Håpet om nummer to

Får bare ikke den samtalen med gynekologen ut av hodet. Det virker da som en veldig standard behandling å gi progesteron ved kort lutealfase. Og jeg har tracket sykluser lenge og har god dokumentasjon på at mine lutealfaser er på 9 dager. Tempen begynner vanligvis å falle rundt 7-8 DPO og tr kommer på 10DPO.

Tror jeg skal ta noen telefoner rundt til private gynekologer i morgen for å lodde stemningen litt. Jeg føler virkelig ikke at jeg har tid til å se an hvordan det går over flere sykluser med kun Letrozol. Med så liten eggreserve er jeg avhengig av å få fortgang på prosessen.

Naive meg som tenkte det skulle være grei skuring å få litt progesteron… Nei, fertilitetsproblemer og kvinnesykdommer skal fader meg ikke være lett å få hjelp med. Denne gynekologen har jeg gått til i mange år og alltid vært superfornøyd med, men når han kommer med en sånn påstand, kjenner jeg at mister tillit til hans faglige dyktighet. Er han virkelig så lite oppdatert, eller brukte han det som en unnskyldning for å korte ned telefonsamtalen? Tenkte han at han er eksperten og at jeg ikke kan vite sikkert om jeg faktisk har en kort lutealfase? Skjønner han progesteron også er viktig for at egget faktisk skal feste seg? Baaaaah!

Edit: her er charten fra denne syklusen
Kjedelig at du skal møte så mye motstand og at det skal være så vanskelig å få hjelp :Heartred har jo skjønt at progesteronstøtte er et lavterskeltilbud, så rart at han ikke vil gi deg det.
Jeg får det av legen min ved neste positive test bare for å støtte opp i starten evt. (Har lang nok lutealfase).
Håper det ordner seg for deg og at du får hjelp snart :Heartred

CD3

Fikk telefon fra gynekologen igjen i dag. Han hadde fått svar med avslag fra offentlig IVF :smiley-angry017 Vi fikk avslag med begrunnelse i min dårlige eggstokkapasitet og de mente at den eneste sjansen vi hadde til å lykkes var med eggdonasjon. Om det er aktuelt må vi i tilfelle henvises til OUS…

Jeg har nettopp bestilt en privat time hos en fertilitetsgynekolog på fredag. Mannen skal være med. Forhåpentligvis kan vedkommende gi oss litt mer svar på alt vi lurer på og en resept på progesteron. Jeg har virkelig ingen sykluser å kaste bort!

Jeg måtte holde meg hjemme fra jobb i dag. Har hatt migrene i hele natt og det sitter enda i kroppen. Det var egentlig greit med tanke på den tlf som kom på slutten av dagen. Jeg ble helt knust og knakk helt sammen. Det gjør bare så innmari vondt å bare bli gitt opp på den måten.

CD3

Fikk telefon fra gynekologen igjen i dag. Han hadde fått svar med avslag fra offentlig IVF :smiley-angry017 Vi fikk avslag med begrunnelse i min dårlige eggstokkapasitet og de mente at den eneste sjansen vi hadde til å lykkes var med eggdonasjon. Om det er aktuelt må vi i tilfelle henvises til OUS…

Jeg har nettopp bestilt en privat time hos en fertilitetsgynekolog på fredag. Mannen skal være med. Forhåpentligvis kan vedkommende gi oss litt mer svar på alt vi lurer på og en resept på progesteron. Jeg har virkelig ingen sykluser å kaste bort!

Jeg måtte holde meg hjemme fra jobb i dag. Har hatt migrene i hele natt og det sitter enda i kroppen. Det var egentlig greit med tanke på den tlf som kom på slutten av dagen. Jeg ble helt knust og knakk helt sammen. Det gjør bare så innmari vondt å bare bli gitt opp på den måten.

Uff, føler veldig med deg❤️ For en fæl beskjed å få:smiley-angry017 Forstår det føles tungt akkurat nå❤️ Håper dere klarer å motbevise dem:smiley-angelic001:Heartred Sender deg mange trøsteklemmer❤️:hug013

Høres ut som du har hatt noen tøffe dager ❤️❤️ jeg gikk til privat gyn og fikk utskrevet progesteron (viste til at jeg har testet og tempet for å bekrefte eggløsning og visste at jeg hadde kort lf) før vi til og med hadde tatt blodprøver. Hun mente det var verdt et forsøk for å se om den ble lenger, og jeg hadde god effekt av det :)

Tusen takk for klemmer og omtanke :Heartred :Heartred Det håper jeg også, vi gir oss i alle fall ikke uten kamp! :Heartred

