Skravletråd for Mars -26

Ventet i over åtte uker og endelig fått innvilget svangerskapspenger fra NAV. Både arbeidsgiver og jordmor har trygget meg på at de ikke har opplevd at noen ikke får dette innvilget med den type jobb jeg har, men har likevel vært en stor byrde å gå og vente har jeg følt. Så i dag er jeg veldig glad og ikke minst utrolig lettet!:happy093Skikkelig håpløst at en må gå ut av arbeid så lenge før en faktisk får vite om søknad blir innvilget eller ikke..
Så bra!! Har ventet nå i 14 uker og merker at det er et stressmoment drive å vente på å få det i boks :dead:

Så bra!! Har ventet nå i 14 uker og merker at det er et stressmoment drive å vente på å få det i boks :dead:
Ugh, prøvd å sende dem en melding om "er det noe dere mangler som jeg ikke har fått med meg" - siden det er gått OVER forventet saksbehandlingstid...? :/

Ugh, prøvd å sende dem en melding om "er det noe dere mangler som jeg ikke har fått med meg" - siden det er gått OVER forventet saksbehandlingstid...? :/
Jepp! To ganger.. Får bare sånn vagt svar «Ser ut som alt er lastet inn fra din side. Du vil bli kontaktet av din saksbehandler når saken blir sett på.» :scratch

Jepp! To ganger.. Får bare sånn vagt svar «Ser ut som alt er lastet inn fra din side. Du vil bli kontaktet av din saksbehandler når saken blir sett på.» :scratch
Så dårlig. 14 uker er jo helt hinsides. Må være helt forferdelig å gå og vente på, jeg syntes mine 8 uker var alt for lenge liksom..

Hmf, det var nå fryktelig da. Klage en gang til på at det tar lang tid, og spørre om det er noe mer du burde mase på arbeidsgiver om? :dead:

Hmf, det var nå fryktelig da. Klage en gang til på at det tar lang tid, og spørre om det er noe mer du burde mase på arbeidsgiver om? :dead:
Ja skikkelig ork å ha i bakhodet.. Heldigvis får jeg lønn direkte fra arbeidsgiver, men er jo mange som ikke får det så saksbehandlingstidene er jo helt ulevelig..

Ja skikkelig ork å ha i bakhodet.. Heldigvis får jeg lønn direkte fra arbeidsgiver, men er jo mange som ikke får det så saksbehandlingstidene er jo helt ulevelig..
Jepp, stakkars dem som ikke har råd til det og.. for det er jo ikke snakk om å få noe stønader mens man venter. Sosialstønad, da må du vel selge bilen først liksom. Ellers har du ikke dårlig nok råd :dead:

Fastende blodsukker var 5,5 i dag. Noe som egentlig er litt høyt for meg. Innenfor normalen når man ikke er gravid, men gravid er der vel 5.3 som er øverste tror jeg. Fastet nok litt kortere enn jeg egentlig skal, og har sovet dårlig i natt pga 2 åring på besøk i senga, så mulig det kan påvirke.
2 timer etter sukkerguffa, var blodsukkeret 4,5, så kroppen takler jo åpenbart sukker greit. Bare usikker på om den første målingen har noe å si. Blir spennende å høre fra lege. Forrige runde hadde jeg 5.0 fastende og 4.9 etter 2 timer. Føler meg ikke noe annerledes denne runden.
Noen med erfaringer å dele?
Her er dei veldig striks på det. Eg hadde det samme som deg på fastande, men fekk diagnose svangerskapsdiabetes. Hadde 6,2 etter guffa, som også er godt innanfor.

Her er dei veldig striks på det. Eg hadde det samme som deg på fastande, men fekk diagnose svangerskapsdiabetes. Hadde 6,2 etter guffa, som også er godt innanfor.
Fastlegen mente det var innafor. Men skrev meldingen på en slik måte at jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med det, så har sendt ballen over til jordmor som skulle undersøke med føden.
Har tatt fastende blodsukker på jobb flere dager i etterkant, hvor alle har ligget under 5.0, men likevel så plager det meg.

Ventet i over åtte uker og endelig fått innvilget svangerskapspenger fra NAV. Både arbeidsgiver og jordmor har trygget meg på at de ikke har opplevd at noen ikke får dette innvilget med den type jobb jeg har, men har likevel vært en stor byrde å gå og vente har jeg følt. Så i dag er jeg veldig glad og ikke minst utrolig lettet!:happy093Skikkelig håpløst at en må gå ut av arbeid så lenge før en faktisk får vite om søknad blir innvilget eller ikke..
Kan jeg spørre hvordan jobb du har? Og får man sykemelding mens man venter? Spør fordi jeg er veldig nysgjerrig på hva som skal til da min fastlege sterkt vurderer at svangerskapspenger er det beste for meg, men har hørt at det å jobbe i barnehagen slik som jeg gjør ikke utgjør stor nok risiko

Kan jeg spørre hvordan jobb du har? Og får man sykemelding mens man venter? Spør fordi jeg er veldig nysgjerrig på hva som skal til da min fastlege sterkt vurderer at svangerskapspenger er det beste for meg, men har hørt at det å jobbe i barnehagen slik som jeg gjør ikke utgjør stor nok risiko

Ikke meg du spør, men..
Kan svare på at man ikke skal ha sykemelding mens man venter. Det kan føre til avslag på svangerskapspengesøknaden, ettersom sykemelding er for *din* sykdom og de må da "vurdere hvilken som blir mest riktig".

