Å røyke på verandaen - egoistisk eller en selvfølge?

Hvis du slenger til meg noen millioner så skal jeg mer enn gjerne "bare flytte", og det ut på landet i en enebolig med stor tomt også!

Og det er styggere gjort å røyke på folk, enn å be dem om å ikke gjøre det!

Nei, jeg synes det er mye styggere å hetse andre personer fordi de har en avhengighet og legge seg opp i andres privateliv.
Man får fint kjøpt billige hus med stor tomt om man er villig til å flytte på seg ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei, jeg synes det er mye styggere å hetse andre personer fordi de har en avhengighet og legge seg opp i andres privateliv.
Man får fint kjøpt billige hus med stor tomt om man er villig til å flytte på seg ;)

Tror ikke du helt ahr begrep om boligmarkedet idag og finansiering mtp den arrogante måten du uttaler deg på når det kommer til boliglån og flytting, men det er en helt annen sak.

Da er vi helt uenige. Jeg mener at helse kommer først.

Nei, man kan ikke snu det andre veien om ikke det er den røykende naboen som legger seg opp i ditt liv. Røykeren gjør faktisk ikke noe ulovlig ikke går røykeren inn for å plage deg heller. Men røykeren tar en røyk på sin egen eiendom.
Det blir for dumt å bestemme over andres liv. Røykere blir tråkket på og sett på som annenrangs borgere i vårt samfunn. Og min rettferdighetsfølelser reagerer sterkt på dette. Røykeren tar jo hensyn når man sitter på sin eiendom å røyker!

Er også uenig med deg i hele "røykeren tar seg en røyk på sin egen eiendom". Såvidt jeg vet er borettslag og andelsleiligheter felles eiendom, og man kjøper seg borett der. Man betaler også husleie for å opprettholde fellesarealet. Så innendørs er ens eget sted, med lukkede dører. Når røyken da siver ut på andre områder enn akkurat på ens eget boområde, så er det ut i fellesområdene og over på en annens område.
Til otsetning er selveier noe man eier selv og ens egen eiendom, men dersom man feks bor i firmannsbolig har man igjen hensyn å ta og til tider fellesområder med felles forsikring på bygg osv.

Tror ikke du helt ahr begrep om boligmarkedet idag og finansiering mtp den arrogante måten du uttaler deg på når det kommer til boliglån og flytting, men det er en helt annen sak.

Da er vi helt uenige. Jeg mener at helse kommer først.

Jeg har vært på boligmarkedet i mange år ;) Har aldri leid og kun kjøpt.
Dette er min åttende bolig, så nei jeg er ikke arrogant, men vet faktisk hvordan boligmarkedet virker. Det er mange små tettsteder med billige hus.
Ja, vi er dypt uenige. Jeg blir litt satt ut av at andre personer synes det er helt greit å gripe inn i privatlivet til andre personer.

Er også uenig med deg i hele "røykeren tar seg en røyk på sin egen eiendom". Såvidt jeg vet er borettslag og andelsleiligheter felles eiendom, og man kjøper seg borett der. Man betaler også husleie for å opprettholde fellesarealet. Så innendørs er ens eget sted, med lukkede dører. Når røyken da siver ut på andre områder enn akkurat på ens eget boområde, så er det ut i fellesområdene og over på en annens område.
Til otsetning er selveier noe man eier selv og ens egen eiendom, men dersom man feks bor i firmannsbolig har man igjen hensyn å ta og til tider fellesområder med felles forsikring på bygg osv.

Så siden det er felles så er det da hent greit at naboen setter seg på din balkong? Eller hører den til den leiligheten man har kjøpt? Jeg har eid tre borettslagsleiligheter og to selveieleiligheter. Er fullt klar over hvordan dette fungerer. Heldigvis så Eide vi vår balkong og naboen kunne ikke sette seg på den. Den var min!
Snakker vi om fellesarealet, så kan man altså bestemme om det skal røykes eller ikke. Og da må røykeren vise hensyn.. Ser du ikke forskjellen?

