Innkjøp til mini og meg

Her blir det bedside crib, veldig fornøyd med det sist. Så mye mer lettvint om natta enn å ha separat babyseng på soverommet :) Har sett litt på Stokke sine tripp trapp stoler med sånn spedbarns stol å feste på toppen, men det er kostbart… Noen som har sett på alternativer?
Vi hadde bedside crib med nr. 2, ble ikke brukt den heller :smiley-ashamed004

Stokke varer utrolig lenge da. Mine på 5 og 8 bruker de fortsatt, veldig god kvalitet. De trenger jo støtte til beina så lenge de ikke rekker ned til gulver med vanlig stol (det er ihvertfall mest ergonomisk). Kjøpte både stolene og babydelene (newborn seat, brett og bøyle-del m/ pute) brukt, og solgte babydelene lett etter den perioden. Kommer til å gjøre det samme igjen.

Vi hadde bedside crib med nr. 2, ble ikke brukt den heller :smiley-ashamed004

Stokke varer utrolig lenge da. Mine på 5 og 8 bruker de fortsatt, veldig god kvalitet. De trenger jo støtte til beina så lenge de ikke rekker ned til gulver med vanlig stol (det er ihvertfall mest ergonomisk). Kjøpte både stolene og babydelene (newborn seat, brett og bøyle-del m/ pute) brukt, og solgte babydelene lett etter den perioden. Kommer til å gjøre det samme igjen.
Ja, må være på utkikk etter brukt tripp trapp stol. De må vel være 2003 eller nyere for at den lille stolen kan festes på toppen..? Newborn set heter den vel :) Blir brukt lenge tripp trapp stolen ja.

Ja, må være på utkikk etter brukt tripp trapp stol. De må vel være 2003 eller nyere for at den lille stolen kan festes på toppen..? Newborn set heter den vel :) Blir brukt lenge tripp trapp stolen ja.
Ja var noe sånt. Jeg had en ny og en gammel stol, og det funka på den nyeste ja

Jeg elsker Nøstebarn-ull, både til meg selv og ungene. Ubehandla ull som føles mye bedre ut på huden enn superwash-ull (og ullas egenskaper er bedre bevart). Kjøpte body+bukse og lue derifra i vår når det var salg. Resten kommer jeg til å kjøpe brukt. Det er mye å få kjøpt brukt, og lett å få solgt videre, til og med om det er flekker og hull (mens annet ulltøy gis bort om ikke plettfritt). Har dessverre solgt unna alt som mine på 5 og 8 har vokst ut av, da nr. 3 ikke var noe jeg engang vurderte før i vinter:woot:

Jeg har brukt tøybleier på mine to andre barn, da blir det få/ingen lekkasjer (bæsj oppover ryggen har jeg aldri opplevd), og mengden klær man trenger blit dermed mye mindre. Så det holder nok med f.eks. 4 ullbodyer og 4 ullbukser, og kanskje 1-2 bomullssett (blir det ekstrem gulpebaby så kjøper jeg heller inn mer etter fødsel). Gidder ikke ha mer enn nødvendig denne gangen:smiley-ashamed004 Planlegger å bruke tøybleier denne gangen også, men mulig jeg ikke orker å bruke det når det blir barnehagestart og tidsklemma starter igjen (vi får se). Så om noen lurer på tøybleier så er det bare å spørre. Jeg brukte det i totalt 5 år på mine to, litt arbeid er det jo, men mange fordeler (og de er fine!). Kominerte det med tidlig pottetrening, så mine unger slutta med bleie hjemme når de var 1.5-2 år, og både i barnehagen og på natt når 2.5 år.

Ellers kjøpte vi mye brukte leker og utstyr på finn.no, og bare suppelere med kvalitetsleker etc. fra sprell, små spor, lekeakademiet, jollyroom, lekekassen etc. Treleker/godkjent silikon og naturmaterialer (altså ikke polyester og fleece) de første årene når de putter alt i munnen og sutter/gnager på de. Mye bedre utvalg i trygge produkter i dag enn for 9 år siden:D
Det jeg lurer mest på nå er; hvor kan jeg lese om pottetrening. Har en på 2 år og 3 måneder, lillebror kommer vel innen en måneds tid, det hadde kanskje vært fint med bare ett bleiebarn, eller er det praktisk med bleie på storebror også? Hehe
Hvordan komme i gang med bleieslutt?

