Ønsket om et søsken

11+2

Vi skal få en lillebror!


Fikk svar på NIPT-test i dag, alt ser bra ut med den lille i magen. Også er det en gutt. Hadde skikkelig magefølelse på jente, men der tok jeg feil :happy: Har en jente fra før, så nå blir vi den klassiske kjernefamilien, hehe.

Der viktigste er at jeg er utrolig letta for at alt ser bra ut ❤️
 
16+0

Jeg har fått satt endelig termindato på ultralyd mellom uke 11+0 og 13+6. I alle andre land enn Norge setter de visst termindato her i stedet for uke 18-20. Så nå har vi en endelig dato å forholde oss til :happy:

Jeg sa fra på jobb rett etter TUL, 13+3. Det var helt forferdelig ekkelt, men samtidig deilig å få det ut av verden. Siden jeg nettopp har begynt, hadde jeg virkelig ikke gledet meg til å melde ut en graviditet. Men det gikk helt okei. Selvfølgelig er det ubeleilig for arbeidsgiver, men jeg er 31 år og har et barn fra før, det kom sikkert ikke som en overraskelse.

Ellers klarer jeg fortsatt ikke helt ta inn at jeg skal bli guttemamma. Var så overbevist om at det var enda en jente i magen. Jeg håper det går litt mer opp for meg snart :shy:

Magen har enda ikke kommet frem noe særlig. Hadde forventa at den kom litt fortere med nr 2, men når jeg ser tilbake på bilder fra 1. svangerskap, hadde jeg større mage i uke 16 der. Men skal ikke klage. Plutselig sier det popp.

B7A32F23-F808-4349-A84D-9CD2F109332F.jpeg
 
16+0

Jeg har fått satt endelig termindato på ultralyd mellom uke 11+0 og 13+6. I alle andre land enn Norge setter de visst termindato her i stedet for uke 18-20. Så nå har vi en endelig dato å forholde oss til :happy:

Jeg sa fra på jobb rett etter TUL, 13+3. Det var helt forferdelig ekkelt, men samtidig deilig å få det ut av verden. Siden jeg nettopp har begynt, hadde jeg virkelig ikke gledet meg til å melde ut en graviditet. Men det gikk helt okei. Selvfølgelig er det ubeleilig for arbeidsgiver, men jeg er 31 år og har et barn fra før, det kom sikkert ikke som en overraskelse.

Ellers klarer jeg fortsatt ikke helt ta inn at jeg skal bli guttemamma. Var så overbevist om at det var enda en jente i magen. Jeg håper det går litt mer opp for meg snart :shy:

Magen har enda ikke kommet frem noe særlig. Hadde forventa at den kom litt fortere med nr 2, men når jeg ser tilbake på bilder fra 1. svangerskap, hadde jeg større mage i uke 16 der. Men skal ikke klage. Plutselig sier det popp.

Vis vedlegget 390767
Gratulerer med gutt på vei :love017 Jeg må jo bare få si at det er helt fantastisk å være guttemamma. Ingenting som er bedre enn en mammagutt :joyful: Også må det jo være fint å få en av hver :Heartred Når blir endelig termindato?
 
Gratulerer så mye:) her tok det lang tid før jeg trodde på at det var en lillesøster i magen
 
Gratulerer med en frisk gutt i magen ❤️
Og, nå er det jo ikke lenge til oul og alt ❤️
Tror grunnen til at de setter endelig dato i uke 18-20 har mest med at man bare hadde oul å gå etter før; så da ble det med det.
 
Gratulerer med gutt på vei :love017 Jeg må jo bare få si at det er helt fantastisk å være guttemamma. Ingenting som er bedre enn en mammagutt :joyful: Også må det jo være fint å få en av hver :Heartred Når blir endelig termindato?
Tusen takk :love017 Jeg er veldig spent! Kan ingenting om gutter, hehe. Heldigvis har jeg jo samboer da, som får bidra med ekspertise;)
Men ja, det blir veldig fint å få oppleve en av hver! ❤️
Endelig termindato er satt til 10.04.23. Hvordan går det med deg? :love017
 
Gratulerer med en frisk gutt i magen ❤️
Og, nå er det jo ikke lenge til oul og alt ❤️
Tror grunnen til at de setter endelig dato i uke 18-20 har mest med at man bare hadde oul å gå etter før; så da ble det med det.
Tusen takk ❤️
Nei, nå går det radig fremover! Med min historie er jeg litt ekstra stressa da, og siden jeg har foranliggende morkake kjenner jeg ikke bevegelser enda. Så var faktisk på privat ul i går, bare for å sjekke at alt er ok :playful: Men han ligger der inne og koser seg han. Vokser fint, ble faktisk målt enda to dager frem. Men det er jo likegyldig, termin er satt:happy:
Lurer på om det med implementeringen av TUL for alle også blir endret når man fastsetter termin?
Håper alt går bra med deg :love017
 
