♡ IKM UKE 20 og 21 ♡

Synes det er så fint at man kan dele både gode og krevende dager i denne prosessen her inne. Jeg nærmer meg 35 og aldri kjent på følelsen av å være gravid, men alltid hatt et stort ønske om å være mamma. Kan se ut til at jeg har en ganske lang follikelfase og kort luteal fase. Håper på noen svar hos gynekolog til neste uke.
Blir også veldig nysgjerrig på tenking, da jeg ser mange gjør det her inne. Noen som vil gi litt mer innsikt i hvordan det egentlig fungerer og hvordan man leser grafene?
Jeg kan ikke temping men vil gjerne lære meg det også. Men jeg ville aller helst bare si takk for at du deler og at jeg gleder jeg meg til å følge deg på din reise :smiley-angelic003:Heartpink Jeg er 38 og har vært gravid en gang, i 10 uker, jeg ante ikke hvor fint det var å bære på verdens mest dyrbare skatt, selv om jeg aldri har egentlig har lengtet etter å bli mor før denne opplevelsen. Så nå prøver jeg for å oppleve det igjen og forhåpentligvis fullføre et svangerskap for å få et lite nurk jeg kan passe på å gi all min kjærlighet :happy: (skal spare litt kjærleik til mannen også…:joyful:) Unner deg å lykkes med en spire i magen og ønsker deg masse masse lykke til :smiley-angelic001

Man tar basaltempen, som er det laveste man får i døgnet, når man er i dyp søvn. Så man tar den med én gang våkner, etter minst 3-4 timer sammenhengende søvn, og til samme tid hver dag. Man bør ha et termometer med to desimaler, så du kan se de små forskjellene. Anbefaler dette termometeret: https://babyplan.no/alle-produkter/termometer/
Etter EL har vært produseres det progesteron, som gjør at tempen din stiger litt. Den holder seg oppe til du evt. får mensen, da dropper den helt ned igjen. Hvis du blir gravid kan tempen gjerne fortsatt være høy, men den kan bli litt vill, så den er ikke helt til å stole på etter det :p Meningen er bare å se at EL faktisk har vært og når, man kan egentlig ikke se at man er gravid ila lutealfasen. Du har kanskje sett at vi snakker om "festedipp" (en plutselig liten dropp i temperaturen i kanskje en dag, som kan skje når egget fester seg) og "trifasisk graf" (tempen går opp til et enda høyere nivå enn du allerede hadde etter EL), de kan være graviditetstegn, men det er ikke sikkert.
Mange av oss bruker Fertility Friend appen til å legge inn tempene, jeg syns den er veldig oversiktlig, mer enn den vanlige mensenappen min der jeg også kan legge inn temp :hilarious: De har også maange artikler man kan lese for å lære mer :D
BV har en egen artikkel med info, pluss et skjema du kan laste ned: https://www.babyverden.no/prover/finn-ut-nar-sjansen-er-storst/
Tusen takk for hjelp til meg også @Smågoth skal bestille tempmåler for neste PP :thumleft

Tusen takk for hjelp til meg også @Smågoth skal bestille tempmåler for neste PP :thumleft
Bare hyggelig! :D Jeg fikk det termometeret til denne syklusen, er veldig fornøyd! Hadde Make Sure sin før, den var mer simpel, og uten lys, så var irriterende å måtte lyse med mobilen for å se :hilarious: Brukte den i alle 6 PPene sist, og klarte å ødelegge den forrige syklus da jeg skulle begynne igjen :banghead: Syns det er veldig nyttig å tempe, et termometer er kjekt å ha uansett, så er ikke bortkastede penger uansett; girl math = gratis info fra kroppen :laughing001 Da får man sannsynligvis vite nøyaktig når EL var, og hvor lang lutealfase man har. Glemte å nevne i svaret til @Starten_på_noe_fint at man kan tempe hvor som helst, noen temper vaginalt eller rektalt, det er mest sikkert. Hvis man ikke sover for mye med åpen munn kan man tempe i munnen, det gjør jeg nå. Jeg tempet faktisk under armen under forrige prøving, det gikk faktisk! Samme med å ikke tempe til samme tid. Men det går ikke nå, det blir for ustabil graf :dead: Så man gjør det man foretrekker, man ser fort om tempen går veldig opp og ned. Bare hold deg til samme sted gjennom hele syklusen :p

