«Kroppslige» forberedelser til fødsel?

Sniker fra februar.. I følge min jordmor er det barberingsforbud fra uke 32 pågrunn av større infeksjonsfare ved evt keisersnitt. Har ikke hørt dette før, men har valgt å bare høre etter. Mener jeg barberte tett opp mot fødsel de to andre gangene..:)

Så tidlig ja.. men da er det snakk om høvel-barbering antar jeg, ikke maskin? Er vel vanskelig å få sår av maskin nå:) Blir ikke glattbarbert av det, men slipper lang dusk iaf!
 
Så tidlig ja.. men da er det snakk om høvel-barbering antar jeg, ikke maskin? Er vel vanskelig å få sår av maskin nå:) Blir ikke glattbarbert av det, men slipper lang dusk iaf!

Antar det går fint med trimming m barbermaskin jeg også, jeg kan spørre på JM time tirsdag. Kan forstå problematikken med høygravide som holder på i blinde der nede, at det fort kan bli små kutt og sår som ikke er optimalt for evt KS. Anbefaler ellers å unne seg en ordentlig fotpleie time, nydelig til en høygravid kropp!
 
Jeg kunne egt ikke brydd meg mindre om «å ha trimmet hår» eller hvordan jeg tar meg ut under fødsel. Jeg tenker at fødsel er en unntakstilstand og at de som jobber der har sett alt før. Kjæresten min har jo ikke det, men jeg tenker at dette får han bare tåle. Det kommer jo til å bli en blodig og slimete affære uansett, så jeg gidder ikke pynte meg. ...synes faktisk det er hakket mer pinlig om de på føden tror at jeg har forventninger om at dette er noe jeg tror jeg skal se bra ut for.
Når det er sagt kommer jeg nok til å ta en tur til frisøren før termin, men det er mest fordi jeg anser det som høyst sannsynlig at jeg ikke kommer meg tid før lenge etter fødsel. I tillegg er jeg veldig glad i egenpleie og få massasje og slikt. Jeg pleier alltid å få gavekort på det til bursdager og til jul. Nettopp fordi jeg har noen gavekort som går ut i løpet av våren/sommeren har jeg tenkt til å unne meg gravid-spa og manikyr og pedikyr (dette fordelt over flere spabesøk) frem mot termin.
 
Sniker fra februar.. I følge min jordmor er det barberingsforbud fra uke 32 pågrunn av større infeksjonsfare ved evt keisersnitt. Har ikke hørt dette før, men har valgt å bare høre etter. Mener jeg barberte tett opp mot fødsel de to andre gangene..:)
Med førstemann husker jeg de da at nå trengte jeg ikke barbere mer!! Men det var på overtidskontroll på sykehuset:oops::rolleyes: Husker å ha lest noe om at man ikke bør barbere nærme fødsel.. Men det er faktisk aldri noen som har fortalt meg når man bør stoppe eller når
Man bør roe nedo_O Tydelig veldig forskjellig praksis mange steder!!
 
Med førstemann husker jeg de da at nå trengte jeg ikke barbere mer!! Men det var på overtidskontroll på sykehuset:oops::rolleyes: Husker å ha lest noe om at man ikke bør barbere nærme fødsel.. Men det er faktisk aldri noen som har fortalt meg når man bør stoppe eller når
Man bør roe nedo_O Tydelig veldig forskjellig praksis mange steder!!
Jeg har vert nybarbert ved begge mine fødsler og aldri hørt noe om at jeg må stoppe å gjøre det. Også hatt bukoperasjon der snittet går langs hele hårfeste og måtte da barbere alt 5 dager før operasjonen.
 
Ingen planer utenom normal pleie :) Skal til frisør når permisjonen starter da, siden jeg sikkert ikke får tid de første ukene etter fødsel. Forrige gang tok jeg med sminke, slettetang og greier på sykehuset, brukte ingenting av det fordi det ikke var i tankene mine i det hele tatt :D Vi var bare der i 3 dager, så denne gangen tar jeg ikke med noe sånt.
 