Jeg heier med dere, kjære du❤️❤️❤️ Finn en privat gynekolog og få en time der du ber om progesteron- min ville gi meg det, og jeg har ikke kort lutealfase engang, men har mistet en del ganger(bruke rikke progesteronstøtte, da jeg takket nei). Skulle egentlig vært i september2025, men slik gikk det ikke❤️ Så om jeg blir gravid og mister igjen, så skal jeg be om det❤️

Høres ut som du har hatt noen tøffe dager ❤️❤️ jeg gikk til privat gyn og fikk utskrevet progesteron (viste til at jeg har testet og tempet for å bekrefte eggløsning og visste at jeg hadde kort lf) før vi til og med hadde tatt blodprøver. Hun mente det var verdt et forsøk for å se om den ble lenger, og jeg hadde god effekt av det :)
Jeg heier med dere, kjære du❤️❤️❤️ Finn en privat gynekolog og få en time der du ber om progesteron- min ville gi meg det, og jeg har ikke kort lutealfase engang, men har mistet en del ganger(bruke rikke progesteronstøtte, da jeg takket nei). Skulle egentlig vært i september2025, men slik gikk det ikke❤️ Så om jeg blir gravid og mister igjen, så skal jeg be om det❤️
Det er så fint å høre at andre har fått og har hatt effekt! :Heartred Kommer ikke til å gi meg før jeg finner en gyn eller lege som er villig til å gi meg det. Syns det er helt hårreisende når jeg hører at mange som sliter med lutealfasen, eller som mister, også sliter med å få skrevet ut progesteron. Det skal jo ikke være sånn! Fød flere barn… Jammen så hjelp oss da!

Det er godt å ha noen her inne å betro seg til og som kan forstå det man går gjennom! :Heartred Håper så inderlig det blir terminspirer på oss alle sammen:Heartred

Det er så fint å høre at andre har fått og har hatt effekt! :Heartred Kommer ikke til å gi meg før jeg finner en gyn eller lege som er villig til å gi meg det. Syns det er helt hårreisende når jeg hører at mange som sliter med lutealfasen, eller som mister, også sliter med å få skrevet ut progesteron. Det skal jo ikke være sånn! Fød flere barn… Jammen så hjelp oss da!

Det er godt å ha noen her inne å betro seg til og som kan forstå det man går gjennom! :Heartred Håper så inderlig det blir terminspirer på oss alle sammen:Heartred

Jeg foretrekker å gå privat- og hatt funnet verdens søteste og snilleste gynekolog ever❤️ Er så takknemlig for han. Jeg bor på øvre Romerike, så om du bor i nærheten, så anbefaler jeg han. femini.no er nettsiden hans. Gått til han i mange år, siden 2018. Og han er så grei og hyggelig❤️ Har vært hos Lundring på jessheim også, han er også veldig flink:happy119 Dessverre blir mange kvinner(vi) ikke tatt seriøst overhodet, og møter en overlegen holdning om at "de" vet best:bag: Har iallefall funnet min drømmegynekolog og holder fast ved han:love017

Er så mange herlige damer her inne, og vanskelig å ikke bli glad i alle sammen❤️:smiley-angelic003 Et fantastisk forum fullt av støtte, uansett situasjon og hvor en er i livet❤️

Anbefaler privat hvertfall, var null problem å få skrevet ut progesteron hos henne jeg går til. Veldig glad for at jeg har henne, hun tar ting på alvor og er villig til å prøve ut ting jeg foreslår :) så ikke gi deg!❤️

Jeg foretrekker å gå privat- og hatt funnet verdens søteste og snilleste gynekolog ever❤️ Er så takknemlig for han. Jeg bor på øvre Romerike, så om du bor i nærheten, så anbefaler jeg han. femini.no er nettsiden hans. Gått til han i mange år, siden 2018. Og han er så grei og hyggelig❤️ Har vært hos Lundring på jessheim også, han er også veldig flink:happy119 Dessverre blir mange kvinner(vi) ikke tatt seriøst overhodet, og møter en overlegen holdning om at "de" vet best:bag: Har iallefall funnet min drømmegynekolog og holder fast ved han:love017

