Dere som er i 2 trimester nå, tar dere corona vaksine?

Jeg er også sykt i tvil! Jeg tok kikhostevaksinen for ca 2 uker siden, og har hele tiden tenkt å ta korona- og influensavaksine. Men så har jeg vært så og si konstant syk siden jeg var 14+0, og er nå 25+2, så har ikke hatt mulighet til å ta dem. Jordmor har også sagt til meg at det er opp til meg om jeg vil ta dem nå, men at det er jo sent i sesongen. Så vurderer egentlig å bare droppe de. Vurderer RS-vaksinen da, siden den sesongen er frem til mai, i tillegg til at den beskytter baby de første 6 mnd :p

Om man tar vaksinene er opp til enhver. Men husk at de også beskytter den lille en periode etter fødsel. Så selv om sesongen snart er over så vil den komme tilbake når baby er liten. Og da er baby mer beskyttet siden mor tok vaksinen :)

Om man tar vaksinene er opp til enhver. Men husk at de også beskytter den lille en periode etter fødsel. Så selv om sesongen snart er over så vil den komme tilbake når baby er liten. Og da er baby mer beskyttet siden mor tok vaksinen :)
Takk for input! Jepp, har fått resept, så det e bare å gå og hente hvis jeg tørr :D jordmor også sa at det er opptil meg og refererte til helsenorge sine sider. Men der står det bare om sesongen...uuuugh jaja

Skjønner, takk for svaret! Ah, sendte melding til jordmor nå, få se om hun sier samme so fastlege. Jeg er bare litt redd da jeg aldri hatt influensavaksine og egentlig husker ikke om jeg noengang faktisk hatt influensa, i hvertfall som voksen husker jeg ikke
Da er det iallfall lurt å ta den, både for flokkimmunitet og beskyttelse for deg og barnet :)

Jeg har tatt influensa og covid, tok de i forrige uke. Har hatt skikkelig influensa en gang, det var heftig nok som ikke-gravid, så håper vaksinen hjelper hvis jeg får det. Aldri hatt bivirkninger av covid-vaksine, tatt den flere ganger.

Jeg har tatt influensa og covid, tok de i forrige uke. Har hatt skikkelig influensa en gang, det var heftig nok som ikke-gravid, så håper vaksinen hjelper hvis jeg får det. Aldri hatt bivirkninger av covid-vaksine, tatt den flere ganger.
Ok, godt å høre at det e flere som tar det "off season" :) takk for svaret!

Tok influensavaksinen for en måneds tid siden og covidvaksine for snart et par uker siden. Tar kikhostevaksine på neste kontroll hos jordmor og RSV-vaksinen litt senere i svangerskapet for å optimalisere babyens beskyttelse etter fødsel. Har termin i starten av juli og er nå 22 uker på vei. Har ikke hatt noen bivirkninger av vaksinene, verken nå eller tidligere. Har derimot vært igjennom en kjip runde med covid for noen år tilbake. Er sykepleiestudent og relativt utsatt for smitte ute i praksis denne våren, så jeg tar det som anbefales og litt til :happy:

Jeg tok den så gort jeg kunne. Ble skikkelig utmatta etter covid ifjor uten å vite sikkert om det var pga covid. Ville ikke risikere det mens jeg er gravid. Fikk ingen bivirkninger og alle kontroller og tester har vært normale etterpå.

Hadde ikke tatt noen. Særlig koronavaks. øker risiko for blodpropp
Det gjelder vel bare AstraZeneca? Fra det jeg kan finne av forskning er det ikke noe som tyder på at mRNA-vaksinene øker sjanse for blodpropp. Det er høyere risiko for blodpropp ved en Covid-infeksjon enn ved disse vaksinene (dog veldig lav for begge uansett).

Det gjelder vel bare AstraZeneca? Fra det jeg kan finne av forskning er det ikke noe som tyder på at mRNA-vaksinene øker sjanse for blodpropp. Det er høyere risiko for blodpropp ved en Covid-infeksjon enn ved disse vaksinene (dog veldig lav for begge uansett).
Nei, det vet jeg ikke - men hvorfor ta sjansen? Det gjelder Pfizer og Moderna også. Men "de vet ikke" sikkert. Mange som fikk/får det i etterkant av vaksinen. Blander du inn svangerskap også så er det en fin miks.

Nei, det vet jeg ikke - men hvorfor ta sjansen? Det gjelder Pfizer og Moderna også. Men "de vet ikke" sikkert. Mange som fikk/får det i etterkant av vaksinen. Blander du inn svangerskap også så er det en fin miks.
De konkluderer jo med at det er ekstremt sjeldent, og med tanke på at man har sett noe økt blodpropp ved smitte også så vil det jo være minst like mye «å ta sjansen» ved å ikke vaksinere om man tenker på blodpropp. Så blir nå feil å si at «mange fikk/får» når tallene er så lave at det til og med er vanskelige å konkludere med sikkerhet at det er grunnet vaksinen. Jeg er helt for at man skal gjøre opp sin egen mening her, og jeg selv tar ikke Covid vaksinen denne gangen av ulike grunner, men syns det er er skummelt å spre skremsel også når det egentlig er snakk om en ekstremt sjelden bivirkning :)

De konkluderer jo med at det er ekstremt sjeldent, og med tanke på at man har sett noe økt blodpropp ved smitte også så vil det jo være minst like mye «å ta sjansen» ved å ikke vaksinere om man tenker på blodpropp. Så blir nå feil å si at «mange fikk/får» når tallene er så lave at det til og med er vanskelige å konkludere med sikkerhet at det er grunnet vaksinen. Jeg er helt for at man skal gjøre opp sin egen mening her, og jeg selv tar ikke Covid vaksinen denne gangen av ulike grunner, men syns det er er skummelt å spre skremsel også når det egentlig er snakk om en ekstremt sjelden bivirkning :)
Konkluderer og konkluderer, de virker veldig usikre.
Hvis du leser om det så ser du at det kommer frem at de mener at det er veldig underdiagnostisert, dvs mørketallene er høye.

