Ariell98 sin dagbok

9dpo

Fikk en stekt følelse av at jeg var gravid i går kveld. Første jeg gjorde i morges var å teste.

Vis vedlegget 468609
Den var positiv :Heartred :Heartred Krysser fingrene for at vi får beholde denne spiren helt til termin i mai!

Gratulerer så mye med spiren :love7 :dance011 :smiley-bounce012:smiley-bounce015:cool05:gen014:love017:hug007:binkybaby:wav:love7:Heartblue:Heartpink

11dpo

Denne testen var kanskje ikke akkurat så sterk som jeg hadde håpet på. Men det trenger jo ikke å bety noe. Så mye kan man ikke stole på testene :dead:
IMG_1882.jpeg

Den er ikke så mye svakere at jeg synes jeg kan konkludere med noe enda. Uansett burde jeg ikke teste to ganger om dagen, for om jeg husker rett fra sist gang så fikk jeg ofte litt svakere test på første urin. :confused005

Med det sagt så blir jeg sikkert å teste igjen etter jobb :hilarious: Men om den er good, så lover jeg at jeg bare skal teste max én gang om dagen. Aller helst annenhver dag. Kanskje jeg skal kjøpe digital snart?! :nailbiting:

Forholder meg rolig og positiv :Heartred

4+4

Jeg føler meg som normalt, unntatt at jeg er veldig trøtt og noe emosjonell. Jeg sover ca 10 timer hver natt :smiley-ashamed004

Har egentlig lyst til å kjøpe en digital med uker på, men har ikke kommet så langt enda! Har ikke tenkt til å kjøpe flere strimmeltester.

Klør allerede etter å fortelle om graviditeten til venner, jobb og familie. Men jeg prøver å være tålmodig.

Skifter mellom å tenkte på hvor tøft og utfordrende det blir med to små, og å glede meg. Så får jeg dårlig samvittighet for å glede meg over potensiell ny baby når jeg allerede har verdens beste lille gullklump. Gruer meg til han blir «den største» :arghh: Han er jo min pittepittelille søteste baby enda :(:Heartblue

Med andre ord veldig emosjonell for tiden. Prosesserer det hele :Heartpink

5+6

Alt lover enda godt. Ikke så veldig mye nytt å komme med :) Annet enn noe kvalme som starter på formiddag og gir seg på kvelden. Dårlig matlyst og har gått ned ca ett kilo siden positiv test. Men jeg har nok å ta av så dgb :hilarious: Trøtt. Ingen blødning/spotting i det hele tatt! Bank i bordet! Digg å ikke ha det stressmomentet.

Første kontroll hos jordmor på onsdag!:Heartred

Må vel kjøpe en bbhugme snart, sånn at den er klar til bruk etterhvert! Kasta den jeg hadde forrige gang pga gulp og melk :angelic:

7+1

Herreguuuud hvor trøtt går det an å bli egentlig :dead: i morgen skal jeg til jordmor og fylle ut skjema for svangerskapspenger, og på torsdag skal jeg til legen for å forhåpentligvis få sykemelding :wtf: for fyyyy nå er jeg uggen og helt sykt sliten!

Men ellers ingen blødninger el. Så det lover godt for graviditeten i det minste :Heartpink

9+0
Alt vel (tilsynelatende). Kvalm og trøtt :)

Tenker mye på NIPT. Sist hadde vi utvidet nipt via ultralydklinikken.dk. Da sendte vi en blodprøve til utlandet. Blodprøven ble tatt av en lokal privat lege. Nå er jo det blitt skikkelig fy-fy og det er jo ikke lov for helsepersonell å hjelpe andre å ta nipt. Skulle ønske jeg kjente noe helsepersonell godt nok til at jeg kunne spørre om en tjeneste, men jeg gjør jo ikke det.

Så da har vi vurdert om jeg skal ta en «svipptur» til Danmark for å få det utført der. Men huffffff det blir slitsomt altså i min tilstand nå. Ingen nærme nok i Sverige heller. Det blir flytur og styr uansett :( Er jo også gradert sykemeldt, og litt usikker på hvordan det er å reise til utlandet samtidig som sykemelding.

For meg hadde en norsk nipt vært nok. Men mannen har et sterkt ønske om utvidet nipt som ikke er lov i Norge.