Ble veldig inspirert av denne tråden til å freshe opp litt før fødsel! Eller ha litt egenpleie da:happy: Snart skal bryn og vipper farges, legger skal shaves, føttene har allerede fått fotbad og skrubb for noen uker siden, men skal taes igjen.. Håret skal farges (dersom jeg har råd)!! Farget Håret med forrigemann også og var deilig å føle seg litt vel..

Jeg vet at det ikke er behov og at de fleste sykepleierne sikkert ikke bryr seg! Men jeg husker etter fødsel med første så Tok jeg ikke på meg sminke på sykehuset (selvom jeg hadde veldig lyst) fordi man liksom ikke skulle se fresh ut etter fødsel... Men ser på bilder at joda jeg burde kanskje gjort det:p:rolleyes: formen var super og jeg følte meg så bra uansett.. og jeg tenker at det er ikke noe i veien for at man føler seg litt fresh om man vil det :)
 
Last edited:
Ang å pynte seg etter fødsel er det absolutt undervurdert. Med første gjor jeg ingenting og følte meg "syk". Med nr 2 hadde jeg med egen såpe og sjampo. Fikk tatt en god dusj med krem i ansiktet og deo. Brukte også et lett pudder i ansiktet og litt solpudder og følte meg så mye bedre hele barselsoppholdet. Tok på litt maskara og fletta håret den dagen vi reiste hjem og det var fantastisk!! Skal absolutt gjøre det denne gang også. Og ha med egne litt fine klær til barseloppholdet:happy: så mye fine loungeklær å få kjøpt om dagen:Heartred
 
Eg har hatt så lyst til å ta sånn fotpeelingsgreia, men veit ikkje om det er anbefalt??

berre eit lite obs til alle om at ein bør unngå neglelakk når ein skal fø. Ikkje pga lukt/giftstoffer. Men ein ser på negler når ein vurderer den fødande. Og blir det hastekeisersnitt f.eks hadde det nok vore kjekt om personalet kunne konsentrert seg berre om å få barnet sikkert ut enn å måtte stresse med å få vekk neglelakken og.
 
Eg har hatt så lyst til å ta sånn fotpeelingsgreia, men veit ikkje om det er anbefalt??

berre eit lite obs til alle om at ein bør unngå neglelakk når ein skal fø. Ikkje pga lukt/giftstoffer. Men ein ser på negler når ein vurderer den fødande. Og blir det hastekeisersnitt f.eks hadde det nok vore kjekt om personalet kunne konsentrert seg berre om å få barnet sikkert ut enn å måtte stresse med å få vekk neglelakken og.
Sniker fra april. Hva er det de kan se på neglene?
 
Eg har hatt så lyst til å ta sånn fotpeelingsgreia, men veit ikkje om det er anbefalt??

Jeg har lagt ut denne tidligere i tråden:
Ikke for å komme med en pekefinger, men vær obs på at noen fotmasker/fotpeeling ikke anbefales til gravide eller ammende. Baby Foot sin er f.eks ikke anbefalt. Varierer kanskje fra merke til merke, men verdt å sjekke ut før bruk iallfall.
 
Eg har hatt så lyst til å ta sånn fotpeelingsgreia, men veit ikkje om det er anbefalt??

berre eit lite obs til alle om at ein bør unngå neglelakk når ein skal fø. Ikkje pga lukt/giftstoffer. Men ein ser på negler når ein vurderer den fødande. Og blir det hastekeisersnitt f.eks hadde det nok vore kjekt om personalet kunne konsentrert seg berre om å få barnet sikkert ut enn å måtte stresse med å få vekk neglelakken og.

Jeg tok sånn fotpeeling-sokk for ei uke siden, tenkte ikke på om det var anbefalt eller ikke engang;) Huden er på vei av nå, baby hadde det helt fint på kontroll i dag iallfall!☺️

Jeg har operert mange ganger, og det står alltid at neglelakk og sminke må fjernes før operasjonsdagen. Så du har helt rett der:) De ønsker å følge med på hudfarge blant annet i ansiktet, og farge på neglene, de blir vel fort blålige om man feks får litt lite oksygen:)
 
Jeg tok sånn fotpeeling-sokk for ei uke siden, tenkte ikke på om det var anbefalt eller ikke engang;) Huden er på vei av nå, baby hadde det helt fint på kontroll i dag iallfall!☺️

Jeg har operert mange ganger, og det står alltid at neglelakk og sminke må fjernes før operasjonsdagen. Så du har helt rett der:) De ønsker å følge med på hudfarge blant annet i ansiktet, og farge på neglene, de blir vel fort blålige om man feks får litt lite oksygen:)

Vet du om dette også gjelder shellac på føtene? Lurer på fordi salongen min har akkurat tilbud hvor de tilbyr fotpleie og fransk shellac er gratis ved dette :D har veldig lyst å ta tilbudet!
 
