Dere som er i 2 trimester nå, tar dere corona vaksine?

Jeg har tatt influensavaksine og nettopp tatt kikhoste, har tidligere tatt 3 eller 4 coronavaksiner uten bivirkning men ble litt usikker selv….spurte på helsestasjonen sist uke og jordmor uttalte seg noe vagt «har inntrykk av at de fleste dropper denne nå men du kan se på kommunens hjemmesider når du kan ta den» DA ble jeg jo mer i tvil.,.har ikke landet helt på noe ennå men lener mot å la være siden det står på kommunens hjemmesider at vaksinen anbefales å ta ved inngangen til vinter 24/25 og nå er vi jo strengt tatt snart i mars, har termin i juni - det er min tankerekke så langt iallefall.
Takk for svar! Er veldig der du er ja. Da jeg spurte fastlegen i ridlig januar hun sa bare - det e noe vi anbefaler. Så sa hu at de som har termin seint på sommer er noe "heldigare" da de er høygravide seint på våren og da er jo alle sykdomsesongene så og si over. Så var også veldig sånn...ikke overbevisende

wah, ja, det e skummelt å høre så mange med blødningsforstyrrelser da. Visste ikke at man har mulighet for RS vaksine faktisk.
Man anbefaler gravide mellom uke 24-36 til å ta RS vaksine, men den er foreløpig ikke dekt av staten (slik som det var med Kikhoste frem til mai’24), så man må dekke kostnaden selv, men det føler jeg er verdt det :)

Har bare tatt kikhoste. Skulle ta influensavaksinen, men glemte det litt bort :hilarious:
Har ikke tatt noen doser med covid vaksine og kommer heller ikke til å ta den. Hadde vel covid 3 ganger forrige svangerskap og det gikk helt fint :)

Har tatt influensa og covid, skal ta kikhoste og RS når jeg kommer så langt. Tenker det er fint at baby får beskyttelse de første månedene gjennom meg, så er en no brainer for meg. Men så skal det sies at jeg aldri har hatt noe særlig reaksjon på noen av dem da!

Sniker. Tok alle og det gikk helt fint for min del. Har født og baby har det bra. Veldig glad jeg tok influensa- og kikhostevaksinen f.eks. Mange her ble VELDIG syke av årets influensa, og kikhoste har det også vært i området, men jeg slapp billig unna.

Har bare tatt kikhoste. Skulle ta influensavaksinen, men glemte det litt bort :hilarious:
Har ikke tatt noen doser med covid vaksine og kommer heller ikke til å ta den. Hadde vel covid 3 ganger forrige svangerskap og det gikk helt fint :)
Heh, tenker du ta influensa nå? Eller e det lism ingen vits da sesonger e lism "over"? skjønner ikke om keg burde ta det nå eller too late

Har tatt influensa og covid, skal ta kikhoste og RS når jeg kommer så langt. Tenker det er fint at baby får beskyttelse de første månedene gjennom meg, så er en no brainer for meg. Men så skal det sies at jeg aldri har hatt noe særlig reaksjon på noen av dem da!
Har kommet såvidt i 2. trimester så lurer på om det er "for seint" til infuensa vaksinen. Legekontoret sa at det er ikke sikkert de har den lenger, kan vøre tomt da jeg snakket me de i januar

Har født, men tok verken korona eller influsensavaksine. Er meir bekymra for bivirkninger av vaksina enn korona. Dessuten virker den jo ikkje mot smitte.

Heh, tenker du ta influensa nå? Eller e det lism ingen vits da sesonger e lism "over"? skjønner ikke om keg burde ta det nå eller too late
Det peaker jo nå - ville absolutt tatt den, kan vare noen måneder til, og da er det godt med beskyttelse!

Jeg tok influensa, korona og kikhoste vaksine. Er i uke 37 nå. Tenker det er greit at barnet er mest mulig beskyttet når det kommer til verden, pluss at jeg ikke orket å bli syk i graviditeten.

Jeg har ikke merker noen bivirkninger, men så har jeg ikke merket noe tidligere heller ‍♀️

Er også usikker.
Har tidligere tatt 3. covid vaksiner uten problem pga jobb. Hatt veldig punktlig menssyklus hver eneste måned. Men ble koronasyk desember 2023 hvor jeg blant annet kastet opp av det, og mensen min ble kjempe rar i ca 3 mnd etter. Har ikke slitt med uregelmessig mens og mellomblødninger før korona tok meg. Så det var altså ikke vaksinene som lagde blødningsforstyrrelser for meg, men selve viruset. Sliter også med det jeg tror er long covid etterpå. Har nå vært syk i ett år. Men ønsker å ta RS vaksinen. Legen mente det ikke var behov siden termin er i august, men har hørt så mye vondt i media om RS virus så vil beskytte barnet som er under 6 mnd på høsten. RS sesongen er fra november til mai.

