Økonomi

Tror nok vi også ligger på 5-6000 i mnd på mat. Men det er medberegnet Lunch til begge på jobb og litt ferdigmat innimellom. Vi har stort sett alltid kose middager hele helgen osv :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi setter all lønna inn på en felles konto, og får utbetalt en fast sum i måneden til personlige lommepenger. Fra felleskontoen går det faste utbetalinger til kontoen vi trekker lån av, samt diverse sparing; BSU, fond, buffer.

Vi har budsjett, et digert Excel-ark som går flere år fram i tid, der vi legger inn faste inntekter og utgifter, samt spesielle ting (f.eks. feriepenger, bonus, ekstra utgifter til julegaver og reise etc.). Har en rad som viser resultat den måneden (noen måneder går vi jo i minus, noen ganger i pluss), og en rad som viser totalt resultat, som aldri aldri må komme i minus. Vi har ikke stram økonomi, men vi har altfor stort lån, så det gjelder å følge godt med.

Vi har nok også et matbudsjett på rundt 6000 for oss to selv om vi skriver middagsliste og handler bare to ganger i uka, en gang for uka og en gang for helga (kan ikke ha godis i skapet, haha). Vi spiser ute et par ganger i måneden, og det hender at vi kjøper lunsj i stedet for å ha med.
 
Godt å høre at det er flere som bruker så mye som 6000,- i mnd på mat/husholdning. Trodde jeg var sinnsyk et øyeblikk her ;)
Vet vi kan kutte budsjettet, men vi har lite lån og får spart godt med penger hver mnd.. Så what the hell, vi koser oss! Hilsen ei som har fått dilla på sjøkreps.. (Billig) :rolleyes:
 
Godt å høre at det er flere som bruker så mye som 6000,- i mnd på mat/husholdning. Trodde jeg var sinnsyk et øyeblikk her ;)
Vet vi kan kutte budsjettet, men vi har lite lån og får spart godt med penger hver mnd.. Så what the hell, vi koser oss! Hilsen ei som har fått dilla på sjøkreps.. (Billig) :rolleyes:
Vi er fire stk, bruker 7000kr i mnd! Å jeg skjønner ikke hvor vi skal spare!!! Baker alt av brød, sjølfisket fiskemat i fryser, minimalt med alkohol kjøpes, ingen joghurt, men litt frukt! Handler på tilbud og bruker fryser!!! Har potethage! Spiser ikke dyre middager selv om vi har middag hver dag. Dyreste er om vi unner oss biff en lørdag, da koster selve biffen 150 ca for alle fire.. Men det er jo ikke store utslaget da en gang iblant !!!

Skjønner bare ikke hvordan en familie på fire klarer seg med 4000kr! Bor i nordnorge... Er maten dyrere her :) :) ??


Mamma til to store, og har lille attpåklatt i magen
 
Vi er fire stk, bruker 7000kr i mnd! Å jeg skjønner ikke hvor vi skal spare!!! Baker alt av brød, sjølfisket fiskemat i fryser, minimalt med alkohol kjøpes, ingen joghurt, men litt frukt! Handler på tilbud og bruker fryser!!! Har potethage! Spiser ikke dyre middager selv om vi har middag hver dag. Dyreste er om vi unner oss biff en lørdag, da koster selve biffen 150 ca for alle fire.. Men det er jo ikke store utslaget da en gang iblant !!!

Skjønner bare ikke hvordan en familie på fire klarer seg med 4000kr! Bor i nordnorge... Er maten dyrere her :) :) ??


Mamma til to store, og har lille attpåklatt i magen

Flytter sørover for to år siden etter å ha bodd hele livet i Nord-Norge, og ja, maten er dyrere nordpå. Spesielt frukt og grønt. Bor man i grensetraktene til Finland, for eksempel, kan jo det hjelpe på utgiftene. Men ganske mange her sørpå har jo også muligheten for harryhandel, så det går vel opp i opp.
 
Vi er 4 stk og bruker ca 9-10000 i mnd på mat/husholdning. Har flere venninner som bruker ca det samme, så synes dere er sparsommelige her inne. ;) Likevel kjøper ikke vi noe fantastisk flott mat altså, men pengene flyr!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Nå var det vel bare jeg som brukte så lite som 4000,- her, og vi er to voksne og en 3-åring. Vi kjøper absolutt ingen billig merker når det kommer til mat eller husholdning. Vi har gode middager hver dag og koser oss hver helg :p Har både yoghurt og frukt i kjøleskapet! Ute spiser vi aldri og kjøper sjeldent alkohol. Det blir som oftest kjøpt når vi er på reise :) Før vi begynte med budsjett , så brukte vi det doble! Ingen her bruker mye syns jeg. Er sikkert bare vi som er litt rar :p Men budsjett er i hvert fall gull verdt. Fikk sjokk den dagen vi skrev det, og fant ut vi kunne spare 9000,- i mnd. DET skjedde ikke når vi levde fritt for å si det sånn :p Jeg er nemlig ganske god på å bruke penger på interiør og barneklær!! :)


Sent from my iPad using BV Forum
 
VI HAR IKKE 4000! Vi har 6000 kr i mnd. Jeg sa det til mannen, og han så rart på meg å sa jeg burde gå å sjekke budsjettet :D Da var vi ikke så unormal altså :p Gudhjelpes.