Man tar basaltempen, som er det laveste man får i døgnet, når man er i dyp søvn. Så man tar den med én gang våkner, etter minst 3-4 timer sammenhengende søvn, og til samme tid hver dag. Man bør ha et termometer med to desimaler, så du kan se de små forskjellene. Anbefaler dette termometeret: https://babyplan.no/alle-produkter/termometer/
Etter EL har vært produseres det progesteron, som gjør at tempen din stiger litt. Den holder seg oppe til du evt. får mensen, da dropper den helt ned igjen. Hvis du blir gravid kan tempen gjerne fortsatt være høy, men den kan bli litt vill, så den er ikke helt til å stole på etter det :p Meningen er bare å se at EL faktisk har vært og når, man kan egentlig ikke se at man er gravid ila lutealfasen. Du har kanskje sett at vi snakker om "festedipp" (en plutselig liten dropp i temperaturen i kanskje en dag, som kan skje når egget fester seg) og "trifasisk graf" (tempen går opp til et enda høyere nivå enn du allerede hadde etter EL), de kan være graviditetstegn, men det er ikke sikkert.
Mange av oss bruker Fertility Friend appen til å legge inn tempene, jeg syns den er veldig oversiktlig, mer enn den vanlige mensenappen min der jeg også kan legge inn temp :hilarious: De har også maange artikler man kan lese for å lære mer :D
BV har en egen artikkel med info, pluss et skjema du kan laste ned: https://www.babyverden.no/prover/finn-ut-nar-sjansen-er-storst/
Takk! Det var veldig informativt :flower

Jeg kan ikke temping men vil gjerne lære meg det også. Men jeg ville aller helst bare si takk for at du deler og at jeg gleder jeg meg til å følge deg på din reise :smiley-angelic003:Heartpink Jeg er 38 og har vært gravid en gang, i 10 uker, jeg ante ikke hvor fint det var å bære på verdens mest dyrbare skatt, selv om jeg aldri har egentlig har lengtet etter å bli mor før denne opplevelsen. Så nå prøver jeg for å oppleve det igjen og forhåpentligvis fullføre et svangerskap for å få et lite nurk jeg kan passe på å gi all min kjærlighet :happy: (skal spare litt kjærleik til mannen også…:joyful:) Unner deg å lykkes med en spire i magen og ønsker deg masse masse lykke til :smiley-angelic001
Takk og like så! Måtte vi alle få spirer som gror til de fineste skatter :Heartred

DPO 12
Har fri idag og skulle sove ut, men våknet likevel kl 05.00, stod opp for å gå på toalettet og ta en test men der var det jo tomt for tester! Jeg hadde visst kjøpt en pakke med 5 tester istedetfor 10 stk, trodde sikkert det var nok :laughing001 Jaja, jeg har iallefall lært veldig mye for neste PP :angelic::Heartpink

9 DPO - Formen er dårlig og jeg blir hjemme i dag (som er flaks, for B1 hadde tidenes verste natt, så både jeg og mannen er helt kake OG syke - mannen tok mesteparten av støyten, så han sover nå) - så i kaoset tenkte jeg jeg trengte litt spenning, tok en ny strimmeltest - dukka opp en strek!

20250509_052836.jpg

Så da sa jeg fra til mannen, som ikke hadde sovna enda, at vi kunne ta en Clearblue sammen (som var planen). Hans reaksjon: "Da virka det!" Og så gikk stakkaren og la seg igjen.
20250509_052221.jpg

Har troa på terminspire, så jeg kan settes på gravid :joyful:

9 DPO - Formen er dårlig og jeg blir hjemme i dag (som er flaks, for B1 hadde tidenes verste natt, så både jeg og mannen er helt kake OG syke - mannen tok mesteparten av støyten, så han sover nå) - så i kaoset tenkte jeg jeg trengte litt spenning, tok en ny strimmeltest - dukka opp en strek!

Vis vedlegget 460096

Så da sa jeg fra til mannen, som ikke hadde sovna enda, at vi kunne ta en Clearblue sammen (som var planen). Hans reaksjon: "Da virka det!" Og så gikk stakkaren og la seg igjen.
Vis vedlegget 460097
Gratulerer så mye :happy093 :Heartred Og riktig god bedring!

