Økonomi

Bella75

Gift med forumet
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Hvor god kontroll har dere på økonomien i familien? Hvordan organiserer dere det? Egne penger på egen konto? Alle penger inn på en forbrukskonto (og evt regningskonto)?

Har dere budsjett dere følger? Handler dere mat en gang i uka? Hvor kniper dere inn hen for å spare?

Vi driver å setter opp en oversikt over forbruk nå, og kjenner det går kaldt nedover ryggen. Vi har ikke dårlig råd, men burde nok vært flinkere til å ha kontroll på utgiftene. :)
 
Vi har hver vår brukskonto og en felles regningskonto. Setter inn et fast beløp hver måned som dekker alle regninger vi får i året, slik at ingen måneder blir dyrere enn andre (feks veiavgift og slike ting). Mannen setter inn mer enn meg, og jeg står for handling av mat. Skriver opp en matplan sånn at vi bare handler hver mandag :)


Prinsesse 2010❤️

Et lite mirakel 2014❤️
 
Vi har hver vår konto og økonomi, men har en felles regningskonto der vi setter inn et raust beløp hver måned så vi er sikre på at vi aldri går i minus. Så trekkes det fra den til to sparekontoer, samt lån og diverse. Vi tjener bra begge to, så økonomi er heldigvis ikke et problem. Har også et trumf visakort som vi handler mat på, som betales ned hver måned. Fungerer veldig fint for oss :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Men ja, trikset for å spare er å planlegge ei og ei uke, lage handleliste, og handle en gang i uka. Planlegg middager slik at du får brukt opp igjen rester fra middagen dagen før. (Hvis du hadde broccoli til laksen, så lag noe et par dager senere hvor du får brukt opp resten av broccolien.) Kutt ut bladkjøping, og andre småkjøp som en kaffekopp på vei til jobb osv. Det blir store beløp i det lange løp. Tenk billige middager (poteter, pasta, følg med på tilbud og bestem ukesmeny etter det.) Det var noen tips i alle fall :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Vi har stremt budsjett.
Men vi har alt vi trenger og vil ha. Det er et spørsmål om å prioritere. Hilsen ei som har gått hjemme i nesten 1år kun på kontantstøtte + mannens inntekt.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Vi må spare til evt ulønnet permisjon fra februar 2016, avh av om vi får bhg plass.

Samtidig har vi så smått begynt å se på behovet for større plass, enten ved utbygging eller flytting(enklere).
 
Vi har hver vår bankkonto men en felles konto for mat, regninger og andre ting. Fungerer fint. Blir nok mer utgifter no. Vi må flytte, Og får da dårligere økonomi..
 
Vi har hver vår brukskonto, men felles regningskonto og sparekonto. Vi handler 1 gang i uken, og ellers setter vi over faste summer i mnd som dekker kommende utgifter gjennom året som f.eks årsavgift, lisens osv. Sparer noen tusen i mnd + bsu. Lønner seg med budsjett :)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Vi har budsjett hvor strøm forsikring hus tlf tv Internett veiavgift kom.avg livsforsikring og slikt går fra, men mannen betaler mest da jeg handler all mat (har regnet ut snitt på matutgifter over et par ter mnd) så sum summarium blir det likt..


Mamma til to store, og har lille attpåklatt i magen
 
Vi må spare til evt ulønnet permisjon fra februar 2016, avh av om vi får bhg plass.

Samtidig har vi så smått begynt å se på behovet for større plass, enten ved utbygging eller flytting(enklere).

Samme her - må starte sparing til ulønnet permisjon siden barnehageoppstart mest sannsynlig blir august!
 
Vi har nokså lavt forbruk siden vi har levd på en inntekt en lang stund, lever nå på ca 80 % inntekt. Vi leier en rimelig leilighet, så vi har kun litt studielån. Vi er ikke så flinke til å handle mat for lange perioder, spesielt ikke når jeg er gravid. Men vi handler rimelig mat. Vi har litt spesielle utfordringer i forhold til intoleranser mot både melk, soya, gluten osv. og må derfor noen ganger ta litt dyrere alternativer. Vi handler aldri ting vi ikke trenger, og går aldri på shopping for gøy. Vi kjøper kun klær til oss selv når de vi har er utslitt.

Vi har alle penger felles, men har hver vår konto med kort på for å ha kontroll med at vi har dekning på kortene.

Pengene strekker faktisk alltid til, og vi har alt vi trenger.
 
