Legetimer og kontroller

Støtter det Daisybloom sier her. Også tenker jeg at hva enn som funker for seg - do it. For min del er tett oppfølging, tidlig sjekk, tidlig ultralyd, tiltak jeg kan gjøre for å være mest mulig rolig i svangerskapet. I og med at det har gått gæ’ærnt 3 ganger på 1 år nå, så føler jeg at det er det som kommer til å hjelpe meg på veien. I tillegg til de sjekkene får jo gode samtaler med jordmødre/gynekologer, som er vel så viktig for meg.

Hadde jeg klart å slappe av med mindre testing, sjekk osv. Så hadde jeg uten tvil foretrukket det, men sånn er jeg ikke laget :p
Jeg sier ikke at det er noe galt med å ha time tidlig, men jeg følte meg litt "revet med" når jeg satte opp time bare. Det er første gang jeg er gravid så trodde man skulle ta kontakt med en gang først. Jeg føler meg egentlig ganske komfortabel i situasjonen min og har etterhvert funnet ut at de fleste egentlig ikke har time før litt senere, så har kommet frem til at jeg egentlig ikke har behov for å gå til legen noe tidligere selv. Ser jo at hcg øker og kjenner jo ikke smerter på en side av livmor, så jeg har troen på at alt er bra inni magen min :)

Jeg sier ikke at det er noe galt med å ha time tidlig, men jeg følte meg litt "revet med" når jeg satte opp time bare. Det er første gang jeg er gravid så trodde man skulle ta kontakt med en gang først. Jeg føler meg egentlig ganske komfortabel i situasjonen min og har etterhvert funnet ut at de fleste egentlig ikke har time før litt senere, så har kommet frem til at jeg egentlig ikke har behov for å gå til legen noe tidligere selv. Ser jo at hcg øker og kjenner jo ikke smerter på en side av livmor, så jeg har troen på at alt er bra inni magen min :)
Ingenting er bedre enn det! Masse lykkeønskninger :Heartred

Jeg tror det kommer litt an på hvor du bor? Hos min kommune står det at de ønsker at du tar kontakt med jordmor/fastlege ved positiv test? Når jeg var på legetime idag reagerte ikke legen et øyeblikk på at jeg var tidlig, selvom jeg sa det sikkert 5 ganger. «Neida», sa hun bare. Og hun siden jeg ikke har kontaktet jordmor enda mente hun at det skulle jeg bare gjøre!

Men det kan jo være fordi jeg er eldre? Jeg skal jo ta både NIPT og OTUL, og NIPT kan du jo ikke ta for sent.

Men så tror jeg at det kommer litt an på hva man er komfortabel med sikkert :happy119 Det viktigste er jo at man finner en oppfølgingsplan som man selv føler fungerer- og at man føler seg trygg og ivaretatt:Heartred
Når jeg fikk førstemann i 2019 så var det ikke noe ultralyd i uke 12 jo mindre det var noe spesielt tror jeg. Da var første ordinære i uke 18/19. Her spurte også kontordama i går om jeg ville ha tidlig ultralyd men er sikkert litt variert ja fra kommunen til kommune

Når jeg fikk førstemann i 2019 så var det ikke noe ultralyd i uke 12 jo mindre det var noe spesielt tror jeg. Da var første ordinære i uke 18/19. Her spurte også kontordama i går om jeg ville ha tidlig ultralyd men er sikkert litt variert ja fra kommunen til kommune
Det stemmer nok det, tror den kom i 2020 eller 2021? Søsteren min hadde det ikke med de to første, men den siste. Men det var nok ekstra oppfølging i risiko svangerskap uansett og jeg tror de fleste som har UL før den offentlige her inne gjør det nok fordi man har hatt en tøff vei hit.

