Oterfamilien - gravid med #2

Uke 31+0, barn 2
Helga har vært kanskje den tyngste så langt i svangerskapet, søvnmangelen tærer skikkelig på kroppen og jeg har kjent mye på tomhet og bekymring. Heldigvis har jeg fått pratet godt med gode mennesker som har hjulpet meg med å holde motet oppe, deriblant mannen og søsteren min. Jeg har landet på å høre med legen om vi bør vurdere noe medikamenter for søvnen, hun nevnte det tidligere at det kunne være en mulighet selv om jeg er gravid. Stressnivåene mine for tiden kan i alle fall ikke være bra for noen.

I går våknet jeg heldigvis opp til en gledelig overraskelse, da lillebror serverte en rekke gode spark høyt oppe i magen - og jeg fant det lille kulehodet planta nedi bunnen. Det har definitivt løftet stemningen, skikkelig bønnesvar det, selv om han jo kan snu seg tilbake så vet jeg i alle fall at han faktisk gidder å gjøre noe annet enn å sitte på rumpa (forsmak på tenårene?). Han ser ut til vri seg rundt der nede, men det er i alle fall ikke noe hode under ribbeina mer, då da satser jeg på at han er i gang med å bore seg dypt ned i utgangen.

Siden jeg sov hakket bedre enn vanlig i natt bestemte jeg meg for en tur på treningssenteret etter å ha levert mann og barn. Jeg og mannen kom fram til at jeg burde gjøre mer av det de dagene jeg kan, siden vektløftingen fungerer utmerket som terapi. Det er så deilig å sette på headsettet og komme seg ut av eget hode, og til tross for at kroppen er litt ubrukelig ellers, fungerer jeg godt på trening fremdeles.

Nå skal jeg stikke innom strikkebutikken og kjøpe knapper til hentesettet, og så blir det litt strikking og klesvask før jeg henter mann og barn. A er litt grinete for tiden, men det er ikke så rart når man enda er litt snufs, får tenner og sover altfor lite. Hun vil stort sett bare ha pupp.

Ooog nå er hodet på toppen igjen. Men da er det i alle fall aktivitet i ham.

Edit - han driver visst og flipper veldig i dag. Har ikke peiling på hva han driver med, men er noen bein på toppen tror jeg :p :dance018

Last edited:
Uke 31+0, barn 2
Helga har vært kanskje den tyngste så langt i svangerskapet, søvnmangelen tærer skikkelig på kroppen og jeg har kjent mye på tomhet og bekymring. Heldigvis har jeg fått pratet godt med gode mennesker som har hjulpet meg med å holde motet oppe, deriblant mannen og søsteren min. Jeg har landet på å høre med legen om vi bør vurdere noe medikamenter for søvnen, hun nevnte det tidligere at det kunne være en mulighet selv om jeg er gravid. Stressnivåene mine for tiden kan i alle fall ikke være bra for noen.

I går våknet jeg heldigvis opp til en gledelig overraskelse, da lillebror serverte en rekke gode spark høyt oppe i magen - og jeg fant det lille kulehodet planta nedi bunnen. Det har definitivt løftet stemningen, skikkelig bønnesvar det, selv om han jo kan snu seg tilbake så vet jeg i alle fall at han faktisk gidder å gjøre noe annet enn å sitte på rumpa (forsmak på tenårene?). Han ser ut til vri seg rundt der nede, men det er i alle fall ikke noe hode under ribbeina mer, då da satser jeg på at han er i gang med å bore seg dypt ned i utgangen.

Siden jeg sov hakket bedre enn vanlig i natt bestemte jeg meg for en tur på treningssenteret etter å ha levert mann og barn. Jeg og mannen kom fram til at jeg burde gjøre mer av det de dagene jeg kan, siden vektløftingen fungerer utmerket som terapi. Det er så deilig å sette på headsettet og komme seg ut av eget hode, og til tross for at kroppen er litt ubrukelig ellers, fungerer jeg godt på trening fremdeles.

Nå skal jeg stikke innom strikkebutikken og kjøpe knapper til hentesettet, og så blir det litt strikking og klesvask før jeg henter mann og barn. A er litt grinete for tiden, men det er ikke så rart når man enda er litt snufs, får tenner og sover altfor lite. Hun vil stort sett bare ha pupp.
Uff, full forståelse for at søvnmangel er tungt! Her har jeg vært våken siden kl 3 med toåringen, og sånne våkenperioder på natt har vi flere ganger i uka :whacky011 Må være ekstremt tungt når man er gravid i tillegg! Så deilig at du fikk til en treningsøkt, og at kroppen fungerer bra på trening. Håper lillebror får ny favorittstilling med rumpa opp og hodet ned :happy8

32+0, Barn 2
Vært hos legen, husket alt jeg skulle, utenom å høre om vurdering av medikament for søvnmangelen. Jaja, får bare sette opp time om jeg blir desperat. De siste nettene har faktisk ikke vært helt krise, selv om jeg våkner ganske ofte. Legen fylte ut blodprøvesvarene som jeg skal sende til hjemmejordmor (det hadde hun glemt - ser nå at det er noen bokser som ikke er svart på nå heller, men får eventuelt sende melding og høre om det er et problem), det var litt usikkerhet rundt den rhesusvaksinen etter hjemmefødsel, men jeg kunne høre på sykehuset neste ultralyd om de kan sette den når vi allikevel skal inn på nyfødtscreening på dag 2 (frist er 72 timer etter fødsel, så det er innafor). Mye logistikk å planlegge, men satser på det ordner seg greit.

33+0, barn 2

Det ble hjemmedag på storesøster i dag, som har feber og er veldig lei seg. Hun har stort sett bare villet være på puppen. Mamma var innom og hjalp med litt husarbeid, det passet ekstra fint i dag! Jeg er spent på natta, hun var veldig urolig natt til i dag med mannen, og hun har bare sovet på puppen i dag og våknet veldig ofte. Vi får se om mannen må bli hjemme i morgen, men vi håper å unngå det.

Lillebror har turnet en del i magen siste uka, men for øyeblikket tror jeg han ligger riktig vei. Gravidsøvnen er ganske ille, men jeg har hatt noen ok netter også. I dag har jeg også hatt en del kynnere som er ubehagelige, det har jeg ikke opplevd før. Ser fram til ultralyd i neste uke!

Last edited:
Back
Topp