Skravletråd for Mars -26

Æsj, liker ikke når ting ikke er helt på stell. Blir spennde å høre hva han sier. Kan ikke se at det er noe poeng med glukosebelastning på nytt, det taklet jo kroppen finfint. Men kanskje jeg kan måle blodsukkeret på morgenen hjemme over en periode for å sjekke. Det ville vært en veldig enkel løsning for meg kjenner jeg. Målte det ofte for «moro skyld» i «gamledager» da jeg jobbet på sengepost :laughing002 så kan man selvsagt diskutere hva som er morsomt, men man blir jo noe yrkesskadet.
Det er det jeg skal gjøre - istedenfor å ta glukosebelastning. Tok den på studie for 15 år siden og trodde jeg skulle dø, så da sa jeg aldri mer, hehe. Vet den er bedre nå, men klarer ikke få meg til å gjøre det. Sist sjekket jeg fastende, 30 min etter et karbohydratrikt måltid og etter 2t, 3 dager over en uke. Det var helt flott. Pluss at vi tok hba1c. Jeg har alltid ligget kjempelavt på skalaen, så ingen risiko heller da men.. :)

Det er det jeg skal gjøre - istedenfor å ta glukosebelastning. Tok den på studie for 15 år siden og trodde jeg skulle dø, så da sa jeg aldri mer, hehe. Vet den er bedre nå, men klarer ikke få meg til å gjøre det. Sist sjekket jeg fastende, 30 min etter et karbohydratrikt måltid og etter 2t, 3 dager over en uke. Det var helt flott. Pluss at vi tok hba1c. Jeg har alltid ligget kjempelavt på skalaen, så ingen risiko heller da men.. :)
Ja, min hba1c har også vært fin. Så jeg kjenner hele greia irriterer meg litt. Satser på at jeg kan kjøre et lignende opplegg, og at det fastende er normalt etter normal søvn og kanskje huske på å faste i 12 timer:angelic:
Den er sikkert bedre, men den er jo ikke god kan man si. Så jeg orker ikke å gjøre en ny hvis de foreslår det. Føler fremdeles jeg har den tjukke guffa liggende oppi halsen :laughing002

Ja, hakket verre med tenåringer. Vi har planer om å bygge på huset (har gård så flytting er uaktuelt), men blir ikke før om 5+ år. Så da er eldste 8ish. Satser på å få eget rom før han fyller 10, men vi får se. Akkurat der er det lettere med samme kjønn, jeg delte med søster frem til 14. Føler det kan potensielt bli litt mer upassende med en 13 år gammel gutt og 10 år gammel jente..
Ja, men frem til 10-11 går det som regel greit likevel. :) så haster ikke veldig da!

Nei, er nettopp det.
Jeg håper på å få toåringen på eget rom før lillebror kommer, men usikker på om det lar seg gjøre egentlig. Hun på fire sov sammen med toåringen en stund, da de var sånn 1 og 3, men da på vårt rom.
For å få rom til toåringen, så må kjelleren gjøres om til oppholdsrom/gjesterom. 16-åringen må ha et eget sted å oppholde seg når hun er hjemme. Det ser ut som om det blir mest i ferier og sånt de nærmeste årene uansett, men kjelleren er fin sånn. Den har egen inngang, og blir å få et tilknyttet bad, men akkurat nå er det bare rørlegging og betong der.
Så kan 16-åringens nåværende soverom bli til minstemor sitt rom. :p

Når noen sier at man er gravid i uke 24, tenker du da at man er 23+etellerannet eller tenker dere 24+etellerannet?

Får ofte spørsmål om hvor langt jeg er på vei, og sliter litt med å vite om jeg skal svare i påbegynt uke eller fullgått uke haha. For min del føles det mest riktig å svare fullgått uke (i dag er jeg 20+0, og da føles det mest riktig å si uke 20).

Når noen sier at man er gravid i uke 24, tenker du da at man er 23+etellerannet eller tenker dere 24+etellerannet?

Får ofte spørsmål om hvor langt jeg er på vei, og sliter litt med å vite om jeg skal svare i påbegynt uke eller fullgått uke haha. For min del føles det mest riktig å svare fullgått uke (i dag er jeg 20+0, og da føles det mest riktig å si uke 20).

Du kan si, i uke 20 om du er 20+x, eller "i min 21. Uke".