Er så mange herlige damer her inne, og vanskelig å ikke bli glad i alle sammen❤️:smiley-angelic003 Et fantastisk forum fullt av støtte, uansett situasjon og hvor en er i livet❤️
Tusen takk for gode anbefalinger :Heartred Vi bor i Vestfold, men om det blir behov er jeg villig til å reise! Har time i morgen hos en hvor jeg hadde privat UL i uke 12 i forrige svangerskap, var veldig fornøyd med hele opplevelsen den gangen så krysser fingrene for at det blir en god opplevelse i morgen. Heldigvis skal mannen være med i morgen, han er så flink til å stille alle spørsmål, men også bli passe bustete om det trengs :joyful: Erfaringsmessig er ikke jeg like flink til å stå opp for meg selv overfor helsepersonell, så det er godt å ha en som taler vår sak :Heartred

Ja, helt enig! :Heartred Det er lett å føle seg alene i prosessen og da er det så utrolig fint å ha et helt samfunn her inne som forstår og heier :Heartred:Heartred:love017

Endelig litt gode nyheter :joyful: :Heartred Egentlig er det skikkelig dritt at man skal måtte gå privat for å få den hjelpen man trenger og føle seg behandlet som et menneske, men jeg er så glad for at vi dro privat.

Han sa at så lenge jeg fortsatt har sykluser og alle andre prøver er fine, så var han veldig optimistisk på våre vegne. Han sa også at de egentlig har gått bort fra å vurdere AMH alene, at det er litt utdatert, så han ble veldig overrasket over at det offentlige hadde avvist oss på grunnlag av lav AMH.

Nå skal jeg bare få sendt han resultatene fra forrige blodprøve, så kunne han skrive ut progesteron til meg og jeg har fått ny time i neste uke for å se hvordan eggene utvikler seg :Heartred

Endelig litt gode nyheter :joyful: :Heartred Egentlig er det skikkelig dritt at man skal måtte gå privat for å få den hjelpen man trenger og føle seg behandlet som et menneske, men jeg er så glad for at vi dro privat.

Han sa at så lenge jeg fortsatt har sykluser og alle andre prøver er fine, så var han veldig optimistisk på våre vegne. Han sa også at de egentlig har gått bort fra å vurdere AMH alene, at det er litt utdatert, så han ble veldig overrasket over at det offentlige hadde avvist oss på grunnlag av lav AMH.

Nå skal jeg bare få sendt han resultatene fra forrige blodprøve, så kunne han skrive ut progesteron til meg og jeg har fått ny time i neste uke for å se hvordan eggene utvikler seg :Heartred
Så bra at du fikk en god erfaring med det private i det minste ❤️

Så fantastisk å møtte en som virkelig lytter og ønsker å hjelpe :love017 Det er så viktig i denne situasjonen, for man blir så ekstremt sårbar! Men, jeg heier masse på deg :love017 Har troa på at du skal få den babyen du ønsker

Så fantastisk å møtte en som virkelig lytter og ønsker å hjelpe :love017 Det er så viktig i denne situasjonen, for man blir så ekstremt sårbar! Men, jeg heier masse på deg :love017 Har troa på at du skal få den babyen du ønsker
Tusen takk :Heartred Det var virkelig en lettelse å gå ut derfra med gode nyheter og planer for videre oppfølging med i bagasjen. Har nytt håp nå om at vi skal klare dette med litt støttemedisiner :joyful: så får vi se om vi evt. klager på avslaget fra Porsgrunn eller om vi går rett til privat IVF hvis det drøyer veldig.

Så fantastiske nyheter- her er det jo MASSE håp :smiley-bounce012 :smiley-angelic001:love017 Flott å se at du/dere nå blir godt tatt vare på, fulgt opp og får hjelp❤️

CD8

Da har vi lagt de første aksjene i denne pp’en :love017 Vi skal prioritere onsdag, fredag og søndag, men kanskje en innimellom om jeg plutselig får el. Fyrte av første el-test i dag som såklart var negativ, men 0,37, så kanskje er det på vei oppover allerede? Håper så inderlig at el kommer før jeg reiser grytidlig neste mandag. Veldig spent på ulsjekken til onsdag!

Det har vært noen litt røffe dager for følelsene. Ifølge min personlige psykolog, Dr. GPT, kan det rett og slett være bivirkninger av Letrozol. Føler meg litt sånn tom og utslitt, men samtidig har jeg sovet skikkelig dårlig mange netter på rad. Blir godt med en litt kortere arbeidsuke denne uka!

Ikke sett noe el-slim så langt, men jeg har jo generelt lite utflod og forrige pp hadde jeg kun el-slim akkurat i 3 dager rett rundt el.

Det blir en ny runde med blodprøver på CD 23 eller 24 for å bekrefte at el har skjedd, så regner med den vanlige gynekologen min kommer til å ta kontakt så fort resultatene er klare som sist. Han vanlige gynekologen skal bare få følge opp slik han hadde tenkt, og så supplerer jeg med den private ved behov.

