Aha jaa, da hadde det vært en no brainer, jeg er litt vinglete nå for sesongen e lism over ishJa, da hadde jeg termin i januar, og tok vaksinene på høsten. Så var et mer aktuelt tema da.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Aha jaa, da hadde det vært en no brainer, jeg er litt vinglete nå for sesongen e lism over ishJa, da hadde jeg termin i januar, og tok vaksinene på høsten. Så var et mer aktuelt tema da.
Takk for input! Jepp, har fått resept, så det e bare å gå og hente hvis jeg tørrOm man tar vaksinene er opp til enhver. Men husk at de også beskytter den lille en periode etter fødsel. Så selv om sesongen snart er over så vil den komme tilbake når baby er liten. Og da er baby mer beskyttet siden mor tok vaksinen![]()
Da er det iallfall lurt å ta den, både for flokkimmunitet og beskyttelse for deg og barnetSkjønner, takk for svaret! Ah, sendte melding til jordmor nå, få se om hun sier samme so fastlege. Jeg er bare litt redd da jeg aldri hatt influensavaksine og egentlig husker ikke om jeg noengang faktisk hatt influensa, i hvertfall som voksen husker jeg ikke
Ok, godt å høre at det e flere som tar det "off season"Jeg har tatt influensa og covid, tok de i forrige uke. Har hatt skikkelig influensa en gang, det var heftig nok som ikke-gravid, så håper vaksinen hjelper hvis jeg får det. Aldri hatt bivirkninger av covid-vaksine, tatt den flere ganger.
Det gjelder vel bare AstraZeneca? Fra det jeg kan finne av forskning er det ikke noe som tyder på at mRNA-vaksinene øker sjanse for blodpropp. Det er høyere risiko for blodpropp ved en Covid-infeksjon enn ved disse vaksinene (dog veldig lav for begge uansett).Hadde ikke tatt noen. Særlig koronavaks. øker risiko for blodpropp
Nei, det vet jeg ikke - men hvorfor ta sjansen? Det gjelder Pfizer og Moderna også. Men "de vet ikke" sikkert. Mange som fikk/får det i etterkant av vaksinen. Blander du inn svangerskap også så er det en fin miks.Det gjelder vel bare AstraZeneca? Fra det jeg kan finne av forskning er det ikke noe som tyder på at mRNA-vaksinene øker sjanse for blodpropp. Det er høyere risiko for blodpropp ved en Covid-infeksjon enn ved disse vaksinene (dog veldig lav for begge uansett).
De konkluderer jo med at det er ekstremt sjeldent, og med tanke på at man har sett noe økt blodpropp ved smitte også så vil det jo være minst like mye «å ta sjansen» ved å ikke vaksinere om man tenker på blodpropp. Så blir nå feil å si at «mange fikk/får» når tallene er så lave at det til og med er vanskelige å konkludere med sikkerhet at det er grunnet vaksinen. Jeg er helt for at man skal gjøre opp sin egen mening her, og jeg selv tar ikke Covid vaksinen denne gangen av ulike grunner, men syns det er er skummelt å spre skremsel også når det egentlig er snakk om en ekstremt sjelden bivirkningNei, det vet jeg ikke - men hvorfor ta sjansen? Det gjelder Pfizer og Moderna også. Men "de vet ikke" sikkert. Mange som fikk/får det i etterkant av vaksinen. Blander du inn svangerskap også så er det en fin miks.
Thrombotic Adverse Events Reported for Moderna, Pfizer and Oxford-AstraZeneca COVID-19 Vaccines: Comparison of Occurrence and Clinical Outcomes in the EudraVigilance Database - PMC
Vaccination against COVID-19 is the cornerstone of controlling and mitigating the ongoing pandemic. Thrombotic adverse events linked to Moderna, Pfizer and the Oxford-AstraZeneca vaccine have been documented and described as extremely rare. While ...pmc.ncbi.nlm.nih.gov
Konkluderer og konkluderer, de virker veldig usikre.De konkluderer jo med at det er ekstremt sjeldent, og med tanke på at man har sett noe økt blodpropp ved smitte også så vil det jo være minst like mye «å ta sjansen» ved å ikke vaksinere om man tenker på blodpropp. Så blir nå feil å si at «mange fikk/får» når tallene er så lave at det til og med er vanskelige å konkludere med sikkerhet at det er grunnet vaksinen. Jeg er helt for at man skal gjøre opp sin egen mening her, og jeg selv tar ikke Covid vaksinen denne gangen av ulike grunner, men syns det er er skummelt å spre skremsel også når det egentlig er snakk om en ekstremt sjelden bivirkning![]()
Er akkurat 300 leger og anna helsepersonell som har signert eit opprop for å stanse Mrna vaksineringen så det seier sitt.
![]()
Hundreds of Doctors and Scientists Sign Accord Calling for Suspension and Investigation of mRNA Vaccines – The Daily Sceptic
Hundreds of doctors and scientists from around the world have signed an accord calling for the suspension and investigation of mRNA Covid vaccines due to serious concerns about their safety and efficacy.dailysceptic.org
Her håper jeg virkelig folk benytter seg av litt kildekritikk altså. The dailysceptic er ikke akkurat kjent for å være basert på vitenskap, og er ikke en troverdig kilde når det kommer til medisin. LANGT flere enn 300 eksperter på området sier det motsatte/har kritisert hele initiativet, og flere av de involverte her under kategorien «legene/helsepersonell» som har underskrevet + har delt mye om denne er ikke engang utdannet innen medisin som er relevant. Den fremtredende konsensusen blant helsepersonell er det motsatte, så da blir det veldig merkelig å si at «det sier sitt». Når fagfellevurderte studier, data fra offentlige helsemyndigheter og vitenskapelige organisasjoner som har evaluert vaksinene gjennom strenge metoder fortsatt i 2025 viser til en enighet om at mRNA-vaksiner er trygge og effektive, og at påstander om det motsatte oftest er basert på selektive eller feiltolkede data, skjønner jeg ikke helt hvordan man kan betvile dette på bakgrunn av et par enkeltstudier og utroverdige kilder.Er akkurat 300 leger og anna helsepersonell som har signert eit opprop for å stanse Mrna vaksineringen så det seier sitt.
![]()
Hundreds of Doctors and Scientists Sign Accord Calling for Suspension and Investigation of mRNA Vaccines – The Daily Sceptic
Hundreds of doctors and scientists from around the world have signed an accord calling for the suspension and investigation of mRNA Covid vaccines due to serious concerns about their safety and efficacy.dailysceptic.org