Jeg tenker de fleste bruker det sånn, i helsevesenet i alle fall, så sier de "24 uker på vei" ved 24+x..

Har begynt å ta gruppetimer med spinning, og anbefaler det veldig dersom det er flere som har begynt å slite med korsryggen! Har alltid jogget/løpt for å trene kondisjon, men kjenner at det kommer til å bli vanskelig fremover. Ikke minst er jeg også redd for at det kan forverre plagene.
For meg har det vært veldig kjedelig å ikke kunne fortsette med kondisjonstrening, for føler meg i ganske god form sånn ellers. Jeg synes spinning i seg selv er ufattelig kjedelig, men så kom jeg plutselig på at gruppetimer med spinning kanskje kunne være en idé. Foretrekker fremdeles jogging, men synes virkelig det var en god nummer to for å skikkelig få opp pulsen uten særlig belastning på korsrygg og bekken. Ikke minst enkelt å regulere intensitet etter dagsform. Så ja, anbefaler de som fortsatt har lyst til å komme opp i pulssoner uten for mye belastning å prøve ut det!:happy:

Jeg tenker da at man er i uke 24+x. Så sier selv jeg er i uke 20 (20+6 i dag) :happy:

Har begynt å ta gruppetimer med spinning, og anbefaler det veldig dersom det er flere som har begynt å slite med korsryggen! Har alltid jogget/løpt for å trene kondisjon, men kjenner at det kommer til å bli vanskelig fremover. Ikke minst er jeg også redd for at det kan forverre plagene.
For meg har det vært veldig kjedelig å ikke kunne fortsette med kondisjonstrening, for føler meg i ganske god form sånn ellers. Jeg synes spinning i seg selv er ufattelig kjedelig, men så kom jeg plutselig på at gruppetimer med spinning kanskje kunne være en idé. Foretrekker fremdeles jogging, men synes virkelig det var en god nummer to for å skikkelig få opp pulsen uten særlig belastning på korsrygg og bekken. Ikke minst enkelt å regulere intensitet etter dagsform. Så ja, anbefaler de som fortsatt har lyst til å komme opp i pulssoner uten for mye belastning å prøve ut det!:happy:
Det gikk jeg mye på i forrige graviditet. Veldig fint når løping ikke fungerer lenger. Jeg har funnet ut at oppoverbakker går fint for meg, men ikke nedover. Så jeg setter mølla på bratt stigning og går intervaller. Det synes jeg fungerer bra denne gangen :)

Ventet i over åtte uker og endelig fått innvilget svangerskapspenger fra NAV. Både arbeidsgiver og jordmor har trygget meg på at de ikke har opplevd at noen ikke får dette innvilget med den type jobb jeg har, men har likevel vært en stor byrde å gå og vente har jeg følt. Så i dag er jeg veldig glad og ikke minst utrolig lettet!:happy093Skikkelig håpløst at en må gå ut av arbeid så lenge før en faktisk får vite om søknad blir innvilget eller ikke..

Ventet i over åtte uker og endelig fått innvilget svangerskapspenger fra NAV. Både arbeidsgiver og jordmor har trygget meg på at de ikke har opplevd at noen ikke får dette innvilget med den type jobb jeg har, men har likevel vært en stor byrde å gå og vente har jeg følt. Så i dag er jeg veldig glad og ikke minst utrolig lettet!:happy093Skikkelig håpløst at en må gå ut av arbeid så lenge før en faktisk får vite om søknad blir innvilget eller ikke..
Enig. Tok lang tid her også, og at de ikke skjønner at det er en påkjenning å gå rundt sånn og ikke VITE 100% om man får det..

Må bare spørre her, har allerede send henvendelse til fastlegen. Men jeg jobber i bhg og fikk beskjed før jeg dro hjem i dag at et barn på basen har fått bekreftet «den femte barnesykdommen» som visstnok er farlig for gravide. Er det noen som har opplevd lignende og hva skjer videre? Barna er jo konstant syke uten at foreldre holder dem hjemme, jeg selv har ikke hatt dette. Men jeg kan jo ikke gå hjemme i evigheter?