Enten fordi man får det gjennom det offentlige eller som en del av IVF løpet. Og det gjorde de nok i 2019 også :Heartred Når det gjelder UL så tror jeg nok det er ganske likt i kommunene hvis du har hatt en uproblematisk vei til graviditet. Det virker som det er en del av oss i mars-gruppa som har hatt en lang og/eller tøff vei til denne graviditeten og da er det jo ikke så rart at det virker som det er mest «vanlig» med tidlige oppfølginger og tidlige UL. Men det er nok kun fordi mange har vært gjennom en del. Meg selv inkludert.:Heartred

Last edited:
Helt enig! Det er ingenting som er galt med hverken det ene eller det andre:Heartred Og jeg forstår godt at man blir revet med. Som jeg skrev over her så tror jeg at mange av oss som kom inn i mars-gruppa tidlig kom fra Assistert forumet og har hatt en lang/tøff vei hit. Da var det nok ikke så rart at det virket som normalen var tett og tidlig oppfølging, og at det var noe «alle» gjorde. Men jeg tror nok det har mer med sammensetningen i gruppa vår:Heartred

Jeg skulle også gjerne sluppet å ha behov for tett oppfølging, bekreftelser og vært bekymret for at det ikke går. Igjen. Det er veldig vondt. Men jeg er glad for at klinikken tilbyr en ekstra TUL og hcg blodprøver. Jeg skulle gitt ganske mye for å føle meg mer avslappet rundt dette, særlig siden jeg er en ganske avslappa person i utgangspunktet… Forhåpentligvis kommer det etterhvert! Eller det er iallfall det IVF klinikken sier:laughing002

Liker hvordan du tar det helt rolig med å få litt sen time :) Det er så mange som har time så tidlig, så følte det var normalen, men tror normalen er mellom uke 8 og 12 egentlig :) Flyttet min time til uke 8 selv.
Takk :Heartred Tror det er sunt at man kanskje normaliserer begge deler. Jeg er litt nerve-vrak så skulle gjerne hatt ultralyd ofte hehe men prøver å begrense ultralyd. Hvis jeg hadde vært gjennom det som mange her inne har så hadde jeg nok tenkt annerledes da.
Men per nå så tenker jeg at hvis det skjer noe som gjør meg ekstra nervøs som sist gang så tar jeg en ekstra ultralyd for å roe meg ned, men ellers venter jeg og kanskje velger en av de ordinære bare :happy119

Last edited:
Ja, sant! jeg har jo ikke fått helsekort eller noe... Skal ringe jordmor på mandag og høre mulighetene der. De har naturlig nok ferie de og :hilarious: Tenkte ikke tanken at ferietid ville være et problem :banghead:
«Vi tar ikke blodprøve for å sjekke HCG utenom time hos fastlege». Fikk spørsmål om jeg ville ha time til fastlegen når hun er tilbake, men da er jeg 10+0, og har nok vært på ultralyd før den tid.

Fastlegen min har vært så grei på dette, har vært inn for å teste HCG de to forrige graviditetene mine i november/desember og den i januar.

Synes også det er merkelig at de ikke har vikarer man kan få snakke med. Regner med de hadde forstått ønske mitt pga historikken.. er ikke noe jeg gjør/ eller vil gjøre bare på «gøy» liksom

What, de må jo ha vikarer! Greit at de vil du skal ha time for hcg, men da får de sette opp time hos vikar da..!

Og, jordbæra, jeg ville troppet opp på legekontoret og kranglet litt. For har du høyrisiko svangerskap, så er det jo en medisinsk grunn til at du vil ha legetime!?!

What, de må jo ha vikarer! Greit at de vil du skal ha time for hcg, men da får de sette opp time hos vikar da..!

Og, jordbæra, jeg ville troppet opp på legekontoret og kranglet litt. For har du høyrisiko svangerskap, så er det jo en medisinsk grunn til at du vil ha legetime!?!
Fastlegen min ringte meg faktisk i dag! Så nå har hun satt opp ny hcg måling på mandag og time til første svangerskapskontroll mandagen etter. Da har jeg ul på klinikken på neste fredag, så da blir det 3 kontroller på rappen. Hun skulle da legge inn henvisning til sykehuset. Så nå føles alt litt bedre igjen :happy:

Fastlegen min ringte meg faktisk i dag! Så nå har hun satt opp ny hcg måling på mandag og time til første svangerskapskontroll mandagen etter. Da har jeg ul på klinikken på neste fredag, så da blir det 3 kontroller på rappen. Hun skulle da legge inn henvisning til sykehuset. Så nå føles alt litt bedre igjen :happy:
Så bra ❤️❤️

