Planlagt ks

Erleperle99

Forelsket i forumet
Jeg hadde en fødsel for 11 mnd siden som endte med akutt keisersnitt og lurer på om noen har noen erfaringer med hvordan det er å få innvilget KS nr 2? Livredd for å måtte gå igjennom vaginal fødsel..

Er spent på dette selv, hadde katastrofesnitt med andre traumatiske omstendigheter rundt. Jeg kunne nok gitt vaginal en sjanse, men tror kanskje jeg heller mer mot pks. Spørs hva sykehuset sier, har inntrykk av at mitt er streng på det. Har ikke hatt noen kontroller ennå, men skal ihvertfall ta det opp med jordmoren min når jeg treffer henne.

Jeg hadde en fødsel for 11 mnd siden som endte med akutt keisersnitt og lurer på om noen har noen erfaringer med hvordan det er å få innvilget KS nr 2? Livredd for å måtte gå igjennom vaginal fødsel..
Er du redd for å føde vaginalt i tilfelle det igjen ender med akutt keisersnitt?

Har ingen erfaring med KS, men etter tre fødsler så kan jeg bare si at INGEN fødsler er like - og at det for de aller, aller fleste er MYE lettere med nr 2 enn nr 1.. hadde jeg vært deg ville jeg nok prøvd å starte med blanke ark, hvis det ikke er noe medisinsk som tilsier at du ikke kan føde vaginalt :Heartpink jeg vil også si at det er lettere å få en god opplevelse av fødsel uten epidural, jeg fikk det med nr 1 og det gjorde at jeg mistet litt kontrollen.. du føler mer hva som er riktig og klarer å "jobbe mer med" uten, samt at det går raskere .. det er min erfaring ihvertfall

Jeg var så uheldig i min ungdom at jeg ble smittet av herpes genitalis.
Jeg kjenner på at jeg er redd for vaginal fødsel pga det.
Det står overalt at så lenge det ikke er førstegangs utbrudd nært fødsel, men tilbakevendende utbrudd, så er sjansen for at barnet smittes under fødsel mye lavere. MEN, det er jo fortsatt en sjanse. Utbruddene mine har vært forutsigbare, de har kommet 1-3 dager før mens, og vart i 3-4 dager. Har ikke hatt noe utbrudd siden jeg ble gravid.
Jeg krysser fingrene for at det ikke kommer noe utbrudd før fødsel, men skulle det gjøre det mot slutten av svangerskapet, håper jeg inderlig jeg kan få innvilget ks.

Er du redd for å føde vaginalt i tilfelle det igjen ender med akutt keisersnitt?
Jeg ble igangsatt og lå med rier hvert 3 min fra søndag kveld til tirsdag morgen når det endte med keisersnitt fordi hun satt fast for langt oppe i bekkenet, så det var egentlig bare hele prosessen jeg syntes var forferdelig vanskelig. I tillegg til jordmor som forsvant ut av rommet støtt og stadig når jeg lå med 10 cm konstante rier, så det det føltes veldig utrygt. Redd for at det samme skal skje igjen.

Jeg ble igangsatt og lå med rier hvert 3 min fra søndag kveld til tirsdag morgen når det endte med keisersnitt fordi hun satt fast for langt oppe i bekkenet, så det var egentlig bare hele prosessen jeg syntes var forferdelig vanskelig. I tillegg til jordmor som forsvant ut av rommet støtt og stadig når jeg lå med 10 cm konstante rier, så det det føltes veldig utrygt. Redd for at det samme skal skje igjen.
Det er veldig stor forskjell på fødsel når man blir igangsatt vs at det starter av seg selv. Jeg har prøvd begge deler (ble igangsatt med første, de andre kom av seg selv).. siden kroppen din har født før, og dette er nr 2, vil det MEST sannsynlig gå både raskere og enklere denne gangen ❤️ jeg ble igangsatt to uker over termin med første, de andre kom litt før termin og helt av seg selv. Har hørt lignende historier av mange andre

Selv om nr 1 var treg og måtte settes i gang med ballong og alt mulig, så kom nr 2 på 1 t og 45 min fra FØRSTE tegn på fødsel :wtf: så det kan virkelig være stooor forskjell.. mye mindre vondt også (selvfølgelig VONDT, men på en helt annen måte)

Jeg fikk innvilget planlagt keisersnitt med nr 2 etter et ugreit hastesnitt med nr 1.
Det var ikke vanskelig å få innvilget planlagt ks hele 5 år etter, hadde samtale med jordmor på sykehuset der jeg sa at jeg hadde vært livredd for å bli gravid igjen, og at det var grunn nok for meg til å vurdere abort om jeg ikke fikk tidlig innvilget ks.
De hadde god forståelse, og pks var en drøm i forhold- så for meg var det helt riktig!

Nå med nr 3 blir det pks uansett, da livmoren er for tynn etter snittene og kan risikere å revne ved rier.

Back
Topp