Skravletråd for Mars -26

Jeg har bestilt privat ultralyd når jeg er 8+1, på bursdagen til mamma. Det var egentlig ikke meningen, men det var da det var ledig den uka. Vurderer kanskje å si det til mamma den dagen om alt bra da :shy:
Min mor har også bursdag nå til høsten, bare uka før jeg er 12u. Så jeg lurer på å lage bursdagskort med et bilde fra UL til henne. Tenker det er topp bursdagsgave å få :joyful:

Herregud, gikk for å tisse to ganger etter jeg la meg i går kveld/natt. Og måtte sååå tisse nå likevel at jeg måtte opp før de minste hadde våkna. (Forsåvidt sov de begge to lenge i dag, de pleier være oppe før 7)

Edit: sjekka stua da jeg likevel måtte på do, hun på 3,5 år HADDE visst stått opp... Men sikkert alt for tidlig, for hun hadde sovna igjen på sofaen :bag:

Nå har jo de fleste av dere barn fra før, men mormor/morfar, farmor/farfar og bestemor/bestefar diskusjonen dukket opp her. Jeg hadde ikke tenkt så mye på hvem som eventuelt skulle bli bestemor og bestefar, for jeg har bare vokst opp med mormor/farmor og ikke brukt bestemor om noen. Samboeren min vil at vi skal bruke bestemor og bestefar/besten om sine foreldre. Jeg ble litt fornærmet, for faren har liksom ikke kommet og besøkt oss en eneste gang på de 7 årene vi har vært sammen :smiley-ashamed004 Han har kun vokst opp med en mormor og ingen andre besteforeldre, så han synes farmor og farfar høres rart ut.

Hvordan endte dere med hvem som skulle bli bestemor og bestefar?

Jeg har bestilt privat ultralyd når jeg er 8+1, på bursdagen til mamma. Det var egentlig ikke meningen, men det var da det var ledig den uka. Vurderer kanskje å si det til mamma den dagen om alt bra da :shy:
Jeg vurderte å dele nyheten med eldste søsteren min på bursdagen hennes også :) Hun gjorde det med meg for 3 år siden pga jeg ikke kom hjem når hun skulle fortelle det til de andre, så da fikk jeg vite det over en måned før resten. Det var veldig koselig :)

Nå har jo de fleste av dere barn fra før, men mormor/morfar, farmor/farfar og bestemor/bestefar diskusjonen dukket opp her. Jeg hadde ikke tenkt så mye på hvem som eventuelt skulle bli bestemor og bestefar, for jeg har bare vokst opp med mormor/farmor og ikke brukt bestemor om noen. Samboeren min vil at vi skal bruke bestemor og bestefar/besten om sine foreldre. Jeg ble litt fornærmet, for faren har liksom ikke kommet og besøkt oss en eneste gang på de 7 årene vi har vært sammen :smiley-ashamed004 Han har kun vokst opp med en mormor og ingen andre besteforeldre, så han synes farmor og farfar høres rart ut.

Hos oss var det bare mormor som gjerne ville være mormor istedenfor bestemor så da ble det sånn, de andre hadde ingen sterke meninger. Jeg har veldig gode minner fra farmor og farfar så jeg ønsket at barna også skulle få ha en farmor og farfar og det synes mannens foreldre at var helt greit. De har bare sønner så det passet egentlig veldig fint. Min far har blitt bestefar, men det var vel bare fordi vi synes det var hyggelig at barna hadde en bestefar siden mannen min hadde et veldig godt forhold til sin bestefar. Så mormor og bestefar er gift hos oss :shy:

Gikk litt av seg selv egentlig. Vi har: Besta og Far (min mor og stefar), bestefar og *navn* (pappa og stemor), bestefar *etternavn* (min manns far).. Farmor er min eks sin mor, og farfar er min eks sin far (dette gjelder kun barn nr2). Min første datter sine paternale besteforeldre blir kun på navn evt, da de har null kontakt..

Jeg tenker besteforeldre selv må få kjenne på hva de mener føles naturlig å bli kalt også? "Farmor" her, synes bestemor ble for ille, så det var ikke noe alternativ.

Det går an å ha Bestefar Hansen og Bestefar Olsen. Det går an å ha "far" og "mor", farfar, farmor, morfar og mormor. Kan ha en blanding, "mommo og besten".

