Nei, fordi foster vokser i rykk og napp, og kan dermed vokse veldig sakte/nesten ingenting i flere dager, før det så har en mer rapid growth spurt. Så før uke 12, så kan de ligge 5 dager +÷ fra faktisk gestasjonsalder.
Det er ved uke 12 at det er
mest korrekt å beregne gestasjonsalder, pga dette. For da er de fleste foster ca like store, og bommer som regel bare på et par dager, om noe.
Forøvrig så mente jeg også at jeg fant et svar inne på svangerskap og fødsel som kunne være en relevant respons her..
*Finne frem*
Innlegg i tråden 'Ingen gestasjonssekk i 5+1?'
https://forum.babyverden.no/threads/ingen-gestasjonssekk-i-5-1.2055632/post-28684130
Der var det målt faktisk en uke bak, og likevel normal utvikling.
Samme i tilfellet her:
Innlegg i tråden 'To fostersekker og satt tilbake på TUL..'
https://forum.babyverden.no/threads/to-fostersekker-og-satt-tilbake-på-tul.2054780/post-28619732
Og siden du ikke vet hvor langt du er på vei (du KUNNE jo fått knallpositive tester mye tidligere enn du hadde trodd, pga to spirer).
Ikke for det, fostersekker som ser tilnærmet tomme ut, ville jo ikke regnet med at det går veien.. men jeg ville heller ikke tatt piller for å starte prosessen før jeg hadde fått ny UL uken etter..
Og ja, måle hcg er vel uansett ikke anbefalt såpass sent (etter 6 uker), men man blir nå likevel mer forberedt OM det synker. Ved MA har jo ikke kroppen nødvendigvis merket at fosteret/ene har gått til grunne, og hcg vil jo da være litt misvisende, men om det er kraftig synkende så har du jo fått en liten innsikt i hva som skjer..
Så ja. Nei, akkurat nå er du vel strengt tatt litt som... Schrodingers katt.. limbo, i enten eller, uten å vite hva som er i "boksen".
Jeg hadde jo "bare" masse blødninger, men føler jeg følte litt på det samme i -21. De fant jo ca ingenting på første ultralyd, og det KUNNE ha gått begge veier på neste UL. Hcg hadde da såvidt doblet seg over flere døgn (5+5 til 6+3?, noe sånt). Fra 7000-noe til 15000 ish, og UL påviste liv 6+4. Så for min del gikk det jo bra. Men der du står og er enten eller, er ugøy.... Dagene er litt lange når man er usikker..!
Er jo det å forberede seg på dårlig nytt, men samtidig beholde et lite håp.