NIPT: https://www.menneskeverd.no/tema/nipt-blodproven/
Man må fremdeles ta prøver videre utfra hva de første prøvene viser...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg fikk offentlig pga blødning. Påvist tvillinger, men den ene klarte seg ikke. Så mener de at den blodansamlingen i livmoren min nå er en pågående spontanabort av denne tvillingen som ikke klarte seg. Men har ikke blødd en dråpe på 5 uker.... bare litt brunt på tirsdag når jeg var på ul hos gyn. Skal på ul på sykehuset neste fredag for oppfølging. Men dette er min 3. og jeg har aldri hatt behov for tul hos de to andre. Fødte over termin med begge to.
NIPT: https://www.menneskeverd.no/tema/nipt-blodproven/
Hva mener du?
"De som får tilbud om testen, er gravide som er minst 38 år, og andre i risikogrupper, som etter å ha tatt KUB-testen (kombinert ultralyd pluss annen blodprøve), har en risiko på 1:250, eller høyere, for at barnet har en av de tre nevnte trisomiene."
.
Vi har en ganske tøff historie bak oss,vi har mistet et barn av kreft. Jeg har mine tanker om hva vi hadde gjort om noe er feil, men tørr nesten ikke tenke rekken ut. Krysser alt vi har for at alt er normal
Vi er i en prosess tenker jeg og vi vet nok hva som er rett for oss om det skulle bli noe avvik som ble oppdaget. .

Dersom NIPT viser at fosteret har en trisomi, må dette verifiseres med en morkakeprøve eller fostervannsprøve, for å være 100 prosent sikker. NIPT er ikke så nøyaktig at den kan klassifiseres som en «diagnostisk test». Den må følges opp av en invasiv test hvis man skal foreta en abort. Det vil si at NIPT kommer inn som en «ekstra» screeningtest i tilbudet om fosterdiagnostikk.
Dersom NIPT viser at fosteret har en trisomi, må dette verifiseres med en morkakeprøve eller fostervannsprøve, for å være 100 prosent sikker. NIPT er ikke så nøyaktig at den kan klassifiseres som en «diagnostisk test». Den må følges opp av en invasiv test hvis man skal foreta en abort. Det vil si at NIPT kommer inn som en «ekstra» screeningtest i tilbudet om fosterdiagnostikk.
Jeg vet detDette er forresten januar-klubben![]()
Spurte om NIPT testen i dag når jeg var på Haukeland. Denne testen er man ikke begynt å ta ennå. Det tok tid før alt var klart.
Prøvene til duo test blir analysert i Trondhjem.
Så er det lav score her blir det morkakeprøve neste steg evt.
Når skal du ta testen?
Vi har time til duotesten i morgen og UL i neste uke. Er spent..
Ja... de sa det samme på Riksen i går... men jeg kan dra til Sverige og ta den i tilfellet...![]()
Ja om det hadde vert mulig hadde jeg også gjort det, det blir rett og slett for dyrt med reise og prøve.
Jeg har fått time til UL nå... den blir neste torsdag... Kjenner jeg gruer meg litt...![]()
Jeg skal tenke på deg på torsdag, jeg tror at vi kommer fint fra det begge to.ja vi må jo tenke at alt er bra!..men nå først er det UL om 9 dager... *vi krysser fingrene*![]()

Det gjør jeg også. Mer etter besøket på kk i går, jordmor sa at på TUL så leter vi etter avvik.. Det er jo selvsagt det jeg vil at de skal, men på samme tid så er det så realistisk plutselig.
MEN hun sa også at her er alle forster friske til vi er sikker på evt. funn. Det er en fin take å ha med seg. Sjansen for at babyen er frisk er jo tross alt større enn at det er noe galt.Jeg skal tenke på deg på torsdag, jeg tror at vi kommer fint fra det begge to.
Ja... det var liksom alle de tallene og informasjonen i går....
Hun sa at det faktum at jeg hadde tre friske barn og at vi var samme mor og far telte veldig positivt... og at det ikke var noen kjente tilfeller i familiene på noen sider.... sååå....
Ja, men vi er alle unike og ulike. En jordmor sa til meg at hun hadde vert mer bekymret for svangerskapet mitt om jeg hadde vert 28 år og hatt en veldig høy BMI feks. Det hadde selvsagt ikke noe med avvik å gjøre men mer riskiko-svangerskap. Det prøver jeg å dra frem når jeg kjenner litt på dette med alder.
Det samme sa hun vi snakket med...
Hun sa også at 41 år ikke var noe uvanlig for f.eks de som bor i Bærum... så jeg burde nok flytte dit![]()
Fatlegen min er et FANTASTISK menneske. Ikke bare pga dette men hun har virkelig stilt opp for meg og familien så masse siste året. 
Fatlegen min er et FANTASTISK menneske. Ikke bare pga dette men hun har virkelig stilt opp for meg og familien så masse siste året.
Anyway- hun sa at jeg var rene ungdommen- på østlandet var det ikke uvanlig at førstegangsfødene var godt over 40 år. Hun nevnte at hun hadde pasienter som var gravid på over 45 år.
Ikke det at det er ideelt men det får meg til å føle meg litt yngre
Så skal vi ha flere barn her i familien så får vi komme oss over fjellet![]()

Jeg er jo dessuten å regne som førstegangsfødende siden minstemann min rekker å bli 15 år i god tid før bøllefrøet blir født...![]()