Tusen takk ❤️
Nei, nå går det radig fremover! Med min historie er jeg litt ekstra stressa da, og siden jeg har foranliggende morkake kjenner jeg ikke bevegelser enda. Så var faktisk på privat ul i går, bare for å sjekke at alt er ok :playful: Men han ligger der inne og koser seg han. Vokser fint, ble faktisk målt enda to dager frem. Men det er jo likegyldig, termin er satt:happy:
Lurer på om det med implementeringen av TUL for alle også blir endret når man fastsetter termin?
Håper alt går bra med deg :love017
To dager til og fra spiller gjerne ikke noen rolle uansett, for de kommer ut når de vil uansett :p Kan bli ti dager før termin, eller ti dager etter :p Men det er jo betryggende likevel, for da vet man jo at de vokser som de skal!! :)

Går greit her, var i Trondheim og fikk innsett i går. :)
 
Tusen takk :love017 Jeg er veldig spent! Kan ingenting om gutter, hehe. Heldigvis har jeg jo samboer da, som får bidra med ekspertise;)
Men ja, det blir veldig fint å få oppleve en av hver! ❤️
Endelig termindato er satt til 10.04.23. Hvordan går det med deg? :love017
Vel, du kunne jo ingenting om jentebabyer heller da du fikk det første gangen :joyful: Så det er vel bare noe man finner ut av underveis!

Jo det går greit her tror jeg :happy: Er 12+1 i dag. Var på privat TUL i uke 9 og så bankende hjerte. Skal på TUL på sykehuset til fredag, så håper alt ser bra ut da også. For da kan jeg endelig slappe av og kanskje nyte dette svangerskapet, til tross for mye dårlig form.
 
24+5

Dagene har flydd forbi, med jobb, enda mer flytting, juleforberedelser og familieliv. Hvor har de siste månedene blitt av?

Jeg har rukket å gjennomføre nesten 25 uker av dette svangerskapet. Det har vært beintøft denne gangen, da det samtidig har skjedd så mange andre store endringer i livet, og arbeidsbelastningen på den nye jobben er skyhøy. Etter juleferien nå er det heldigvis bare 2 måneder igjen før permisjon.

Pga. så høy belastning i hverdagen og litt lav vektoppgang, følges jeg opp litt tettere på sykehuset mtp vekst og trivsel hos lillebror. Det føles veldig trygt :happy: Det virker som om han har det helt supert der inne, og at det er mor som tar støyten. Magen er litt større, men for folk som ikke kjenner meg ser man fortsatt ikke at jeg er gravid.

Juleferien ble innledet med influensa i heimen, så feiringen blir noe amputert. Den beste julegaven har jeg gitt meg selv i form av en 100-pakning med Paracet og syrenøytraliserende medisin på resept :playful: Jeg håper vi får noen fine dager til tross for sykdom.

Ønsker alle sammen en god og fredelig jul! Håper dere får noen fine dager med de dere er mest glad i ❤️
 

Vedlegg

  • FA69F85C-C1CC-4C4B-A0C4-772EE284CAAC.jpeg
    FA69F85C-C1CC-4C4B-A0C4-772EE284CAAC.jpeg
    27,5 KB · Visninger: 72
24+5

Dagene har flydd forbi, med jobb, enda mer flytting, juleforberedelser og familieliv. Hvor har de siste månedene blitt av?

Jeg har rukket å gjennomføre nesten 25 uker av dette svangerskapet. Det har vært beintøft denne gangen, da det samtidig har skjedd så mange andre store endringer i livet, og arbeidsbelastningen på den nye jobben er skyhøy. Etter juleferien nå er det heldigvis bare 2 måneder igjen før permisjon.

Pga. så høy belastning i hverdagen og litt lav vektoppgang, følges jeg opp litt tettere på sykehuset mtp vekst og trivsel hos lillebror. Det føles veldig trygt :happy: Det virker som om han har det helt supert der inne, og at det er mor som tar støyten. Magen er litt større, men for folk som ikke kjenner meg ser man fortsatt ikke at jeg er gravid.

Juleferien ble innledet med influensa i heimen, så feiringen blir noe amputert. Den beste julegaven har jeg gitt meg selv i form av en 100-pakning med Paracet og syrenøytraliserende medisin på resept :playful: Jeg håper vi får noen fine dager til tross for sykdom.