Hvis dine foreldre er mormor og morfar, så kan vel hans være bestemor og bestefar? Begge kan forsåvidt også være bestefar.. Den man nesten ikke har kontakt med, kan jo være bestefar *navn* for å unngå forvirring.

(Og, så er det jo det at dem som har flere barn av ulike kjønn synes kanskje det er rart å være både mormor OG farmor, OG bestemor?)

Jeg vurderte å dele nyheten med eldste søsteren min på bursdagen hennes også :) Hun gjorde det med meg for 3 år siden pga jeg ikke kom hjem når hun skulle fortelle det til de andre, så da fikk jeg vite det over en måned før resten. Det var veldig koselig :)
Så koselig :love017 Blir det ikke til at du deler det på bursdagen hennes?

Så koselig :love017 Blir det ikke til at du deler det på bursdagen hennes?
Jo, tenkte at jeg kunne fortelle henne det på bursdagen hennes, uke 10 for meg da. Mamma og pappa får vite det når vi skal på ferie i uke 13 tenkte jeg. Men storesøster mi skal jo også dit, hun bare kommer et par dager senere. Det er jo kanskje best å fortelle det personlig, men bare syntes det var så hyggelig at hun ringte og fortalte meg det, så lurte på om jeg skulle gjøre det samme. Eller om jeg skal vente til uke 13 med hun også da siden jeg da kan si det personlig. Samboeren min kommer nok til å overbevise meg om det siste alternativet :smiley-ashamed004

For min del hadde det vært unaturlig om lillemor skulle ha kalt foreldrene til samboer for bestemor og bestefar. Vi treffer dem ikke så ofte (de bor langt unna, 6 timer med bil), de forventer at vi skal dra til dem hver måned, men har kun besøkt oss to ganger. Lillemor møter mine foreldre omtrent annenhver dag. Mer naturlig å kalle dem bestemor og bestefar. Foreldrene hans er mor og far :) Samboer var enig i det, og lillemor begynte naturlig å kalle foreldrene mine bestemor og bestefar og hans for mor og far :happy: Foreldrene hans trives godt med å bli kalt mor og far.

Hos oss var det bare mormor som gjerne ville være mormor istedenfor bestemor så da ble det sånn, de andre hadde ingen sterke meninger. Jeg har veldig gode minner fra farmor og farfar så jeg ønsket at barna også skulle få ha en farmor og farfar og det synes mannens foreldre at var helt greit. De har bare sønner så det passet egentlig veldig fint. Min far har blitt bestefar, men det var vel bare fordi vi synes det var hyggelig at barna hadde en bestefar siden mannen min hadde et veldig godt forhold til sin bestefar. Så mormor og bestefar er gift hos oss :shy:
Jeg tror egentlig moren til samboeren min vil ønske å bli kalt bestemor siden hun selv ikke har vokst opp med besteforeldre og ikke har noe forholdt til farmor. Hun har bare sønner så hun vil kun bli farmor. Faren hans tror jeg ikke bryr seg så mye egentlig. Han har 4 gutter og ei jente, så blir nok mest farfar barn der også :smiley-ashamed004 Vi er førstemann ut i den slekten der, så de er ikke farmor/farfar enda.

På min side er det helt naturlig med mormor og morfar siden det er det søstera mi har valgt for ungen sin, og vi kun er en søskenflokk på jenter. Da vil de jo bare bli mormor og morfar for alle.

Men jeg er enig i at moren til samboeren min kan bli bestemor siden hun er den eneste som bor i nærheten av oss som vil ha mest kontakt med ungen. Men faren har jeg møtt sånn 2 ganger bare pga de aldri kommer på besøk eller inviterer bort til seg, så vet ikke om bestefar passer best da? Men det går vel kanskje fint siden jeg ikke tenkte å bruke det om egen foreldre :scratch

Jeg har jo ikke barn selv, men hos både søster og venninner har det vært opp til besteforeldrene selv hva de ønsker å hete. Det er jo absolutt ikke gitt at noen av dem ønsker å hete bestemor/bestefar? Hos oss var de tydelig på at de ønsket å være mormor og morfar. Vi er heller ikke vokst opp med det og jeg synes det hørtes rart ut i starten, men tenkte som så at det er jo ikke MITT valg. Det spiller ingen rolle hva jeg mener egentlig - helt opp til besteforeldrene :happy119

Jeg kjenner faktisk kun et par besteforeldre som selv ønsker å hete bestemor/bestefar.