Jeg har litt nedgang på EL-testene og litt økning i temp i dag, så jeg antar at EL er i dag :happy: Kan godt forskyve mine datoer på lista: EL 09.05 - IKM 23.05

Dere som temper; hva gjør dere om søvnrytmen er ujevn en periode? Jeg har alltid ujevn søvn, våkner mye, må sove litt på dagen, legger meg noen ganger 20 og andre ganger 04. Ville det vært bortkastet for meg å tempe, siden resultatene ville blitt ganske unøyaktige?

CD25/10DPO:
Ingne symptomer, egentlig. Hodepine, fryser også føler meg ræva(er gjerne sånn før mens) :hilarious: Ligger stort sett der jeg pleier på grafen også(lilla tempgraf). Fikk med nr 5 først svakt positive tester sent om kvelden 10dpo, men kan vel innrømme jeg ikke har trua:laughing002
20250509_094746.jpg

20250509_113711.jpg

20250509_113702.jpg

Screenshot_20250509_063936_FF App.jpg

Screenshot_20250509_115350_FF App.jpg

Vis vedlegget 460096

Vis vedlegget 460097

Gratulerer så mye med spiren og den første i gruppa vår som gravid :love017 :wav :dance008:gen014:smiley-bounce012:binkybaby Vil du jeg skal sette deg på gravid?

Dere som temper; hva gjør dere om søvnrytmen er ujevn en periode? Jeg har alltid ujevn søvn, våkner mye, må sove litt på dagen, legger meg noen ganger 20 og andre ganger 04. Ville det vært bortkastet for meg å tempe, siden resultatene ville blitt ganske unøyaktige?
Jeg hadde det da vi prøvde sist, men det gikk likevel. Ville prøvd og sett om du kunne funnet EL, kan jo hende du likevel hadde sett stor forskjell i tempen før og etter EL.
Slenger inn dagens temp, her ser man jo ganske tydelig at EL har vært :hilarious:
Screenshot_20250509-070659.png
Tempene denne syklusen er tatt mellom 5 og 8, men det er har "sklidd jevnt" mot tidligere lsm :shy: Noen dager har jeg måttet se an om klslett eller lengde på søvn har vært viktigst. Jeg våknet nettopp etter å ha sovet i rundt 3 timer, tempet på gøy, men da ble tempen så høy som 36,92 så jeg vet at den hadde jeg ikke kunnet bruke. Man blir kjent med seg selv, så jeg syns det er verdt et forsøk gjennom minst én syklus :happy:

Må nok bare innse det ikke gikk denne gangen :angel5 Skal nå lage guacomole til dagens tacomiddag, og barna er hjemme❤️
20250509_131445.jpg

20250509_131301.jpg

Litt blod i utfloden igjen i dag.. Lurer på hva det kan være? Hadde det på mandag også, rart. Har aldri opplevd det før

Litt blod i utfloden igjen i dag.. Lurer på hva det kan være? Hadde det på mandag også, rart. Har aldri opplevd det før
Det hadde jeg også denne syklusen! Veldig rart :wideyed: Det at jeg spottet så lenge og hadde litt smerter tenker jeg må ha sammenheng med at jeg fikk min seneste EL noen gang (CD17 :smiley-ashamed004)

Det hadde jeg også denne syklusen! Veldig rart :wideyed: Det at jeg spottet så lenge og hadde litt smerter tenker jeg må ha sammenheng med at jeg fikk min seneste EL noen gang (CD17 :smiley-ashamed004)
CD19 og CD23 her. Er det rosa det du spotter, eller er det rødt?

CD19 og CD23 her. Er det rosa det du spotter, eller er det rødt?
Først tror jeg det var mer gammelt blod, men etter en dags opphold var det en del friskt blod. Så en dags pause igjen, og da jeg fikk sticky og creamy utflod var den brunaktig i to dager. Etter det ble utfloden mer normal igjen og jobbet mot EL. Jeg har hatt mindre ELslim og ikke like strekkbart denne syklusen da, så alt har liksom vært annerledes. Håper det er fordi jeg slapp gullegget :smiley-angelic001

Back
Topp