Ønsker alle sammen en god og fredelig jul! Håper dere får noen fine dager med de dere er mest glad i ❤️
Så interessant å se magen din - du er jo mye mindre enn hva jeg er til vanlig i ikke gravid tilstand :p Og ingenting vondt ment med det - fin mage er det uansett :D Sku gjerne sett sånn ut selv :D God jul til deg og dine ♡
 
Så interessant å se magen din - du er jo mye mindre enn hva jeg er til vanlig i ikke gravid tilstand :p Og ingenting vondt ment med det - fin mage er det uansett :D Sku gjerne sett sånn ut selv :D God jul til deg og dine ♡
Hehe, jeg syns det er interessant selv! Med storesøster var den noe større på dette tidspunktet. Det er rart hvordan man bærer barna i magen så forskjellig, både fra kvinne til kvinne og fra svangerskap til svangerskap :shy:

God jul til deg og dine og ❤️
 
Hyggelig å lese fra deg igjen !
Du passerer lett som ikke-gravid..! En mage jeg ville misunnet litt som pre-gravid :angelic:
..Det gjør IKKE jeg i tettsittende klær nå, selv om jeg ikke er kommet til uke 12 engang. :hilarious:
Fascinerende hvordan kroppen kan styre på..

God bedring fra influensaen, håper dere får en fin romjul likevel!
 
Hyggelig å lese fra deg igjen !
Du passerer lett som ikke-gravid..! En mage jeg ville misunnet litt som pre-gravid :angelic:
..Det gjør IKKE jeg i tettsittende klær nå, selv om jeg ikke er kommet til uke 12 engang. :hilarious:
Fascinerende hvordan kroppen kan styre på..

God bedring fra influensaen, håper dere får en fin romjul likevel!
Herregud, så dårlig jeg er til å svare.
Tror det er fordi jeg ikke har skrudd på varsler her med mindre noen siterer meg :facepalm:

Håper alt står bra til :happy:
 
Gravidoppdatering 32+0

Lånte en sånn liste jeg, gøy å føre opp litt "på tampen".

Dager igjen til termin: 56

Trimester: Tredje

Graviduke: De sier det heter graviduke 33 nå :happy:

Graviditetsmnd: 8

Neste JM/legetime: Skal til fastlegen i dag, og på vekstkontroll på sykehuset på torsdag.

Kjønn: Gutt

Navn: Vi har navnet klart fra sist svangerskap, hehe :happy:

Utstyr som gjenstår: Vi har kjøpt utrolig lite denne gangen. Satser på å gjenbruke de tingene vi har. Det omfatter jo både bedside crib, vogn, bilstol, stellebord osv. Til og med en del klær kan vi gjenbruke. Har selvsagt kjøpt litt nye klær i blått og grønt, hehe.

Mage: Den er mye mindre enn sist svangerskap. SF-målet lå under skraveringen sist gang. Det samsvarer med at lillebror måles litt liten inni der.

Vektendring: Plutselig heter det 8,5 kg over natten. Tror det er litt vann, for tviler på at jeg reelt sett har gått opp 1,5 kg på et par dager.

Aktivitet i magen: Han gir fra seg tegn på at han er der inne. Han flytter seg rundt enda, så det varierer hvor jeg kan kjenne noe. De siste dagene har det virket som om han ligger med hodet opp og føttene ned.

Tungt: Jeg kan ikke klage på at det er veldig tungt mtp magens størrelse osv. Men det er tungt å stå i fysisk krevende jobb. Og det er tungt å sove dårlig om natta, og samtidig skulle være veldig påkoblet både på jobb og hjemme. Så jeg gleder meg veldig til permisjonen som er rett rundt hjørnet.

Kynnere: De kom plutselig for 3 uker siden, og har vært utrolig plagsomme siden. Til en CTG-måling målte de 5 ganske heftige på bare 20 minutter. De kommer hele tiden, også i hvile.

Hodet festet: På ingen som helst måte, hehe.

Barnerom: Regner med at han skal sove inne hos oss de første mange månedene, så det har vi ikke begynt å tenke på enda. Enn så lenge er hans soverom et sårt tiltrengt gjesterom.

Humør: Jeg er ganske hormonell. Veksler mellom å være glad, trist, irritert, rørt osv.

Plager: Bekkenet er helt forferdelig. Av og til kan jeg nesten ikke gå opp trappa. I tillegg sliter jeg veldig med sure oppstøt, hele dagen.

Sykehusbag: Ikke pakket enda. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte.