Når det er sagt kan man lansere bestemamma/bestepappa hvis det er flere som ikke ønsker mormor/farmor? Jeg hadde selv bestemamma/bestepappa når jeg vokste opp (også selvvalgt navn) og synes det er veldig hyggelig

For min del hadde det vært unaturlig om lillemor skulle ha kalt foreldrene til samboer for bestemor og bestefar. Vi treffer dem ikke så ofte (de bor langt unna, 6 timer med bil), de forventer at vi skal dra til dem hver måned, men har kun besøkt oss to ganger. Lillemor møter mine foreldre omtrent annenhver dag. Mer naturlig å kalle dem bestemor og bestefar. Foreldrene hans er mor og far :) Samboer var enig i det, og lillemor begynte naturlig å kalle foreldrene mine bestemor og bestefar og hans for mor og far :happy: Foreldrene hans trives godt med å bli kalt mor og far.
Det er så rart! For meg er bestemor/bestefar mye mer upersonlig enn mormor/morfar og farmor/farfar:smiley-ashamed004

Jeg tror egentlig moren til samboeren min vil ønske å bli kalt bestemor siden hun selv ikke har vokst opp med besteforeldre og ikke har noe forholdt til farmor. Hun har bare sønner så hun vil kun bli farmor. Faren hans tror jeg ikke bryr seg så mye egentlig. Han har 4 gutter og ei jente, så blir nok mest farfar barn der også :smiley-ashamed004 Vi er førstemann ut i den slekten der, så de er ikke farmor/farfar enda.

På min side er det helt naturlig med mormor og morfar siden det er det søstera mi har valgt for ungen sin, og vi kun er en søskenflokk på jenter. Da vil de jo bare bli mormor og morfar for alle.

Men jeg er enig i at moren til samboeren min kan bli bestemor siden hun er den eneste som bor i nærheten av oss som vil ha mest kontakt med ungen. Men faren har jeg møtt sånn 2 ganger bare pga de aldri kommer på besøk eller inviterer bort til seg, så vet ikke om bestefar passer best da? Men det går vel kanskje fint siden jeg ikke tenkte å bruke det om egen foreldre :scratch
Da passer det veldig fint med mormor og morfar til dine foreldre. Det er kjekt at søskenbarna kan bruke samme navn om man er endel sammen :)
Siden du ikke skal bruke bestefar til din far så er det jo greit å bruke det til bestefar på andre siden selvom han ikke er så involvert. Barnet vil jo uansett få et helt annet forhold til de som er der mye. Jeg tenker at det er litt som tante og onkel. Barna våre har en god del av de og det er stor forskjell på tante som ser de ofte og tante som ser de en gang eller to i året.

Det er så rart! For meg er bestemor/bestefar mye mer upersonlig enn mormor/morfar og farmor/farfar:smiley-ashamed004
Det har nok litt med hva man har vokst opp med også. Jeg kalte foreldrene til mamma bestemor og bestefar. Og for meg var de nettopp det verdens beste-mor og verdens beste-far :Heartpink Mamma og forsåvidt pappa hadde også et veldig stort ønske om å bli kalt det, og når lillemor lærte seg å si nettopp de ordene kom det mange gledestårer fra dem begge :Heartpink

Da passer det veldig fint med mormor og morfar til dine foreldre. Det er kjekt at søskenbarna kan bruke samme navn om man er endel sammen :)
Siden du ikke skal bruke bestefar til din far så er det jo greit å bruke det til bestefar på andre siden selvom han ikke er så involvert. Barnet vil jo uansett få et helt annet forhold til de som er der mye. Jeg tenker at det er litt som tante og onkel. Barna våre har en god del av de og det er stor forskjell på tante som ser de ofte og tante som ser de en gang eller to i året.
Det er så sant, det med tante og onkel. Jeg er mye mer sammen med tantebarna mine enn de andre tantene. Jeg er den eneste de kaller bare tante. Alle de andre er «tante xxx»(altså navnet deres), mens jeg kun er tante. Relasjonen er nok viktigst uansett og barna får jo sin egen opplevelse til ordet avhengig av relasjonen (ikke motsatt).

Back
Topp