(Sniker litt her)
Det er korte og lange svar på dette, men skal prøve å forklare etter beste evne! Litt forbehold om at det er lenge siden jeg satte meg godt inn i dette, da

Gjerne rett på meg hvis dere finner noe feil her!
Kort sagt så flytter Letrozol balansen i hormonene som styrer menstruasjonen slik at man skal få en sterkere modning av egg, bedre oppbygging av slimhinne i livmor og en sterkere eggløsning.
For å svare litt mer detaljert på det, så er det greit å vite litt om hvordan hormonene endrer seg gjennom en vanlig menstruasjonssyklus. Det er fire hormoner som er viktigst her:
- Follikkelstimulerende hormon (FSH) som produseres i hypofysen i hjernen
- Luteiniserende hormon (LH) som produseres i hypofysen i hjernen
- Østrogen som produseres i eggstokkene
- Progesteron som produseres i eggstokkene
Til vanlig starter hypofysen å produsere FSH i starten av syklusen. FSH stimulerer både produksjon av østrogen og stimulering av follikler på ovariene, og sørger for at eggene vokser seg store. Østrogen sørger for at slimhinna i livmoren bygger seg opp og blir tykk og næringsrik. Når østrogennivået blir høyere registrerer hypofysen 'god nok' produksjon av østrogen og justerer så ned produksjonen av FSH. Når østrogennivået kommer over et terskelnivå så trigger det en surge av LH (og litt mer FSH) som igjen trigger eggløsning. Egget slipper etter LH-toppen og den gjenværende 'eggposen' blir til det gule legemet som så begynner å produsere progesteron. Progesteron hjelper til å holde slimhinna i livmoren tykk og fin. Dersom et egg blir befruktet og fester seg så begynner man å produsere hcg som hjelper til å opprettholde det gule legemet og progesteronproduksjonen litt videre. Dersom det ikke skjer så går det gule legemet til grunne, og progesteronnivået faller. Når progesteron faller får man menstruasjon etterpå, da man ikke har noe som opprettholder slimhinna, og FSH starter å produseres igjen. Full circle! Legger ved et bilde under her som viser det hele litt mer visuelt
Vis vedlegget 460575
Letrozol er noe som heter en aromatasehemmer. Asomatase er et enzym som bidrar i dannelsen av østrogen. Letrozol hemmer derfor dannelsen av østrogen de dagene man tar tablettene. Dette er positivt for fertilitet: Hypofysen merker en mangel på østrogen i starten av syklusen og justerer opp produksjonen av FSH til høyere enn det vanligvis er. Det betyr at man får en sterkere stimulering av follikler enn ellers. Det betyr også at man vil få høyere østrogennivåer når man slutter å ta tablettene, som igjen vil gi en tykk og fin slimhinne og en sterkere stimulering av LH ved eggløsning.
Akkurat hvor mye letrozol vil ha å si for de som ellers bygger opp en fin slimhinne, har gode follikler og sterk eggløsning på egenhånd er jeg litt usikker på, men det hadde i alle fall veldig god effekt på meg som kanskje har litt sene/ukoordinerte eggløsninger. Akkurat erfaringer ellers kan sikkert noen andre svare litt bedre på