«Herregud»

Nei, det detter jo ut av en før en får tenkt seg om :/
Mhm! Jeg skulle hente frøkna etter luren og skifte bleie, åpnet bleia og der lå en kjempeoverraskelse. Jeg sa ikke herregud, men "Åh, gud" og det kom rett tilbake fra hennes munn :nailbiting: jeg sier som regel ikke så mye stygt, men da lillegutt hylte som verst så gikk jeg rundt med han i armene og sa noen stygge gloser med myk og rolig stemme. (høres ut som den supermammaen, ser jeg :hilarious:)
 
Mhm! Jeg skulle hente frøkna etter luren og skifte bleie, åpnet bleia og der lå en kjempeoverraskelse. Jeg sa ikke herregud, men "Åh, gud" og det kom rett tilbake fra hennes munn :nailbiting: jeg sier som regel ikke så mye stygt, men da lillegutt hylte som verst så gikk jeg rundt med han i armene og sa noen stygge gloser med myk og rolig stemme. (høres ut som den supermammaen, ser jeg :hilarious:)

Du kunne ha ristet han, så at du bannet på en rolig måte var nok helt innafor! :p

Jeg har nå forklart at banneord skal man ikke si og at mamma og pappa ikke burde det heller. :p
 
Du kunne ha ristet han, så at du bannet på en rolig måte var nok helt innafor! :p

Jeg har nå forklart at banneord skal man ikke si og at mamma og pappa ikke burde det heller. :p
Ja, var hvertfall rolig ;)
Lurt, hvis frøkna begynner med noen stygge ord så skal jeg også si det! (hun har en onkel som er fæl med banning, ordentlig fæl til tider :nailbiting:)
 
Ja, var hvertfall rolig ;)
Lurt, hvis frøkna begynner med noen stygge ord så skal jeg også si det! (hun har en onkel som er fæl med banning, ordentlig fæl til tider :nailbiting:)

Uffda :p
Men da får ungene et lynkurs i at mamma og pappa ikke er så perfekte selv om de er voksne :p For det er viktig for dem å se også. ;) Får vri det den veien for å føle seg bedre :p
 
Er ikke noe videre pirkete på det ordet, men bruker «herlighet» eller den juicy strofen; «det var da som svarte» om det er virkelig ille :hilarious:
Retter ikke på barna om de sier herregud. Det finnes en mengde andre ord som er værre.

X-mann bruker «jævlig» i stedet for veldig.
Å ha å ha faen/jævla i dagligtale får meg til å rynke på nesa..
Ja det er det jeg også mener.
Hvorfor ha jævlig som et dagligdags ord?
Er det ikke mulig å finne andre ord som er penere?
I mitt hode virker det som om det er et begrenset vokabular når man må bruke sånne ord i hver setning [emoji85]
Beklager [emoji85]

Jeg har vokst opp med en pappa som bannet mye, så har hørt mye rart... Jeg syntes faktisk det var flaut jeg, at han bannet blant andre folk og jeg var der..
Det er vel kanskje grunnen til at jeg ikke banner..
Pluss at når man jobber i bhg, så bør ikke banneord være en del av et vanlig vokabular. Hadde ungene her kommet hjem og lært banneord av de voksne i bhg skulle de fått høre det [emoji849]

Igjen av oss er kristne, står ikke i statskirken en gang. Men samboer har kristne besteforeldre og en far som er sogneprest. Så sånn sett er vi vel litt opptatte av at ungene skal ha et ordforråd uten mye sånt. [emoji4]
 
Last edited:
Hadde en periode jeg var fæl til å si det. Men fant ut at jeg måtte slutte. Litt fordi det ble for sterkt uttrykk til settingen ofte. Herlighet var mer riktig
 
Banner sjelden. "Herregud" er et banneord på lik linje som "faen" og jeg synes ikke noe om å bruke det i tide og utide.
 
Her brukes herregud litt av både meg og mannen. Aldri hørt storesøster på 3 si det, men så tror jeg ikke vi sier det så ofte heller. Synes ikke det er det verste ordet å bruke.

Var med noen andre familier forrige helg som brukte «faen» og «jævli» hele tiden, og det liker jeg ikke. Vi bruker så og si aldri de ordene selv, og jeg vil ikke at barna skal lære seg dem.
 
Ja det er det jeg også mener.
Hvorfor ha jævlig som et dagligdags ord?
Er det ikke mulig å finne andre ord som er penere?
I mitt hode virker det som om det er et begrenset vokabular når man må bruke sånne ord i hver setning [emoji85]
Beklager [emoji85]

Jeg har vokst opp med en pappa som bannet mye, så har hørt mye rart... Jeg syntes faktisk det var flaut jeg, at han bannet blant andre folk og jeg var der..
Det er vel kanskje grunnen til at jeg ikke banner..
Pluss at når man jobber i bhg, så bør ikke banneord være en del av et vanlig vokabular. Hadde ungene her kommet hjem og lært banneord av de voksne i bhg skulle de fått høre det [emoji849]

Igjen av oss er kristne, står ikke i statskirken en gang. Men samboer har kristne besteforeldre og en far som er sogneprest. Så sånn sett er vi vel litt opptatte av at ungene skal ha et ordforråd uten mye sånt. [emoji4]

Samme her. Moren min bannet veldig mye og veldig stygge ord.