Høygravid: Nei, ikke helt enda.

Tanker om fødsel: Tenker det samme som første gang - tar det som det kommer. Ønsker ikke ha noen forventninger, da ting sjeldent blir som man forestiller seg uansett.

Neste milepæl: 34+2 som for min del er permisjonsstart.
 

Vedlegg

  • 0F2C7364-411E-4576-BC9C-BC53D8BBC040.jpeg
    0F2C7364-411E-4576-BC9C-BC53D8BBC040.jpeg
    39,7 KB · Visninger: 48
Herregud, så dårlig jeg er til å svare.
Tror det er fordi jeg ikke har skrudd på varsler her med mindre noen siterer meg :facepalm:

Håper alt står bra til :happy:

Det var en stund, ja :p haha. Er gravid enda, 18 uker, snart OUL, så. Sånn sett greit. Bare, influensa e.l. på hele familien....

Det er ikke mulig for deg å feks gå delvis sykemeldt de neste ukene så du slipper å ha det så tungt..?

Og, så, vil jeg bare nevne at forberedelser og tanker mot fødsel, faktisk er gull verdt. Selv om det er mye som KAN bli annerledes, så ble min fødsel nr3 noe helt annet enn nr1 og nr2, pga mental forberedelse :)
 
Det var en stund, ja :p haha. Er gravid enda, 18 uker, snart OUL, så. Sånn sett greit. Bare, influensa e.l. på hele familien....

Det er ikke mulig for deg å feks gå delvis sykemeldt de neste ukene så du slipper å ha det så tungt..?

Og, så, vil jeg bare nevne at forberedelser og tanker mot fødsel, faktisk er gull verdt. Selv om det er mye som KAN bli annerledes, så ble min fødsel nr3 noe helt annet enn nr1 og nr2, pga mental forberedelse :)
Det blir spennende med OUL da! Greit å se at alt står bra til inni der :love017 Og fysj, de virusene der er over alt. Det er utrolig mye sykdom rundt oss også. Håper vi går litt bedre tider i møte snart. Og at dere blir friske snart :happy:

Jo, jeg skal faktisk snakke med legen om det i dag. Er sykemeldt fra nattevaktene mine, så det er alltids noe. De har vært beintøffe til tider, for det er ikke rene nattevakter, men tilkallevakter. Så har risikert å stå på jobb hele dagen, bli kalt ut hele ettermiddagen/kvelden/natten, og så skulle være klar til jobb igjen dagen etter. Ikke holdbart. Men det sitter langt inne å bli mer enn deltidssykemeldt, da jeg jo er under utdanning, og ikke ønsker å forlenge utdannelsen mer enn nødvendig. Men må jeg, så må jeg. Baby først.

Heheh, misforstå meg rett - jeg har gjort meg opp noen tanker! Jeg vil gjerne føde vaginalt som sist gang, og epiduralen jeg fikk var gull verdt, så hvis muligheten byr seg denne gangen også, så takker jeg ja. Men jeg er også åpen for at ting kan snu på et blunk. Fødsel kan ende i hastesnitt, den kan trekke ut osv. Så jeg "tør" ikke ha forventninger om at det skal gå verken lettere eller kjappere denne gangen, eller at jeg skal få føde så problemfritt som sist. Jeg risikerer også igangsettelse hvis lillebror ikke begynner å vokse litt mer inni der, og det er jo også noe annet. Så jeg tenker at jeg vil være forberedt på alt, så slipper jeg å bli skuffet. Jeg gikk inn i siste fødsel uten noen spesifikke forventninger, og hadde en helt super fødselsopplevelse. Så derfor tenker jeg at samme strategi er en god ide denne gangen også :playful:
 
Det blir spennende med OUL da! Greit å se at alt står bra til inni der :love017 Og fysj, de virusene der er over alt. Det er utrolig mye sykdom rundt oss også. Håper vi går litt bedre tider i møte snart. Og at dere blir friske snart :happy:

Jo, jeg skal faktisk snakke med legen om det i dag. Er sykemeldt fra nattevaktene mine, så det er alltids noe. De har vært beintøffe til tider, for det er ikke rene nattevakter, men tilkallevakter. Så har risikert å stå på jobb hele dagen, bli kalt ut hele ettermiddagen/kvelden/natten, og så skulle være klar til jobb igjen dagen etter. Ikke holdbart. Men det sitter langt inne å bli mer enn deltidssykemeldt, da jeg jo er under utdanning, og ikke ønsker å forlenge utdannelsen mer enn nødvendig. Men må jeg, så må jeg. Baby først.

