13+1
Nå har det skjedd en del og det siste døgnet har vært noe dramatisk. Skriver her i dagboka for å få luftet tanker, følelser og redsel.
I går var jeg på jobb som vanlig. Jobber 50% nå og drar ofte hjem i lunsjtider. Men noen ganger velger jeg å spise lunsj med kollegaene mine. Jeg hadde også et par småting jeg skulle gjøre før jeg dro hjem. Mens jeg satt på lunsjrommet og spiste, kjente jeg noe som føltes ut som at jeg blødde eller mye utflod f eks. Jeg gikk på do og forventet at det bare var utflod, men dessverre var det blod.
Jeg fikk selvfølgelig panikk, da det var en god del blod. Faktisk så blødde jeg igjennom undertøy og tightsen jeg hadde på meg under arbeidsbuksa. Så jeg ringte min mann i panikk og vi avtalte at jeg skulle ringe legen, komme hjem og så skulle vi kjøre til lege/sykehuset sammen.
Legen ba meg prøve å ringe sykehuset for å høre om de ville ta meg direkte. Og det gjorde de heldigvis! Til tross for at jeg er så kort på vei. Kanskje de hørte hvor redd jeg var og synes synd på meg, eller kanskje fordi jeg nevnte at jeg har hatt spontanaborter tidligere, eller kanskje de rett og slett bare hadde god tid.
Uansett, en time senere fikk jeg komme inn på fødeavdelingen (!) for en kjapp ultralyd. Jordmoren der sa ærlig til meg at hen ikke var ultralydutdannet, og at alt hen kunne sjekke var om barnet var i livet.
Ultralyden viste til vår store overraskelse en sprell levende gutt. Men ellers ble ingenting annet undersøkt. Jordmor sa at det kunne være såre slimhinner kanskje. Noe lettet vendte vi hjem igjen og forventet at blødningen ville gi seg.
Vel - her er jeg morgenen etter og blør enda. Litt. Det har jo minsket en god del. Men i hele går blødde jeg som om jeg hadde mensen. Og jeg har enda friskt blod ved hvert toalettbesøk, selv om jeg ikke blør noe særlig i bindet. Jeg er også ganske øm i hele nedre mageområdet, og kjenner litt «tyngde» hvis jeg går ned en trapp litt brått eller lignende.
Jeg er ganske engstelig for at dette blir å ende dårlig, til tross for at vi så et levende foster i går. Jeg er i dag hjemme fra jobb fordi jeg føler meg så usikker på hele situasjonen og er redd for at jeg (på grunn av min fysiske jobb) skal begynne å blø enda mer igjen. Jeg skal ringe legen og håper vi får mer avklaring i situasjonen. Nå som panikken har lagt seg litt, skulle jeg ønske jeg ba om livmorhals og morkake ble sjekket med jeg var på sykehuset. Men i alt stresset så tenkte jeg ikke på det.
Og jeg fikk i går høre en frase som jeg kjenner igjen fra helsepersonell fra alle mine tidligere aborter: «så tidlig er det ikke noe vi kan gjøre uansett, så…». To ganger fikk jeg høre det i går. Og jeg SKJØNNER jo hva de mener. Men det er så vondt å høre. Jeg vet de ikke kan redde et foster på typ 6 cm liksom, men det er ikke det jeg trenger å høre. Jeg er bare en redd gravid kvinne på leting etter svar
Oppdaterer når jeg vet mer.