Takk for svaret? Hvis du vil dele grunnen? Tenker influensa e snart forbi og så han jeg hjemmekontor 3 av 5 dager i uka, så derfor tenker jeg mjeh. Korona e jeg veldig usikker på da samboer ble syk midt på sommeren de gangene han fikk det........
Fordi korona vax er såpass nytt og jeg bare føler ikke å ta absolutt alt har tatt tre doser tidligere . Aldri hatt en positiv korona test heller . Også er jeg frisk så om jeg får influensa så dør jeg ikke av den , den KAN slå deg litt mer ut som gravid . Ellers er jeg ikke vax motstander altså , ungene følger vax programmet . Men alle disse vax som anbefales, men ikke et must tar jeg ikke .:)

Jeg tok influensavaksinen nå nylig (flere syke på jobb). Kommer også til å ta kikhoste og RS, men ikke korona. Hadde blødningsforstyrrelser sist, og det har jeg ikke tid til nå.

Får barn i august, og jordmor mente jeg ikke trengte influensavaksine da, siden jeg er i god form og sesongen snart er over. Tar kikhoste når jeg kan det. Covid mente jordmor heller ikke var nødvendig både pga sesong og fordi jeg har tatt alle vaksiner vi har fått offentlig tidligere.

Får barn i august, og jordmor mente jeg ikke trengte influensavaksine da, siden jeg er i god form og sesongen snart er over. Tar kikhoste når jeg kan det. Covid mente jordmor heller ikke var nødvendig både pga sesong og fordi jeg har tatt alle vaksiner vi har fått offentlig tidligere.
Ah, kjekt at du fikk det bekreftet fra jordmor. Jeg har bare fastlege foreløpig.....Hun sier -opp til deg. Liker ikke det svaret, så jeg vurderer ibfluensavaksine nå, just in case men er fortsatt i tvil

Jeg er akkurat kommet inn i 2. trimester, og vaksiner har ikke blitt nevnt på kontroller ennå, så har ikke tenkt så mye på det. Får diskutere det med legen neste uke.

Sist graviditet tok jeg både korona- og influensa-vaksine, uten bivirkninger. Jeg har heller ikke hatt bivirkninger av tidligere doser. Ble smittet av korona under sist svangerskap før jeg tok vaksinen, og det var veldig slitsomt. Vil helst unngå sykdom, og tar alle vaksiner jeg får anbefalt, da min erfaring er at sykdom er mye verre.

Jeg er akkurat kommet inn i 2. trimester, og vaksiner har ikke blitt nevnt på kontroller ennå, så har ikke tenkt så mye på det. Får diskutere det med legen neste uke.

Sist graviditet tok jeg både korona- og influensa-vaksine, uten bivirkninger. Jeg har heller ikke hatt bivirkninger av tidligere doser. Ble smittet av korona under sist svangerskap før jeg tok vaksinen, og det var veldig slitsomt. Vil helst unngå sykdom, og tar alle vaksiner jeg får anbefalt, da min erfaring er at sykdom er mye verre.
Tok du de vaksinene fordi det var inni sesongen? Bare tenker vi med termin i august e på måte forbi den sesongen, så om det e da nødvending.Som @1984håp skrev, så sa jormord at det e nesten ikke vits. Sku også ønske at legen kunne bestemme for meg er utrolig dårlig på å ta avgjørelser!!

Tok du de vaksinene fordi det var inni sesongen? Bare tenker vi med termin i august e på måte forbi den sesongen, så om det e da nødvending.Som @1984håp skrev, så sa jormord at det e nesten ikke vits. Sku også ønske at legen kunne bestemme for meg er utrolig dårlig på å ta avgjørelser!!
Hun sa jeg kunne bestemme selv da. Det er vel noe med immunitet hos barnet også, så jeg skal dobbeltsjekke dette på neste kontroll. Er i utgangspunktet fan av å ta de vaksinene man anbefales, men hun mente influensasesongen gikk mot sin slutt nå, og dessuten var de tom for vaksiner i kommunen. I tillegg har jeg fast hjemmekontor, så er litt skjerma for smitte.

Ja, da hadde jeg termin i januar, og tok vaksinene på høsten. Så var et mer aktuelt tema da.

Hun sa jeg kunne bestemme selv da. Det er vel noe med immunitet hos barnet også, så jeg skal dobbeltsjekke dette på neste kontroll. Er i utgangspunktet fan av å ta de vaksinene man anbefales, men hun mente influensasesongen gikk mot sin slutt nå, og dessuten var de tom for vaksiner i kommunen. I tillegg har jeg fast hjemmekontor, så er litt skjerma for smitte.
Skjønner, takk for svaret! Ah, sendte melding til jordmor nå, få se om hun sier samme so fastlege. Jeg er bare litt redd da jeg aldri hatt influensavaksine og egentlig husker ikke om jeg noengang faktisk hatt influensa, i hvertfall som voksen husker jeg ikke

Back
Topp