Har allerede født, men tok vaksinen i 2. trimester etter å ha lest meg opp om den og snakket med både helsestasjon og fastlege.

Når det gjelder spørsmålet om "hvorfor ta sjansen" så bør det stilles "begge veier":

FHI baserer sine anbefalinger på at "Risiko for alvorlig sykdom blant gravide som blir smittet med koronavirus er lav. De fleste gravide som smittes har få eller ingen symptomer og føder friske barn. Ulike varianter av viruset har vist ulik risiko for alvorlig sykdom hos uvaksinerte gravide. Risikoen var størst med alfa- og deltavariantene, men også for omikronvarianten rapporterte internasjonale studier om alvorlig sykdom med pustesvikt, og dødsfall blant gravide. Gravide med alvorlig sykdom har høyere risiko for prematur fødsel og at barnet trenger innleggelse i nyfødtavdeling. Andre alvorlige følger for barnet som dødfødsel er sjelden, men forekom hyppigere hos kvinner som var alvorlig syke og ikke var vaksinert, og hos de med deltavarianten av viruset. [...] Vaksinen anbefales i 2. og 3. trimester, grunnet økende risiko for den gravide i denne delen av svangerskapet og effektiv overføring av antistoff til barnet i siste halvdel av svangerskapet." Det er med andre ord to risikoer man søker å håndtere: for mor og baby.

Hva gjelder blodpropp skriver Direktoratet for medisinske produkter (DMP) (tidligere Statens legemiddelverk) skriver at "Det er så langt ikke påvist økt risiko for blodpropp etter bruk av mRNA-vaksinene Comirnaty og Spikevax. Legemiddelmyndigheter verden over har fulgt og følger dette nøye." og

"Hva vet vi om risikoen for blodpropp ved de ulike vaksinene?
mRNA-vaksinene Comirnaty (BioNTech/Pfizer) og Spikevax (Moderna)
Det er så langt ikke påvist økt risiko for blodpropp etter bruk av mRNA-vaksinene Comirnaty (BioNTech/Pfizer) og Spikevax (Moderna). I noen studier (4,5), men ikke alle (6,7,8,9), er det rapportert om flere tilfeller av blodpropp hos de som har fått mRNA-vaksine mot covid-19. Legemiddelmyndigheter verden over har fulgt og følger dette nøye."

Selv om dette kan medføre treghet i reaksjonstid, følger helsemyndighetene med på forskning/befolkningsundersøkelser og endrer anbefalingene sine deretter. Jeg tenker at ettersom jeg ikke er medisinsk ekspert og derfor ikke med sikkerhet kan tolke/forstå funnene i nyere forskning korrekt selv, velger jeg når det gjelder vaksiner å forholde meg til helsemyndighetenes anbefalinger som er basert på den best tilgjengelige vitenskapelige informasjonen vi har på det tidspunktet.

Har lagt inn lenkene til kildene for til informasjonen over.

Er akkurat 300 leger og anna helsepersonell som har signert eit opprop for å stanse Mrna vaksineringen så det seier sitt.

Er akkurat 300 leger og anna helsepersonell som har signert eit opprop for å stanse Mrna vaksineringen så det seier sitt.

Her håper jeg virkelig folk benytter seg av litt kildekritikk altså. The dailysceptic er ikke akkurat kjent for å være basert på vitenskap, og er ikke en troverdig kilde når det kommer til medisin. LANGT flere enn 300 eksperter på området sier det motsatte/har kritisert hele initiativet, og flere av de involverte her under kategorien «legene/helsepersonell» som har underskrevet + har delt mye om denne er ikke engang utdannet innen medisin som er relevant. Den fremtredende konsensusen blant helsepersonell er det motsatte, så da blir det veldig merkelig å si at «det sier sitt». Når fagfellevurderte studier, data fra offentlige helsemyndigheter og vitenskapelige organisasjoner som har evaluert vaksinene gjennom strenge metoder fortsatt i 2025 viser til en enighet om at mRNA-vaksiner er trygge og effektive, og at påstander om det motsatte oftest er basert på selektive eller feiltolkede data, skjønner jeg ikke helt hvordan man kan betvile dette på bakgrunn av et par enkeltstudier og utroverdige kilder.

Last edited:
Jeg skjønner at de som har slitt med mye blødningsforstyrrelser har latt være.

Jeg håper at alle andre som vurderer ikke å ta den, tar en prat med egen jordmor/lege før de tar valget.

Jeg skal ta covid-vaksinen fordi det er anbefalt av helsemyndigetene og egen jordmor, og fordi det beskytter både barnet og meg. Nyfødt med full blown covid er ikke noe jeg ønsker å risikere.

Har født, men valgte å ikke ta vaksine mot covid. Ble veldig dårlig av de jeg tok i 2020/21 og sliter fortsatt med så store blødningsforstyrrelser at jeg skal opereres for det når jeg er ferdig å fullamme.

Back
Topp