Øyenfarge

Jeg har blå, far har brune.
Begge guttene våre hadde blå øyne da de ble født, og begge har brune øyne nå :)
 
Sønnen vår sine øyne var skikkelih blå i godt over ett år. Mellom 2 og 3 år har de fptt både grønnt og brunt i seg :p
 
Min eldste var født med nesten svarte øyne. Mørke brune. Han har brune.

Både jeg og mannen har mor med blå men har selv en brun / grønn miks som også mellomste som hadde klare blå øyne som liten har fått. I følge mamma hadde jeg blå øyne lenge, før jeg brått fikk "der grumset som pappa har". Mi mellomste hadde blå til hun var over året.

Mi yngste der er jeg enda ikke helt sikker på hvordan hun lander, hun er tre en litt turkis Om noen dager der litt brunt ut og andre dager ikke.
 
Eldstemann her hadde gråblå øyne helt til han var 1 år, da ble de brune :) jeg har brune og faren har blå. Lillebror nå har også gråblå/mørkblå øyne, så regner med se blir brune etterhvert også ;-)
 
Tror det er vanskelig å si når de er så små. Lille her hadde veldig ordentlig blå-blå øyne de første 6 mnd og nå begynner de å få mer og mer innslag av grønt. Selv skiftet jeg farge på øynene når jeg var 14 mnd fra blå til grønn så jeg har forstått at det kan ta lang tid. Om baby har blå øyne frem til halvannet år kanskje så er det nok ganske sikkert at de forblir den fargen :p
 
Min lille har fått mine blå øyne, mens far har brune.
Festlig nok har også min far brune øyne, mens min mor har blå.
 
Oppdatering :

Nå har det gått snart 6 måneder og øynene ser slik ut:D

Blå ring rundt, blålig innover med hint av brunt mot pupillen.
IMG_20190528_182032.jpg


De har absolutt fått en helt annen farge, og jeg synes hun ser veldig annerledes ut enn før men det er jo naturlig. Øynene våre er jo en veldig vesentlig del av identitetenvår.
De mørkner nok enda mer i løpet av de este månedene men til hvilken farge vet jeg faktisk ikke, noen ganger ser de blå ut, andre grønne og noen ganger hint av brunt men at de blir like brune som pappaen tror jeg ikke.
 
Last edited:
Jeg skal selv ha blitt født med brune øyne, og de har naturligvis vært brune siden. Begge barna mine er født med blå, min sønn (eldst) har fortsatt blå, datteren min sine gikk etter noen måneder over til en ubestemmelig multimix av blå, grønn og brun, mens nå ved snart to år er de mer gullfarget brune.
 
For dere som er interessert i genetikk så forklarer denne siden hvorfor noen forelde med blå øyne (mørke blå) også kan få barn med brune øyne.
https://genetics.thetech.org/how-blue-eyed-parents-can-have-brown-eyed-children

Alle har vel blitt presentert for den forenklede varianten av krysningskjema for øyefarge på skolen, og i følge den skal jo ikke det være mulig. Var nok en del med brune øyne og blåøyde foreldre som begynte å lure :p


Selv har jeg brune, men egentlig mest blått bakover (alle besteforeldre utenom en har blå, og en forelder har blå, alle tanter og onkler har blå). Samboer har blå, og kun blått bakover. Blir spennende å se hva vi får.
 
For dere som er interessert i genetikk så forklarer denne siden hvorfor noen forelde med blå øyne (mørke blå) også kan få barn med brune øyne.
https://genetics.thetech.org/how-blue-eyed-parents-can-have-brown-eyed-children

Alle har vel blitt presentert for den forenklede varianten av krysningskjema for øyefarge på skolen, og i følge den skal jo ikke det være mulig. Var nok en del med brune øyne og blåøyde foreldre som begynte å lure :p


Selv har jeg brune, men egentlig mest blått bakover (alle besteforeldre utenom en har blå, og en forelder har blå, alle tanter og onkler har blå). Samboer har blå, og kun blått bakover. Blir spennende å se hva vi får.

Gener er kompliserte greier og selv om man kanskje kan være ganske sikker på hvilke gen som er sterkest så kan man likevel bli overrasket ;)
 
Last edited:
Lurer på om lillemor får noe lignende slik:DIMG_20190605_002516.jpg


Hennes øyenfarge nå, pappaens håp om at de blir helt mørke brune tror jeg ikke :p
IMG_20190605_003510.jpg
 
No er jeg spent på hva min gutt får, litt tidlig og si enda når han er bare 1 uke gammel :p
 
No er jeg spent på hva min gutt får, litt tidlig og si enda når han er bare 1 uke gammel :p
Hvilke sjanser har han for å få det ene eller andre og hva ser det ut som nå? (mulig veldig tidlig å kunne se) :D

Min lille hadde veldig blå.
 
Hvilke sjanser har han for å få det ene eller andre og hva ser det ut som nå? (mulig veldig tidlig å kunne se) :D

Min lille hadde veldig blå.
Jeg må nok vente noen uker enda, men foreløbig er de blå som mine :D
 
Lurer på om lillemor får noe lignende slik:DVis vedlegget 300009


Hennes øyenfarge nå, pappaens håp om at de blir helt mørke brune tror jeg ikke :p
Vis vedlegget 300012
Min på snart 8 måneder har veldig liknende øyne. Mørk blå med noe brunt mot midten. Har holdt seg slik siden det brune kom rundt februar (4mnd gammel). Veldig spent på resultatet
 
Nå er vi en måned fra ettårsdagen og øynene til lille har fått en fin blanding av oss begge:Heartred

Screenshot_20191105_211643.jpg
 
Back
Topp