsj blå øyne helt til nå ved 1,5 år, nå begynner de å bli mer grønn/brune :p så det kan endre seg når som helst. Og hvor blå de har vært spiller ikke nødvendigvis en rolle
 
Lille her har blå øyne nå. Hun er 8 mnd! Pappaen har brun/grønne og jeg har blå. Tror nok lille her ender opp med min farge, selv om de er mer mørke blå (jeg har lys blå). Blir spennende å se da:D
 
Jeg har blå grønne øyne, min mor nesten svarte / mørk mørk brune og min far blå. Vokste opp med blå øyne, og de forandret seg i voksen alder til mer og mer grønn turkise.

Jeg og sambo venter baby nå, han har brune øyne. Spent på hvilken farge lille snuppa får ☺️
 
Jeg lurer sånn på hvilken øyenfarge lillemor får. Jeg har blå øyne (mest sannsynlig for det meste blå bakover i slekten) , pappaen har brune øyne (mest sannsynlig bare brune bakover i slekten)

Foreløpig har lillemor blå øyne men de sier jo at alle babyer har det og øyenfargen blir slik den skal bli i løpet av det første året. Hun er tre måneder om en uke.

Fetteren hennes har mer eller mindre samme utgangspunkt, han har brune øyne nå. (er straks 4 år) Jeg husker at han også hadde blålige øyne når han var seks uker og han var her på besøk, men de var ganske mørke med skjær av blått så det var ikke slik at vi kunne egentlig se det.

Lillemor har fått nærmest alt fra pappaen sin så det hadde vært utrolig gøy om hun fikk noe fra meg også. Er det lov å håpe hun får blå øyne:smiley-ashamed005 hihi

Vis vedlegget 291360

Vis vedlegget 289184

Noen med erfaringer med mor og far med forskjellig øyenfarge der barnet etterhvert fikk brune øyne og eventuelt når, eller de forble blå?:D
Begge mine barn ble født med brune øyne så det er ikke sant at alle barn blir født med blå. Nevøen min ble født med nesten svarte øyne med litt blåskjær i. De ble brune. Skal ikke si jeg vet men innbiller meg at de som får brune øyne aldri har helt blå øyne. Så hvis det er datteren din det er bilde av tror jeg hun får lyse øyne:)
 
Ved tre måneder er det vanskelig å si altså. Alle mine er født med blå øyne, nå har jeg tre med brune, to med blå, og en med blågrønne. Var ikke før ved ettårsalder at vi var sikre på hvor de endte opp.
 
Jeg har grønne og faren har lyseblå. Jenta vår på 10 har mørk blå ring ytterst, lyseblå i midten, også har hun en grønn ring rundt pupillen.

De var mørkblå til å begynne med. Mye mørkere enn din jente sine.

Er umulig å få ordentlig bilde av fargen, men ser det vel litt om man zoomer inn på venstre øye her.

Vis vedlegget 289259

De ble mer grønne i midten sånn rundt toårsalder.

Hun er også klin lik sin far på alle områder, så glad for at hun nesten har mine øyne. :love7 Selv om hans gener måtte blande seg inn litt der også. :p
Min eldste har akkurat slike øyne (likner mest på øyet til venstre). Han hadde blå øyne frem til toårsalderen. Som baby var de knallblå. Jeg har blågrønne, mannen har brune. Minstemann har arvet mine.
 
Back
Topp