Det interessante er jo at det i artikkelen kommer frem at det (til nå, i det minste) ikke har kommet en eneste reaksjon på skrivet, noe som muligens tilsier at de det gjelder faktisk synes det er helt greit å ikke røyke på verandaen? Uansett er det jo flott dersom enighet råder i dette borettslaget og røykere lever side om side med ikke-røykere i fred og fordragelighet :-)

Jeg har vært på boligmarkedet i mange år ;) Har aldri leid og kun kjøpt.
Dette er min åttende bolig, så nei jeg er ikke arrogant, men vet faktisk hvordan boligmarkedet virker. Det er mange små tettsteder med billige hus.
Ja, vi er dypt uenige. Jeg blir litt satt ut av at andre personer synes det er helt greit å gripe inn i privatlivet til andre personer.

Klart jeg kunne ha funnet et billig hus i Finnmark langt ute i utmarka, men jeg bør i Sør-Norge og håper inderlig jeg ikke må flytte like langt som Europa er på tvers for å finne meg et sted!
Jo du er arrogant, for det finnes folk der ute som kanskje bor i sosialbolig, eller er uføretrygdet, eller student, aleneforelder osv med dårlig råd og dermed ikke har råd til å "bare flytte" selv om de gjerne skulle ha gjort det!

Signerer her på landet som jeg bor koster enebolig med stor tomt ca halvparten av hva leiligheter i tettstedene rundt koster

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Så siden det er felles så er det da hent greit at naboen setter seg på din balkong? Eller hører den til den leiligheten man har kjøpt? Jeg har eid tre borettslagsleiligheter og to selveieleiligheter. Er fullt klar over hvordan dette fungerer. Heldigvis så Eide vi vår balkong og naboen kunne ikke sette seg på den. Den var min!
Snakker vi om fellesarealet, så kan man altså bestemme om det skal røykes eller ikke. Og da må røykeren vise hensyn.. Ser du ikke forskjellen?

Balkonggulvet tilhører leiligheten, men luften på balkongen er den som blåser rundt på fellesarealene :) Luften er for alle :)

Klart jeg kunne ha funnet et billig hus i Finnmark langt ute i utmarka, men jeg bør i Sør-Norge og håper inderlig jeg ikke må flytte like langt som Europa er på tvers for å finne meg et sted!
Jo du er arrogant, for det finnes folk der ute som kanskje bor i sosialbolig, eller er uføretrygdet, eller student, aleneforelder osv med dårlig råd og dermed ikke har råd til å "bare flytte" selv om de gjerne skulle ha gjort det!

Og dette kan også gjelde den som røyker også, men av hensyn til deg så ma de flytte fordi du ikke tolerer privatlivet til andre. Så hva er forskjellen på deg og en røyker? Hvorfor må røykeren flytte til Finnmark fordi du ikke takler at han/hun røyker på sin eiendom?
Og nei, jeg er ikke arrogant, men jeg klarer å se ting fra begges sider.
Som sagt hadde røykeren stått på fellesarealet eller oppi deg så må røykeren vise hensyn. Men her snakker vi om hva en person gjør hjemme i sitt eget hjem. Hvem av oss er arrogant da? Ikke jeg! Jeg krever kun at mine naboer følger norsk lov, jeg ville aldri krevd slikt av min nabo.

Og alle har vel krav på frisk luft, og ikke giftig luft fordi noen velger å røyke? Man velger jo ikke å være en passiv røyker.

Jeg klarer også å se det fra begge sider, jeg bare sympatiserer ikke med den ene siden fordi dette er et valg de har gjort og da må de ta konsekvensene av det!
Forskjellen på en ikke-røyker og en røyker er at den som ikke røyker, skal ha rett til å ikke få sin kropp påvirket og forpestet av røykerens dårlige valg!

Last edited:
Og alle har vel krav på frisk luft, og ikke giftig luft fordi noen velger å røyke? Man velger jo ikke å være en passiv røyker.

Jeg klarer også å se det fra begge sider, jeg bare sympatiserer ikke med den ene siden fordi dette er et valg de har gjort og da må de ta konsekvensene av det!
Forskjellen på en ikke-røyker og en røyker er at den som ikke røyker, skal ha rett til å få sin kropp påvirket og forpestet av røykerens dårlige valg!

