Å røyke på verandaen - egoistisk eller en selvfølge?

Her blir vel egentlig spørsmålet: skal de som påfører andre ubehag og skadelige stoffer taes hensyn til, eller skal hensynet veie tyngst andre veien? Svaret mitt blir vertfall enkelt. Så klart skal helse veie tyngre enn andre folks uvaner, uansett hvor en befinner seg!
Hadde naboen oppbevart radioaktivt stoff i sin leilighet, som sendte farlige stråler til leilighetene rundt, så ville vel de fleste bedt naboen fjerne dette? Men i følge noen her, skal man ikke gjøre det siden dette er å gripe inn i andre folks privatliv. Hvor er logikken i det? Skal noen folks dummheter/uvitenheter få lov til å få bestå på bekostning av andres helse og livskvalitet? Det er det som er egoisme spør du meg.
Mener å ha hørt at barn har en lovfestet rett til et røykfritt miljø? Det vil si at alle borettslag hvor det bor barn skal være røykfri da :)

Sent from my iPhone using BV Forum
Et veldig godt poeng at barn har lovfestet rett til røykfritt miljø! Lurer på hvordan røykerne skal kunne stille seg til dette?? For en tåpelig diskusjon der det blir gjort menneskerett å utsette alle rundt seg for passiv røyking som faktisk er farlig! Egoisme på høyt nivå!

Naboen under her røyker og det stinker i leiligheten vår. Utrolig ekkelt.
Men ville aldri ha klaget da hun røyker på henne eiendom. Der må hun kunne gjøre det hun vil.
Så sånn må det bare bli

Jeg synes det er en uting og synes borettslag bør lage felles instrukser for røyking. Jeg ser på det som en krenkelse at jeg må påtvinges andres usunne vaner.

Kommer an på. Bor man så nært andre må man tåle litt. Men bor man så nært må man også ta hensyn. Jeg hadde ikke likt om naboen under meg satt å dampet hele tiden, men et par røyk i løpet av ettermiddagen/kvelden er greit. Man må tåle litt men man må også ta hensyn, enten det er røyk, høy musikk, bikkjer som bjeffer, grilllukt, unger som hyler osv

Eg e så lei alle disse uendelige debattene om røykere - det er blitt så ekstremt at man blir jo sett på som mer "kriminell" hvis man røyker, enn om man tar narkotika nesten! Satt på veldig på spissen. Og nå skal man altså ikke få lov til å ta seg en røyk på sin egen terrasse engang?! Det blir bare mer og mer ekstremt dette her; at det virkelig skal være en problemstilling er forbi min fatteevne. Og man sitter jo ikke døgnet rundt å røyker heller akkurat. Og har man mot all formodning en nabo som gjør det så går det an å snakke sammen og bli enige om noe. Nei det blir for dumt! Dere utsettes for kreftfremkallende stoffer daglig, eksos og all slags drit - eg tvile sterkt på at den lille røyken til naboen som dere IKKE utsettes for direkte er det som gjør utslaget her.

Hilsen ei som syns røykehetsen har gått over stokk og stein.

Back
Topp