Det jeg lurer mest på nå er; hvor kan jeg lese om pottetrening. Har en på 2 år og 3 måneder, lillebror kommer vel innen en måneds tid, det hadde kanskje vært fint med bare ett bleiebarn, eller er det praktisk med bleie på storebror også? Hehe
Hvordan komme i gang med bleieslutt?
Jeg lærte mye fra denne Facebook-gruppa: https://facebook.com/groups/babypotting/

Kjøpte aldri noen bok om det, men mange har anbefalt denne boka/metoden: https://www.bleiefri.no/pottetrening-pa-3-dager/

Vi gjorde egentlig den bleiefri på 3 dager-metoden, i tillegg til å ta av barnet bleie hjemme på dagtid en del fra ca. 1 år (når tid til å vaske opp tiss på gulvet, for det blir det), med potte alltid tilgjengelig på stua. Og satte så og si alltid barna på do ved bleieskift ellers. I stedet for å "vente til barnet er klar" som man hører ofte i Norge, legger man rett og slett aktivt til rette for bleieslutt. Det funker så lenge man setter av tid til det, går inn i det med en positiv innstilling og har trua på barnet. Og ikke la barnet velge selv, men forvente at barnet bruker potte/doring, slik som man forventer at barnet sitter på stolen sin ved måltid, kler på seg etc. Vi har aldri spurt "vil du sitte på potta?" men sagt "nå sitter vi på potta" og gjort det til en koselig stund m/ f.eks. boklesing, bord/brett med puslespill e.l. foran så barna har fått slappet av lenge nok til at de klarte å bæsje på potta. Dette er en veldig vanlig tankegang ang. bleieslutt i andre land.

Lykke til, om dere går inn for bleieslutt i sommerferien så er jo det et gunstig tidspunkt, lett å gå bleiefri ute, mer tid osv. Bare pakk vekk bleiene og sett av noen dager til det :) Det gjorde vi med nr. 1 den sommeren han var 2 år og 4 mnd. Dro på bilferie/campingferie etter et par dager, med potta på slep:cheers Gikk veldig fint.

Last edited:
Flere som har begynt å handle litt utstyr? Har oppdaget Tise… :) I går kjøpte vi vognpose, nattpose, babydyner og babynest brukt. Har også avtalt å hente babycrib og tripp trapp stol til uka litt lenger unna:smiley-bounce012 Ser nå på bæreseler og forlengbare vognposer.

Flere som har begynt å handle litt utstyr? Har oppdaget Tise… :) I går kjøpte vi vognpose, nattpose, babydyner og babynest brukt. Har også avtalt å hente babycrib og tripp trapp stol til uka litt lenger unna:smiley-bounce012 Ser nå på bæreseler og forlengbare vognposer.
Jeg har såvidt begynt å handle klær som passer til meg selv. Kjøpte to babybodyer i str 44 i ull på tise faktisk. Nå er det ikke så mye jeg skal handle da. Men blir prematur tøy for sikkerhetsskyld og så evt. Guttetøy om det blir gutt. Og en seng... kjøpte madrass da jeg var gravid sist, men rakk ikke seng. Livredd for å jinxe om jeg kjøper for tidlig. Så planen er å kjøpe de få tingene vi trenger på black friday.

Hvis du har planer om Sebra-seng, så er denne madrassen perfekt og på salg nå: https://mamma-shop.com/no-no/produc...MI0Nmlp4OCjgMV_AqiAx2fqQ0lEAQYAiABEgJxBPD_BwE

Ikke orignalmadrassen til Sebra-sengen, men laget til den. Passer til vår som har hev-senk funksjonen. Vi kjøpte brukt seng og ny madrass for rett under 4000,- totalt. :) Første og trolig siste innkjøpet på noen måneder:laughing002 Vi har planlagt å begynne å titte på litt annet utstyr vi trenger ila høsten, og bestille under (forhåpentligvis) gode tilbud på Black Week eller lignende.