Heheh, misforstå meg rett - jeg har gjort meg opp noen tanker! Jeg vil gjerne føde vaginalt som sist gang, og epiduralen jeg fikk var gull verdt, så hvis muligheten byr seg denne gangen også, så takker jeg ja. Men jeg er også åpen for at ting kan snu på et blunk. Fødsel kan ende i hastesnitt, den kan trekke ut osv. Så jeg "tør" ikke ha forventninger om at det skal gå verken lettere eller kjappere denne gangen, eller at jeg skal få føde så problemfritt som sist. Jeg risikerer også igangsettelse hvis lillebror ikke begynner å vokse litt mer inni der, og det er jo også noe annet. Så jeg tenker at jeg vil være forberedt på alt, så slipper jeg å bli skuffet. Jeg gikk inn i siste fødsel uten noen spesifikke forventninger, og hadde en helt super fødselsopplevelse. Så derfor tenker jeg at samme strategi er en god ide denne gangen også :playful:

Mye sykdom og drit nå, ja!!

Ser den, utdannelse er jo greit å bli ferdig med. Men viktig at du ikke ødelegger deg selv heller..!

Sånn sett, ja..! I fødebrevet mitt skrev jeg ned både det jeg ønsket, min plan B og hva mine tanker var dersom det ble KS. Og hvordan de kunne håndtere meg lettere hvis det skjedde noe osv.

Mine første fødsler var OK. Ikke avskrekkende å gjøre igjen, men merket likevel at jeg etter fødsel nr 2 gruet meg til selve fødselen. Så tok jeg et fødselskurs, og mentaliteten snudde veldig. Ble obs på rettigheter jeg ikke visste jeg hadde (blant annet at det f.eks er lov til å si nei til vaginale undersøkelser! Og at det faktisk kunne være lurt å skrive ned at de ikke får lov til å gjøre noe intervensjoner, som f.eks å "ta vannet" uten informert samtykke først. Ikke at det burde være nødvendig å skrive, men jeg opplevde at det fort bare ble gjort ting som jeg ikke har fått info om. "Nå tar vi vannet" "javel?"...).
Så, selv om jeg ikke hadde laget meg en nøyaktig plan om hvordan alt skulle være, så var det mer ting som.. "jeg vil holde meg gående lengst mulig, da det gir best lindring for meg under rier", og et absolutt "jeg kan prøve ulike fødestillinger, foreslå gjerne! Men jeg ønsker IKKE føde på rygg!".

Uansett. Det kurset hjalp veldig for min del. Så derfor nevner jeg bare at skikkelig forberedelse; selv om "alt kan skje", er gull verdt. Etter mine erfaringer, vil jeg ikke anbefale noen å gå helt clueless inn i en fødsel i alle fall (å ikke tenke på det, bare møte opp), og synes egentlig at et skikkelig fødselskurs skulle vært et tilbud fra kommunen eller staten. Gjerne online-videoer man kan se når som helst (slik kurset jeg tok); det hadde sikkert vært enklere og billigere på sikt.

Men ja. Derfor jeg nevnte det :p Men du har i alle fall gjort opp noe tanker, og det er jo fint. :)
 
39+2

Det nærmer seg termin. Og jeg har fått et litt ambivalent forhold til det hele.

Vi brukte 13 måneder på å lage lillebror i magen, så han er jo et høyst ønsket barn. Jeg gleder meg til å møte ham, samtidig som jeg "gruer" meg til ikke å være gravid mer. Jeg har hatt et ganske tøft svangerskap med tanke på jobb og privatliv, men samtidig er det noe eget med å gå gravid. Samboer tror ikke at han vil ha flere barn, så disse dagene er nok mest sannsynlig de siste dagene jeg går gravid i hele mitt liv. Det gjør meg ganske trist, for for meg så føles det ikke helt ut som om det er meningen at det skal være de siste dagene. På den måten vil jeg gjerne bare ha ham der inne så lenge som mulig.

Jeg tenker også mye på storesøster. Hvordan det kommer til å være når jeg ikke kan ha 100% fokus på henne mer. Det føles litt som om jeg kommer til å "svikte" henne på en eller annen måte. Jeg vet at søsken kan være en virkelig stor berikelse for et barn, men jeg er redd for at det forholdet jeg tross alt har skapt med henne de siste 3 årene skal ta skade av et nytt menneske som skal få plass i familiedynamikken og relasjonen.

Vet ikke helt hva jeg ville med dette, men siden jeg sitter hjemme alene og kjenner på litt tunge følelser/massevis av hormoner, var det greit å få det ut.
 
Back
Topp