Sent from my iPad using BV Forum
 
Vi bruker 5000 per mnd på innkjøp. Da er det mat, vaskemidler, dopapir, hundemat og lignende. Er 2 voksne. Men da kjøper vi det vi ønsker av mat, er ute å spiser innimellom og koser oss i helgene. Er spent på hvordan det budsjettet påvirkes når det kommer en liten en og trenger bleier og lignende:)
 
Vi bruker 5000 per mnd på innkjøp. Da er det mat, vaskemidler, dopapir, hundemat og lignende. Er 2 voksne. Men da kjøper vi det vi ønsker av mat, er ute å spiser innimellom og koser oss i helgene. Er spent på hvordan det budsjettet påvirkes når det kommer en liten en og trenger bleier og lignende:)
Bleier er billig i Norge, særlig om du kjøper i de butikkene som selger de bleiene du liker billigst. Det som fort blir dyrt er hvis du begynner å kjøpe mye babymat. Her i huset har vi kjøpt babygrøt, men ellers gitt babyen vanlig middag nokså tidlig. Det er jo bare å passe på krydringen og mose eller skjære veldig smått. Dersom du er bevisst på dette er det ikke sikkert at det øker så veldig.
 
Godt å høre at det er flere som bruker så mye som 6000,- i mnd på mat/husholdning. Trodde jeg var sinnsyk et øyeblikk her ;)
Vet vi kan kutte budsjettet, men vi har lite lån og får spart godt med penger hver mnd.. Så what the hell, vi koser oss! Hilsen ei som har fått dilla på sjøkreps.. (Billig) :rolleyes:

Om du handler sjøkrepsen i butikk er det dyrt, men om du finner en lokal fisker (vi har det på krabber) så kan du spare inn endel og der :)
 
Har kvar vår brukskonto og felles rekningskonto. Han står for innkjøp av dagligvarer... så eg betaler litt meir til rekningskontoen enn han. ( men har i bunn og grunn felles økonomi, så dersom ein går tom, deler me den andre "sine" pengar ut månaden;) har god økonomi, men har ikkje laga budsjett.
 
Her går det meste av store utgifter fra samboers konto (huslån, forsikringer), da han tjener mest.
Jeg tar mindre regninger og mat.
Vi burde egentlig få ryddet litt i økonomien, vi bruker ALT for mye på mat og annen handling.
Jeg står for sparingen som går til en felles sparekonto hver mnd + at vi har superspar som vi sparer til hver mnd.
Vi har kontroll, men er skikkelig sløsete! Syns dere som har skrevet virker veldig fornuftige og flinke!
 
Her deles alle utgifter som hører til begge på 2:). Her har vi og jeg disse kontoene hvor vi hver måned setter inn penger:

-Huslånkonto- begge setter inn likt.
-Matkonto med kort- begge 3000kr.
-Strømkonto- begge setter inn.
-regningskonto- det som trekkes hver mnd settes inn.
-Bilkonto- bare jeg( buffer om noe skjer)
-Superspar- min, jeg setter inn.
-Sparekonto - min, jeg setter inn.
-Brukskonto- min.Brukes til bensin og fritt.
Også sparer vi pengene vi får fra leieboer. De brukes til å spare til hvis det skal skje noe som må repareres, om noe trengs.

Kjæresten setter over sin del av fellesregninger til min regningskonto en gang i mnd.Han har også egen regningskonto, brukskonto og sparekonto som han bruker:).

Vi har satt opp økonomien vår på excel, og vet da hvor mye som skal settes inn på hver konto når lønnen kommer. Det startet vi med da vi var studenter og økonomien ikke var så god, og har likt å fortsette med:).


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Om du handler sjøkrepsen i butikk er det dyrt, men om du finner en lokal fisker (vi har det på krabber) så kan du spare inn endel og der :)
Vi har kontakter i familien, blir et stykke å kjøre, men for 120,- kg er det vel verdt det :p
 
Vi har kontakter i familien, blir et stykke å kjøre, men for 120,- kg er det vel verdt det :p
Det er det definitivt
Vi får kamskjell av en kompis av meg som dykker og ikke liker de selv
Sjøkrepsen må vi til svigers så det blir litt langt å stikke mer enn innimellom, men alltid greit å få til slike ordninger :))
 
Vi har felles konto :) Var flinke til å sette opp budsjett men må bli flinkere igjen! Når vi er ferdig innflyttet og alt er i orden blir ukes meny, handling en gang i uka osv :) Vi har også en regningskonto. Vi har også hver vår sparekonto. Jeg hadde bsu men måtte bruke den til oppussing nå men mannen har bsu :)


♡ Februar 2015 ♡
 
Flytter sørover for to år siden etter å ha bodd hele livet i Nord-Norge, og ja, maten er dyrere nordpå. Spesielt frukt og grønt. Bor man i grensetraktene til Finland, for eksempel, kan jo det hjelpe på utgiftene. Men ganske mange her sørpå har jo også muligheten for harryhandel, så det går vel opp i opp.
Dere som bor i grenseområdene er heldige.
Folk som bor på Vestlandet har ikke den luksusen :)
 
Back
Topp