Jeg har såvidt begynt å handle klær som passer til meg selv. Kjøpte to babybodyer i str 44 i ull på tise faktisk. Nå er det ikke så mye jeg skal handle da. Men blir prematur tøy for sikkerhetsskyld og så evt. Guttetøy om det blir gutt. Og en seng... kjøpte madrass da jeg var gravid sist, men rakk ikke seng. Livredd for å jinxe om jeg kjøper for tidlig. Så planen er å kjøpe de få tingene vi trenger på black friday.
Prematurklær ja, det var bra du nevnte.
Hvis igangsetting i uke 38, er str.50 for stort da tro? Kjøpte utrolig mye i dag… og vi som skulle vente til etter UL og NIPT test…. :smiley-ashamed004
Jaja, handlet brukt hos 2 forskjellige og de hadde så mye fint, og noe veldig nedsatt. Ble en annen stol enn vi hadde tenkt, aldri sett denne Stokke stolen før… Var med babyset med pute. Mangler bare newborn seat. Veldig stilig og moderne stol :)

Ellers ble det ammepute, badekar, kluter, siklesmekker, smekker, smokkesnorer, babygym, babytepper, bilstol, vognpose (dun forlengbar), vognteppe, vogndyne med trekk, 2 sengetrekk til babydyne, baksetespeil til bil og koppholder til vogn…

Hvis igangsetting i uke 38, er str.50 for stort da tro? Kjøpte utrolig mye i dag… og vi som skulle vente til etter UL og NIPT test…. :smiley-ashamed004
Jaja, handlet brukt hos 2 forskjellige og de hadde så mye fint, og noe veldig nedsatt. Ble en annen stol enn vi hadde tenkt, aldri sett denne Stokke stolen før… Var med babyset med pute. Mangler bare newborn seat. Veldig stilig og moderne stol :)

Ellers ble det ammepute, badekar, kluter, siklesmekker, smekker, smokkesnorer, babygym, babytepper, bilstol, vognpose (dun forlengbar), vognteppe, vogndyne med trekk, 2 sengetrekk til babydyne, baksetespeil til bil og koppholder til vogn…
Vanskelig å si med størrelser, det er jo litt forskjell på hvor store dem blir.
50 passer ofte helt i starten, men de vokser jo fort. Passa fint her født til termin. Kjøpte litt 50 sist og en del 56. Ble brukt om hverandre egentlig. Det er så forskjell på ulike merker også.

Her venter vi til vi vet kjønn med å kjøpe noe særlig denne runden. Gjorde det samme sist. Synes det er greit å vente jeg. :)

Barn født relativt nærme termin kan fint bruke 50 stort sett. De vokser så fort at om det er litt stort så kan armen brettes opp en uke eller to.
Jeg har høy risiko for å føde tidlig, da allerede før uke 30. Men vi vet ikke før vi nærmer oss hvor stor risiko osv. Men når jeg fødte i uke 28 sist så var det en sorg å ikke ha noe tøy tilgjengelig. Så denne gang skal jeg ha litt prematur tøy tilgjengelig i str. 38 og 44 sånn for sikkerhetsskyld. Får vi ikke bruk for det donerer jeg det sykehuset. Så jeg kjøper litt når jeg kommer over på tise osv. Er liksom ikke så lett å finne så små plagg ❤️ Var så heldig å få en bitteliten drakt fra en fantastisk dame her på forumet til å kle på jenta vår, så ordnet seg for oss. Men det var flaks, så derfor tenker jeg at jeg donerer om jeg ikke får brukt det selv. Går til en god sak og er ikke bortkastet shopping.