Vi får være enige om å være uenige.
For eneste jeg ser i sånne argumenter er egoisme. Du kan ikke skrive luften er for alle når du mener at luften er kun fordi som ikke røyker og ikke for dem som røyker. Da er ikke luften for alle da. Men jeg begynner å få mer og mer forståelse for nabokranglene i Norge. Når det er helt slutt på privatlivet også så blir det bråk.
Håper virkerlig jeg slipper naboer som skal bestemme over mitt liv.

Vi får være enige om å være uenige.
For eneste jeg ser i sånne argumenter er egoisme. Du kan ikke skrive luften er for alle når du mener at luften er kun fordi som ikke røyker og ikke for dem som røyker. Da er ikke luften for alle da. Men jeg begynner å få mer og mer forståelse for nabokranglene i Norge. Når det er helt slutt på privatlivet også så blir det bråk.
Håper virkerlig jeg slipper naboer som skal bestemme over mitt liv.

Og jeg ser på røykere som egoister, så da ser vi egoismen på hver vår kant :) Så ja, vi må nok være enige om å være uenige :)

Jeg vil puste i luft uten å bli påvirket av røyk. Jeg vil bade i vann som ikke er tilgriset av olje eller møkk, og jeg vil kunne gå på gaten uten å tråkke i hundedritt.
Hvis man røyker, må man røyke steder hvor det ikke påvirker andre. Har man båt, kan man ikke dumpe olje osv i sjøen. Har man hund, plukker man opp etterlatenskaper. Alt er baser på valg og deres konsekvenser for at ens valg ikke skal være til plage for andre som uforskyldt blir påvirket av det :)

Jeg hadde aldri i verden stått og ruset motorsykkelen med alt det bråket nedenfor blokken, og alt det som kommer ut av eksosanlegget der er forferdelig å måtte puste inn hvis ikke man ønsker det. Det hadde vært frekt og uhøflig av meg, og plagsomt for svært mange.
Jeg plukker opp etter hundene mine ute på tur, slik at andre skal slippe å tråkke i hundebæsj.
Jeg fester ikke, men naboene her er hensynsfulle og setter opp nabovarsel dersom de skal.

Og dette handler ikke om å være prektig eller bedre enn alle andre, det handler om hensyn og respekt. Jeg skjønner også hvorfor det er så mange nabokrangler, dersom folk skal la være å ta hensyn fordi ingen skal få lov til å bestemme over deres liv.
Det er ingen som bestemmer over deres liv, de kan selv bestemme å ta hensyn i det livet de selv har valgt å føre. Gjør alle det, så slipper man nok nabokrangler ja.

Jeg blir så glad når hun under oss i blokken tar seg en røyk, liker lukten så godt selv etter at jeg har sluttet å røyke selv :)
Og forresten så bor vi, og de fleste andre i blokken vår her fordi vi ikke har lyst på enebolig ;) Jeg vil heller ha feriene mine til noe kjekkere å gjøre på enn å male hus og klippe plen :p
Det er langt i fra alle som bor i leilighet pga. økonomi. Og for å ha det sagt så vet jeg fra mine tidligere leiligheter og hus i sør-norge at det ikke er noe problem å få eneboliger til en rimeligere pris enn en leilighet, om man drar rett utenfor de store byene ;)

Tibake til saken, så synes jeg at ja, man kan røyke på sin terasse. Privat eiendom uavhengig av borett og selveier. Vil man bo tett tar man naboene sine på godt og vondt :D

Og jeg ser på røykere som egoister, så da ser vi egoismen på hver vår kant :) Så ja, vi må nok være enige om å være uenige :)

Jeg vil puste i luft uten å bli påvirket av røyk. Jeg vil bade i vann som ikke er tilgriset av olje eller møkk, og jeg vil kunne gå på gaten uten å tråkke i hundedritt.
Hvis man røyker, må man røyke steder hvor det ikke påvirker andre. Har man båt, kan man ikke dumpe olje osv i sjøen. Har man hund, plukker man opp etterlatenskaper. Alt er baser på valg og deres konsekvenser for at ens valg ikke skal være til plage for andre som uforskyldt blir påvirket av det :)

