Å leve i nuet

:D
Så dette blir en skikkelig etterpå venn? Jeg har 12 år mellom elste og mitt andre barn. Det er faktisk veldig gøy det også. De er alltid gode venner:Heartbigred

Har tre tenåringsgutter...så ja... :P

Da jeg var 12 år fikk moren min tvillingjenter...og vi har et supert forhold i dag.. :D

Har tre tenåringsgutter...så ja... :p

Da jeg var 12 år fikk moren min tvillingjenter...og vi har et supert forhold i dag.. :D

Da føler jeg at dette blir en jente- et skikkelig kosetroll som har mangen fang å sitt på.

Ikke jinx noe... jeg kan gutter og tar gjerne en gutt til.. :P

Selvsagt gjør du det[emoji4] det er det samme hva som kommer. Det er hvem som kommer som er spennende[emoji173]️

Jeg tenker definitivt uker fremover. Tenker mest på hvordan det blir med bittelille i hus igjen. Litt på at jeg håååper bolla holder seg inne til over nyttår (andremann snek seg ut 5-6 uker for tidlig). De to andre svangerskapene har vært spy og iv-behandling fra a til å, så håper å komme gjennom dette så raskt som mulig...

Mulig jeg har tatt feil men er det ikke da en kan få en NIPT test? Er ikke den godkjent om prøvesvar fra DUO test og Ul kan indikere avvik hos foster?

Mener det skulle åpnes for det nå, ja. Jeg går for direkte nipt test i utlandet. Får ultralyd med på kjøpet, og slipper tanken på fostervannsprøve...

Mener det skulle åpnes for det nå, ja. Jeg går for direkte nipt test i utlandet. Får ultralyd med på kjøpet, og slipper tanken på fostervannsprøve...

De regner visst ikke med å komme igang med dette før etter nyttår en gang...var visst mye som skulle på plass.... sa de på Riksen i går... :)

Hva mener du?

"De som får tilbud om testen, er gravide som er minst 38 år, og andre i risikogrupper, som etter å ha tatt KUB-testen (kombinert ultralyd pluss annen blodprøve), har en risiko på 1:250, eller høyere, for at barnet har en av de tre nevnte trisomiene."

Slik jeg har forstått det så tar man en NIPT etter KUB test, men om NIPT indikerer avvik så kan man ta morkake/forstervannsprøve for å bekrefte?

Hva har du tenkt på hva du vil gjøre videre ved evt. avvik?

Vi har en ganske tøff historie bak oss,vi har mistet et barn av kreft. Jeg har mine tanker om hva vi hadde gjort om noe er feil, men tørr nesten ikke tenke rekken ut. Krysser alt vi har for at alt er normal :Heartred
Vi er i en prosess tenker jeg og vi vet nok hva som er rett for oss om det skulle bli noe avvik som ble oppdaget. .

NIPT er ikke et tilbud i Norge så langt. Her tilbys KUB-( kombinert ultralyd og blodprøve). Ved NIPT undersøkes DNAet til fosteret i morens blod, hvilket ikke gjøres ved KUB.

Syns det er tull at NIPT ikke tilbys i Norge enda. Selv om den gir et sikrere svar på de tre trisomiene enn KUB gjør, så er duotesten nokså pålitelig.

Jeg har tatt den før og skal ta den nå også. Er 40 ved termin.
Risikoen for trisomier kun med bakgrunn i forhøyet alder er fortsatt svært lav, 1% for en på 38 år.Man skal være nokså uheldig, men siden den er veldig økt i forhold til en ung gravid, så får vi tilbudet om duotest.

Hvis testene indikerer at risikoen er til dels høy, så anbefales fostervanns- eller morkakeprøve som gir et sikrere svar. Disse gir en litt forhøyet risiko for å abortere, men bare 0,5 %!

Det går vel helst bra når man først har et levende liv inni seg.

NIPT er ikke et tilbud i Norge så langt. Her tilbys KUB-( kombinert ultralyd og blodprøve). Ved NIPT undersøkes DNAet til fosteret i morens blod, hvilket ikke gjøres ved KUB.

Syns det er tull at NIPT ikke tilbys i Norge enda. Selv om den gir et sikrere svar på de tre trisomiene enn KUB gjør, så er duotesten nokså pålitelig.