Vet du om dette også gjelder shellac på føtene? Lurer på fordi salongen min har akkurat tilbud hvor de tilbyr fotpleie og fransk shellac er gratis ved dette :D har veldig lyst å ta tilbudet!

Det kommer nok an på hvor gjennomsiktig det er vil jeg tro.. Så lenge de ser fargen på huden under neglen godt burde det jo logisk sett gå bra, men jeg vet ingenting sikkert der altså;) Kanskje noe man kan spørre jordmor om?
 
Dei føl med på farge. Er vel særlig oksygenmetning og sirkulasjon.
Kan hende det var fleire ting, men gravidhjernen kom ikkje på meir akkurat nå:bored:
Det går ikke ann å måle oksygebmetningen på fingerene om det er neglelakk.. eller det går men kan få feil målinger.. akkurat oksygenmetningen kan måles andre steder å (feks øreflipp hihi)
 
Det kommer nok an på hvor gjennomsiktig det er vil jeg tro.. Så lenge de ser fargen på huden under neglen godt burde det jo logisk sett gå bra, men jeg vet ingenting sikkert der altså;) Kanskje noe man kan spørre jordmor om?

Har vært til jordmor i dag og spurt om dette og hun sa nei. Ingen neglelakk på hendene eller føttene, ingen sminke og ingen krem, parfymer osv i tilfellet at det må bli keisersnitt. Ikke gøy men sånn er det :(
 
Dagens:
Nå får jeg jo ikke til å barbere meg nedentil, og det går helt fint.
Storebror var med meg på badet i dag, som han forøvrig er hver dag. Jeg står naken og han utbryter: mamma, har du hår der? Og peker på skrittet, joda, mamma har hår der. Det var rart. Han har oppdaget at vi begge har hår på magen og armene, men han har jo ikke hår der nede selv. Jeg gadd ikke si at det kommer, for det kan vi ta senere...

Altså kroppslige forberedelser:
-Det blir ingen Intimbarbering/voksing.
-pluss hvis jeg får tatt en fotbehandling og raket legger. De føttene er ikke for jordmor og annet helsepersonell sin del, men min egen. Jeg er ikke veldig fan av føtter og spesielt ikke tørre føtter, så for min egen del så håper jeg at jeg klarer å stelle de litt. Må innrømme at det gjør vondt, jeg må jo bøye meg over magen. Den blir jo ikke mindre med det første heller.
 
Dagens:
Nå får jeg jo ikke til å barbere meg nedentil, og det går helt fint.
Storebror var med meg på badet i dag, som han forøvrig er hver dag. Jeg står naken og han utbryter: mamma, har du hår der? Og peker på skrittet, joda, mamma har hår der. Det var rart. Han har oppdaget at vi begge har hår på magen og armene, men han har jo ikke hår der nede selv. Jeg gadd ikke si at det kommer, for det kan vi ta senere...

Altså kroppslige forberedelser:
-Det blir ingen Intimbarbering/voksing.
-pluss hvis jeg får tatt en fotbehandling og raket legger. De føttene er ikke for jordmor og annet helsepersonell sin del, men min egen. Jeg er ikke veldig fan av føtter og spesielt ikke tørre føtter, så for min egen del så håper jeg at jeg klarer å stelle de litt. Må innrømme at det gjør vondt, jeg må jo bøye meg over magen. Den blir jo ikke mindre med det første heller.

Kan du gå til en fotpleier i stedet? Det høres jo ikke helt bra ut at du får vondt i magen når du bøyer deg for å stelle føttene :shy:
 
Back
Topp