Jeg hadde aldri i verden stått og ruset motorsykkelen med alt det bråket nedenfor blokken, og alt det som kommer ut av eksosanlegget der er forferdelig å måtte puste inn hvis ikke man ønsker det. Det hadde vært frekt og uhøflig av meg, og plagsomt for svært mange.
Jeg plukker opp etter hundene mine ute på tur, slik at andre skal slippe å tråkke i hundebæsj.
Jeg fester ikke, men naboene her er hensynsfulle og setter opp nabovarsel dersom de skal.

Og dette handler ikke om å være prektig eller bedre enn alle andre, det handler om hensyn og respekt. Jeg skjønner også hvorfor det er så mange nabokrangler, dersom folk skal la være å ta hensyn fordi ingen skal få lov til å bestemme over deres liv.
Det er ingen som bestemmer over deres liv, de kan selv bestemme å ta hensyn i det livet de selv har valgt å føre. Gjør alle det, så slipper man nok nabokrangler ja.

Jeg leste bare jeg, jeg, jeg her.
Vi snakker ikke om det som skjer ute i gaten, men i en privat leilighet, hjemme hos noen, balkongen til andres mennesker.
Men klart røykere er ekle mennesker, de burde ikke få lov til å leve i et slikt samfunn som vi har. Der har vi kun plass til ikke røykende, perfekte mennesker. Som sier de tar hensyn, men da kun til de personer som ikke gjør noe så grusomt som å røyke.

Kjenner jeg blir litt usaklig nå og går nå å legger meg. Jeg vet i hvert fall at uansett om jeg blir 90 så vil jeg aldri bo i blokk igjen. Da kan man like greit kaste 2 mill ut av vinduet enn å kjøp en slik leilighet. For der får man ikke lov til å gjøre som man vil selv om det er innenfor norsk lov, naboen bestemmer da. Om noen skal bestemme over meg her jeg bor så vil jeg bli fryktelig Vannskelig. Hensyn er da noe jeg vil slutte å ta, kjenner jeg hadde blitt skikkelig barnslig :p
Nå er jeg så heldig at jeg verken røyker eller drikker. Antageligvis har jeg andre uvaner som irriterer naboen :o

Jeg leste bare jeg, jeg, jeg her.
Vi snakker ikke om det som skjer ute i gaten, men i en privat leilighet, hjemme hos noen, balkongen til andres mennesker.
Men klart røykere er ekle mennesker, de burde ikke få lov til å leve i et slikt samfunn som vi har. Der har vi kun plass til ikke røykende, perfekte mennesker. Som sier de tar hensyn, men da kun til de personer som ikke gjør noe så grusomt som å røyke.

Kjenner jeg blir litt usaklig nå og går nå å legger meg. Jeg vet i hvert fall at uansett om jeg blir 90 så vil jeg aldri bo i blokk igjen. Da kan man like greit kaste 2 mill ut av vinduet enn å kjøp en slik leilighet. For der får man ikke lov til å gjøre som man vil selv om det er innenfor norsk lov, naboen bestemmer da. Om noen skal bestemme over meg her jeg bor så vil jeg bli fryktelig Vannskelig. Hensyn er da noe jeg vil slutte å ta, kjenner jeg hadde blitt skikkelig barnslig :p
Nå er jeg så heldig at jeg verken røyker eller drikker. Antageligvis har jeg andre uvaner som irriterer naboen :eek:

Ja, jeg må si meg enig i at du begynner å bli usaklig :) Fint vi kan være enige om noe da ;)
Du leser bare jeg jeg, men faktisk snakker jeg gjentatte ganger om dem rundt meg.
Ingen har nevnt at røykere er ekle mennesker, så hvor du tar det fra må du isåfall føre på egen kappe. Men jeg skal innrømme at jeg synes røyking er en ekkel uvane :)
Man skal aldri si aldri, før man vet ordet av det kan leilighet være det eneste alternativet man har.
Du kan gjerne snakke om at ingen skal få bestemme over deg, men det du indirekte nevner (og faktisk innrømmer) er at du da ikke er villig til å ta hensyn (om det skulle skje).
Da kan man snakke om nabokrangler i det vide og det brede, for det er hensynsløshet som utløser kranglene, og ikke motsatt.