Jeg har tatt den før og skal ta den nå også. Er 40 ved termin.
Risikoen for trisomier kun med bakgrunn i forhøyet alder er fortsatt svært lav, 1% for en på 38 år.Man skal være nokså uheldig, men siden den er veldig økt i forhold til en ung gravid, så får vi tilbudet om duotest.

Hvis testene indikerer at risikoen er til dels høy, så anbefales fostervanns- eller morkakeprøve som gir et sikrere svar. Disse gir en litt forhøyet risiko for å abortere, men bare 0,5 %!

Det går vel helst bra når man først har et levende liv inni seg.

Ja jeg fikk vite det på kk denne uken at NIPT ikke tilbys ennå. Jeg vet også at det er lite sannsynlig å få et barn med kromosomavvik.
Her tror jeg det er stor forskjell på hvilken historie en har med seg, livserfaring på godt og vondt hvor viktig det er for hver enkelte familie å finne ut hvor nøyaktig svar en trenger.
Er det KUB du skal ta?

Ja jeg fikk vite det på kk denne uken at NIPT ikke tilbys ennå. Jeg vet også at det er lite sannsynlig å få et barn med kromosomavvik.
Her tror jeg det er stor forskjell på hvilken historie en har med seg, livserfaring på godt og vondt hvor viktig det er for hver enkelte familie å finne ut hvor nøyaktig svar en trenger.
Er det KUB du skal ta?

Ja, jeg skal ta KUB som sist :), hvis jeg kommer så langt. Gjorde ikke det sist. Ble oppdaget MA i uke 12 bare et par dager før jeg skulle reise. ( Har et stykke å reise). Denne gangen skal jeg ha ul før jeg reiser. Orker ikke komme på fosterdiagnostikk hvis det er dødt inni der.

Jeg nøyer meg med KUB, så får jeg vurdere det videre evt mtp invasive prøver.
Sist fikk jeg veldig gode tall, over all forventning for alderen, så da får vi bare se hvordan det blir denne gangen. Alt kan skje er min erfaring.

Ja, jeg skal ta KUB som sist :), hvis jeg kommer så langt. Gjorde ikke det sist. Ble oppdaget MA i uke 12 bare et par dager før jeg skulle reise. ( Har et stykke å reise). Denne gangen skal jeg ha ul før jeg reiser. Orker ikke komme på fosterdiagnostikk hvis det er dødt inni der.

Jeg nøyer meg med KUB, så får jeg vurdere det videre evt mtp invasive prøver.
Sist fikk jeg veldig gode tall, over all forventning for alderen, så da får vi bare se hvordan det blir denne gangen. Alt kan skje er min erfaring.
Lykke til[emoji4]

Masse lykke til du også! Ulen er like rundt hjørnet?

Når alt er bra er det faktisk en fantastisk opplevelse :Heartred

Ja ul på onsdag. Gleder meg til å være ferdig[emoji4] når skulle du ta prøver?

Ja ul på onsdag. Gleder meg til å være ferdig[emoji4] når skulle du ta prøver?

Jeg kan ta prøver fra denne uke og fremover. Står fra 9-10 fullgåtte uker frem til ca en liten uke før ul. Tar de en dag det passer med jobb.
Ul blir ikke før 18. Juli, så enda lenge til.

Onsdag er jo veldig snart, selv om jeg vet hvordan dagene snegler seg av gårde når man venter på noe.

Håper du får en vidunderlig opplevelse slik som vi fikk.
Den dagen, da vi endelig var gravide etter 4 års prøving, da vi fikk vite at vi skulle ha en frisk sønn, det var en av de lykkeligste i mitt liv :Heartred

Vel..nyter hverdagen nå, teller ikke uker og dager for harde livet og er ikke bekymret lenger. Men ønsker at magen skal poppe ut, og teller litt ned til oul.
Etter uke 12-13 var det lettere å leve i nuet :)

Jeg kan ta prøver fra denne uke og fremover. Står fra 9-10 fullgåtte uker frem til ca en liten uke før ul. Tar de en dag det passer med jobb.

Har de drop-in med blodprøver til sånt på Riksen? Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha time og der fikk vi et skjema vi leverte hos hun som tappet blod...

Back
Topp