Å slutte med bleie (inspirert)

Det er ille om barn ikke får på bleier og ender opp forstoppet
Bleieslutt her gikk easy peasy men hadde min hatt trøbbel og bhg nektet å ta på bleier så hadde jrg definitivt gitt beskjed om hva jeg synes om det
Jeg må innrømme at jeg er spent på tida fremover i bhg :nailbiting: vi gikk ikke inn for bleieslutt i påska, det bare falt seg slik (hun er bare bleiefri på dagtid da) :shy:

Jeg må innrømme at jeg er spent på tida fremover i bhg :nailbiting: vi gikk ikke inn for bleieslutt i påska, det bare falt seg slik (hun er bare bleiefri på dagtid da) :shy:
God dialog er tingen
Min tisset ikke i bhg flrste tiden , holdt seg til vi kom hjem, glad han hadde korte dager da ja

Jeg tok bleieslutt i påska med vilje Det har jeg gjort med to av tre barn. Den mellomste sluttet en søndag i april sånn uten at det var helt planlagt.

Lillemor her har tisset på do i bhg i lang tid da, såpass hyppig en stund at de ba om up & go bleier for de var lettere å ta av og på siden hun gikk på do oftere enn hun tisset i bleien.

Så jeg regner med å ha sluttet med bleie ikke skal være noe problem i bhg
Vi kunne sluttet på natt også men hun fikk et eksem på baken som jeg smører bl.a med fet krem og det vil hun ikke ha i trusene sine så hun har bleier på natt litt til. De er tørre.på morgenen og kastes bare fordi de går i oppløsning bak, trolig av kremene

For noen fungerer det det, for andre ikke.
Å nekte å ta på bleier om barnet ønsker det for å bæsje synes jrg ikke er greit
Hvorfor ikke? Ta gutten min for eksempel. Han bæsjer hjemme på potte ca en gang om dagen, i tillegg til fem ganger i Bhg i bleie. Når han kommer hjem og spør etter bleie sier jeg «nei», også bæsjer han på potte i stedet (og gjør seg ferdig, i stedet for litt og litt i bleien). Noen få ganger det siste året har han insistert på bleie, da har jeg stort sett gitt etter etter at han prøver på potta og ikke får det til eller nekter å prøve... er det da veldig galt å ville nekte når jeg vet han stort sett får det til på potta uansett?

Vi satte sønnen vår på do fra han var 2 år, på morgenen og når vi så at han kom til å bæsje. Kjøpte dosete som passet. Han fikk potte også, men likte den ikke.
Da han var 21/2 år kom han selv og sa at han ville slutte med bleier, og på det tidspunktet var det kun tissebleier det var snakk om. Vi var heldige med timingen og hadde ti dagers påskeferie i Spania da han ville slutte med bleier. Noen uhell ble det, men det gikk fort.
Fikk aldri spørsmål om å få bleie til å bæsje i.
Vi gjorde ikke så mye ut av det, annet enn å konsekvent sette han på do hvis vi skjønte at det var nr 2 på gang.
Jeg har satt ham på potte når jeg tror han skulle bæsje fra ca seks-sju mnd, men han knep igjen og har dermed bæsjet i bleie likevel etterpå, så her gikk det ikke helt, men det gikk fint å slutte hjemme da han var 2,5 år likevel. Det var da han gikk ut i sommerferie det året. Nå er det snart ett år siden, og han bæsjer fortsatt i bleie i Bhg. Venter på at det skal gi seg av seg selv, men foreløpig ingen tegn til det. Noen ganger vil han ha bleie hjemme også, og bæsjer til tider litt i natta-bleia.

Hvorfor ikke? Ta gutten min for eksempel. Han bæsjer hjemme på potte ca en gang om dagen, i tillegg til fem ganger i Bhg i bleie. Når han kommer hjem og spør etter bleie sier jeg «nei», også bæsjer han på potte i stedet (og gjør seg ferdig, i stedet for litt og litt i bleien). Noen få ganger det siste året har han insistert på bleie, da har jeg stort sett gitt etter etter at han prøver på potta og ikke får det til eller nekter å prøve... er det da veldig galt å ville nekte når jeg vet han stort sett får det til på potta uansett?