Når man gjør ting som kan være ubehagelig for andre, så må man gå i seg selv og innse at man kan ikke tvinge dem til å bli påført ubehag fordi en selv har gjort dårlige valg.

Ha en god natt :)

Jeg kan se problemstillingene. Men likevel; man må nesten tenke litt over slike ting når man velger å bo så tett innpå hverandre.. gjensidig respekt.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
Signerer:)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Når ble det å følge norsk lov å vise hensyn? Å følge norsk lov er pålagt, ikke et hensyn du viser de rundt deg. Det er gjensidig hensyn som fører til mindre nabokrangling, ikke at alle kun følger norsk lov...

Ja, jeg må si meg enig i at du begynner å bli usaklig :) Fint vi kan være enige om noe da ;)
Du leser bare jeg jeg, men faktisk snakker jeg gjentatte ganger om dem rundt meg.
Ingen har nevnt at røykere er ekle mennesker, så hvor du tar det fra må du isåfall føre på egen kappe. Men jeg skal innrømme at jeg synes røyking er en ekkel uvane :)
Man skal aldri si aldri, før man vet ordet av det kan leilighet være det eneste alternativet man har.
Du kan gjerne snakke om at ingen skal få bestemme over deg, men det du indirekte nevner (og faktisk innrømmer) er at du da ikke er villig til å ta hensyn (om det skulle skje).
Da kan man snakke om nabokrangler i det vide og det brede, for det er hensynsløshet som utløser kranglene, og ikke motsatt.

Når man gjør ting som kan være ubehagelig for andre, så må man gå i seg selv og innse at man kan ikke tvinge dem til å bli påført ubehag fordi en selv har gjort dårlige valg.

Ha en god natt :)

Nei, jeg er faktisk ikke villig til at min nabo skal ta en så stor inngripen i mitt liv at jeg ikke skal få lov til å ta en "røyk" på min eiendom. ( jeg røyker ikke)Som sagt, jeg hadde forstått problemstillingen om vi snakket fellesareal.
Jeg forstår ikke at man kan ha samvittighet til å fortelle sin nabo på kanskje 80 år, som har røyket i 60, er dårlig til beins og har kanskje ikke mulighet til å gå andre steder.
De skal du altså tvinge de til å "slutte" å røyke på sin egen eiendom.
Man må tåle både lukt og lyd fra sine naboer når man bor så tett. Her skal din nabo kun ta hensyn til deg, hvor tar du hensyn til din nabo? Ved å tvinge personen til å gå langt bort fra sin leilighet for å ta seg en røyk?
Og ja, jeg sier at om min nabo pålegger meg å slutte med å ta en røyk på min eiendom, ha på meg parfyme osv så er det en altfor stor inngripen i livet til en person. Og et slikt hensyn hadde jeg ikke tatt.
Jeg klipper ikke gresset på søndag, jeg gjør heller ikke dette etter 21 om kvelden fordi naboen har et barn, jeg pusser ikke opp til langt på kveld, jeg har ikke fest, eller spiller musikk til 23 hver helg. Jeg tar masse hensyn, men vi har en allerede ganske streng nabolov i Norge og jeg synes ikke man kan kreve så mye mer enn den.
Så om min naboer følger den loven, så er jeg fornøyd med det.
Du trenger ikke å nevne at røykere er ekle for at man skal forstå hva du mener. I dag er det mer akseptert å stikke sprøyta i låret enn å ta seg en røyk i offentlig rom, det er helt sykt.
Og jo den sprøyta kan også skade andre, den kan faktisk gjøre mye større skade enn en røyk. Å røyke er ikke "bare en uvane" det er faktisk noen man blir avhengig av, noen mer enn andre. Skulle ønske folk begynte å forstå dette.

Back
Topp