Det spørs litt på hvordan søknaden skrives og, for det må fokuseres på hvorfor arbeidets art er skadelig for babyen.

Fastlegen min sier at han ikke kan søke svangerskapspenger mens jeg er sykemeldt.

Fastlegen mente det var innafor. Men skrev meldingen på en slik måte at jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med det, så har sendt ballen over til jordmor som skulle undersøke med føden.
Har tatt fastende blodsukker på jobb flere dager i etterkant, hvor alle har ligget under 5.0, men likevel så plager det meg.
Jeg skal ta glukosebelastningstest om 1,5uke. Gruer meg skikkelig til svaret, for jeg vet jeg spiser sukker oftere enn jeg burde :bag:
Hvordan gikk det med deg, hva sa jordmor?

Som det skrives før meg her så skal du ikke ha sykepenger, nei. Sykepenger skal du ha dersom sykdom, skade eller andre medisinske forhold gjør at du ikke klarer å utføre arbeidsoppgavene dine.

Dersom du har helse til å utføre arbeidsoppgavene dine, men disse arbeidsoppgavene er til fare for fosteret, er det svangerskapspenger som blir riktig. Hvilke arbeidsoppgaver som er farlige for fosteret er det lege eller jordmor som avgjør, og fyller ut på et skjema for deg. Dette skjemaet tar du så til arbeidsgiver, som i sin tur skal vurdere om det er mulig for tilrettelegging slik at du ikke trenger å gjøre disse oppgavene mens du går gravid. Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge/gi andre oppgaver i stedet, krysses dette av og søknad leveres til NAV. Du har selv ansvaret for å levere inn dette skjemaet, som da regnes som søknad om svangerskapspenger.
NAV vil så be arbeidsgiver sende over dokumentasjon på lønnen din og spørre dem om de ønsker å betale videre lønn med refusjon, eller om de ønsker at NAV selv skal betale deg pengene. Velger arbeidsgiver å betale med refusjon vil du få lønn som vanlig. Velger de at NAV skal betale får du dessverre ikke pengene før søknaden er innvilget (og da med etterbetaling for det du evt har tapt på grunn av ventetid). For min del har arbeidsgiver betalt meg lønn hele veien og skal gjøre det frem til permisjon starter.

Jeg jobber pasientnært innen rusfeltet, primært med avrusing. Inne på avdelingen skal pasiente være rusfrie, men vi opplever dessverre fra tid til annen at det skjer at pasienter likevel smugler inn rusmidler og ruser seg likevel. De er også stort sett ruset ved innkomst og frem til dette går ut en tid etter. Vi gjennomfører ofte innkomst og kontroll av bagasje når de kommer, alene med dem. Det går jo stort sett bra, men finnes risiko både for utagering/vold fra pasienter både før og under innleggelse, samt risiko for blodsmitte via f.eks. brukerutstyr. I tillegg er det dessverre en del av pasientgruppen som har mistet omsorg for sine barn, flere etter at vi har meldt bekymring til barnevern. Noen kan derfor oppleve det som en trigger hvis de ser at en av oss ansatte er gravide. Med bakgrunn i disse tingene mente både jordmor og arbeidsgiver at det var uaktuelt at jeg skulle stå i jobb svangerskapet ut, og vi ble enige om at jeg skulle tas ut av arbeidet når magen begynte å synes.

Første lekkasje skjedde i dag, og det kom ut blank væske fra begge niplene. Synes det var rart jeg klarte å søle akkurat der, på begge sidene, før jeg innså hva det var :laughing002

Jeg skal ta glukosebelastningstest om 1,5uke. Gruer meg skikkelig til svaret, for jeg vet jeg spiser sukker oftere enn jeg burde :bag:
Hvordan gikk det med deg, hva sa jordmor?
Jeg har ikke snakket mer med henne. Har ikke time før 3.12. Var en ekstra tur hos fastlegen som fremdeles mener det ikke er noe å bry seg om. Så jeg får bare vente til jeg får snakket med jordmor :wacky:

Angående sukkerbelastningstesten: hvor viktig er dagene før? Jeg skal ta på tirsdag, men det blir jo litt søtsaker og greier i helga :smiley-ashamed004 Har det mye å si, eller burde jeg droppe det?

Back
Topp