Ultralyd nærmer seg, og tid for nipt er snart her. Så usikker på hva vi skal gjøre med dette! o_O

11+5
Da har vi hatt både OTUL og ultralyd ifbm NIPT i København! Alt bra! Sprellende og energisk baby som i likhet med sin storebror ikke liker å vise seg frem på ultralyd :hilarious: Termin ble noe justert - til 17.mai! :oops: Nå venter vi svar på NIPT ila neste uke. Men siden alt var bra på ultralyd, så forventer (håper) vi et normalt svar. Vi er spente på kjønn, det får vi jo vite når vi får svar! Vi blir ikke å si det til noen andre da, de får vente til desember når vi normalt sett ville fått vite på oul :)

IMG_2385.jpeg

IMG_2386.jpeg

I går fortalte vi familie om graviditeten :Heartred De aller fleste ble veldig overrasket og glade. Vi lot kommende storebror gi ultralydbilder til mine foreldre. Resten fikk bilde tilsendt! :Heartred

Jeg er enda litt sykemeldt. Prøver å tilpasse dagene mine på jobb, og oppfatter alle som veldig samarbeidsvillige. Men det er jo ikke så lett. Jeg er ganske kvalm og sykt sliten.I morgen skal jeg tilbake til jordmor for å få snakket om tilrettelegging i jobb og kanskje søke om svangerskapspenger. Jeg må også innom legekontoret for å ta blodprøver denne uka. Ellers blir neste ultralyd i starten av desember. Og etter hvert må jeg ta stilling til hvilke vaksiner jeg skal ta. :)

13+1
Nå har det skjedd en del og det siste døgnet har vært noe dramatisk. Skriver her i dagboka for å få luftet tanker, følelser og redsel.

I går var jeg på jobb som vanlig. Jobber 50% nå og drar ofte hjem i lunsjtider. Men noen ganger velger jeg å spise lunsj med kollegaene mine. Jeg hadde også et par småting jeg skulle gjøre før jeg dro hjem. Mens jeg satt på lunsjrommet og spiste, kjente jeg noe som føltes ut som at jeg blødde eller mye utflod f eks. Jeg gikk på do og forventet at det bare var utflod, men dessverre var det blod.

Jeg fikk selvfølgelig panikk, da det var en god del blod. Faktisk så blødde jeg igjennom undertøy og tightsen jeg hadde på meg under arbeidsbuksa. Så jeg ringte min mann i panikk og vi avtalte at jeg skulle ringe legen, komme hjem og så skulle vi kjøre til lege/sykehuset sammen.

Legen ba meg prøve å ringe sykehuset for å høre om de ville ta meg direkte. Og det gjorde de heldigvis! Til tross for at jeg er så kort på vei. Kanskje de hørte hvor redd jeg var og synes synd på meg, eller kanskje fordi jeg nevnte at jeg har hatt spontanaborter tidligere, eller kanskje de rett og slett bare hadde god tid.

Uansett, en time senere fikk jeg komme inn på fødeavdelingen (!) for en kjapp ultralyd. Jordmoren der sa ærlig til meg at hen ikke var ultralydutdannet, og at alt hen kunne sjekke var om barnet var i livet. Ultralyden viste til vår store overraskelse en sprell levende gutt. Men ellers ble ingenting annet undersøkt. Jordmor sa at det kunne være såre slimhinner kanskje. Noe lettet vendte vi hjem igjen og forventet at blødningen ville gi seg.

Vel - her er jeg morgenen etter og blør enda. Litt. Det har jo minsket en god del. Men i hele går blødde jeg som om jeg hadde mensen. Og jeg har enda friskt blod ved hvert toalettbesøk, selv om jeg ikke blør noe særlig i bindet. Jeg er også ganske øm i hele nedre mageområdet, og kjenner litt «tyngde» hvis jeg går ned en trapp litt brått eller lignende.

Jeg er ganske engstelig for at dette blir å ende dårlig, til tross for at vi så et levende foster i går. Jeg er i dag hjemme fra jobb fordi jeg føler meg så usikker på hele situasjonen og er redd for at jeg (på grunn av min fysiske jobb) skal begynne å blø enda mer igjen. Jeg skal ringe legen og håper vi får mer avklaring i situasjonen. Nå som panikken har lagt seg litt, skulle jeg ønske jeg ba om livmorhals og morkake ble sjekket med jeg var på sykehuset. Men i alt stresset så tenkte jeg ikke på det.

Og jeg fikk i går høre en frase som jeg kjenner igjen fra helsepersonell fra alle mine tidligere aborter: «så tidlig er det ikke noe vi kan gjøre uansett, så…». To ganger fikk jeg høre det i går. Og jeg SKJØNNER jo hva de mener. Men det er så vondt å høre. Jeg vet de ikke kan redde et foster på typ 6 cm liksom, men det er ikke det jeg trenger å høre. Jeg er bare en redd gravid kvinne på leting etter svar :(

Oppdaterer når jeg vet mer. :Heartred

13+1
Nå har det skjedd en del og det siste døgnet har vært noe dramatisk. Skriver her i dagboka for å få luftet tanker, følelser og redsel.