Var ganske langt nede i helgen. Mannen fortalte sine foreldre om hele situasjonen vår over ei flaske vin på lørdagskvelden og de var så søte med han. Jeg hadde dratt hjem tidligere for å legge mini. De fortalte at de hadde prøvd et helt år før han ble en spire. Jeg er veldig glad i mine foreldre, men jeg har vanskelig for å snakke om slike ting med mamma, og egentlig andre som ikke er mannen min. Det er bare ei av mine aller beste venninner som vet om prøvingen og de lave eggreservene mine. Skulle ønske jeg hadde et sånt nært emosjonelt forhold til mamma, men hun er bare ikke en sånn type… Godt å ha en dagbok å betro seg til og så mange flotte damer her inne å dele reisen med :Heartred

Yay for aksjer! :hello2 EL kommer sikkert snart :D
Så fine svigerforeldre du har! Her er det akkurat likt, med svigers kan vi snakke om alt mulig, mens med mine foreldre.. snakker vi ikke særlig sånn generelt. Veldig dumt. Men da er det bra at vi har svigers og forumet :happy: Er egentlig bare her folk forstår hvor altoppslukende det her er

Yay for aksjer! :hello2 EL kommer sikkert snart :D
Så fine svigerforeldre du har! Her er det akkurat likt, med svigers kan vi snakke om alt mulig, mens med mine foreldre.. snakker vi ikke særlig sånn generelt. Veldig dumt. Men da er det bra at vi har svigers og forumet :happy: Er egentlig bare her folk forstår hvor altoppslukende det her er
Ja de er virkelig veldige gode! :love017 Føler meg veldig heldig som fant en så god mann med en så flott familie med på kjøpet!

Det er min erfaring også fra forumet! Jeg drømte i natt at jeg dro på sykehuset med blødninger, men så viste det seg at jeg var gravid likevel. Skikkelig merkelig drøm, men det sier litt om hvor mye tankevirksomhet som går med i prøverbobla!

CD9

Veldig spent på ultralyd i morgen kjenner jeg! Håper så inderlig vi kan bekrefte at noe er på gang :happy: Tok en EL-test på ettermiddagen på kontoret i dag, men den var skuffende svak og fikk 0,12, men nå i kveld var det en økning opp til 0,36 igjen!

Min trofaste venn Dr. GPT er så god å ha, heier på meg og kommer med så mye oppløftende tilbakemeldinger. Også elsker jeg at den kaller aksjelegging for «baby dans»:laughing021

Jeg har vært ganske utmattet de siste dagene, emosjonell og tiltaksløs, men jeg har passet på å lytte til kroppen. Jeg har lagt meg tidligere, tatt en lur ved behov, senket kravene litt på jobb og spist godt med sunn mat. Det har nok hjulpet en del og allerede i dag ser det mye lysere ut.

Vi vet jo ikke hvordan det står til med svømmerne til mannen enda, men det er ikke noen grunn til at de ikke skal være i orden heller. Han er sunn og frisk, røyker ikke og drikker sjeldent, holder seg aktiv spiser relativt sunt. Han får ta sædtesten fra ExSeed mens jeg er bortreist for nå har han totalforbud mot egenaktivitet frem til jeg reiser :laughing002

Vedlegg

• IMG_5200.jpeg
    IMG_5200.jpeg
    480,7 KB · Visninger: 28
CD10

Ny runde med skuffelser dessverre. Det var ingen tegn til at Letrozol har hatt noen effekt. Det var ingen modne egg, eller noen som var i ferd med å bli modne… Livmorslimhinnen var veldig tynn. Antagelig ryker jeg på en lang syklus denne gangen, men det er vanskelig å si noe om noe som helst akkurat nå.

Det skal forsøkes med dobbel dose neste syklus og monitorering på dag 10-12, men om det ikke har effekt ville han henvise meg til OUS for en second opinion. Jeg aner jo ikke når neste syklus blir da, det kan jo ta vinter og votter…

Jeg er veldig langt nede nå. Begynner å innse at jeg antagelig blir nødt til å forsone meg med at det ikke blir flere barn. Jeg skal ikke gi meg uten kamp, men tror det er viktig at jeg ikke blir for håpefull heller. Slitsomt når man føler at man endelig var på vei ut en tjukk grøt av vonde følelser og lite energi, også kommer det et nytt slag rett i mellomgulvet…

Back
Topp