Må bare spørre her, har allerede send henvendelse til fastlegen. Men jeg jobber i bhg og fikk beskjed før jeg dro hjem i dag at et barn på basen har fått bekreftet «den femte barnesykdommen» som visstnok er farlig for gravide. Er det noen som har opplevd lignende og hva skjer videre? Barna er jo konstant syke uten at foreldre holder dem hjemme, jeg selv har ikke hatt dette. Men jeg kan jo ikke gå hjemme i evigheter?
Ser ut som det er størst risiko i første trimester, og ellers er risiko for komplikasjoner når man er under 20 uker på vei. Etter 20uker, så er det ikke særlig risiko.

Skal også nevnes at det er vel 40% sjanse for at du ikke har hatt det. Og bare 30% sjanse for at barnet får det, om du blir smittet. Den gravide får lite symptomer, og dersom barnet blir smittet, er det LAV sannsynlighet for komplikasjoner. Og de komplikasjonene som gjelder, er nå helst skumle før 20 uker, slik som jeg forstår det jeg leser. https://www.apotek1.no/hudsykdommer/femte-barnesykdom

Men uansett, ta en tur til legen og få sjekket etter antistoffer og evt smitte, så får du kanskje noe bedre svar.

Tipper uansett det går helt fint, ettersom du er passert 20 uker (regner jeg med).

Ikke relatert til svangerskap eller baby, men jeg har lyst til å gi en liten oppmerksomhet til kjæresten og har tenkt å lage en adventskalender til han i år :love017 En liten gavekalender med noe smått hver dag frem til jul. Så langt har jeg vært på normal og plukket med meg det jeg tenker kunne være aktuelt der, slik som godteri/søtsaker, leppomade, munnspray, litt humorting og så videre. Jeg har dog fortsatt en 5-6 gaver igjen, og sliter litt med å vite hva jeg skal kjøpe. Spiselig tenker jeg han får nok av, så bør være noe annet enn det. Tenkte kanskje gata flax-lodd, sjampo i reisestørrelse, deodorant eller lignende. Forslag anyone?:smiley-angelic001 Står helt stille nå..

Ikke relatert til svangerskap eller baby, men jeg har lyst til å gi en liten oppmerksomhet til kjæresten og har tenkt å lage en adventskalender til han i år :love017 En liten gavekalender med noe smått hver dag frem til jul. Så langt har jeg vært på normal og plukket med meg det jeg tenker kunne være aktuelt der, slik som godteri/søtsaker, leppomade, munnspray, litt humorting og så videre. Jeg har dog fortsatt en 5-6 gaver igjen, og sliter litt med å vite hva jeg skal kjøpe. Spiselig tenker jeg han får nok av, så bør være noe annet enn det. Tenkte kanskje gata flax-lodd, sjampo i reisestørrelse, deodorant eller lignende. Forslag anyone?:smiley-angelic001 Står helt stille nå..
Hva med noe dere kan gjøre sammen? Feks kino, bake julekaker, spillkveld (kanskje med et nytt spill), topptur, eller noe annet dere liker å gjøre sammen.

Sokker, boxere og flaxlodd er jo kjekt?
Gubben var egentlig ikke så interessert i adventskalender, men JEG synes adventskalender er fint, så jeg kjøpte en ferdig en til ham i år :hilarious:

Okei jeg må bare dele noe jeg nå nettopp koblet oppi hodet mitt!? Første graviditeten min endte jo i MA tidligere i år <\3 Jeg var da på sykehuset 20. mars, fikk zytotec og aborterte. 20. mars…. Og nå er termindatoen min 20. mars neste år!! Har ikke tenkt over det…Det er ganske sykt. Og noe veldig rørende og fint ved det<3

Da er det jo en sjanse for at svangerskapet denne gangen også ender på samme dato; men med et mye finere resultat ❤️❤️

Okei jeg må bare dele noe jeg nå nettopp koblet oppi hodet mitt!? Første graviditeten min endte jo i MA tidligere i år <\3 Jeg var da på sykehuset 20. mars, fikk zytotec og aborterte. 20. mars…. Og nå er termindatoen min 20. mars neste år!! Har ikke tenkt over det…Det er ganske sykt. Og noe veldig rørende og fint ved det<3
Akkurat det samme skjedde med meg! Første graviditet endte i MA. Så ble jeg gravid igjen og fikk jeg termin på datoen ett år etter utskrapningen hadde vært. Det var liksom noe så fint ved det!
Baby ble født litt tidlig, så når datoen kom var det ikke trist og vondt, for da hadde jeg en sprell levende, aldeles nydelig baby ❤️

Back
Topp