Vi har budsjett, har en mann med økonomi/logistikk utdanning, så han gjør at jeg holder begge bena på jorda ;) Vi har hver vår bruks og regningskonto, dette fordi vi ikke har lån sammen enda. Dette vil endre seg når vi flytter. Vi valgte å "spare" bsu for begge da vi flyttet sammen og har lånet på han, når vi flytter kjøper vi sammen og kverker bsuen. Vi har felles matkonto hvor jeg er budsjettansvarlig, vi har storinnkjøp 2 ganger i mnd.

Vet vi bruker mye penger på mat.. Jeg elsker å lage mat, og handler ofte skikkelige råvarer og lager mat fra bunnen.. Hva slags budsjett har dere på mat og husholdningsartikler i mnd?
 
Vi har budsjett, har en mann med økonomi/logistikk utdanning, så han gjør at jeg holder begge bena på jorda ;) Vi har hver vår bruks og regningskonto, dette fordi vi ikke har lån sammen enda. Dette vil endre seg når vi flytter. Vi valgte å "spare" bsu for begge da vi flyttet sammen og har lånet på han, når vi flytter kjøper vi sammen og kverker bsuen. Vi har felles matkonto hvor jeg er budsjettansvarlig, vi har storinnkjøp 2 ganger i mnd.

Vet vi bruker mye penger på mat.. Jeg elsker å lage mat, og handler ofte skikkelige råvarer og lager mat fra bunnen.. Hva slags budsjett har dere på mat og husholdningsartikler i mnd?

Vi er 2 voksne og 1 barn, og vi klarer oss på 4000,- i mnd til mat og husholdning :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Me har kver vår brukskonto. Vi setter inn kver vår sum til ein rekningskonto den dagen vi får lønn (fast trekk). Vi har oppretta ein sparekonto til mini, kvar vår superspar, ein konto til uforutsette utgifter, ein til gaver (bursdag/jul), ein til mat (handlar ein gang i mnd.(denne kontoen har vi kort på), vi har også ein feriekonto. Vi har fast trekk til alle desse kontoane og sitter igjen med ein liten sum på kver vår brukskonto som vi kan bruke på oss sjøl :)

Vi starta med å sette opp eit budsjett med inntekt pr person kver mnd.
og faste og variable kostnader kver mnd. Då såg vi ka vi hadde i overskudd og fordelte resten over på dei forskjellige spare kontoane :) funker supert for oss! :)


♡ Venter et Ivf mirakel 6.Februar ♡
 
Vi har en utgiftskonto som lønningene våre kommer inn på så har vi brukskontoer som vi har bankkort til.

Vi prøver og være flinke og handle 1 gang i uka og planlegge middager men nå i disse graviddager så kan det være en utfordring og planlegge mat :p


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi er 2 voksne og 1 barn, og vi klarer oss på 4000,- i mnd til mat og husholdning :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
Shitt, vi har et budsjett på 6000,- i mnd, bruker som regel rundt 5500,- :confused: Kremt..
 
Vi har felles økonomi, mer eller mindre.
Setter av en felles sum hver mnd til en regningskonto som huslånet og regninger trekkes fra. I tillegg har vi en konto med bankkort som vi kaller "mat og husholdningskonto" så dit fører vi over endel hver mnd som skal dekke mat og ting til huset.
Det som er til overs etter det bruker vi på ting vi har lyst på; klær, kino, hobbyer, trening osv. + at vi sparer litt hver mnd.

Funker veldig fint for vår del! :)

Bruker 4000-5000,- på mat i mnd.
 
Shitt, vi har et budsjett på 6000,- i mnd, bruker som regel rundt 5500,- :confused: Kremt..
Er vel ikke akkurat gale det heller! Har man ikke budsjett så bruker man nok mye mye mer! :) Det gjorde i hvert fall vi.


Sent from my iPad using BV Forum
 
Vi kjøper mye på tilbud og fryser ned. Har felleskonto til mat,mhusholdning og noen ganger regninger 4000 i mnd men ofte har vi en del igjen
 
Er vel ikke akkurat gale det heller! Har man ikke budsjett så bruker man nok mye mye mer! :) Det gjorde i hvert fall vi.


Sent from my iPad using BV Forum
Syntes det høres myyye ut når jeg leser om hva gjennomsnittsfamilien i norge bør ligge på. Lå en god del over for å si det mildt :confused: Vi kjøper mye rene kjøttprodukter og kjøper mengder slik at vi kan fryse ned, unner oss salmalaks 5 g i mnd og lager store middager slik at begge har lunsj dagen etter. Føler at vi er fornuftige, men når jeg ser på ukesmenyen vår er det litt vel mye hverdagsluksus :rolleyes:
 
Back
Topp