Så spennende! Ikke mange dager igjen :love7 :joyful:
Veldig spennende! Jeg vet ikke helt om jeg føler meg klar til å se om det er liv, selvom jeg er ganske sikker på at det er liv. Det er skummelt, for hva hvis jeg tar feil… Og tenk hvis jeg får se et lite hjerte slå. Min baby sitt hjerte slå! Det er spennende, skummelt og helt uvirkelig uansett hvordan det går- og det er bare 5 dager til… :nailbiting:

Veldig spennende! Jeg vet ikke helt om jeg føler meg klar til å se om det er liv, selvom jeg er ganske sikker på at det er liv. Det er skummelt, for hva hvis jeg tar feil… Og tenk hvis jeg får se et lite hjerte slå. Min baby sitt hjerte slå! Det er spennende, skummelt og helt uvirkelig uansett hvordan det går- og det er bare 5 dager til… :nailbiting:
Nøyaktig de samme følelsene som jeg kjente på før UL :Heartred Det blir et så viktig steg å komme over, så ikke rart du er spent og nervøs! Men alt tyder jo på at det skal gå fin-fint dette :Heartred:Heartred

Nøyaktig de samme følelsene som jeg kjente på før UL :Heartred Det blir et så viktig steg å komme over, så ikke rart du er spent og nervøs! Men alt tyder jo på at det skal gå fin-fint dette :Heartred:Heartred
Jeg håper det blir en fin dag :Heartred Like fin som du fikk:love7

Da har jeg bestilt TUL 6+0 :happy093. Kjempespent! Kommer til å ta den rett før ferien, så håper virkelig det er gode nyheter- hvis ikke blir det en stusselig hytteferie:sorry:
Wæææ, det er dagen før meg. Tipper du har tidenes kickstart på hytteferie jeg. Jeg kjenner meg helt trygg på at du har en liten «mars-boer» ( :wacky: :laughing002 ) i magen nå. Magefølelsen har vært så bombesikker på det fra før du hadde innsett liksom:laughing002

Wæææ, det er dagen før meg. Tipper du har tidenes kickstart på hytteferie jeg. Jeg kjenner meg helt trygg på at du har en liten «mars-boer» ( :wacky: :laughing002 ) i magen nå. Magefølelsen har vært så bombesikker på det fra før du hadde innsett liksom:laughing002
Ja, du har hatt skikkelig troa! Mye mer enn meg :laughing002 Jeg bør egentlig bare følge magefølelsen din denne gangen også:love7

Ja, du har hatt skikkelig troa! Mye mer enn meg :laughing002 Jeg bør egentlig bare følge magefølelsen din denne gangen også:love7
Hehe, ja. Gjør det. Neida. Det er jo umulig bare skru av egen nervøsitet. Det er jo egentlig helt rart, men jeg bare visste det da du fikk så bra blastocyst, at dette er gangen det går. Og jeg elsker jo å ha rett :laughing002

Jo, du må ta det du får. Men med tidlig henvisning får du vel antakelig tidlig time. Antar de kjører nipt og ultralyd samme dag. Det gjorde de for min del sist hvertfall. Men samtidig vet ikke jeg hvordan det funker på de store sykehusene hvor det er flere pasienter og mer samlebånd. Men tenker tidlig henvisning=først i bunken når timene i den og den uka skal deles ut.
*sniker* for å si at tidlig henvisning ikke resulterer i tidligere time på sykehuset! I begge svangerskapene mine har jeg vært på første konsultasjon hos lege før 7+0 og fått time for OTUL på henholdsvis 14+0 og 13+3 etter menstermin. Litt håpløst sent spør du meg, men tar jo det jeg får uten å klage. Begge gangene ble jeg også flyttet frem noen dager.

*sniker* for å si at tidlig henvisning ikke resulterer i tidligere time på sykehuset! I begge svangerskapene mine har jeg vært på første konsultasjon hos lege før 7+0 og fått time for OTUL på henholdsvis 14+0 og 13+3 etter menstermin. Litt håpløst sent spør du meg, men tar jo det jeg får uten å klage. Begge gangene ble jeg også flyttet frem noen dager.
Jeg håper de vil se på alder, og forstå at det kan være lurt å få gamlemor på sjekk så tidlig som mulig. 14+0 er jo egentlig for sent for NIPT?! Men du hadde kanskje ikke det?

Back
Topp