Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Hva må det være på for at det er stort nok da? Jeg har tatt glukosebelastning jaFastende er problemet her også, men ikke «stort» nok til at endokrinolog ville sette diagnosen. Har dere tatt glukosebelastningstest?
Kriteriet er fastende på 5.3. Da har du svg.diabetesFastende er problemet her også, men ikke «stort» nok til at endokrinolog ville sette diagnosen. Har dere tatt glukosebelastningstest?
Forrige svangerskap hadde jeg fastende på 5,4, og da ble diagnosen satt med én gang. Denne gang har jeg testet selv hjemme men skal ta glukosebelastningstest på mandag selv om jeg allerede har endret kosthold og tester selv. Tror de vil være sikker og ha det liggende i systemet. Hos oss er grensen 5,3 og 6,7 så er du der eller over på noen av de så har du svangerskapsdiabetes uavhengig av når i svangerskapet testen ble tatt. Om det er en egen grense når det kommer til insulin m.m. vet jeg ikkeFastende er problemet her også, men ikke «stort» nok til at endokrinolog ville sette diagnosen. Har dere tatt glukosebelastningstest?
Da har nok de andre grenser å forholde seg til enn det jeg har fått beskjed om der jeg bor, men håper du slipper insulin og alt går fint til fødselJeg ligger ikke mye over. Fastende ligger ofte mellom 5,4 og 5,5
Etter måltid er det ofte ganske fint. Kun hadd 2 målinger som var på 7 . Men det er etter jeg har munchet sjokolade.
Fikk akkurat resultater på glukosebelastning.. den lå på 9 etter 2 timer. Så akkurat på grensen til SV diabetes.
Så nå krysser jeg fingrene for å slippe insulin![]()

5.5 og 5.4 er en del over normalt, grensen er jo 5.3. Jeg har fastende på 3.5-3.9Jeg ligger ikke mye over. Fastende ligger ofte mellom 5,4 og 5,5
Etter måltid er det ofte ganske fint. Kun hadd 2 målinger som var på 7 . Men det er etter jeg har munchet sjokolade.
Fikk akkurat resultater på glukosebelastning.. den lå på 9 etter 2 timer. Så akkurat på grensen til SV diabetes.
Sniker!Jeg ligger ikke mye over. Fastende ligger ofte mellom 5,4 og 5,5

Sniker. Opplevde mye av det samme. 5.5 fastende og 4.5 etter 2 timer. Fastlege som mente det ikke var noe å bry seg om. Hadde to ekstra legetimer etter testen hvor jeg argumenterer for svangerskapsdiabetes, men ble ikke hørt. Gynekolog på føden tok tak i det med en gang. Da det fastende har fortsatt å ligger mellom 5.1 og 5.5, sendte jeg melding til fastlegen å ba om henvisning til diapol. Det fikk jeg, men han skrev i tillegg at han syntes jeg ikke skulle bekymre meg så mye…. Er egentlig veldig glad i fastlegen min, så ble rett og slett skikkelig skuffet over ham.Sniker!
Har aldri tatt glukosebelastningstest da jeg uansett er type 1 diabetiker.
Ville bare si at med et resultat på 9 mmol etter 2 timer er du egentlig godt over grensa for sv.diabetes (forsåvidt er også fastende over, men bare «såvidt»).
Verdiene som brukes for å få diagnosen skal være den samme i hele Norge, men ettersom disse ble oppdatert relativt nylig er det (desverre) mange leger og andre helsepersonell som ikke har fått med seg endringen.
Jeg har en kusine som opplevde dette som måtte mase og mase på fastlege om å få henvisning til diabetessykepleier ettersom han mente hun ikke hadde det (heldigvis har hun en mamma som jobber på føden som visste at hun var godt over grensa).
Ikke for å skremme, men det kan være direkte farlig for både deg og lille i magen å ikke få den behandlingen dere har krav på som gravid med (svangerskaps)diabetes.
Kusina mi endte opp med sv. forgiftning (forhøyet sannsynlighet for dette uansett hvordan type diabetes i svangerskap).
Alt gikk bra heldigvis med både mor og barn, men jeg vil anbefale deg å ikke «bare la det fare» fordi legen mener du ligger bare akkurat over grensa.
Skadepotensialet kan i verste fall bli ganske stort![]()
Det synes jeg var veldig rart. Spesielt mtp at de bruker det samme blodet på legekontoret som er sendt inn til furst. Er det da noe feil med maskinen på legekontoret? Hm..Jeg har et spørsmål som ikke gjelder svangerskapsdiabetes, men glukosebelastningstesten.
Jeg tok den før jul, og verdi både før og etter var under. Verdi fastende var 5,1 og verdi etter to timer var 5,5. Jeg var litt usikker i og med at mitt fastende var såpass nærme grensen, men legen var fornøyd.
Nå fikk jeg derimot prøvesvar hos Helsenorge, da blodprøvene mine tydeligvis også ble sendt til Fürst. Og på prøvesvarene fra Fürst står det at mitt fastende blodsukker er 4 og 4.8 etter to timer. De har i tillegg referanseverdi på 4-6 på fastende og 0-7,7 på testen etter to timer. Fastlegen hadde >5,3 på fastende og >9 etter to timer som sine referanser.
Er det ikke rart at prøvene viser så stor forskjell? Eller er det vanlig?