For noen unger funker det for andre ikke. Dersom ungen kniper igjen og ikke gjør på potte er det noe annet enn med din unge.

Ja men da snakkes det ikke om han, det snakkes om de som blir forstoppet

For noen unger funker det for andre ikke. Dersom ungen kniper igjen og ikke gjør på potte er det noe annet enn med din unge.
Ja, skjønner, blir litt usikker på om det er feil å si nei. Det hender at han knipetak igjen på potta, men aldri så lenge om gangen heldigvis.

Her kom plutselig dointeressen til guttungen tilbake etter full nekt i flere måneder, så inspirert av denne tråden prøvde vi å smi mens jernet var varmt i påsken. Kom ikke helt i mål, men nesten! Dessverre var ikke primærkontakten hans på jobb i bhg i dag, men skal legge en slagplan med henne seinere :) Gikk såpass bra i går at vi holdt på å glemme å sette på bleie i dag tidlig, men den fikk være på i dag, hehe.

Her kom plutselig dointeressen til guttungen tilbake etter full nekt i flere måneder, så inspirert av denne tråden prøvde vi å smi mens jernet var varmt i påsken. Kom ikke helt i mål, men nesten! Dessverre var ikke primærkontakten hans på jobb i bhg i dag, men skal legge en slagplan med henne seinere :) Gikk såpass bra i går at vi holdt på å glemme å sette på bleie i dag tidlig, men den fikk være på i dag, hehe.
Har det vært vanskeligere i barnehagen for dere også?

Har det vært vanskeligere i barnehagen for dere også?

Egentlig lettere på en måte, vært mer gira på do der faktisk (tiss, ikke bæsj. Ikke at han ikke vil, vi har bommet på timingen slik at det har kommet de gangene vi er ute på farten heller enn hjemme de siste dagene), men mer at det var litt kaos der i dag med litt lite voksne på morgenen og jeg måtte forte meg på jobb, så legger en plan når vi har bedre tid og primærkontakten helst er på plass :)

Nå har det fått fint hjemme resten av påsken, og han spør ikke lenger om bleie. Bæsjer og tisser på potta, men i morgen er det barnehage igjen og da blir det sikkert mer bleie. Han spiser litt rosiner, men virker ikke som om det har så mye å si, men han klarer fint å bæsje både på do og på potte hjemme uten noe ekstra til vanlig. Håper han snart vil slutte i barnehagen også.

Ah, men hvis han gjør det hjemme er det nok fordi han ikke er 100% tryg i barnehagen, tok litt tid for de barna hos oss før de bæsja på do i barnehagen, men aldri nogen som har spurgt om bleier.

Det er ille om barn ikke får på bleier og ender opp forstoppet
Bleieslutt her gikk easy peasy men hadde min hatt trøbbel og bhg nektet å ta på bleier så hadde jrg definitivt gitt beskjed om hva jeg synes om det

Selvfølgelig er det foreldre siger "lov", i kommunen får vi jo næsten ikke si vores mening til foreldre.

- Ville ikke nekte sånn, men prøve opfordre til at gå på do i stedet - fordi jeg synes ikke barnet er klar til at slutte med bleie, om det trenger bæsje i den i 1-2 år.

Selvfølgelig er det foreldre siger "lov", i kommunen får vi jo næsten ikke si vores mening til foreldre.

- Ville ikke nekte sånn, men prøve opfordre til at gå på do i stedet - fordi jeg synes ikke barnet er klar til at slutte med bleie, om det trenger bæsje i den i 1-2 år.
Det er din mening
Om de ikke tiisser i bleien men kun må ha den på når de bæsjer så hadde jeg synes det var helt ok

Back
Topp