I går var jeg på jobb som vanlig. Jobber 50% nå og drar ofte hjem i lunsjtider. Men noen ganger velger jeg å spise lunsj med kollegaene mine. Jeg hadde også et par småting jeg skulle gjøre før jeg dro hjem. Mens jeg satt på lunsjrommet og spiste, kjente jeg noe som føltes ut som at jeg blødde eller mye utflod f eks. Jeg gikk på do og forventet at det bare var utflod, men dessverre var det blod.

Jeg fikk selvfølgelig panikk, da det var en god del blod. Faktisk så blødde jeg igjennom undertøy og tightsen jeg hadde på meg under arbeidsbuksa. Så jeg ringte min mann i panikk og vi avtalte at jeg skulle ringe legen, komme hjem og så skulle vi kjøre til lege/sykehuset sammen.

Legen ba meg prøve å ringe sykehuset for å høre om de ville ta meg direkte. Og det gjorde de heldigvis! Til tross for at jeg er så kort på vei. Kanskje de hørte hvor redd jeg var og synes synd på meg, eller kanskje fordi jeg nevnte at jeg har hatt spontanaborter tidligere, eller kanskje de rett og slett bare hadde god tid.

Uansett, en time senere fikk jeg komme inn på fødeavdelingen (!) for en kjapp ultralyd. Jordmoren der sa ærlig til meg at hen ikke var ultralydutdannet, og at alt hen kunne sjekke var om barnet var i livet. Ultralyden viste til vår store overraskelse en sprell levende gutt. Men ellers ble ingenting annet undersøkt. Jordmor sa at det kunne være såre slimhinner kanskje. Noe lettet vendte vi hjem igjen og forventet at blødningen ville gi seg.

Vel - her er jeg morgenen etter og blør enda. Litt. Det har jo minsket en god del. Men i hele går blødde jeg som om jeg hadde mensen. Og jeg har enda friskt blod ved hvert toalettbesøk, selv om jeg ikke blør noe særlig i bindet. Jeg er også ganske øm i hele nedre mageområdet, og kjenner litt «tyngde» hvis jeg går ned en trapp litt brått eller lignende.

Jeg er ganske engstelig for at dette blir å ende dårlig, til tross for at vi så et levende foster i går. Jeg er i dag hjemme fra jobb fordi jeg føler meg så usikker på hele situasjonen og er redd for at jeg (på grunn av min fysiske jobb) skal begynne å blø enda mer igjen. Jeg skal ringe legen og håper vi får mer avklaring i situasjonen. Nå som panikken har lagt seg litt, skulle jeg ønske jeg ba om livmorhals og morkake ble sjekket med jeg var på sykehuset. Men i alt stresset så tenkte jeg ikke på det.

Og jeg fikk i går høre en frase som jeg kjenner igjen fra helsepersonell fra alle mine tidligere aborter: «så tidlig er det ikke noe vi kan gjøre uansett, så…». To ganger fikk jeg høre det i går. Og jeg SKJØNNER jo hva de mener. Men det er så vondt å høre. Jeg vet de ikke kan redde et foster på typ 6 cm liksom, men det er ikke det jeg trenger å høre. Jeg er bare en redd gravid kvinne på leting etter svar :(

Høres ut som meg! Noen timer etter TUL i uke 14 begynte jeg å fossblø. Det rant nedover bena mine. Dro på legevakten, men de tok bare en veldig enkel ultralyd som viste at det fortsatt var liv. Sykehuset ville ikke ta meg inn så tidlig. Blødningen avtok på kvelden, men jeg våknet midt på natten av at jeg blødde gjennom undertøy og bukse. Dro igjen til legevakten, men ingenting å få gjort der, så dro til privat gyn samme dag. Viste seg at jeg hadde et middels stort hematom. Det stoppet å blø og ble bare liggende der. Var fortsatt mulig å se på OUL, men har ikke skapt noen problemer. Uke 30 nå med en aktiv gutt i magen. Krysser fingrene for at det er en så «enkel» forklaring hos deg også :Heartred

13+1

Huff, så skremmende! Håper det bare er en uskyldig blødning, og at det går over. Håper for deg :Heartred

