Og jeg ser på røykere som egoister, så da ser vi egoismen på hver vår kant

Så ja, vi må nok være enige om å være uenige
Jeg vil puste i luft uten å bli påvirket av røyk. Jeg vil bade i vann som ikke er tilgriset av olje eller møkk, og jeg vil kunne gå på gaten uten å tråkke i hundedritt.
Hvis man røyker, må man røyke steder hvor det ikke påvirker andre. Har man båt, kan man ikke dumpe olje osv i sjøen. Har man hund, plukker man opp etterlatenskaper. Alt er baser på valg og deres konsekvenser for at ens valg ikke skal være til plage for andre som uforskyldt blir påvirket av det
Jeg hadde aldri i verden stått og ruset motorsykkelen med alt det bråket nedenfor blokken, og alt det som kommer ut av eksosanlegget der er forferdelig å måtte puste inn hvis ikke man ønsker det. Det hadde vært frekt og uhøflig av meg, og plagsomt for svært mange.
Jeg plukker opp etter hundene mine ute på tur, slik at andre skal slippe å tråkke i hundebæsj.
Jeg fester ikke, men naboene her er hensynsfulle og setter opp nabovarsel dersom de skal.
Og dette handler ikke om å være prektig eller bedre enn alle andre, det handler om hensyn og respekt. Jeg skjønner også hvorfor det er så mange nabokrangler, dersom folk skal la være å ta hensyn fordi ingen skal få lov til å bestemme over deres liv.
Det er ingen som bestemmer over deres liv, de kan selv bestemme å ta hensyn i det livet de selv har valgt å føre. Gjør alle det, så slipper man nok nabokrangler ja.