Mannen min sine foreldre kommer fra kristne familier så de banner ikke i det hele tatt, og derfor gjør ikke han det heller. Jeg banner heller ikke i den forstand at jeg aldri sier ord som faen, jævlig, helvete osv. Men herregud sier jeg av og til. Jeg ser ikke på det som banning. Sier det ikke hele tida akkurat, men når jeg blir veldig forbløffet eller sjokkert over noe.

Som når noen forteller meg om en som ikke fikk riktig behandling på sykehuset og det resulterte i at babyen døde. Sånne ting. Da kan jeg si herregud!
 
Samme her. Moren min bannet veldig mye og veldig stygge ord.

Mannen min sine foreldre kommer fra kristne familier så de banner ikke i det hele tatt, og derfor gjør ikke han det heller. Jeg banner heller ikke i den forstand at jeg aldri sier ord som faen, jævlig, helvete osv. Men herregud sier jeg av og til. Jeg ser ikke på det som banning. Sier det ikke hele tida akkurat, men når jeg blir veldig forbløffet eller sjokkert over noe.

Som når noen forteller meg om en som ikke fikk riktig behandling på sykehuset og det resulterte i at babyen døde. Sånne ting. Da kan jeg si herregud!
Jada, jeg kan også si det innimellom. Men ikke hver dag. Kan ikke huske sist jeg sa det. Ungene her bruker det heller ikke.
 
Som nordlending har jeg er veldig annet forhold til "bannskap" enn folk fra sør for Trøndelag. Dette basert på egne erfaringer, men ser jo tendensene i denne tråden ganske tydelig. Disse grusomme banneordene som folk unngår alt de kan og mener gir et tomt og uintelligent språk, er for meg bare ord. De betyr så utrolig mye mindre når de kommer fra min munn enn det de tydeligvis gjør for veldig mange andre. Jeg er vokst opp med at "åh faen" betyr akkurat det samme som "åh nei", og jeg legger ikke noe mer i det heller. "Herregud" brukes nok daglig her, uten at tanken er å støte hverken den ene eller den andre.

Når det er sagt så merker jeg og stor forskjell på om ordene kommer fra en med-nordlending eller noen sørfra. Fra noen som snakker en eller annen variant av nordnorsk (og til en viss grad trøndersk, særlig nordlige strøk) så betyr det ingenting, kommer det fra noen sør for Trøndelag (spesielt østlandsområdet) så høres det plutselig både brutalt og sint ut.

Rart det der :p
 
Her banner vi litt for ofte både jeg og papi, mens ungene kjefter på oss i stedet for å herme etter [emoji28]
 
Har ikke tenkt så mye over det, så er sikkert ikke så utbredt her vil jeg tro :)
MEN... ungene mine på 5 og 7 har lagt sin elsk på låta "God sommer" med Freddy Kalas og går rundt innimellom og synger: "Å dæven, herregud! Nå skarre bli godt med en kald en!"

Syns nesten det er verre på en måte, men samtidig ikke noe jeg gidder å "kjefte" på de for, de vil nok komme over "verre" låter i sitt liv, kan ikke skjerme dem fra alt heller :)

Er selv sånn at jeg omtrent aldri banner eller bruker stygge ord, "herregud" kan innimellom glippe ut, men prøver å bytte det ut med "herlighet" hvis jeg rekker å tenke meg om :D
 
Mhm! Jeg skulle hente frøkna etter luren og skifte bleie, åpnet bleia og der lå en kjempeoverraskelse. Jeg sa ikke herregud, men "Åh, gud" og det kom rett tilbake fra hennes munn :nailbiting: jeg sier som regel ikke så mye stygt, men da lillegutt hylte som verst så gikk jeg rundt med han i armene og sa noen stygge gloser med myk og rolig stemme. (høres ut som den supermammaen, ser jeg :hilarious:)

Jeg har også hatt mine runder med diverse gloser i et mykt tonefall ;)
 
Jo, alle kristne blir faktisk støtt da det er noe av det verste du kan si og høre som kristen. Så her vet du heller lite om emnet.

Slutte å snakke om kropp? Hvor TAR du det fra? Det er jo mye mildere, du forstår virkelig ikke hvor stygt det er å bruke overskriftens frase.

Dette er jo ting folk sier offentlig, de kan sitte på bussen og nærmest hyle det ut. Hvordan hadde det blitt mottatt hvis det var vanlig å, i annenhver setning, utbryte høylytt: "Jeg hater stygge, feite mennesker!"?

Du fremstår som en smule fanatisk. Finnes det noe i dag som ingen blir støtt av? Om jeg sier herregud sjø du være fornøyd jeg ikke sier noe verre, jeg kan da mye styggere ord enn det ;)

Og at alle kristne blir støtt av ordet «herregud» stemmer ikke.
 
Du fremstår som en smule fanatisk. Finnes det noe i dag som ingen blir støtt av? Om jeg sier herregud sjø du være fornøyd jeg ikke sier noe verre, jeg kan da mye styggere ord enn det ;)

Og at alle kristne blir støtt av ordet «herregud» stemmer ikke.
Nei, jeg er kristen og blir ikke støtt. Bruker herregud ofte selv jeg, og tror ikke Gud tar seg nær av det for å være ærlig.
 
Jeg banner MYE forøvrig, og det er absolutt ikke noe i veien med vokabularet mitt. ;)

Ikke mitt heller. Jeg kan mange synonymer så banner ikke fordi jeg mangler ordforråd, slik som det blir påstått. ;) Litt dårlig argument, egentlig.
 
Back
Topp