Høres ut som meg! Noen timer etter TUL i uke 14 begynte jeg å fossblø. Det rant nedover bena mine. Dro på legevakten, men de tok bare en veldig enkel ultralyd som viste at det fortsatt var liv. Sykehuset ville ikke ta meg inn så tidlig. Blødningen avtok på kvelden, men jeg våknet midt på natten av at jeg blødde gjennom undertøy og bukse. Dro igjen til legevakten, men ingenting å få gjort der, så dro til privat gyn samme dag. Viste seg at jeg hadde et middels stort hematom. Det stoppet å blø og ble bare liggende der. Var fortsatt mulig å se på OUL, men har ikke skapt noen problemer. Uke 30 nå med en aktiv gutt i magen. Krysser fingrene for at det er en så «enkel» forklaring hos deg også :Heartred
Så godt å høre at det gikk fint for deg og din baby :Heartred dessverre er nærmeste private gyn noen timer unna og jeg har ikke overskuddet til å kjøre dit nå. Håper fastlegen vil gjøre noe i dag. Det hjelper å høre at det kan gå bra!

så skummelt å oppleve blødning, særlig så sent :sorry: håper gutten din klarer seg, og at alt har sine forklarlige og ufarlige grunner :Heartred

Tilbake fra en grundig sjekk på sykehuset av gynekolog :Heartred

Alt bra!!! Ingen blødning i livmor, livmorhals er lukket og lang, morkake normal. Kanten på morkake er kanskje litt langt ned, men det er så tidlig at det er alt for tidlig å krisemaksimere over det. Hun sa det så ut som den var godt plassert bak. Babyen er frisk og rask.

Livmorhalstappen/slimhinnen er «sensitiv» og «hormonpåvirket» og blør derfor lett. Hun undersøkte meg og så at det var der jeg blødde fra. Tok celleprøve (er 27 år og har ikke gjort det før, så det er jo på tide uansett).

Vi puster lettet ut og fortsetter å glede oss over lille gutten i magen. :Heartblue

15+6 og enda gravid :Heartred

Hektisk på jobb nå før jul (typisk i mitt yrke - eller kanskje alle yrker?). Så jeg har vært sliten hver dag etter jobb til tross for at jeg jobber redusert. Men har likevel fått pyntet til jul og koser meg i denne tiden. De fleste julegaver er kjøpt inn og pakket inn. Et læringstårn til storebror har han allerede fått på forskudd fra oss, slik at vi kan bake sammen i jula! Ellers får han bøker og litt sånt :Heartred Får se om det blir noen gaver under treet til lillebror i år. :Heartblue

Kvalmen er så å si borte, men utmattelsen henger igjen. Håper jeg snart slipper den.

Tiden går fort, og snart er det ultralyd i midten av desember, så jul og nyttår. Og vipps - så kommer påsken, våren og til slutt lillebror :D Begynner å glede meg mer og dagdrømmer ofte om pittesmå pysjer og fjonete babyhår.

Ble innkjøp av Moonboon nå på black week. Kjøpte også en kjempefin babybjørn vippestol av en dame på Facebook, samt en pent brukt bbhugme. Bbhugme er allerede i bruk. Elsk!

Nå mangler vi så og si bare babybilstol og tripp trapp m utstyr. Kanskje litt sommerklær i str 56/62. Og så ønsker jeg meg voksi Carry me. Og… ja! Så mangler vi bare å kjøpe en til bil :hilarious:

Alt til sin tid :Heartred

18+0 og ordinær ultralyd!
I dag har vi vært på oul og sett på lillebror! Han koser seg i magen og jeg har begynt å kjenne små spark :Heartred Alt vel på ultralyd. Morkake fint plassert.

IMG_2879.jpeg

Den lille nesen!!:love7

Alt vel hjemme også, til tross for en tøff uke med influensa på gutta her. Jeg slapp heldigvis unna med litt sår hals i et par dager bare. Men både mann og storebror har hatt feber og skikkelig dårlig form. Begynner å gå over heldigvis!

Ellers er jeg fortsatt delvis sykemeldt. Fortsatt veldig sliten. Ikke kvalm lengre i det hele tatt, så det er i alle fall bra.

Har allerede sett gjennom babyklær og jeg har bestilt en klespakke på Finn bestående av masse pysjamaser med glidelås til lillebror! Og en pakke med gravidklær til meg selv. :) Blir å ønske oss litt omslagsbody og bukser til jul, da jeg så at jeg hadde kvittet meg med en god del fra storebror.

Så vil jeg så gjerne begynne på et strikkeprosjekt til baby, og tror jeg vil prøve meg på denne:
IMG_2880.jpeg

Lun omslagsdress av yndestrikk! Spørs bare hvilken størrelse som er best med maibaby :scratch

Etter nyttår skal jeg/vi fikse opp et av gjesterommene nede som vi tenker jeg og baby kan sove sammen i den første tiden, i hverfall av og til. Så kan pappaen sove i vårt vanlige soverom på hovedplan ved siden av storebror sitt rom og alle får mest mulig søvn. Men vi får se hvordan det blir :) Planen på sikt er at barna får hvert sitt på hovedplan, og vi tar det største soverommet nede. :Heartred

Back
Topp