Barn født relativt nærme termin kan fint bruke 50 stort sett. De vokser så fort at om det er litt stort så kan armen brettes opp en uke eller to.
Jeg har høy risiko for å føde tidlig, da allerede før uke 30. Men vi vet ikke før vi nærmer oss hvor stor risiko osv. Men når jeg fødte i uke 28 sist så var det en sorg å ikke ha noe tøy tilgjengelig. Så denne gang skal jeg ha litt prematur tøy tilgjengelig i str. 38 og 44 sånn for sikkerhetsskyld. Får vi ikke bruk for det donerer jeg det sykehuset. Så jeg kjøper litt når jeg kommer over på tise osv. Er liksom ikke så lett å finne så små plagg ❤️ Var så heldig å få en bitteliten drakt fra en fantastisk dame her på forumet til å kle på jenta vår, så ordnet seg for oss. Men det var flaks, så derfor tenker jeg at jeg donerer om jeg ikke får brukt det selv. Går til en god sak og er ikke bortkastet shopping.
Skjønner det ja, fint å donere det som ikke blir brukt til sykehuset :Heartbigred Håper du går helt til igangsetting, må du ta noen spesielle hensyn mot slutten ift. aktivitet?

Vanskelig å si med størrelser, det er jo litt forskjell på hvor store dem blir.
50 passer ofte helt i starten, men de vokser jo fort. Passa fint her født til termin. Kjøpte litt 50 sist og en del 56. Ble brukt om hverandre egentlig. Det er så forskjell på ulike merker også.

Her venter vi til vi vet kjønn med å kjøpe noe særlig denne runden. Gjorde det samme sist. Synes det er greit å vente jeg. :)
Venter til vi vet kjønn med å kjøpe klær vi også. 18 dager til UL i uke 14 hvor vi forhåpentligvis får vite kjønn, privat UL :smiley-bounce012
Tenker å kjøpe sånne babypakker med tøy i 50-56-62 i alle fall. Mye fine pakker på Tise, og på Finn.

Skjønner det ja, fint å donere det som ikke blir brukt til sykehuset :Heartbigred Håper du går helt til igangsetting, må du ta noen spesielle hensyn mot slutten ift. aktivitet?
Nei, ikke som jeg vet. Måtte ikke det forrige gang, og da var jeg innlagt fra uke 25. Fikk bevege meg fritt, men måtte holde meg nært sykehuset. Fikk ikke dra hjem på permisjon og slikt. Men skjer det samme med morkake og navlesnor igjen vil de ta barnet ut mye tidligere, ikke vente så lenge som de gjorde nå

Min første var 3.8 kg ved fødsel (1 dag før termin) og brukte str 50 et par uker. Nr. 2 var 4.4 kg (13 dager over termin) og da var det rett på str 56 :smiley-ashamed004 Har bare kjøpt inn 3 ullplagg enda, venter til vi vet kjønn med å kjøpe mer (blir nok mest Nøstebarn-klær fra finn.no).

Var på bruktbutikk på lørdag og kjøpte 4 treleker og en sammenleggbar babygym for en utrolig billig penge. Ungene synes det var gøy å kjøpe "julegaver til babyen":Heartred Skal innom andre bruktbutikker (inkl. de hvor folk leier plass og selger sine ting selv) for å se etter gravidklær og babyklær. Men blir så totalt utslitt av å dra på shopping/steder med mye folk og bråk, så klarte bare den ene plassen før jeg måtre hjem og sove midt-på dagen-lur. Håper slitenheten forsvinner snart:bag:

Bilstol, vogn og sånne store ting venter vi med så lenge som mulig, siden det bare blir i veien for pågående oppussing. Mannen har lovt at siste rest skal bli ferdig til jul:smiley-ashamed004

Da ble det Bugaboo Butterfly vogn på oss. Det er vel egentlig en reisetrille, men erfaringsmessig så bruker jeg mest d. Skal også få tak i kompatibel bilstol, så da kan den brukes på vognen fra nyfødt av :) Bugaboo Butterfly er nedsatt nå, siden det er kommet en ny. Gleder oss til å ta den i bruk!:smiley-bounce012

Jeg har mange ting fra før. Men har lyst på Liewood babynest etter anbefaling fra ei venninne

Back
Topp